Gå til innhold

Røyking og høygravide!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Respekt for andres valg sier du? Lurer på hvor mange babyer som ville valgt røyken, dersom de kunne velge. En venninne av meg fikk lov til å røyke inne hos legen, for han ville vise henne hvordan et foster reagerer på røyken. Hun kunne tydelig se på UL bildet hvordan babyen krympet seg på første trekket. Ble det siste trekket for hennes del.

Dersom det er farlig for babyen at du slutter å røyke, så synes jeg det er meget rart at alle medisinske råd går ut på å kutte røyken når man blir gravid. Men dersom du kan vise til noe tidsskrift som anbefaler at man fortsetter røykingen for å unngå å bli stresset, så vil jeg gjerne se dem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en frisk gutt på 4 år og en 11 uker baby i magen , skal si dere en ting leger er DUM, min mor gikk gravid meg sønn i 7 mnd uten røyk uten noe , 7 mnd fikk hun en blødning som ikke var så stor , men legene sa at ungen måtte ut . De tok ut broren min som døde etter bare 49 timer , til slutt fant de ut av at det var feil av dem at de tok ut ungen fordi hun hadde kun litt blødnin frasexen dagen før .

Hun er en stor røyker men hun sluttet dagen hun fant ut av at hun ble gravid , men det gikk gale .

hun ble gravid et år etter det , hun røykte men sa til legen at hun hadde sluttet , så sier den ene legen til henne ja der ser du denne ungen er frisk og fin så det var bra , 9 mnd så sier en anen lege at ungen var så frisk som en fisk , min lille søster ble født , fin og frisk jente .

det er ikke det at røyk ikke er farlig ikke det jeg prøver å si , men mamma var så bekymret etter hendelsen forige gang at røyk fikk henne til å slappe av . så av og til hjelper den røykingen for noen .

jeg har selv en sønn på 4 år , jeg røykte 2 røyk for dagen hele graviditeten min , etter middag og med første kaffe på kvelden .

sønnen min er fin og frisk , han er større enn andre på sin egen alder , og har et kjempe bra imunforsvar , i alle 4 år så har han vært syk 2 ganger , når han fikk tenner og når vi reiste på ferie ,

så si meg en ting hvorfor er min sønn så frisk og fin når jeg røykte under svangerskapet ? venninen min som fikk en sønn mnd etter som ikke røyker har en syk sønn anvær uke ... jeg mener at kroppen sier ifra hva den vil ha så alle bør bare følge det :)

og ja jeg er gravid igjen og ja jeg røyker , nei jeg gidd ikke stå ute og røyke blandt folk når jeg blir høygravid , for jeg vet hvor trangsynt folk er , de tror de er så bra fordi de ikke røyker , de spiser sunne salater og frukter men hallo vi lever faen en gang om jeg vil røyke så gjør jeg det :)

samvitigheten kan jeg få ha , det er kun meg som vet hva jeg tenker hver gang jeg tar meg en røyk , og kun meg som kan dømme mer selv . så til alle dere anti røykere HOLD KJEFT :)

Skrevet

He he.., så Sinnsykt bra sagt! :-)

Og til alle som mener at dette er et utdiskutert tema.. Ser da virkelig ikke sånn ut?

All er forskjellige, og takk gud for det! Man bør nok feie for sin egen før før man feier over andre.De fleste har nok lest eller fått med seg at man ikke skal røyke når man er gravid. ( man skal egentlig ikke røyke i det hele tatt.. Eller drikke alkohol, spise usunt, kjøre uten bilbelte, gå uten refleks, sove for mye eller for lite, ikke drikke kaffe osv...)

Det er så mye men IKKE skal gjøre og så utrolig mye men SKAL gjøre.

Gjør det som er best for deg selv og dine nærmeste, mener nå jeg.

Vi lever som nevnt her kun èn gang. ( som vi vet om..)

Skrevet

En ting som ikke er nevnt her er at barnet i magen vrir seg i smerter når moren tar seg en røyk. Jeg har selv sett en ultralyd video på sykepleier utdanningen hvor vi så hvordan barnet lå og vred seg. Dette fordi den får for lite oksygen gjennom navlesnoren når moren røyker. Med smertene dette medfører.Etter å ha sett dette har jeg vært ekstremt nøye med å holde meg unna passiv røyking under mine svangerskap. For hver 3. røyk man "passivt røyker" er det som å ta en selv sier en overlege i lungemedisin jeg jobber sammen med.

Bare til orientering, gjør hva dere vil. Men å røyke med god samvittighet har jeg vanskelig for å se for meg at noen får til.

Skrevet

Jeg er 34 uker på vei, røyker ennå, når jeg er ute å går, setter jeg meg alltid ned for å røyke, for å slippe slike som mange av dere, skulle veldig ønske jeg ikke røyket, av mange grunner for meg selv og barnet i magen, har ikke hatt ett lett svangerskap, bare fått dritt slengt etter meg fordi jeg røyker, prøvet rådgivning for de som røyker, lest slutte røyke boken, fikk blodpropp i uke 24, og igjen fått det på grunn av lav dose med blodfortynnende sprøyter, er helt alene, blir alene mor.

Skrevet

koffer bare ikke passe sine egene saker?

Dei som røyker gjør vell det fordi dei sjøl vil det.

jeg røykte under mitt svangerskap, brydde meg ikke om ka andre sier eller meiner, mitt liv, mitt valg.

Å dere som ikke røyker under svangerskap trenge ikke hakke ned på andre, kun fordi dere skal bevise for oss som røyker att dere er bedre mennesker, for det er dere ikke, siden dere hakker ned på andre.

dessuten har vi nok feil om dere òg !

skaff dere et liv.

Skrevet

Helt enig jorbærklatten!:P

Det finnes sikkert feil og mangler på de som ikke røyker under svangerskap og. tenker de feks på hva de får i seg ellers? Ikke bare røyken som er farlig vet dere..

Selvfølgelig er det best at man slutter å røyke, men det er fullstendig opp til hver enkelt! Jeg er så heldig at jeg klarte å slutte, men er ikke sikkert jeg hadde klart det hadde det ikke vert for at jeg var så dårlig at jeg hang over doskåla nesten 24 timer i døgnet.

Ikke hakk ned på de som ikke klarer å slutte, det er faktisk ikke alle som klarer det.

og ja, det KAN være skadelig for babyen at mor røyker under graviditet, men ikke i et hvert tilfelle, det kommer an på hvor mye den gravide røyker tror jeg.

Min mor røkte under sitt svangerskap og jeg har ALDRI hatt mer plager enn hos barn som har mødre som ikke røkte. Har ei venninne som ikke klarte å slutte, men hennes sønn er frisk som en fisk og har heller ingen plager.

Og før i tiden, hvor mange visste at røyk var skadelig for barnet?

Med så mange som har røykt under svangerskap opp gjennom årene burde jo de aller fleste være syke å elendige da, visst det er så farlig som enkelte ska ha det til?

Ikke missforstå meg, jeg sier ikke at det IKKE er farlig, men prøver bare å påpeke at det kan gå bra selv om man røyker gjennom et svangerskap.

Syns heller de som henger seg for mye opp i det at enkelte gravide røyker burde begynne å tenke over hva de får i seg i løpet av en dag.

Er jo mye annet som er minst like farlig som røyken. Bare tenk på alle Estoffene og driten som er i maten vi spiser. Ikke bra det heller.

Pass deres egne saker damer og la de som røyker få være i fred!;D

Skrevet

Selv om det KAN gå bra skjønner jeg virkelig ikke hvordan folk tør å ta sjansen på det. Og er jo ikke bare problemer som kan dukke opp under utviklingen i magen og problemer som er "synlige" når den er født, barn kan f eks få konsentrasjonsvansker senere i livet (det siste punktet var i forbindelse med at folk bruker bekjentes småbarn som eksempel) en ting jeg også lurer på er om det er noen her som PLANLEGGER en graviditet uten å slutte å røyke først? da har man hvertfall ingen unskyldning!

Skrevet

Det er jo ille selv om hun røyker "bare" en om dagen. Vi er jo så opplyst i 2008 at vi vet at ungen har det skikkelig ikke når mor røyker. Joda, vi skal ikke bry oss med saker med vi ikke har noe med. Men vi står jo liksom ikke å ser på at folk mishandler barna sine heller uten at vi får en reaksjon. Når vi vet hvor ille den lille babyen har det i magen når mor røyker, er det vanskelig å la være å få en reaksjon. Vi er da mennesker! Og mødre selv. Jeg ville ALDRI utsette barna mine for nikotin!! Jeg er altfor glad i dem til å sette meg foran de.

Og ja da, jeg vet røykere er glade i barna sine også, men de setter sine "behov" foran barna sine. Og det sier jo mye. Sikkert mange røykere som føler seg truffet nå og dermed blir pizzt. Men det er faktisk ikke NOE som unnskylder at man utsetter babyer for slike giftstoffer!

Skrevet

Blir så provosert når jeg ser alle innleggene der alle kjenner noen som har røykt og det har gått bra. Men de nevner ikke en dritt om hvor ubehagelig den stakkars lille babyen hadde det 9 mnd i mors mage med konstant giftstoffer tilført seg!! Må nesten le over hvor mange trangsynte og lite opplyste jenter det er her inne.

Skrevet

Offa meg wendy, det er no forskjell på å røyke som en skorstein og tømme en pakke røyk for dagen og det og ta seg kanskje EN eller TO røyk i løpe av dagen.

Skrevet

skjønner ikke kvifor folk skal bry seg så til di grader om folk røyker eller ikke røyker under et svangerskap.

Det er ikke deres valg om dei skal slutte å røyke,

å det er heller ikke poeng i å sitte å skrive ka som skjer inni magen, for det regna eg med dei vet fra før ?

La no dei røyke å leve livet om dei vil det.

Dere klara ikke å stoppe dei.

Skrevet

Jeg for min del er litt nysgjerring på disse påstandene om at barnet rister i kramper når moren tar seg en røyk.

Det høres jo forferdelig ut! Jeg får det liksom ikke helt til å stemme med at veldig mange røyker (i alle fall før) gjennom hele svangerskapet, og får helt friske barn..?

Hva ER det egentlig som skjer rent fysisk med barnet når man røyker- er det noen som VET dette???

(Hilsen en som har sluttet, men som har veeeeldig lyst på en sigg!)

Skrevet

vell, jeg trur ikke helt på disse ekspertane som forska på ting.

vell, før i gamledager da? ingen var so friske som dei, der var det røyk å alohol inni bilde.

Men no i det siste er ALT farlig.

No er babycall endelig blitt farlig å ha i hus,

det er vell ikke lenge til det e farlige stoffer i bleier å våtservietter.

Alt er farlig no tydligvis.

Skrevet

hehe, ja, til og med gildes leverpostei er farlig no. er visst estoff i den som er forbudt i fleire andre land, bl.anna danmark og svergie trur eg, var på nyhetene hinn dagen..

Skrevet

kjære jorbærklatten, grunnen til at folk bryr seg er jo fordi den stakkars ungen i magen ikke har noen stemme. Gir jo langt f i moren! men noen må jo få fram budskapet ungen selv på ingen måte kan formidle. At ikke blivende mødre forstår dette er rett og slett rystende!

Skrevet

Som eg òg sa, dei vet ka dei utsette fosteret for, so folk bruker opp krefter på å si det samme opp og opp igjen.

Som sagt, alt er farlig.

Skrevet

Herregud at det går an!!!

Greit nokk at det meste er farlig, men dette innebærer risiko for barnet!

Det kan få plager, kan hende det ikke får det!

Men tar du virkelig den risikoen???

Skjønner det er vanskelig å slutte.. Men de som sier det ikke er så farlig er jo dumme!!

Min mor røykte en om dagen da hun gikk med meg! Og jeg er multiallergiker og har astma, og eksem og mye annet!!

Jeg hadde helt froferdelig kolikk som liten og.

Med mine søstre gjorde hun ikke det og de er helt friske

Kan være flaks og uhell...

Men det kan også og mest sannsynlig skyldes røyk!!

Jeg er helt overbevist om det i mitt tilfelle

Min tante røykte under begge graviditetene, begge har veldig mye eksem og astma.

Ikke kom her å si at det IKKE er risiko for det er det!!

Bare en haug med unnskyldninger fra dere ego damene!

ALLE røykere er egoister..

Skrevet

Alle er egoister, ikke bare røykere da:)

Selv om jeg er enig at det er synd at folk ikke klarer å slutte, tror jeg ikke å kalle folk dumme og ego hjelper. Det kommer ikke til å hjelpe de barna dere er bekymret for. Det eneste som skjer er at de som røyker tar ennå en fordi de blir stresset. Men dere må kommentere.

Er det mindre ego??

Skrevet

Dette er norsk grammatik:

Høygravid= noen som venter barn meget snart.

høy gravid= en høy person som er gravid....

Skrevet

til ønsker :)

Min mor røykte gjennom hele graviditeten med meg , og det var ikke bare en røyk men en pakke , jeg er i dag veldig frisk og fin kan ikke huske jeg ar vært syk utenom kansje en forkjølelse inni blandt , skal jeg gå og skylde på min mor da ? du er egoistisk som legger skylden på moren din for at du har asma ogsv , jeg ar en sønn som jeg røykte med gjennom min graviditet an er 4 år nå , men vet du hva an ar vært syk 3 ganger på 4 år :) det var da han begynte å få tenner :) tenk deg , an snakker 3 språk , er utadvendt , kumoniserer kjempe bra med andre og mangen tar feil av hvor gammel han er siden han er så smart , dette sier ikke jeg fordi han er min sønn men det er faktisk sant .

jeg tror at astma og alergier går velig mye på gener , og forskjelig fra person til person , så slutt å skyld på din mor fordi du er syk .

min mor har 5 friske jenter ingen av oss han noen form for sykdom, jeg sier ikke det er bra , selvsagt prøver vi alle å slutte men for noen er det litt vanskligere , etter min mening så er det bedre at moren med barn i magen er avslappet og ikke stresset gjennom graviditeten .

hva med deg ? tror du at cola og sjokolade , smågodt osv er bra for barnet ? nei faktisk ikke , all den sukkeren all koffeinen det er like gale så ikke kom her og forklar oss hvor flink du er :)

håper du sier beklager til din mor for at du har skyldt på henne i alle disse år .

Skrevet

Snakk om å henge seg opp i bagateller...... :S

Skrevet

Hvis alle hadde passet sine egne saker hadde det ikke vært krig i verden, det hadde vært fint det :)

Du får i vert fall ALL min støtte, Høygravide kvinner som røyker er ikke noe pent å se på!!!!

Er også enig i at det er MYE annet som også er skadelig, men jeg ville i vert fall holdt meg unna det jeg med 100% sikkerthet VET er farlig!!!

Først barnet, SÅ deg..... Er egentlig ikke så vanskelig valg spør du meg :S

Skrevet

til pulverpadda !

Hmmm 100% skadelig ?

vist du prøver å finne fakta om at røyk er farlig for en baby i magen så tar du helt feil , leit gjennom alt men du finner svært lite . at det er farlig for den som røyker ja kansje men det er jo helt opp til vær og en av oss, hva med de som liker sprøstekte ting , mc donals mat ? vet du at det er like farlig ? det går faktisk til barnet , nikotin kan av og til redde barn i magen som har mangel av surstoff , jeg mener dere alle skal lese litt om hva dere ikke har peiling på så dømme noen som røyker, men dere finner ut av hva jeg har funnet ut , faktisk så er det ikke så farlig .

det ser ikke bra ut nei det har du helt rett i , en høygravid stå med røyk i hånden blandt andre , men noen av oss har valgt å gjøre det , men du er ikke den rette til å dømme , jeg lurer på hvorfor de i gammledager røykte og ingen dømte dem ? hvorfor de fikk friske og fine unger ?

babyen i magen må være syk eller ha en slaks sykdom for at røyk skal ha noe å gjøre med at den dør ,....

som sagt det er ikke fint , men jeg vet at å stresse er mye mer farligere en å ta seg en røyk eller to for dagen , til alle dere som røyker og er gravide vil jeg bare si ikke tenk på hva disse trangsynte damene sier , det er helt opp til dere hva dere gjør og jeg vet at hver gang dere tenner røyken så tenker dere negativt siden det er en liten i magen , men husk at vitenskapelig så er det ikke bevist at røyk er skadelig for barnet . røyk går i lungene ikke in i livmoren til dere som ikke vet det .

Skrevet

Kan ikke ikke skjønne at dere ikke-røykere ikke kan slutte å trakassere røykere.

ja så er det ikke helt optimalt å røyke (gravid eller ikke) men noen av oss gjør nå engang det. Men hvorfor må dere bry dere, vi kommer ikke bort til dere å skjeller dere ut av diverse grunner.

Det er vanskelig å slutte å røyke og dere vet ikke hva det innebærer. Dermed har dere ingen grunn til å forlange at vi skal slutte pådagen.

Og du hi, du kunne fint ha droppet ett par utropstegn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...