Gå til innhold

Spaghetti og kethcup til middag, er det ok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

" Gutten min liker det ikke"......

Er det ikke derfor foreldrene skal ha ansvaret for barna og ikke omvendt?

Så hvis er barn bare "liker" potetgull, skal h*n bare få spise det?

Ta ansvar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare til info så er det økologisk fullkornspaghetti og økologisk ketchup...

Men godter inneholder ikke antioksidanter, fiber og litt proteiner? Det gjør i hvertfall ketchup og spaghetti.

Hva foreslår du at jeg gjør da ernæringsrådgiver? For jeg vet ikke...

Hilsen HI

Skrevet

Er ingen ernæringsrådgiver (men har til nå 3,5 års utdannelse innen helse), men det er snakk om 2 måltid i løpet av 2 dager der ungen får annen mat i tillegg under andre måltid. Ha litt perspektiv på saken!

Skrevet

Skal jeg tvinge gutten min til å like ost!!!! Sykeste jeg har hørt. Tenkte at jeg skulle prøve å lure litt på spaghettien, det kan gå bra. Men smeltet ost på brød får ikke jeg i han. Han tar osten av pizza, lasagne og alt annet. Barn må få lov til å ikke like noe uten at foreldre skal tvinge det i dem!

Syns det er lang vei fra å ikke like ost til å bare spise potetgull. Slem du er...

Skrevet

Vet ikke hvor jeg vil. Er sliten, oppgitt og frustrert, gravid, kvalm, og alene på et nytt sted med en gutt på 2. Dette med middag kjennes ut som et uoverkommelig prosjekt og jeg får nå vite at jeg er en ansvarsløs mor fordi gutten min ikke liker ost. ARGH!!

Skrevet

Som man roper i skogen, vett'u. Du, og de fleste andre, vet jo godt at ketchup og spaghetti ikke er en fullverdig middag. Og at ingen unger verken stryker med eller blir feilernærte av å likevel spise det i et par dager.

Om du ikke har andre praktiske alternativer, så kan du da greit gi ungen alt fra spaghetti til brødskive som middag. Det er for et par dager.

Det som virkelig er usunt, er om du er avhengig av godkjennelse fra dib/bim for å mate ungen og ha det greit med deg selv. =)

Skrevet

Man trenger vel ikke varm mat for å få ett greit måltid. Og siden du spør så tror jeg heller jeg ville tatt en brødskive. Når du først spør så er det vel ikke bare for å få aksept for valget ditt, skulle jeg tro.

Skrevet

Er ikke avhengig av det, men er alene, ungen sov, jeg kjente snev av dårlig samvittighet og ville lufte mine bekymringer. Heldigvis fikk jeg forståelse fra de fleste og samvittigheten er lettet litt. Har jo ikke lyst til å servere dette, men det er det eneste som frister i øyeblikket! Hvem vet, kanskje i morgen får jeg lyst på laks...

Skrevet

Mange sier at det er bedre med brød, men ingen sier noe om hvorfor! Når det er sagt så er det uaktuelt å spise brød for min del,og gutten har allerede spist brød i bhg.

Skrevet

At maten er økologisk betyr jo ikke nødvendigvis at den inneholder noe andre næringsstoffer enn det den maten i utgangspunktet gjør, men mindre gjødsel / sprøyting som jo øker verdien av det som maten allerede består av.....

Ketchup er uansett ketchup...desverre....

Avhengig av hva du definerer som "godter", så finnes det faktisk kjeks f.eks som gir like bra næringsverdi som grovbrød med brunost.

Lazy town kjaks, bokstavkjeks og Wall kjeks kom nettopp godt ut på en test som det var en link til på bim.

Jeg skjønner godt at du blir fortvilet, det finnes så utrolig mange råd, meninger og synsing på området, og det er STORE markedskrefter som heller ikke VIL at vi skal vite hva som er sant / usant om mat.

Dette fører ofte til at folk blir "oppgitte", sier sånn som at " ja, noe skal vi jo dø av"... " For mye gulrøtter er også farlig" m.m. Mange vil heller ikke vite sannheten, man får dårlig samvittighet, VIL tro at det er sunt selv om man vet noe ikke er det...ond spiral.

Jeg anbefaler deg og alle andre som synes det er hystrerisk å svare saklig på innlegg som dette, å sette seg mer inn i emnet. Jeg anbefaler å gå inn på www.phmiracleliving.com og bl.a lese mer om surt miljo / ph i maten og hvor viktig dette er for helsen. Evnt få tak i boken som dr.Young har skrevet; Ph mirakele, finnes på norsk også.ALLE vil ha mye å lære OG bli sjokkert over hva f.eks myndighetene sier / anbefaler....

Dette er omdiskutert, men når du setter deg inn i emnet, forstår du fort hvorfor mange ikke vil at dette skal komme ut.

Ang barn sine ønsker på mat, må de lære seg nye smaker, konsistenser m.m. Ta tiden til hjelp, og jeg tror nok du vil føle deg mye bedre selv også hvis du spiser næringsrik mat.

Synes ellers du har fått mange praktiske tips, du må jo også ville det da.....

Lykke til!

Skrevet

Når jeg sier det er bedre med en brødskive, svarer jeg kun ut fra hva jeg ville valgt selv. Jeg spiser ikke pasta, men er det prekært KAN jeg strekke med til lasagneplater...i lasagnen. Blirnte mett av det, jeg se:)

Skrevet

Nå pleier vi å spise næringsrik mat. Jeg er ikke alltid gravid, og er ikke alltid så kvalm. Du som er oppgitt over synsingen til alle andre er jaggu flink til å synse selv ang. vårt kosthold.

Gutten min spiser mye sunn mat, men så er det noen ting han ikke liker selv om han har smakt mange ganger. Og en av disse tingene er ost! Han ville heller ikke ha middagsglass i går, men det er kanskje ikke så rart når han er 2? Ellers så spiser han ALT av grønnsaker, enten det er rå eller kokt, men ikke hvis det er spaghetti på tallerken. Han liker heller ikke pølser,og annet svinekjøtt, men det er fordi vi aldri spiser det. Syns ikke det er så sunt at det er noe han bør vende seg til heller. Så han er kresen, men for det meste så er de tingene han ikke liker ikke spesielt sunne i utgangspunktet så jeg ser ikke det store problemet. Mange av disse lettvinte forslagene her er ting han ikke liker, men ikke av forslagene er så sunne at jeg mener at jeg bør jobbe med å få han til å like det.

Men det blir spaghetti til middag, og grønnsaksstaver til kvelds.

Skrevet

Akkurat sånn er gutten min og! Liker ikke pølser, ost og hurtigmat. Hadde jeg ikke hatt energi til å tilberede noe "ordentlig" hadde det måtte blitt spaghetti el her og for at han skulle spist. Jeg prøver heller ikke å tvinge han til å like pølser liksom, så lenge han nyter et bedre biffmåltid er det mer enn bra nok for min del;)

Tror at spaghetti til middag er helt ok, spesielt hvis han ikke spiser drittmat til vanlig. Vi er alene i kveld også, så kanskje vi også tar det samme;)

Skrevet

Jeg tror faktisk heller jeg hadde valgt å gi grove brødskiver med egg eller noe. Det er jo lettvint.

Evt. babygrøt rett og slett, eller havregrøt?

Når det er sagt, så er det nok ingen norsk 2-åring som dør av å spise pasta med ketchup i 2 dager..

Håper du føler deg bedre snart:-)

Skrevet

hei.. forstår deg godt at lukter og sånn får deg til å brekke deg og du blir kvalm. Sliter med det selv...

Du kan godt koke spagetthi til deg og ungen ikke noe problem, som Mange hær inne sier, det er nok ikke det sunneste (sant det) MEN det e jo ikke snakk om ukesvis med at du skal servere 2åringen din dette.. lag spaggethi du og kos deg masse. så ønsker jeg deg masse god bedring..og til dere super kritiserene som ikke tåler at noen ikke har poteter osv på bordet vær dag severt med fisk.. JEG har levd på spagetthi og pizza i noen uker nå kun det jeg har lyst på foruten LOFF MED ROASBIFF namnam god fornøyelse :)

Skrevet

Hvis du f,eks velger fullkornspasta, så er det jo ekstra sunt og like godt!

Har forresten tips til god tomatsaus.. Vet hvordan det er å være kvalm, så har full forståelse hvis du ikke makter å lage tomatsausen :)

1/2 løk (kan droppes)

1 liten gulerot (kan også droppes)

1 boks hermetiske tomater, grovhakkede

1 tomat

2 buljongterninger

1 1/2 del vann

litt pepper

1-2 ts sukker

timian

oregano

Stek litt løk i olje til den er blank, tilsett hermetiske tomater, buljongterninger, vann og tomat(er) og krydder, Er sausen lite fyldig i smaken hjelper det å tilsette mer sukker. :)

la det koke ca 20 min.

jeg pleier å tilsette kjøttdeigen slik at det blir en gryte, men du kan servere sausen ved siden av kjøttdeigen.

Skrevet

Takk for tips, tror det er noe vi egentlig kan like. Får se om jeg klarer å lage det i morgen, akkurat nå sliter jeg med å få ned et glass farris.

Skrevet

Farris er heller ikke sunt....Sorry!

Skål! ; )

Skrevet

Jeg har ikke sagt at farris er sunt. Men det er heller ikke usunt (jada salt) og det er noe av det eneste min gravide mage vil ha så shut up.

Skrevet

Faktisk burde du OGSÅ bekymre deg for kullsyren i farris. Til info...

Skrevet

Hva er problemet med kullsyren i farris?

Skrevet

Du, det der med mynten som blir blank er bare overtro...

Server spaghetti og ketchup til middag du. Det går så fint så.

Skrevet

Vel, det er jo en "syre" som bl.a gjør miljøet i kroppen surt, noe som kan føre til mange ulike problemer... ( Se for deg hva som skjer med et skittent akvarium.....)

Som gravid er det viktig å vite at for å senke det sure miljøet i kroppen, trekker kroppen bl.a ut mineraler som kalsium, kalium og magnesium fra skjelett bl.a og i den viktige graviditeten trengs disse mineralene til å bygge opp barnets bein... Mor trenger også nok av disse mineralene for å ikke gå i minus.

I tillegg er mangel på disse mineralene ofte en av årsakene til kramper i bena, hendene, ødemer og kvalme i svangerskap...

Hvis man i tillegg gir kroppen for mye bordsalt.....som det er i ketchup....sorry igjen, vel;

les litt på linken over som sagt, dersom du VIL vite...

Hilsen en med de beste hensikter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...