Gå til innhold

Ang statsbudsjettet og økt pappaperm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte på nyhetene i sted at de skal øke pappapermen med 4 uker. Altså fra 6-10 uker. Og det betyr vel at de blir tatt fra mor selv om de øker permisjonstiden med 2 uker. Har jeg da forstått det rett?

Synes hver enkelt familie kunne fått bestemme selv om far vil være hjemme. Her kommer ikke far til å være hjemme i 10 uker.Og da er det jo helt idiotisk at de ikke kan overføres tilbake til mor.

Er det ingen som tenker på barna lenger. Så lenge far ikke er hjemme i de 10 ukene så skal jaggu ikke mor få det heller, hun har jo vært hjemme så lenge allikevel. Nei da er det vel bedre å sende ungen i barnehagen da.

Synes det er flott at de inkluderer far mer, men det burde være valgfritt hvordan en vil gjøre det.

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg synes det er flott at far skal få disse ukene for seg selv. Det finnes nok av nazi kvinnfolk der ute som ikke ville latt far få disse ukene om det var en mulighet for at hun kunne ta dem selv.

Jeg er selv kvinne som deler med far av "min" permisjon.

Skrevet

Jeg tenker at siden dette kommer fra statsbudsjettet, saa vil dette vaere 4 uker EKSTRA? Men det faar vi vel se naa....

Uansett synes jeg det er helt greit at pappa faar 10 uker, men synes det er synd for dem hvor far ikke tar disse ukene.

Skrevet

Veldig enig med første innlegg. Man kan ikke tre slike bestemmelser over hodene på folk. Hver familiesituasjon er annerledes og man må kunne ha tillit til at voksne mennesker tar den avgjørelsen som er best for dem. Ikke minst for barna! Det viktigste er at en av foreldrene har anledning til å være hjemme med barnet, ikke om det er mor eller far. Passer det ikke at far er hjemme, så er det dårlig at ikke mor får lov!

Skrevet

Dette er jo kjempefint for de som er fast ansatt et sted, men det virker ikke som de tenker på de som driver eget firma. Min samboer driver for seg selv og har ikke mulighet til å ta så mye fri. Da mister han kunder og går konkurs. Så det skulle absolutt være mulig å bestemme selv. Skulle i hvertfall være slik at mor får de ukene som far ikke tar.

Skrevet

Jeg er nå arbeidsledig, og får dagpenger før mammaperm (har hatt jobb sånn at jeg har fått inntekt 6 av de 10 siste mnd før perm da heldigvis...) Men jeg har hørt at barnefaren mister pappaperm siden jeg ikke har noe jobb. Og de går jo ikke til meg heller da :(

Så hvis pappapermen blir utvidet, og tar av mammas permisjon, er dette svært ugunstig for oss.. Da mister vi enda fler uker. Kan dette virkelig stemme? Det er jo mange som er i samme situasjon, mange jenter uten jobb før fødsel.

Synes jo det er positivt at pappa kan være mer hjemme med baby, men det burde ikke være tvunget.

Skrevet

Det blir 2 uker ekstra, og 2 som tas fra mor.

Men ingenting er vedtatt enda da...

Skrevet

Til Klar Som Et Egg- får ei jente!

Jeg er også i nesten samme situasjon som deg, men hvis NAV sa riktig til meg så får far lov til å ta ut persmisjon hvis du har jobbet i 6 av 10 mnd...

Damen på NAV sa at hvis man har jobbet 6 av 10 mnd, da har man inngangsbiletten til permisjonspenger.

Så ble det et sprøsmål om hvordan man skal regne ut hvor mye man får når man har jobbet deltid og ikke fast slik som meg...

Sikkert lurt å snakke med NAV trygd, det beroliget meg litt:)

Skrevet

Nå sa Kristin halvorsen at permisjonstiden reduseres med 2 uker.

Nei det er om å få ungene fortest mulig i barnehagen slik at de kan tjene penger...

Flott at far får mer tid, men det er jo ikke alle som kan være hjemme med barnet så lenge.Og at det da ikke kan overføres til den andre forelderen er for meg helt sykt. De behandler jo oss foreldre som barn også siden de skal tre disse lovene nedover hodene våre og ikke la oss bestemme selv hvordan vi vil gjøre det.

Barnet trenger å være sammen med pappa også, men om han da ikke kan så mener jeg at mor kan få ta det. Bedre enn å sende en 9 mnd gammel baby i barnehagen.

Skrevet

Det er ikke rart jeg vurderer å stemme noe annet enn rødt/grønt...

Skrevet

Personlig synes jeg det er greit, men skulle ønske at de 4 ukene kom ekstra (nå er jo forslaget 2 uker ekstra, 2 uker fra mammas permisjon). Vi må huske på hvor heldige vi er som har så lang permisjon som vi har, men samtidig bør det jo legges til rette dersom det er grunner til at far ikke kan ta permisjon (men ellers er det nok mange mammaer som helst vil ha all permisjonen selv, så jeg skjønner prinsippet bak forslaget deres).

Skrevet

PÅ nrk sine sider står det at dette vil ikke tre i kraft før 1 juli 2009. Så vi som får baby før den tid vil vel være under den "gamle" ordningen.

Her er linken: http://www.nrk.no/nyheter/1.6250644

Skrevet

Jeg blir ganske oppgitt over at staten skal bestemme hvordan vi som familie organiserer oss. Mannen min og jeg er faktisk enige om hvordan vi vil ha det. Jeg velger å tro at de fleste har det som oss. Hadde tenkt å amme lenge, men etter dette vedtaket er det ikke lenger jeg som bestemmer over det, gitt. Ser ikke for meg at mannen min gidder å sitte utenfor jobben min hver gang babyen er sulten;-) Er selvfølgelig takknemlig for det systemet vi har i Norge, ikke mange land som har like lang permisjonstid. Men hvorfor skal politikerne bestemme over den vanlige norske familie??

Puh, der fikk jeg frigjort litt irritasjon....

Skrevet

Tror det er innbakt i allerede permisjon.... Helt enig med HI, dette burde være mer fleksibelt istedet. Ikke tvang at pappa skal ta så mye permisjon, litt avhengig av yrke og annet.

Er det ikke også sånn at foreldrepengene til faren blir regnet utifra maxinntekt på 377 000??? I tilfelle vil jeg og sambo tape på dette da jeg tjener over dette i årslønn.

Skrevet

Jo stemmer det Giina...Desverre kommer vi også til å tape på dette! :(

Skrevet

Familier bør selv få bestemme hvordan de vil legge opp permisjonstiden. Min mann er selvstendig næringsdrivende, og det kommer ikke på tale at vi har råd til at han skal ta noe mer enn 2 uker perm. Med andre ord forsvinner 2 mnd permisjon ut i løse luften. Med min luselønn på 300 000 og et lån på nesten 3 mill er det bare å glemme... Resultatet er at barnet får mindre tid med mamman og pappan sin - og det er vel ikke intensjonen!

Skrevet

No er det ein forsvinnande liten del av fedrane som faktisk tar ut meir enn dei få vekene dei har krav på. At menn KAN ta meir er tydelegvis ikkje nok, så lenge dei let mor bestemme permisjonsfordeling og prioriterer eigen jobb & løn framfor ungen sin. For oss som meiner likestilling er viktig og framleis noko som må arbeidast for, vil eg tru dei eventuelle 2 vekene mor må gi til far eit veldig lite offer for at far & barn skal få meir tid saman. Ideelt sett ønskjer eg meg sjølvsagt lengre permisjon i alt, der ikkje mor må gi opp noko, men vi snakkar altså TO veker her. Det er eit heilt greitt skritt på vegen for min del, og med framleis raudgrøn regjering kan vi ha håp om enda betre vilkår med tida også. Så kan ein jo spørje kvifor mennene våre ikkje engasjerer seg meir, krev lengre permisjonar og protesterer høgare når vi damer ønskjer permisjonen for oss sjølve.

Skrevet

tror maks inntekt er på 421000 nå. husker jeg la merke til det en avis da min samboer tjener 410000 og at vi da ikke vil tape pådet. annet enn ned i 80 % da. husker ikke akkurat hva 1G er,men man ganger i allefall den med 6 for å få maks.

husk at den nye pappapermen ikke gjelder for unger som er født før 1.7.09 da. hvis det i hele tatt blir vedtatt.

men noen som vet hvordan det går med kontantstøtten. den er jeg redd for nemlig???

Skrevet

Syns det skulle vært slik at en fikk ett visst antall uker og så kan mor å far dele de individuellt, etter hvordan det passer for hver enkelt situasjon. Her er det slik at pappaen vil veldig gjerne være hjemme, så vi deler hele permen i to å jeg tar første halvår og han andre. Men vi faller jo innenfor den "gammle" regelen uansett siden vi får baby i januar. 6G er vel 420.000 ca. For her tjener han det så det er greit for oss, men vet for min svoger hadde de tapt nesten 300.000 når han var hjemme å hun student. Men der dekket Statoil (nå StatoilHydro) "tapet" så der tapte de ingenting. Viss ikke måtte hun hoppet av sisteåret på lærerhøyskolen.

Det jeg lurte på var, vi skal ta 100% lønns delen, er ikke det 44 uker eller noe? Men kan vi ta farskvoten i tilegg? Slik at vi får 44 + 6 = 50? Eller? For det mente nav damen. Å vi skal snart fylle ut det søknadskjemaet å hadde vært greit å visst. Vil at gutten vår skal være størst mulig før han må i barnehage. Vanskelig for meg å ta en mnd eller to fri midt i ett skoleår siden jeg er student, og vi har rett og slett ikke råd til at far skal ta velferdsperm i noen mnd siden vi så og si lever på hannes inntekt.

Skrevet

1G er nå 70 256.

Så kan det ganges med 6 for å finne maksbeløpet.

Tror ikke de rører kontantstøtten....

Skrevet

Jeg er helt enig med første innlegg - dette burde være opp til hver enkelt familie å bestemme selv! Det er ikke alle familier hvor det går at pappa skal ta ut hele 10 uker i pappaperm... Hvorfor skal dette være så vanskelig å forstå!

Jeg mener at om far ikke har mulighet til å ta ut de 10 ukene - så burde antallet overføres tilbake til mor. Barnet har absolutt best av å være lengst mulig hjemme, før det skal ut i den store verden/barnehagen!!!

Skrevet

Isi, man får enten 44 eller 54 uker totalt inkludert fedrekvoten :) Dvs max 38 uker til mor ved 100% utbetaling

Det er bra at antall uker totalt utvides, men det bør fortsatt være slik at mor kan ta ut 38 uker. Hver enkelt familie vet best hva som fungerer for dem. Med en foreslått tredeling av eksisterende 44 uker vil mor kun være hjemme til barnet er litt over 6mnd. Det hadde vært altfor tidlig for oss med tanke på amming... Mor bærer fram, føder og oftest forer barnet, så da synes jeg mor har lov til å ta ut lang permisjon når hun ønsker det.

Skrevet

Etter alt å dømme er det tydeligvis mange vordende fedre her inne som har en jobb å gjøre i forhold til å kjempe for sine permisjonsrettigheter på arbeidsplassene sine! At fedrene (hevder at de) ikke har mulighet overhodet å ta 10 ukers permisjon for å være sammen med barna sine er rett og slett skammelig, spør du meg.

10 ukers permisjon er heller ingen selvfølge på arbeidsplassen til samboeren min, men her setter jeg hardt mot hardt og får ham til å forhandle med arbeidsgiver for at dette skal bli mulig. Det er trist å lese innlegg fra så mange som tydeligvis har resignert overfor denne problemstillingen, eller hvor barnefaren aksepterer at mer enn 2 eller 6 ukers permisjon er "umulig".

Er ellers enig med anonym i teksten på nynorsk over her. 2 uker av mors permisjon er et lite offer for at far skal få nær doblet sin permisjonsrettighet sammenlignet med hva han har i dag!

Få fedrene på banen på arbeidsplassene sine - her er det bare å kjempe på for rettigheter som burde være en selvfølge i 2008!

Skrevet

Til mamma K og Klar som et egg:

Dagpenger regnes som lønn. Har du mottatt dagpenger og/ eller jobbet 6 av 10 mnd får du foreldrepenger, og det endrer ikke fars rett til permisjon. Hvis du, som jeg, har veldig varierende inntekt fra måned til måned, har NAV trygd informert meg om at de regner foreldrepenger ut i fra de beste 6 av de siste 10 månedene, så lenge jeg kan vise til lønnsslipper for disse månedene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...