Beth84g Skrevet 20. september 2008 #1 Skrevet 20. september 2008 Jada dette er ett sårt tema for mange. Men jeg har ett par synspunkter...litt feministiske sådan. Men jeg kjenner dette forumet så jeg vil påpeke ett par ting før jeg begynner... Jeg synes IKKE konemishandling er greit. I bunn og grunn er jeg IKKE for vold av noe som helst slag,men i mine argumenter kan det kanskje se slik ut. Ok here we go... Situasjon: En mann står og krangler med en annen mann på byn. Mann nr 1slår til mann nr 2. Mann nr 2 vil da mest sansynlig slå tilbake! En annen vri: En mann står å krangler med en kvinne på byn. Kvinnen slår mannen. Mannen slår kvinnen. Er dette feil av mannen? Hvorfor? Mitt synspunkt her er at hvis en PERSON slår en annen så må den forvente å få ett slag tilbake! Kvinne eller mann. Som en klok venn av meg en gang sa: Jeg slår ikke damer,jeg slår mennesker! Det høres brutalt ut,men er det noe i det? Ja absolutt. For hvorfor skulle ikke mannen slå tilbake da damen slår først? Han hadde nok gjort det dersom damen var en mann. Og grunnen er: Vi slår ikke damer på lik linje som vi ikke slår de som er svakere enn oss! Så damer: ER VI SVAKE? Hvis jeg slår en mann ute på byn og han ikke slår tilbake, vil jeg nesten ta det som en fornærmelse. Nettopp fordi jeg slo først og fortjener å få igjen! Og hvis han ikke tar igjen fordi jeg er kvinne vitner jo det om at han ser på meg som svak! Med forbehold om at dette er en type som ville slått igjen dersom jeg var en mann... Så kom igjen å gi meg noen saftige meninger her!!!
Gjest Sekretøsa Skrevet 20. september 2008 #2 Skrevet 20. september 2008 Enig med deg jeg... i utgangspunktet. MEN, jeg er ikke for at man skal synke ned på samme nivå, selvom man gjør det Mann eller dame, slår jeg noen så får jeg sikkert igjen...
Tommage♀♂ Skrevet 20. september 2008 #3 Skrevet 20. september 2008 Den som er sterkest har et ansvar for å STOPPE slossingen, ikke å fortsette den. Det være seg om et barn slår en voksen, mann slår mann eller kvinne slår mann.
Gjest Skrevet 20. september 2008 #4 Skrevet 20. september 2008 Kan jo ta meg og mannen som et eksempel. Hadde jeg slått han hadde han sikkert fått litt vondt, for så å spørre hva jeg driver med. Hadde han dælja til meg så hadde jeg mest sannsynlig gått i bakken og blitt der! Ja, jeg er svakere enn min mann, og menn er sterkere enn kvinner. Stort sett.
Beth84g Skrevet 20. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 20. september 2008 Men prinsippet :skal ikke slå damer! Blir ikke det da litt feil? Nå i dag er det mange damer som er fysisk (og rent tekninsk) sterke enn menn, for ikke å snakke om mentalt. Burde uttrykket avskaffes? Egentlig burde nå all form for vold avskaffes,men vold er dessverre ikke til å komme unna i dagens samfunn.
fox`y Skrevet 20. september 2008 #6 Skrevet 20. september 2008 Vist mann slår må man jo regne me å få seg en tilbake:op men mann kan jo oxo være voksen nokk til å bare snu den andre siden til. Jeg var uheldig en gang å dylte til mannen, å av ren refleks slo han meg med brusflaska hehe. Er jo ofte refleks da når mann får vondt eller noe. Men mannfolk er som regel sterkere enn kvinnfolk, så jeg hadde ikke godtatt d.
Ravna Skrevet 20. september 2008 #7 Skrevet 20. september 2008 Jeg er av den oppfatning at det er totalt uakseptabelt å slå noen dersom det ikke er nødvendig for å forsvare seg selv eller andre. Hvis en mann blir slått, det være seg av kvinne eller mann, er det eneste fornuftige han kan gjøre å trekke seg unna. Dersom den som slo følger etter og fortsetter å slå må det selvsagt være lov å fysisk forsvare seg på den måten som er nødvendig for å hindre å bli utsatt for mer vold, men det å dra til et annet menneske i ansiktet skal man ha en uhyre god grunn til. Vi aksepterer ikke "han slo først" av barna våre (i alle fall gjør ikke jeg det fra mine), da skal vi sannelig ikke gjøre det fra voksne heller! Og hvis man først slår: I og for seg inen forskjell på kvinner og menn, men kvinner er som oftest spinklere enn menn og tåler mindre før de blir skadet. Vet at der f.eks. broren min bare ville gnidd seg over mellomgulvet etter et slag, ville jeg ligget dobbel på bakken.
blond Skrevet 20. september 2008 #8 Skrevet 20. september 2008 Ingen fortjener å bli slått uansett. Kjønn er uvesentlig, man slår ikke mennesker (ikke dyr heller). Hvis en mann kan la være å slå en kvinne fordi hun er kvinne har han også viljestyrke nok til å la være å slå en mann.
Beth84g Skrevet 20. september 2008 Forfatter #10 Skrevet 20. september 2008 Helt korrekt og riktig innstilling, blond! Men her er det rent hypotetisk. Som jeg og sa i hovedinnlegget så er jeg ikke for vold,men dette er en diskusjon jeg har hatt med mange i det siste. Må bare få deres synspunkter. Jeg har møtt de som konsekvent sier at en ikke skal slå damer what so ever! Uansett hvor mye juling dama gi mannen først. Jeg har og fått erfare at min styrke,som er vesentlig mindre enn en manns, ikke trenger å være noen hindring i en kamp. Da jeg trente selvforsvar kunne jeg faktisk danke ut de fleste gutta (som var myyye støøre og sterkere enn meg) mest fordi jeg ble så sint da jeg gikk kamp!
Gjest Skrevet 20. september 2008 #11 Skrevet 20. september 2008 Med den logikken vil jeg legge inn et annet eksempel. Si at det er et barn da, barnet klisser til mor, skal mor da slå igjen dersom man bruker samme logikk her?! Jeg er ei sånn jente som har fått meg min dose med både menn som slår og menn som ikke ser forskjell på mann og kvinne på byen, samma hvem som slår først. (samtlige har angret det bittert i ettertid) Synes ikke det er greit at noen slår andre i det heletatt...
Ravna Skrevet 20. september 2008 #12 Skrevet 20. september 2008 Jeg vet om en mann som ble slått av kvinnen han bodde sammen med, men som aldri tok igjen fordi han mente det var galt å slå. Jeg synes det skal uhyre mye til før det er akseptert å slå, men ser ikke noe galt i at han, som jo var mye sterkere enn henne, f eks hadde holdt armene hennes fast når hun satte i gang. Synes egentlig det er ganske ille at han ikke gjorde det, for hun skadet ham jo. Man skal ikke finne seg i å bli slått, men det at det skjer gir ikke automatisk rett til å slå tilbake.
Anne-B. Skrevet 20. september 2008 #13 Skrevet 20. september 2008 Det er i grunn ikke greit å slå noen, men det er urettferdig om en mann får en strengere straff enn en kvinne får, fordi det fins en kulturell norm som tilsier at man ikke slår kvinner. Syns ikke nødvendigvis at mannen må se på kvinnen som svak bare fordi han ikke slår av prinsipp. Dette tror jeg mer kommer av at vi alle er sønner og døtre av en mor (jeg vil tippe at det er flere som ikke vet hvem sin far er). Jeg syns det er synd om kvinnen som den livgivende kraften skulle miste sin kultstatus pga likestilling.
Beth84g Skrevet 20. september 2008 Forfatter #14 Skrevet 20. september 2008 Blir jo helt feil å sammenlikne en voksen kvinne og ett barn. Ett barn handler ut i fra instinkint (ja vi har vold i oss fra naturens side), mens en voksen person har modnet såpass at h*n skal kunne klare å styre dette. Med unntak selvfølgelig. Men her skriver jeg jo ganske tydelig i situasjonen at mannen hadde uansett slått tilbake dersom det var en mann som slo, men unngår å gjøre det siden det er en kvinne (stakar,lille,søte,kvinnen...hun vet vel ikke bedre-innstilling har han sikkert). Og til dere som sier dere hadde gått rett i bakken: han kunne jo slått med flat håds f.eks. Eller ikke tatt i av all kraft!
6c65616465726f6e65 Skrevet 20. september 2008 #15 Skrevet 20. september 2008 Hehe genial tråd. Greit at du er svakere en din mann. Men det avhenger jo også på størrelse. Er mange menn der ute som er større en meg, så man kan få samme effekt som du snakker om Tror ikke vi snakker om styrken her, men om situasjonen og kjønn. Hvis noen går på meg så føler jeg får å forsvare meg. Senest sist helg var jeg sjåfør for 7 damer. Kl 3 på natta var de ganske fulle. Det endte opp med at en av de "største" damene klikket mentalt opp løp på bilen og gyvde løs på meg. Hu var absolutt større en meg Men uavhengig av størrelse og kjønn, jeg tar igjen, og forsvarer meg og mitt i sånne situasjoner.
6c65616465726f6e65 Skrevet 20. september 2008 #16 Skrevet 20. september 2008 Og litt mer på denne...... Basketaket endte med at jeg måtte holde henne etter halsen mot panseret til hun roet seg ned.... Og ble "fraktet" vekk... Hva kunne jeg ellers gjøre? Men hvis jeg følger logikken her....I denne situasjonen hvor denne "dama" var mye større en meg, så kan jeg slå henne, men hun ikke meg fordi hun er større en meg?
mamsen og ML+litenimagen Skrevet 20. september 2008 #17 Skrevet 20. september 2008 tror at jeg er svakere enn 99% av mennene jeg kjenner. hadde satt pris på om jeg ikke ble sett på som en av gutta. hadde ligget ganske langflat og mørbanka. hadde jeg dælja til mannen min, hadde han såvidt fått vondt, hadde han gjort det samme hadde jeg endt opp på sykehus. helt merkelig og stille spørsmålet, er overrasket over reakjonene faktisk. ser ikke på det som noe nederlag og innrømme at jeg er svakere og har mindre slagkraft enn de fleste menn. lurer på når denne totale likestillingen skal ta slutt, synes det går litt langt noen ganger. og til dette med barn og til hun som nevnte at barn handler på instinkt, haha, skal jeg le meg i hjel. barn lærer vel at det er galt og slå nesten før de kan gå.
6c65616465726f6e65 Skrevet 20. september 2008 #18 Skrevet 20. september 2008 Ingen? Absolutt ingen? Nå skal du høre her lille venn...... Jeg var gift med, og sammen med ei flott dame i mange mange år. Men hun var da et incest offer, hun ble sexuellt misbrukt av sin onkel fra alderen 4-10. Han fortjener juling og ballene kuttet av!!!!! Det hun opplevde er så fælt så jeg kan ikke sette meg inn i det. Det endte med skillsmisse og hun er helt ødelagt i en alder av 30. Så onkelen hadde ikke fortjent å bli slått?
Gjest Skrevet 20. september 2008 #19 Skrevet 20. september 2008 Man slår ikke andre, samme om det er mann eller dame! Hadde jeg vært så dum at jeg hadde slått samboeren min for eks så håper jeg da inderlig at han hadde klint til meg tilbake,, makan til drittkjærring håper jeg aldri han hadde latt meg være altså!
Gjest Skrevet 20. september 2008 #20 Skrevet 20. september 2008 JEg ser ikke at det er forskjell i sammenligningen min jeg egentlig. Da burde kriteriene du oppgir vært annerledes. Her er poenget at man ikke slå noen man VET er svakere selv om de slår først. Same shit, different wrapping. (nå regner jeg barn som akkurat barn til de er hvertfall 14 så se for deg en illsint fjortis da?!) Forøvrig, menn som slår er dumme nek, kvinnfolk er det samme. Jeg må dog ærlig innrømme at jeg er av det slaget som slår igjen om noen slår meg. Dog ikke barn.
Beth84g Skrevet 20. september 2008 Forfatter #21 Skrevet 20. september 2008 Hehe det er gojenta si det,mamsen og ML. \Vel skal bare kommentere det ang barn... har jobbet lenge med barn og min mor er en høyt utdannet og respektert kvinne innenfor faget og hun holder ofte foredrag om tema. Barn LÆRER jo at de ikke skal slå, men enhver med øya på rett plass ser jo at det er mye mer vold i bhg,barneskole enn det er f.eks på en en arbeidsplass med voksne folk! De handler ofte av instingt siden de ikke alltid klarer å legge dette til side. Voksne derimot (i hvertfall de fleste tilfeller) klarer å styre seg på dette. Så det var ett teit utspill, lille venn
Sylteflesk Skrevet 20. september 2008 #22 Skrevet 20. september 2008 Jeg synes ikke det er greit å slå noen, uansett hvilket kjønn de har. Heller ikke hvis man blir slått først.
mamsen og ML+litenimagen Skrevet 20. september 2008 #23 Skrevet 20. september 2008 har nulltolleranse for slike handlinger. hadde vært fint om han havnet i fengsel og fikk pikk i rompa og det som verre er hver dag. men desverre så gjør jo ikke det at hun får det bedre, kansje litt men arrene er der fortsatt. sånne mennesker fortjener faktisk og lide en smertefull død. stakars eksen din....
6c65616465726f6e65 Skrevet 20. september 2008 #24 Skrevet 20. september 2008 Størrelsen teller ikke når man slår. Du må nok ta deg et kurs i slåing og selvforsvar! Lære deg østens kunst. "barn lærer vel at det er galt og slå nesten før de kan gå. " Kan du utdype den og forklare meg grunnlaget for det du sier?
Gjest Skrevet 20. september 2008 #25 Skrevet 20. september 2008 mamsen; enten er du ei SKIKKELIG pingle ellers kjenner du noen veldig spesielle menn! Og jeg ser det som et nederlag å skulle vedkjenne meg at jeg, og mange andre kvinner med meg, er svakere enn menn. For det er søren ikke sant. Det kan godt være jeg ikke slår like hardt eller kan løfte like mye i benken som veldig mange menn. Men det betyr søren ikke at jeg er svakere, og det kommer jeg ALDRI til å vedkjenne meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå