Gå til innhold

Røyking og høygravide!!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pulverpadda !

det eneste som er patetisk her er du !

føler du at du er perfekt? news flash til deg du er IKKE det så slutt å late som , jeg synst synd i venner av deg familjen din og ikke minst ungene dine , når du er så dømmende som du er , er det vel ingen som klarer å nå målet i dine øyner ikke sant ?

begyn med deg selv padde, se deg selv i speilet og fortel deg selv hvor usunn du egentlig er !

så kan du begynne å dømme andre .

Skrevet

jente24:).....

Synes det er flott med et så bra engasjement :)

Og jeg kan godta å være litt patetisk i blant for jeg er absolutt ikke perfekt, det hadde vært UTROLIG kjedelig å være det!!!!!

Og dessuten er det jo vanskelig å ikke være dømmende når man engasjerer seg i en side som "kranglesiden", Det er vel litt av poenget å si sin EGEN mening, de som legger inn innlegg forventer vel et svar, men forventer vel ikke at alle skal være enig i hva h*n sier, eller har jeg misforstått?!

Ser meg selv i speilet hver dag jeg, men prøver å være positiv til sinns, spiser MYE usunt på en normal måte, men fortsetter å gå ned i vekt. Er bare fornøyd med det jeg spiser jeg :)

Skrevet

pulverpadda ...:)

selvsagt skal man si sin mening , men med hensyn og respekt ovenfor andre på denne siden .

Jeg snakket ikke om vekten din når jeg sa du ikke er perfekt , jeg snakket om holdningen .

Min mening er faktisk at det er dumt å røyke når man er gravid, men samtidig så forstår jeg dem som ikke klarer å slutte å røyke .

du skjønner jeg prøver å ta hensyn til begge sider.

Skrevet

Voksne mennesker burde vite bedre enn å røyke under svangerskapet ja...

Skrevet

Men da skjønner jeg lissom ikke helt posenget med innlegget :S

Skal jeg jatte med å følge strømmen av hva de andre svarer bare for å respektere flertallet (for det er tydeligvis mange røykere her)?!

Hva er mer respektfult enn å si: !min meninger et at man IKKE skal røyke under et svangerskap, ser ikke pent ut"

Da har jeg faktisk pyntet på min mening for i h*****og jeg kunne skrevet en litt sterkere mening (for det er den), men NEI!!!!!!

Kaller det å vise litt respekt jeg :)

Skrevet

Huff..denne debatten er håpløs...er jo mange tråden som denne nå!

Men la meg bare få si min mening også da å er vel dette komplett!

Røyking under svangerskapet synes jeg også er veldig stygt og egoistisk..men når ble dette egentlig alle andres sak`? Det er ikke dn unge så hvorfor skal du bry deg om hva den andre dama gjør..alle veit da at å prøve å påvirke noen til å gjøre noe sånt som å stumpe røyken kommer bare til å skje på deres eget premiss og ikke ditt. Jeg har vært røyker i 8 år ca,jeg stumpet røyken d jeg ble gravid..hurra for meg..jeg valgte dette fordi jeg synes å prioritere helsen til babyen min overveide d å røyke. Jag har ikke røyka på 3 måneder...men jeg tenker på røyk hver dag...det er ikke lett.

Man kan godt si d man mener i hytt og pine hær inne..det er derfor denne siden finnes...men til vanlig bør man holde kjeft om dette med å buse ut med hva man mener til andre grvide,spesiellt dem man ikke kjenner...for det kan,som tidligere nevnt være at denen personen ikke har røyka hele svangerskapet,og kanskje har en død bebi i magen sin og tar en røyk for hun føler hun trengte det.Det er ikke andres sak...man må passe kjeften sin!

Da jeg mista sist,var jeg 14 uker på vei,hadde ikke røyka i selve svangerskapet,og hadde en liten kul på magen og man kunne se at jegvar gravid. jeg sto utenfor barn-kvinneklinikken ,å venta på å få komme inn å fjerne det som var igjen. Så jeg tok en røyk..to røyk -tre røyk...sto sammen med mora mi...så kommer det en eldre dame med sikkert dattera si eller noe forbi...og hun bare åpna kjeften som om at d var det vanligste i verden...og sa : Er du gravid?Det er vel ikke s¨å lurt å røyke når man er gravid,jeg håper du vet hva du gjør! Det klikket for meg og jeg buste ut med kanskje den styggeste salva jeg noen gang ahr gitt noen...damen var likbleik i ansiktet da hun gikk videre og da hun skjønte hva hun hadde gjort. Så det er ikke alltid som man tror,og man bør passe sine egne saker,for du kan virkelig drite deg loddrett ut om du sier feil ting til feil person.

Skrevet

jeg syns at d å røyke under svangerskapet er ganske motbydelig.. det samme syns jeg om å drikke under svangerskapet. å ja.. kun et glass vin også.. samme greia.. jeg hadde ikke gitt barnet tåteflaske med vin på.. derfor drikker jeg heller ikke noe som helst...

vist jeg er på besøk hos noen som røyker inne, så går jeg ut.. eller drar.. (og ikke i sinne!) men bare fordi at jeg har ingen rett til å be andre slutte å røyke for meg.. men jeg kan gå.. jeg kan la være.. og vil du noe sterkt nok, så greier man å slutte.. en venninne av meg røyket igjennom hele svangerskapet.. og hennes lille gutt døde i krybbedød 2,5mnd gammel.. jeg sier ikke at dette var bestemt grunnen til barnets død.. men jeg tror nok at det kunne være en årsak ja.. jeg ville i allefall tenkt sånn om jeg visste at jeg hadde røyket under hele svangerskapet.. åså døde sønnen min.. jeg tror barna tar mer skade av det,enn det enkelt tror.. så å bagatelisere røyking under svangerskap.. syns jeg at vi må holde oss for gode til..

• 5 uker senere...
Skrevet

Jeg synes det var grusomt å høre om hun som mistet babyen sin i 8. mnd jeg. Som tok seg en røyk før hun måtte inn å føde sitt døde barn. Tenk så grusomt! Og så kommer det en bedreviter og sier hvor dårlig mor hun er som står der å tar seg en røyk! Alle vet at det å røyke ikke er bra når man er gravid, eller uansett igrunn, så man trenger ikke at noen kommer å forteller det til deg! Det er som å si at bilen har hjul. Det er selvsagt!

Tenk dere om før dere slenger fra dere kommentarer til folk dere ikke kjenner. Det er mange ulike situasjoner man er i.

Skrevet

Syns det er ganske patetisk å komme draende med "gamle dager"-ting i denne debatten. Jeg er ikke ute etter å dømme noen, men det var faktisk mange flere som døde både under svangerskapet, under fødsel og i krybbedød i "gamle dager" enn nå. Så det argumentet er temmelig tynt!

Og det går ikke like bra for alle selv om det gjorde det for dere...

Skrevet

konsentrasjonsvansker kommer ikke av at et foster utsettes for nikotin, da må det alkohol eller narkotiske stoffer inn i bildet. nikotin kan føre til lav fødselsvekt og astmaplager. i følge fastlegen min hvertfall.. og pensumet jeg har på høyskolen for helse og sosialfag.. nei, jeg røyker ikke..

Skrevet

Kjære jente 24

DU er et veldig godt eksempel at røyk er skadelig for ungen.(du kan jo takke din mor for det) For noen tåpelig utsagn!! Men jeg regner med du ikke skjønner det selv. Dette blir bare for dumt! Gidder ikke å utbrodere det en gang, tror jaggu ikke du skjønner det om du får det inn med teskje engang.

Skrevet

det her står i ett bam blad jeg fikk av legen forrige uke;

*Røykfrihet gjør at barnet får bedre næring. Det øker sjansen for normal organutvikling og normal fødselsvekt.

*Røykfrihet reduserer risikoen for at barnet blir født for tidlig.

*Røykfrihet reduserer risikoen for spontanabort og for fosterdød sent i svangerskapet.

*Røykfrihet når du er gravid påvirker også helsen til barnet etter det er født;

*Røykfrihet reduserer risikoen for krybbedød.

*Røykfrihet reduserer risikoen for astma og luftveisinfeksjoner.

*Røykfrihet reduserer risikoen for at barnet får adferdsproblemer og lese- og skriveproblemer.

*Røyk øker risikoen for kolikk.

Det sto også en annen plass jeg leste at når en røyker i svangerskapet. Blir fosteret "kvalt".

Men selvom jeg ikke røyker i mine svangerskap..skal ikke jeg be andre om å slutte..det er deres kropp,deres barn dere bærer på...

så det her er helt og holdent deres valg!

Skrevet

Er kanskje kvalmt å se gravide røyke, men enda kvalmere er det å være vitne til firkanta konservative pripne og trangsynte bedrevitere og prektige kjerringer.

For alt man vet kunne hu nettopp fått beskjed om at ungen var død, etc, vi vet ingenting om det.

Det ER stygt å se en høygravid jente røyke, men det er ikke menneskets RETT til å dømme andre. Og hvis du ble så sinnsykt kvalm, håper jeg du spydde like mye dritt, som du gulper opp her!

Det er nemmelig IKKE PÅVIST en dritt når det gjelder røyking i svangerskap, men det er og blir antatt i forhold til. SANSYNELIGHETS-REGNING, så ikke leik smart a!

Og hvis du er gravid, så har ikke ungen din det noe bedre av at du går rundt og blir så inn ihelvetes forbanna og kvelm av andre... LUKK ØYA! verden er og blir fæl, på mange måter. aksepter det!

• 3 uker senere...
Skrevet

kjære deg <Ønsker>,,, er du heilt fullstendig dum i hodet ditt??? haha,,, resten av familien din har sikkert eksem og astma også... dere var sikkert noen skrikerunger hele gjengen, og klør dere sikkert til blods. Og hvis resten av dine er som deg, så er dere vel hypokondere hele gjengen.

jeg må bare si takk for at du gav meg en god latter etter en slitsom dag. At det faktisk GÅR AN å være så ufullstendig i sine uttalelser, og SÅ til de grader uviten.... får meg til å undre på hvor gammel du er........

*tenke...........15? *

Skrevet

Det er vitenskapelig bevist at røyking gjør at fosteret får mindre oksygen og næringsstoffer. Men hvordan skadevirkningene arter seg varierer fra baby til baby......

Skrevet

Eg er helt enig med at det er utrolig frustrerende å se gravide røyke. Men nå skal ikke eg sitte på den høye hesten og dømme.

Eg og samboeren min prøver å bli gravide nå og eg er røyker.

Eg prøver mitt ytterste å slutte å røyke, men eg vet ikke om eg faktisk klarer det.

Eg håper inderlig at eg gjør det og har gitt beskjed at han får knytte meg fast till stolen om det så skal være:)

Men eg vet på kroppen hvor vanskelig det er :)

Skrevet

Det som faktisk er veldig int er at hvis man leser igjennom diverse forsknings dokumenter om røykning så baserer de fleste seg på "at under forrutsetning at røyken er årsak" Det vil si at om du får kreft og røyker så er det røyken som er årsak og ikke at f.eks slekta er full av kreft i utganspunktet (ergo arv).

En annen ting er det meste av forskningen viser tendenser, ikke enstydige resultater.

Var til UL for ett år siden og det var flere studenter tilstedet det kom spm om hvor stor anndel av foster/baby som var mindre av de som mødrene røkte i fohold til ikke røykere, Nei det fantes det ikke tall på fikk de til svar av jordmoren!

Når det kommer til fostret som "vrir seg i smerte" er dette også int. da årsaken til oksygenmangel er at oksygenet blir fortrengt av karbondioksid som igjen fører til sløvhet/avsvimelse på mennesker (derfor mange tar livet av seg ved å starte bilen i garagen siden det er smertefritt)

når det kommer til alkohol så er det litt int at island som ikke (iallefall for noen år siden) har noen "politikk" på total avholdenhet er det eneste landet som skiller seg ut fra de andre nordiske landene når det kommer til fosterskader. Skal ikke si at det ene har med det andre å gjøre men finner det "spennende".

Min teori ang alergier er at redsel for det skaper det. bare tenk på alt man skal unngå men sammtidig så kan man jo lure på hvordan barnet skal danne anntistoffer mot allergenene om de aldri blir utsatt for det. En annen ting er jo at jo mer som man skal unngå jo mer allergier blir det. Man skal ikke lengre tilbake enn 50 for å se stor forskjell i ant tilfeller av allergi, økningen har kommet ganske gjevnt med alt man bør unngå.

Sier ikke at røyking er sundt men finner det utrolig spennende å se hva forskningen baserer seg på ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...