Gå til innhold

Hvorfor har folk som ikke jobber...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mange grunner til at folk har unger i barnehage, såpass forståelse for andre menneskers situasjon bør man ha

Ofte er det for barnets del og ikke foreldrenes del at ungen har bhg-plass, barnevernstiltak f.eks. er ofte en barnehageplass.

Og, hvorfor skal egentlig barn av arbeidsledige lide for at foreldrene ikke jobber? de trenger da å omgås andre barn og få et like pedagogisk tilbud som barn av yrkesaktive.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe ikke vanskelig å forstå.. Men jeg bare lurte på hva dere syns om den situasjonen.. Jeg sliter vel med litt dårlig samvittighet da vettu.. Som i det hele tatt har han litt i bhg. Men føler jo også at jeg må tilfelle en jobb skulle dukke opp..

Takk for lykkeønsking!

Skrevet

Anonym 19:23

Tror du har misforstått LITT. Kontantstøtta er en støtte til de som velger å være hjemme med ungene sine. For de som har ungene i barnehage mottar faktisk over 8000 kroner i støtte fra staten per unge. Så staten sponser din vanvittige arbeidslyst. Tør vedde på at du faktisk ikke betaler mer enn 5000 kroner i skatt per måned. Det betyr at du faktisk skylder staten penger etter at barnehageplassen er betalt.

Så den skatten du betaler holder faktisk ikke til å dekke barnehageplassen du har. Så hvis vi ser sånn på det er det jo ikke mer en rett og rimelig at staten også skal sponse de som går hjemme med 3000 i måneden!!

Skrevet

En som langt på vei er enig med deg, men synes du er veldig ensidig til å dømme. Jeg er for at du skal få kontantstøtte, og jeg er for at hun som velger å sende barnet sitt i barnehagen selv om hun er hjemme og "koser" seg skal få sponset barnehage. Så enkelt er det.

Jeg er selv i full jobb og har stor respekt for de som velger å være hjemme med barna sine. Jeg har selv vært hjemmeværende og ser store fordeler med det.

Syntes bare du var litt vel drøy da du begynte å blande inn "sponsing" etc.

Skrevet

Kanskje er du slik selv, siden du har tid og energi til å bry deg med hva alle andre gjør. Det er vel neppe et stort samfunnsproblem dette, ettersom de fleste faktisk jobber

Skrevet

Uff, så det er dette dere mener om meg. Jeg er kronisk syk og har to barn i barnehage, 6 timer for dagen. På den tiden de er der, så gjør jeg litt husarbeid og trener. Ikke for å bli stram og sexy, men for å bli frisk.

Barna mine er 4 og 5 år så jeg mener de trenger barnehagen for sosial stimulans. Og jeg trenger tid uten dem for å få gjort det jeg trenger for å være en frisk og god mamma.

Men for utenforstående, som ikke vet hvorfor jeg "dasser hjemme", så virker jeg vel som en skikkelig egokjerring.

Skrevet

Jeg unner deg kontantstøtten det har jeg jo sagt!

Eneste grunnen til at jeg tok det opp var at du rakket ned noen som har barnehageplass som du mener ikke fortjener/snylter det.

Det er en rettighet alle har i dette landet.

Du kan også søke og få 8000 kroner mer i sponsing hver måned.

Det var du som begynte å dra inn penger i dette.

Jeg tjener faktisk 500 000 kroner i året så jeg betaler mer enn 5000 i måneden i skatt. Jeg betaler skatt med glede. Og ja, jeg får mye mer igjen enn jeg betaler i skatt. Det gjør alle med normale lønninger.

Skole, sykehus, kontantstøtte (som jeg selv har fått i ett halvt år), biblioteker etc. Men du kan ikke si at noen ikke skal få en rettighet som de har krav på!

Det var bare det jeg prøvde å si!

Skrevet

Kan man ikke mene og estride folks rettigheter i dette samfunnet. Skal jeg fortelle deg hva det heter? Det heter politikk!

Det betyr at jeg kan mene hva jeg vil om hvilke "tiltak" staten sponser og har lov til å mene at staten prioriterer feil. At vi har "rett" på en ting i.h.t lovverket er jo ikke det samme som at det er RIKTIG...altså en rett i følge loven, gjør ikke dette riktig og ferdig og vedtatt for alltid.

Jeg mener at foreldre bør betale MYE mer for barnehageplass. Så kanskje de hadde holdt seg mer hjemme med barna sine.

Hvis du tjener 500 000 i året, så synes jeg du bør gå ned til deltid så du har tid til å ta deg av barna dine. Burde ikke prioritere stort fint hus og store biler i garasjen!

Skrevet

Synes ikke fibromyalgi kvalifiserer for å ha ungene i barnehage hver dag. Det holder med deltidsplass. Trene kan du gjøre når far/kjæreste/samboer har ungene på kveldstid. Folk får da til å trene selv om de jobber også.

Skrevet

Haha, tror du jeg har fibromyalgi? Nei, jeg har ikke fibromyalgi. Ikke ME heller.

Ja, du har så rett kjære deg, barn på 4 og 5 år har altfor lange dager i bhg når de er der 6 timer for dagen.

Dessverre så er treningssenteret jeg bruker stengt på kvelden, for jeg trener 3 dager i uka med fysioterapeut. Hun går faktisk hjem klokka fire, kan du tenke deg?!

Skrevet

Synes du sa du hadde dårlig samvittighet jeg? Var det bare spill for å få sympati fordi du er syk og må plassere barna i bhg? Du synes jo 6 timer er kort.

Off..hater sånne "jeg er syk vil ha sympati" innlegg....

Skrevet

Jeg kjenner heller ingen som er hjemmeværende med barn i barnehage (som ikke har baby, er syke o.l.).

Men nå synes jeg vel at det er mye bedre for barna å bli aktivisert og bli sosialisert i en barnehage, fremfor å sitte hjemme og se på Dr.Phil sammen med mor som går på sosialen. For å sette det på spissen.

Er overbevist om at disse barn har det tusen ganger bedre i barnehagen.

Forøvrig så synes jeg folk kan få gjøre som de vil!

Skrevet

Er du helt tett i hodet ditt? Kan du lese? Kan du forstå ordene du leser? Gir de rare bokstavene mening for deg?

Jeg har ikke dårlig samvittighet, og har heller aldri skrevet det. Jeg skrev ironisk, men du er antakelig så lavstående at ordet og betydningen av ironi er noe du overodet ikke klarer å fatte.

Jeg synes 6 timer i bhg er akkurat passe. De får være der i kjernetiden, leke med andre barn, kommer hjem til middag på bordet og rene klær i skapet.

Jeg har aldri skrevet at jeg synes 6 timer er kort. Og jeg har heller aldri bedt om sympati. Jeg synes faktisk denne løsningen er optimal for oss. Jeg får trene kroppen frisk, de får sosialt samvær med andre barn. Vinn-vinn situasjon.

Hiss deg heller opp over ettåringer som har 9-timers dager du, og ikke "store" barn som har 6-timers dager.

:-)

Skrevet

Ehh...ser ikke helt det ironiske ved innlegget? Forsøkte du uten hell å være artig?

Tror nok jeg traff spikeren på hodet jeg.. sympatijeger ;)

Skrevet

Anonym 20:29

Alle kan altså ikke ta seg den friheten at de går hjemme med ungene sine. Da ville samfunnet stoppet opp! Det er stor mangel på arbeidskraft her til lands, spesielt i lavtlønnsyrker eller kvinnedominerte yrker om du vil. Det er en grunn til at det importeres sykepleiere og annen arbeidskraft innenfor helsesektoren fra østeuropa. Det er også en grunn til vi ikke har nok førskolelærere og almennnlærere. Din "løsning" vil ikke forbedre situasjonen.

Du har rett og slett ikke peiling på samfunnsøkonomi.

Skrevet

Haha, hadde det sympati jeg ville hatt, så hadde jeg laget et innlegg på skravle og signert med nick.

Men det gidder jeg ikke, for jeg vil ikke at alle skal vite hvordan det er fatt med meg.

Var nok jeg som traff spikeren på hodet, du har ikke mye mellom ørene dine. Når selv nivået på dib blir for høyttravende for deg, så sier det faktisk sitt... dumma;-)

Skrevet

Jeg har et helt vanlig hus og en 10 år gammel bil.

Og jeg kjøpte brukt vogn til 450 kroner. Det er ikke det det handler om.

Det det handler om er at du er veldig dømmende.

Jeg er langt på vei enig i det. Det er synd når folk som ikke tar seg tid til unger får det, men alt er ikke svart/hvitt.

Skrevet

Senker meg ned på samme nivå som ditt - neandentalernivå - og sier at du faktisk ikke kan være den skarpeste kniven i skuffen selv. Med andre ord oppfant du ikke kruttet, men du stod jævlig nær når det smalt :)

Skrevet

Jøsses for ett innlegg! veit du allt om dem personene som gjør dette? Herregud og sykt og bry seg med. Jeg har barn i barnehage fordi jeg trenger den! Ferdig med det. Ingen har rett til og vite hvorfor! Men tror faan ikke noen velger det av ondskap og fordi dem ikke gidder og passe barnet selv! Makan til dømming! Misunderlighet her tenker jeg.. Det koster for oss også! Dust!

Skrevet

ha ha ha...........dette bunner jo bare i misunnelse! Latterlig spør du meg.......

Skrevet

Det lurer jeg også på !! Har en venninne som sender gutten sin i barnehagen i 09.00 tiden og henter han i 16.30 tiden !

Spør henne om hvorfor han har så lange dager.."Han liker seg så godt i barnehagen, og jeg har så mye og gjøre på dagene"

Hehee..Hun sitter hjemme og ser film hele dagen hun ! Men hun er laaaaaaaaat...Sender han vekk hver eneste helg, er det en helg hun ikke får barnevakt blir hun dritsur..

Skrevet

Enig med den over her. Og 20:29 er vel den første til å kritisere når det kommer utlendinger til landet også. Snylter på ditt og snylter på datt.

Skrevet

Blir forbannet av sånne innlegg. Pass på deg sjøl du! Du er vel for faan ikke noen bedre mor fordi du jobber. Er endel grunner sikkert som du ikke vet allt om din forbanna dust ja!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...