Gå til innhold

Hva ville dere gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt fylte et år. Besteforeldre ble invitert, skriftlig invitasjon og skikkelige saker!

Så kom den store dagen og moren min ringte et par timer før bursdagen skulle begynte og spurte om det var i orden at de tok med seg et annet barn (barnebarnet til mannen hennes). De passer dette barnet veldig ofte, har det på besøk og overnatting og snakker om dette barnet hele tiden. Mitt barn besøker de veldig sjelden og har veldig lite tid til. Dette har jeg tatt opp med moren min ved flere anledninger, sagt at vi ønsker at hun skal delta mer med barnebarnet, komme på besøk etc. Ungen kjenner henne ikke ordentlig for det går så lenge mellom hver gang.

Det hadde i og for seg ikke vært noe galt i å ta med dette andre barnet kanskje, men vi følte at akkurat denne dagen var for vårt barn og at det andre barnet får så mye av deres tid og oppmerksomhet ellers (har vært der på overnattingsbesøk sist helg blant annet). Det andre barnet er 1,5 år eldre enn vårt barn og nokså aktiv og voldsom for vår 1 åring. De har bare møttes 2 ganger og da var han sjalu og voldsom mot ungen vår. Han blir visstnok helt "turbo" når det er kaker på bordet og ellevill av presanger. Ikke så unormalt kanskje, men.........Så da sa vi at nei, ikke akkurat i dag. I dag var det liksom vårt barn som skulle være hovedperson og få oppmerksomheten alene (og gavene sine i fred). Da ble moren min så drittsur at hun valgte å hoppe over fødselsdagen til barnebarnet sitt og dro heller til dette andre barnet! Må si jeg ble paff altså, trodde ikke det var mulig å oppføre seg sånn...........Er det jeg som er på jordet eller er det flere som synes jeg var i min fulle rett til å si neitakk til å ha med andre barn på sparket?

Antageligvis ville jeg sagt ja hvis det hadde vært en mer rettferdig fordeling av besøk og interesse.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnslig av deg å si nei. Skal du nekte barneselskap senere også?

Men jeg ser hvem du har lært dette fra, for moren din sin reaksjon var jammen ikke mindre barnslig.

Skrevet

Full forståelse fra min side. Hun får bare bli sur. Syns det var dårlig gjort av henne å ikke prioritere sitt eget barnebarn denne dagen. Om hun syntes du var urimelig burde hun uansett latt dette passere for barnet ditt sin skyld.

Skrevet

Jeg synes det høres litt leit ut at dette lille barnebarnet til stefaren din ikke fikk lov å komme,jeg. Uansett ditt barn sin dag.

Skrevet

HI her.

Nei, skal selvsagt ha barneselskap både nå og i fremtiden. Det er ikke det som er saken da. Men ungen ser besteforeldrene sine veldig lite av litt forskjellige grunner og det er litt sårt og leit. Og da syntes jeg nå faktisk at på hennes egen, første fødselsdag så kunne hun slippe å dele den med en som ser besteforeldrene sine langt mer. Synes også det var frekt å gjøre en annen avtale på bursdagen til mitt barn. Det hadde gått an å si nei denne gange, det er ikke så ofte barn har bursdag.

Skrevet

De hadde godt kunnet ta med dette barnet hvis det hadde vært sånn at de var flinkere til å besøke og bry seg om mitt barn også. Hvorfor skulle de ha med han akkurat på mitt barns dag? Kunne aldri falle meg inn å be dem passe mitt barn på hans bursdag, det ville vært en selvfølge at det var han som skulle stå i fokus og ha alle besteforeldreøyne på seg den dagen....

Skrevet

synes vel egentlig at dere reagerte tåpelig begge to og at det var barna det gikk utover!

Her i huset sier vi aldri nei til "flere passasjerer" og særlig ikke hvis det er familie (for meg er mine stesøsken og deres barn familie)!

Skrevet

Nå er begge disse barna så små at de skjønner ikke noe av dette, så ingen av dem ble såret for det første.

For det andre så er det ellers ingen kontakt mellom være seg barna eller oss stesøsken. Ikke noe galt mellom oss heller, men vi lever hvert vårt liv og har ingenting med hverandre å gjøre, barna har knapt møttes før, så det var ikke naturlig at han skulle være med. Saken dreier seg i grunn om at mitt barn aldri blir prioritert, ikke en gang på sin egen, første fødselsdag. Mens dette andre barnet er de opptatt av hele tiden og treffer veldig mye. Det ville ikke blitt så veldig hyggelig bursdag for mitt barn tror jeg, når en annen skulle stjele "showet". Syns de kunne latt bursdagsbarnet få oppmerksomheten denne gangen og heller tatt med det andre barnet på besøk en annen gang.

Skrevet

Tja. Dårlig av deg å nekte, dette er et barn som ditt barn skal bli kjent med gjennom oppveksten uansestt, og er å betrakte som en del av familien gjennom bestemoren.

Også dårlig gjort av bestemor å insistere på å ta med dette barnet, og at hun ikke kom til sitt eget barnebarns bursdag. Fy til dere begge to.

Skrevet

Utrolig barnslig mor du har! Hvis foreldrene ikke kunne passe barnet sitt, kunne kanskje bestefaren være barnevakt alene noen timer.

Skrevet

Synes dere er urettferdige jeg. Hvorfor skal jeg la meg presse av mora mi til å la et annet barn være hovedperson på ungen min sin bursdag? De kan passe dette barnet når de vil ellers, men akkurat mitt barns bursdag kunne vært en ledig dag på kalendern..........

Skrevet

Det handler jo ikke om dette andre barnet da, det er jo nettopp det som er saken, at det ikke skulle handle om han i dag fordi det gjør det alltid ellers. Jeg er rett og slett skuffa fordi de bare gjorde en annen avtale på bursdagen til ungen min og så ringte meg etterpå nærmest bare for å bekrefte at det var greit. Også syntes ikke jeg det var så innmari greit og da ble det bråk.....

Skrevet

2 barnslige mødre. Eplet faller ikke langt fra stammen.

Skrevet

Nå vet vi bare den ene side av saken her. Lurer på hva du egentlig sa til din mor?

Skrevet

Skal jeg fortelle deg hva jeg egentlig sa til min mor?

Jeg ble litt paff over at hun i det hele tatt spurte om det, for vi har nettopp hatt noen samtaler ang at de ser min unge veldig lite og at jeg ønsket de kunne sette av mer tid til mitt barn også.

Men altså da hun spurte om det var greit at de tok ham med så sa jeg sånn ganske ordrett at jeg syntes ikke det var så ålreit, jeg ville at de skulle bruke tiden og dagen på mitt barn nå, at jeg syntes det var hennes tur i dag. Da ble moren min kjempesur og sa at hvis det skulle være på den måten så hadde hun ikke noe hos oss å gjøre i dag.

Skrevet

Så de fleste av dere mener altså at det er greit å gjøre andre avtaler på barnebarnets bursdag? Takker for innspill, men mener nå fremdeles at den ene dagen kunne de ha holdt av til bursdagsbarnet.

Skrevet

Helt sjukt at du er redd for at andre unger skal stjele oppmerksomheten fra ettåringen din. "Alle besteforeldreøyne på" osv. Du høres rimelig barnslig ut, ja.

Skrevet

Jeg tror det er litt sjalusi ute og går her. Mot dette lille barnet som din mor er stebestemor til.

Du bør bli voksen. Skjønner det er ditt barns bursdag, men det betyr da ikke at dette andre barnet hadde stjålet all oppmerksomhet fra prinsessen din.

Skrevet

jeg skjønner ikke helt hvorfor det skulle være noe problem for din datter å være midtpunkt selv om denne gutten hadde vært der?? Var det ingen andrebarn der?

Du sier jo selv at begge disse barna er så små at ingen av dem ble såret av situajoen, så dette dreier seg vel mer om deg enn om datteren din får jeg inntrykk av. Du er jo rett og slett sjalu på denne gutten...

Skrevet

Ja, det er kanskje sjukt i din verden. Forhåpentligvis så har din unge besteforeldre som er litt sammen med barnet og bruker litt tid på det. Men kanskje hadde du ikke syntes det hvis det var din egen unge som fikk så lite kontakt med besteforeldrene sine som det min får. Da hadde kanskje du også tenkt at akkurat denne dagen var en god anledning til at også ditt barn kunne bli sett litt og da hadde kanskje du også blitt skuffa hvis du hadde fått vite at også denne dagen var en annen prioritert høyere enn ditt barn. Det handler nok litt om hva slags forutsetninger man har for å reagere som man gjør vet du......

Skrevet

Vel, du spurte hva vi ville ha gjort. Nå har du fått mange svar, og de fleste skjønner ikke reaksjonen din.

Skrevet

Godt mulig det! Uansett har du et problem.... Og ja, mine barn har masse kontakt med sine besteforeldre fordi JEG selv har tatt initiativ til det helt fra de ble født. Vi er innom mormor og morfar nesten hver dag, men de er ikke ofte hos oss. Jeg er også opptatt av at vi skal innom farmor minst en gang i uken.Det samme med oldemor og oldefar! Vi inviterer også ofte med oss besteforeldrene på turer og andre ting. Tar du slik initiativ eller sitter du bare og venter??

Skrevet

dette er selvfølgelig ment som svar på HI siste svar

Skrevet

Sjalu på gutten er jeg ikke og jeg har vært svært hyggelig mot han de få gangene jeg har sett han. Men såret over at min egen mor er så til de grader mye mer opptatt av og tilgjengelig for han er jeg helt klart.At hun er det er ikke bare noe jeg innbiller meg, det har blitt kommentert av mange andre! Er ikke dere litt følsomme i mammahjertene deres når dere synes barna deres blir behandlet urettferdig eller ser forskjellsbehandling da?

Og nei, det var ingen andre barn der, det var kun besteforeldrene......Og ja, han tar oppmerksomheten totalt når han er i rommet, det har vi sett før. Nettopp derfor jeg ikke ønsket det akkurat den dagen....

Men greit, jeg skjønner at ingen her ser det fra min side så jeg avslutter saken her. Det er på tide å legge seg. .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...