Gå til innhold

Dere som ikke vil vaksinere barna deres...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer på om dere har tenkt noe over konsekvensene dersom alle skulle tenke som dere? Husk at millioner av barn rundt om i verden dør av de sykdommene som vaksinene beskytter mot. Her til lands ville nok ikke så mange ha dødd siden vi har god hygiene, næringsrik mat osv, men de med svekket immunforsvar, små babyer, fostere (om mor skulle få røde hunder) vil være svært utsatt, så også dødstallene i Norge ville steget igjen uten vaksiner. Husk på at det aldri har vært påvist noen skadelig effekt av vaksinene, kun blitt spekulert i om de kanskje muligens kan ha noen negative bivirkninger. Om flere og flere velger å ikke vaksinere barna sine kan man riskere at noen av de farligste barnesykdommene blusser opp igjen her til lands og kanskje er det plutselig en dag ditt barnebarn som dør av en av dem fordi h*n ble smittet her til lands og hadde for dårlig immunforsvar pga en annen sykdom først til å overleve.

Jeg skal ikke påstå at vaksinene bare er av det gode, det er sikkert stort forbedringspotensial her, men synes mange er så utrolig navlebeskuende her. Hva med å tenke litt fremover og utover sin egen nesetipp? Skal vedde på det finnes millioner av mødre i u-land som ville gjort nesten hva som helst for å få disse vaksinene til sine barn i stede for å se barna sine dø...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minste skal ha vaksine i morra, og det er det som blir kalt for "autismevaksinen." Må innrømme at jeg blir veldig betenkt.

Skrevet

Du vet at den saken om sammenheng mellom autisme og mmr vaksinen er blitt avslørt som en bløff ikke sant? Jeg mener ikke at man ikke skal tenke igjennom det man gjør og velger og blindt tro på alt leger og helsesøster sier, men at det valget man tar kanskje også bør være litt fremsynt ;-)

Skrevet

Ingen som hadde så mye tanker her...

Skrevet

Signerer Alva. Det mest fornuftige innlegget i vaksine-debatten jeg har sett på lenge.

Skrevet

Signerer også Alva.

Det er som hun sier ALDRI blitt funnet sammenheng mellom mmr-vaksinen og autisme. Den studien som antydet dette var alt for dårlig, og utført kun på 12 barn.

Adre studiier med hundervis av barn, viser ingen sammenheng.

Skrevet

Problemet er at når ein får en eller anna bivirkning av vaksiner så er det jo nesten umulig å få helsepersonell til å melde det inn. Her er de STORE mørketall. Man hører jo til stadighet om foreldre som ikke kjenner barna sine igjen osv etter vaksinering. De aller fleste tilfellene blir feid vekk med at det er tilfeldig sammenheng.

Nå som vi har internett og den komunikasjons mulighetene dette gir foreldrene, så klarer jo selv mor å se at tallene som blir oppgitt på helsestasjon ikke kan stemme. Når en da, attpå til kan lese at mange av vaksinene ikke er effektive, slik som kikhoste vaksinen, da er det ikke rart at noen få velger bort vaksinen. Ja for de som velger bort vaksine er et fåtall, ca 2-5%, så faren for epedemier er ikke overhengende stor.

Skrevet

Ja nå er det et fåtall, men flere og flere velger bort vaksinen. Om f.eks 15 år kan tallene være 10% og da begynner det faktisk å bli en reell fare for oppblussing av noen av de farligste barnesykdommene.

Skrevet

Har du noen reelle tall som viser dette, eller er det noe du tror? Husker godt at dette også var et argument da størstemann var liten (7år siden). Men da viste det seg at det bare var en myte at flere og flere velgte bort vaksinen. Men kan ikke si jeg har følgt så nøye med de siste årene da, så kansje det er blitt reellt nå? Savner noe statistikk.

Skrevet

Jeg valgte at gutten ikke skulle få mmr vaksina da han var 15 mnd, men han fikk den senere. Tror han var ca 3 år da.

Skrevet

Ikke for å kverulere, men den siden du linker til gjelder jo for MMR og er 7 år gammel. Klart vaksinedekkningen falt på den tiden, da det var ingen som visste hva som var rett angående autisme osv., men den har jo tatt seg opp igjen nå da.

Skrevet

Jeg er enig med HI.

Hvis alle hadde latt være å vaksinere hadde vi fått oss en overraskelse om noen år.

Da hadde pipa fått en annen lyd. Da hadde vi saksøkt staten for at vi fikk lov å velge.....

De som lar være er bare heldige fordi det store flertall vaksinerer.

Skrevet

Alva, du høres ut som et patetisk profet som skal påprakke en hver enkelt med den halelujasalmen din. Kan du ikke innse at folk tar sine egne valg på grunnlag av ting du kanskje ikke skjønner?

Skrevet

Utover sin egen nesetipp?? Kanskje på tide du tar til deg den setningen der selv.

Ikke kom her å fortelle meg at å sitte ved sykesenga i en uke i håp om at min sønn ikke skulle dø, pga vaksinen.

Jo, her sitter jeg med papiret i hendene, papiret som forteller meg at grunnen var vaksinen som nesten tok min sønns liv.

Ja Alva, det skjer og tro meg, mennesker har forskjellige grunner om hvorfor de velger bort vaksinen. Jeg trenger forsåvidt ikke å få stygge blikk etter meg av den grunn eller behov for å forklare hvorfor, nettopp pga det er valgfritt.

Jeg fulgte vaksineprogrammet fram til et år....da var det brått slutt, så tenke litt lengere alva før du begynner å dømme.

Skrevet

Nei, guri...

Er det bare du som har tenkt over dette, altså?

Skrevet

Har du tenkt over at det er forskjellige grunner til at folk velger å ikke vaksinere Alva?

Gutten min er 15 mnd og skulle hatt mmr vaksinen for et par uker siden, men jeg valgte å la være.

Hvorfor? Jo, fordi han har reagert veldig på de tre foregående. Siste så hylskrek han i smerter i 4/5 timer etter vaksinen og klarte ikke å stå på beina før dagen etter vaksinen. Jeg leste da litt om vaksiner, og kom fram til at jeg ikke ville ta sjansen på MMR-vaksinen.

Gudskjelov ble jeg møtt med forståelse og respekt fra helsesøster. Ja, hun til og med innrømte at man skal ikke reagere slik på vaksiner. Det er IKKE vanlig!!

Jeg vil ikke ta sjansen på en vaksine til. Folk kan si at jeg er egoist eller hva de vil, men valget er mitt og mitt alene!

Skrevet

Det handler ikke bare om reaksjonen direkte noen dager etter, men langtidsbivirkningene. Ingen kan dokumentere at vaksinen kan gi kraftige langtidsbivirkninger, og de som hevder at en sykdom kan komme av en gammel vaksine blir møtt med "dokumenter dette"

Så i bunn og grunn så kommer det til hvilke forskere man ønsker å legge til grunn, til og med Nøkleby fra FHI uttaler at forskere på begge sider hevder de har rett, hvem man ønsker å tro på er opp til hver enkel.

De stakars barna som får bivirkning av en vaksine må klare å bevise at det er vaksinen og ikke noe som barnet ble født med, så i utgangspunktet er det ekstremt vanskelig å få en bivirkning registrert.

Så da kan en tenke på alle de som aldri har nådd fram med sine bivirkninger.

Klart for ti år siden da internett var begrenset, måtte man tro på det man hørte av sine nærmeste. Heldigvis nå er internett en verden som man kan søke etter mengder av ting uansett hva.

Til slutt avla, syntes jeg framgangsmåten din her er ekstremt lavmål om "hvordan alle burde gjøre"...... Hvorfor skal alle gjøre?

Hvis FHI kan dokumentere at mine barn ikke får noe slags bivirkning eller langtidsbivirkning så ja, men kan de det?

Jeg ønsker ingen å måtte oppleve en bivirkning av en vaksine og jeg håper alle søker etter informasjon i litt bredere spekter rundt om og jeg HÅPER at ingen legger til grunn å vaksinere på grunnlag av slike tåpelige utspill som Alva kommer med her.

Verden er stor og Alva, en oppegående dame som deg burde virkelig vite at alle har forskjellig skjebne og erfaringer i livet.

Skrevet

jævla idiotkjærringer som vaksinerer barna sine!!!!!!!!!! jeg kjenner suget etter å skrive; "jeg synes jeg ser dere den dagen ungen deres er blitt vaksineskada", som så mange før her har skrevet;" håper unge til dere som ikke vaksinerer blir syke". Men vet du hva, jeg håper virkelig ikke ungene deres blir vaksineskada, som så mage har blitt i usa og faktisk her hjemme også.

LYKKE TIL MED VAKSINERINGA!!!! den dagen dere skjønner hva dere driver med -dukker opp snart!!!!! ikke så mange som lar seg bedra like notorisk lenger som før, vi vaksinenektere begynner å bli ganske mange og vi sprer oss i raskt tempo med informasjon og opplysning!!!!

Skrevet

Nei, det vet jeg ikke, og jeg vet ikke om jeg stoler på at staten sier det er ok. Det er utrolig hva de betaler forskere for å si.

Skrevet

EHHH???? fiktive sykdommer?????

vet dere hvor mange barn som dør av sykdommer man kan vaksinere seg mot??? Fordi de ikke får vaksinen????

Pneumonia - Annual death toll: two million children under five.

Measles - Annual death toll: 400,000 children under five.

Cholera - Annual death toll: two million children under five.

Skjønner meg ikke på dere som ikke vil vaksinere barna deres. Vi lever i en globalisert verden, og selv om dere ikke reiser til land hvor disse sykdommene florerer, så betyr det ikke at vi i Norge ikke kan få slike sykdommer. Kikhoste feks - øker i Norge (vet om små babyer som fikk kihoste som ikke var vaksinerte - som måtte tilbringe over en uke på isolat på sykehus).

Så Alva, stå på. Tror flere trenger å vite mer om farene ved at flere velger å ikke vaksinere.

Og til deg over som pratet dritt om GAVI - Hva FAEN vet du om GAVI???? Tydeligvis lite og ingenting.

Skrevet

Jeg har en gutt på 4,5 mnd. Jeg har lest mye informasjon om vaksiner den siste tiden, og jeg føler meg helt trygg på at jeg gjør det beste for min sønn ved å ikke vaksinere. Selv om jeg må si at vi møter en del press fra helsestasjonen.

Jeg vil også oppfordre folk til å tenke mer på langtidsvirkning av vaksinene.

Ikke bare de umiddelbare.

Helsesøster sa selv til meg at å vaksinere så lenge babyen får morsmelk ikke er så viktig, da du gir babyen antistoffene dine. Så jeg vil ihvertfall oppfordre de som er usikker på langtidseffekter om å vente noen mnd.

Hjernen på en liten baby er ikke ferdig. Blant annet blir det dannet myelin, fettlag i hjernen. Vaksiner forstyrrer denne prosessen. Ms (sykdom som rammer sentralnervesystemet) og adhd blir også sett på som forstyrrelse i dette. Selv om det ikke er bevist sammenheng.

Skrevet

"Tror flere trenger å vite mer om farene ved at flere velger å ikke vaksinere"...

Det var faktisk en av de dummeste argumentene noensinne (I tillegg til at det var en forferdelig dårlig setning).

Det finnes så mange der ute som ikke setter seg inn i dette med vaksinering. Jeg vil heller si at foreldre burde lese seg litt mer opp om vaksine og ta et veloverveid valg! For det er jo et VALG!! Det er det ikke alle som vet en gang for det gidder ikke akkurat helsestasjonene å opplyse om.

Vi som av forskjellige grunner har valgt å ikke vaksinere (eller velger bort noen) gjør det faktisk ut ifra at vi har tatt oss tid til å sette oss inn i dette med vaksinering.

Hvor mange av de som vaksinerer kan med hånden på hjerte si at de har satt seg inn i vaksineproblematikken??

Jeg vil til slutt si at jeg dømmer ingen. Folk for velge hva de vil for min del.. Men skulle ønske jeg hadde blitt møtt med litt mer respekt for VALGET jeg har gjort..

Skrevet

til furmlis

Så du vil påstå at det ikke har NOEN betydning om 1% eller 20% av barn ikke blir vaksinert mot feks kikoste?????

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...