Lykkelit1 Skrevet 9. oktober 2008 #51 Skrevet 9. oktober 2008 I følge dette forslaget skal 10 uker øremerkes far, mens 9 uker skal øremerkes mor. I likestillingens navn burde det da i det minste vært like mange uker...
Mia29 Skrevet 9. oktober 2008 #52 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg ønsker endringene foreslått i statsbudsjettet hjertelig velkommen og er veldig enig med smock. Det er en grunn til at vi nå sitter i en situasjon hvor far har 10 øremerkede uker og mor har 9 uker. Det er fordi alt for mange her inne og i morge forøvrig tror at den øvrige delen av permisjonstiden er mammapermisjon og ikke foreldrepermisjon som den faktisk er. Det er altså ikke slik at man nå tar permisjon fra mor. Her får vi en ordning som viser at vi ønsker en utvikling hvor det far tar ut større andel av den totale permisjonstiden. Realiteten per i dag er desverre at det fortsatt i all hovedsak er mor som er hjemme. Selv om det er flere fedre som er hjemme så går utviklingen tregt. For tregt spør du meg. Jeg ser at mange roper etter valgfrihet og mener at dette bør være opp til familien å bestemme. Men når staten betaler oss mangfoldige tusen av samfunnets skattekroner for at vi skal kunne ta vare på barna våre er det jo ikke urimelig at det følger med noen føringer om hvordan pengene skal brukes. Som fler har skrevet her inne så er det ikke slik at det ikke finnes mødre som er selvstendig næringsdrivende eller jobber i private bedrifter eller som tjener over 6G og ikke har sikring for restbeløpet fra arbeidsgiver. Men disse damene klarer det. Da er det ingen grunn til at ikke mennene skal få til det samme. Men slik det er nå så aksepteres og forventes det ikke det samme av kvinner og menn og det bidrar til problemer. Derfor er det flott at fedrekvoten nå økes. Min mann skal ta ut mere enn fedrekvoten og jeg kjenner flere menn som har gjort det samme. De opplever masse reaksjoner fra samfunnet rundt seg, og de reaksjonene er ikke bare positive. på samme måte opplever jeg og andre mødre som ikke skal "makse" vår permisjonstid at vi gjør dårlige valg for barna våre. Samfunnet i dag har dessverre fortsatt for mange tause sanksjoner for oss som faktisk velger å dele mer likt. Det er ikke slik at ammingen og barnets helse nå er truet fordi mor hvis hun bruker hele foreldrekvoten får to uker mindre hjemme. Det tror jeg ikke en gang Gro Nylander ville kunne klare å påstå. Min mor hadde permisjon i tre måneder før hun måtte tilbake til jobb. Jeg fikk likevel morsmelk til jeg nærmet meg 1 år. At jeg sluttet før det var ikke et spørsmål om permisjon, men om tenner. Det er mulig å få dette til. Mitt ønske er at fedrekvoten på sikt økes ytterligere. For at vi ikke skal komme i konflikt med 6 måneders fullamming tror jeg må vi komme til en løsning hvor man etterhvert får 54 uker med 100 % lønn. Jeg tror vi nå er på vei dit. bedre ordninger for menn og kvinner som er selvstendig næringsdrivende og eller jobber i privat sektor med dårlig avtaleverk vil presse seg frem når fedrekvoten øker. Det gjør den ikke hvis vi mødre bare fortsetter og være hjemme fordi noe annet er "umulig." Selvstendig opptjening for far tror jeg også vi snart vil få, noe annet henger ikke på greip hvis vi skal hevde vi er i front innen likestilling. Dette er et problem allerede i dag og ikke noen som oppstår bare fordi fedrekvoten økes. Det stemmer heller ikke at menn ikke engasjerer seg i dette. www.pappaperm.no var en aksjon for noen år tilbake hvor unge menn krevde en modell ala Island med 1/3 til mor1/3 til far og 1/3 valgfri. Det fordi de mener dette er en nødvendighet for å få mer tid med barna fordi samfunnet i sin helhet ikke legger til rette for dette i dag. Så det finnes menn der ute som bryr seg. Jeg ønsker denne delen av statsbudsjettet velkommen, og jeg kommer til å stemme rødt neste valg også!! http://www.klikk.no/foreldre/article341479.ece
hannetroll Skrevet 10. oktober 2008 #53 Skrevet 10. oktober 2008 Takk, Mia 29 for et veldig bra innlegg! Flott at noen tar seg tid til å skrive utfyllende og balansert om dette emnet her inne :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå