Gå til innhold

HELVETES LAND VI BOR I!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man er i jobb, som hi skriver at hun er, kan man søke lån. Med mindre man har mange betalingsanmerkninger, og da har man et langt større problem enn en ødelagt vaskemaskin.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men herregud, da... Er det ikke bare å ringe og spørre hvilke papirer som mangler??

By the way. Du, og flere av de som svarte deg, er triste, små mennesker som burde blitt samla i ei hytte i marka og ekskludert fra samfunnet. Det ER ikke rart det er krig i verden!

Skrevet

Ha ha, dette må være en spøk?

Ja, mal deg for all del svart i det stygge trynet ditt og flytt gjerne til et annet land.

Good riddance.

Skrevet

Ang. uenighet: Det var på generelt grunnlag. På samme måte som du generaliserer at folk ikke klarer å se frustrasjoner så sant de ikke har opplevd dem selv. Er enig at det var mye stygt her, men å diskutere rasisme med folk som er så blottet at de tror innvandrere har det bedre enn nordmenn, er meningsløst.

Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

Da er det jo positivt at du føler det er mer meningsfult å sette meg på plass da:) Må jo bety at du ikke syntes jeg er et helt håpløst tilfelle...hehe

Skrevet

Vaskemaskin finner du mange av på finn.no. Mange som GIR de bort GRATIS til og med. Ellers regner jeg med du kjenner noen som har vaskemaskin?

Skrevet

Noe som heter krisepenger?

Hæ?

Står det i passet ditt at "den norske regjering plikter å betale vaskemaskinen din dersom den ryker"? Hjelpe meg, denne velferdsstaten er FOR velutvikla.

Staaaaaaaaaten, kom og redd meg!

Skrevet

Fargen har veldig lite å si på hva slags hjelp man får. Det er ikke verken NAV, mørkhudete eller regjeringa sin skyld at du ikke har orden på tinga dine.

Vet at det finnes et land i verden som gir innbyggerne sine langt mer enn Norge gjør, og det er Kuwait. Eneste minus er at du må være kuwaitisk(?) for å få den borgerlønnen de gir, og det blir du ikke bare ved å komme flyttende, ditt beste alternativ er nok å gifte deg med en av innbyggerne, og det kan vel by på problemer for deg, tenker jeg.

Hvis det er så krise med en forbanna vaskemaskina di, så få deg en ny med kjøpekort, så får du en viss tids utsettelse på den første betalinga.

Er du i fast jobb og eier eget hjem, får du ikke krisehjelp, sånn er reglene- uansett om du er brun eller griserosa.

Jeg er flau over at det finnes sånne som deg i dette landet! Nordmenn er verdens mest bortskjemte og sytete folk, skulle ønske folk kunne se hvor heldige vi er istedenfor å klage på alt de ikke får! Skjerp deg!

Skrevet

Vet ikke om sosialkontoret ser på vaskemaskin som livsnødvendighet? Men inntil videre så kjøp deg biotex i hvertfall, så får du prøve en gang til. Ikke noen i familien som kan gi deg et langsiktig lån slik at du får kjøpt en ny da?

Skrevet

"Mine skattepenger" (som er DIBs standardsetning) vil jeg heller at staten skal bruke på folk som virkelig trenger det, enn på idioter som HI som ikke klarer å sørge for at hun har satt vekk penger til ting som kan ryke.

"Nødsituasjon" du liksom, din stokk dumme ku. Du har faen ikke peiling i det hele tatt. Forlat Norge og se verden du, og hold kjeft.

Skrevet

Veel for å si det sånn - de fleste kan skaffe seg penger selv. Min fetter som er 19 år - og asbergerssyndrom, altså liten sosialintelligens og absolutt ingen økonomisk sans what so ever. Ingen jobb (og det sier jo HI at hun har) og han fikk kredittkort på minuttet av banken. Og overtrakk så det holdt. Ingen lur ide for han. Men for noen med jobb er det jo ingen problem og betale tilbake før rentene hoooper seg opp!? Dessuten får man en god og NY vaskemaskin for under 3000kr.

Og som HI sier - denne mnd har vært fæl med ekstra utgifter - da kan vi jo regne med at neste mnd ikke blir sånn - og da er kan hun jo nedprioritere noe annet den mnd og betale tilbake kredittkortet..

Ser virkelig ikke problemet!

NN 13:30

Skrevet

Signerer denne, er garantert en eller annen som vil bli kvitt maskina si for enten en rimelig penge eller gratis. Jeg ga bort min selv for noen år sia....vi hadde ikke plass til to, enda vi KUNNE kansje had bruk for det av og til føler jeg.

Skrevet

Har du noen du kan låne penger av inn til videre? Foreldre, veninner eller søsken?

Forstår frustrasjonen godt her går vaskemaskinen døgnet rundt.

I min venne gjeng låner jeg gladelig bort noen 1000 til en veninne i nød.

Skrevet

Du har nok søkt stønad etter sosialtjenestelovens § 5-2. Dette er en paragraf som krever skjønnsmessig vudering, og det kan derfor lønne seg å klage på vedtaket. Problemet er at det er ikke nldvendig med vaskemaskin, man kan nemlig vaske for hånd, og det er dermed lite sannsynlig at du treffer en saksbehandler som vil gi deg disse pengene uten videre, Sosialtjenesteloven åpner for å gi gunstige lån istedetfor stønad, og du kan eventuelt søke om dette.

For å sortere noen begreper for deg. Alle kan søke om NØDPENGER. Dette er penger som skal dekke mat til personer uten en krone eller en brødsmule. At vaskemaskinen din går istykker gjør ikke at du kvalifisererer til nødpenger.

Forøvrig får ikke asylsøkere kastet penger etter seg. de får stønad etter introduksjonsloven,og det er penger med vesentlig flere forpliktelser knyttet opp mot seg enn sosialstønader. Oppfyller de ikke forpliktelsene mister de stønaden og må over på sosialhjelp på lik linje med alle andre.

Les litt regelverk og retningslinjer før du gulper opp sp mye feil informasjon i all frustrasjonen din.

Skrevet

Ja, det betyr at jeg ikke ser på deg som et håpløst tilfelle;) Og gjør det enda mindre nå. Vi er bare uenige om noen ting.

Skrevet

Og sånn til info, men trenger ikke 10 000 til ny vaskemaskin. Får jo de nye til rundt 3000

Skrevet

hadde du vært svart (og bodd i hjemmlandet ditt) hadde det ikke vært noe som heter vaskemaksin, barnehage, sosialen eller krisepenger!!

fyll opp badekaret vask klærne og slutt å klage!!!

herregud vi nordmenn har det faen meg bra når vi faktisk begynner å rope og hyle når staten ikke kan kjøpe oss en vaskemaskin!!!

Skrevet

Kan ikke du være så snill å flytte? Vi trenger deg ikke med de holdningnene og jeg gidder ikke finansiere sytinga di heller.

Skrevet

Hvis du regner det som krise at vaskemaskinen har gått i stykker, så tror jeg ikke du har opplevd noen ordentlig krise i livet ditt.Har selv opplevd det samme, men kunne aldri falle meg inn å søke om penger til noe så lite viktig som vaskemaskin. Du får låne av andre eller kjøpe en brukt på finn eller loppemarked. Hvis ikke du kan det heller må du nok vaske de for hånd til du får råd. Blir så kvalm av sånne som deg som tror at det er en menneskerett å ha slike materielle goder. Du skulle bare vist hvor heldig du var som bor i Norge!

Skrevet

Jobber i sosialtjenesten og kjenner at jeg må oppklare noen små ting her nå.

For å ha krav på sosialhjelp, enten som bidrag ELLER lån, må man fylle vilkåret om at man ikke har noen andre muligheter til å skaffe seg livsnødvendighetene det søkes om. Det er nemlig akkurat de samme vilkårene for å få hjelpen som bidrag og som lån. Eneste er at dersom man har nedbetalingsmulighet så kan hjelpen bli gitt som lån.

Dersom du har jobb så må du ta kontakt med arbeidsgiver om et forskudd på lønn eller søke om lån i bank. Eller å få tatt kjøpet på avbetaling. Dersom dette ikke er mulig, skal det dokumenteres. Loven sier nemlig at ALLE ANDRE MULIGHETER SKAL VÆRE FORSØKT. Og det kan se ut som om de mener at dette ikke er tilfelle.

Vaskemaskin blir som regel sett på som en livsnødvendighet, men i de tilfellene hvor det ytes hjelp til dette så kreves det at man kjøper brukt. Og man regner med at mellom 500-1200 er tilstrekkelig til det. Man får fint en vaskemaskin til denne summen på en bruktbutikk og noen leverer tom med 3 mnds garanti. Og man må som sagt forsøke alle muligheter først.

Krisehjelp/nødhjelp er midler som ytes kun til mat dersom man ikke har noe mat hjemme og ikke noen muligheter for å skaffe seg det. Ytelsen er på mellom 60 og 100 kr for en voksen person per dag.

Dessuten må jeg jo si at jeg stiller spørsmål ved at du prioriterer penger til regninger fremfor å sikre at du og barna dine har mat. Regninger kan man alltid få utsatt noe eller dele opp. På en timeavtale hos meg ville jeg absolutt tatt dette opp med deg og dersom dette hadde skjedd gjentatte ganger er det grunnlag for å levere bekymringsmelding til barneverntjenesten. Noe som faktisk blir gjort.

Dette er selvfølgelig ut i fra en forutsetning at du har en månedlig inntekt som tilsier at du er selvhjulpen i forhold til Lov om sosiale tjenester. Dersom du hver måned ligger under det som kalles norm, blir saken noe annerledes.

Lykke til med å finne en løsning på situasjonen din.

Skrevet

Ingen som tvinger deg til å bo her da...Du kan bare flytte,- hvorhen du vil faktisk :o) Hørte det er masse ledige plasser i Kongo, da innbyggerantallet plutselig ble dramatisk redusert den siste tiden :o)

Skrevet

Det er ikke KRISE at vaskemaskinen ryker. Du kan vaske klærne dine hos famile og venner eller du kan vaske det for hånd. Og snakker du med barnehagen kan du få utsettelse på betalingen hvis det bare gjelder denne måneden.

Du er selv ansvarlig for din egen økonomi. Det er ikke samfunnets feil at du disponerer pengene dine feil og at du ikke har en buffer.

Makan til sutrekjerring. Du forsøker å snylte staten for penger på lik linje med de andre du nevner. Voks opp.

Og som så mange andre har sagt: Flytt til utlandet med en gang hvis du tror noen gidder å sy puter under armene på deg der. Snyltere og rasister har vi nok av her i landet

Skrevet

Hvis det stemmer det du skriver om at:

"Jeg har jobb, og penger ellers, bare akkurat denne mnd hvor det ble helt skrapa akkurat når penga kom inn på konto!"

Så er mine forslag:

1. Kjøp ny vaskemaskin på www.finn.no. Jeg kjøpte min vaskemaskin der for en mnd siden. Jeg betalte 500 kr.

2. Regninger du ikke klarer å betale akkurat nå, ber du om å få utsatt/delt opp

3. Be om forskudd på lån

4. Be om lån i banken

5. Lån penger av venner eller familie

Det ville være noe helt annet om du ikke hadde penger i vente, men du sier jo selv at det akkurat er kun denne mnd pengeproblemene er. Jeg forstår du er fortvilet, men forstår sosialkontoret godt at de ikke gir deg krisepenger.

Rasistiske uttalelser er bare tull. Tenk deg litt om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...