Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #51 Skrevet 16. september 2008 nei - mest sannsynlig ikke. han satt fast oppe i bekkenet. vi hadde begge strøket med uten inngripen.
Gjest Skrevet 16. september 2008 #52 Skrevet 16. september 2008 Ja, hadde nok overlevd begge fødslene fint (og hadde heldigvis litervis med melk til begge også) ;-)
Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #54 Skrevet 16. september 2008 Oj, ja det kan du spør om! Jeg tror iallefall ikke lillegutt hadde overlevd :-( Ble tatt med hastekeisersnitt etter 10 timer fordi hjerterytmen begynte å svekkes.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #55 Skrevet 16. september 2008 ...dessuten fikk jeg aldri melk i brystene, så OM lillegutt hadde overlevd fødselen, hadde han kanskje sultet ihjel likevel :-(
Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #56 Skrevet 16. september 2008 Hadde du født for 1000 år siden og MÅTTE amme hadde du kanskje fått det til.. Mye jobb ja, men ingenting er umulig og uansett.. man trenger ikke nødvendigvis amme kun sitt eget barn så en annen mor som hadde masse melk kunne ha ammet ditt barn også. Evt ga de jo kumelk og slikt også.. Det gjorde svigermor til sine barn og det er jo kun 30 år siden. (selv har jeg heller ikke fått melk før etter lang tid.. har pumpet og ammet mer eller mindre konstant i 1-2 mnd før jeg får nok så jeg er veldig klar over at det noen gang er mye jobb å få det til, men det er opp til hver enkelt hvor mye jobb man vil legge i dette da..) dette var en digresjon av temaet, men poenget mitt er at selv om man får hasteks og forskjellige andre komplikasjoner betyr ikke det nødvendigvis at det hadde gått galt om legen ikke hadde gjordt det. Det er store sjangsen for at det faktisk hadde gått bra i mange tilfeller, men jeg er taknemlig for at vi har muligheten til å ta ks og gi mme når det er behov for litt moderne hjelp.
Kosel Skrevet 16. september 2008 #57 Skrevet 16. september 2008 Jr hadde nok overlevd om det hadde vært noen andre der tilå amme han for jeg hadde blødd ihjel...
Frøken Løken Skrevet 16. september 2008 #58 Skrevet 16. september 2008 Godt mulig eldstemann hadde dødd under fødselen, og andremann låg i sete, så mulig vi hadde slete litt begge to då...
Dotten Skrevet 16. september 2008 #59 Skrevet 16. september 2008 Nei.... Fikk aldri nok åpning og snuppa "hang fast" i navlestrengen. Fikk hastekeisersnitt!
Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #60 Skrevet 16. september 2008 He-he, jeg "tar meg lett" og føder som en maskin (kort, lett og ukomplisert iflg jordmor,- men hadde nok dødd av smerte uten epidural), men har kun litt melk i ene puppen så hadde nok gått konstant gravid men ikke hatt et eneste barn...alle hadde nok sultet ihjel,- om de ikke brukte ammer, eller hadde andre "triks" da..... Kanskje hadde de satt meg i avl???? også hadde mødre med dødfødte barn tatt mine??+ He-he..
Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #61 Skrevet 16. september 2008 Ikke sikker på om jeg og barnet ville overlevd, men kanskje dersom noen erfarne kloke koner var i nærheten og kunne hjelpe til med å klemme ungen ut (dårlige pressrier kombinert med stor unge er litt sånn dumt...)
Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #62 Skrevet 16. september 2008 Ville muligens ha overlevd selve fødselen, men ville nok blitt utstøtt av samfunnet siden jeg ikke kunne holde på verken urin eller avføring. Dessuten hadde jeg nok dødd som følge av infeksjoner, hadde jeg ikke blitt operert og lappa samen. Eldstemann hadde sannsynligvis hatt CP og ville neppe blitt akseptert av samfunnet han heller.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #63 Skrevet 16. september 2008 For det første så hadde jeg ikke overlevd da jeg selv ble født, men hvis vi ser bort fra det så hadde jeg (og ungen) dødd under fødselen. Men hvis vi ser bort fra det også så hadde jeg blødd i hjel etterpå. Ser vi bort fra det så hadde livmorbetennelsen 1 uke etter fødselen garantert tatt knekken på meg... Men ser vi bort fra dette også så hadde jeg endt med å tatt knekken på meg selv.. Med en unge med store skader og kolikk, og en fistel som lekker avføring etter den beinharde fødselen + fødselsdepresjon så hadde jeg nok ikke holdt ut så veldig lenge uten hjelp nei. Noen er ment til å få barn, noen er det ikke... Jeg er det ikke!
Gjest Skrevet 16. september 2008 #64 Skrevet 16. september 2008 Det er helt greit. På en god dag kan jeg også flire av følelsen...
Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #65 Skrevet 16. september 2008 Hadde overlevd alle mine fire fødsler uten problem. Tror jeg måtte sy to sting nå under siste, men det er vel overlevbart;))
Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #66 Skrevet 16. september 2008 Da hadde ikke jeg vært født. For min far ble tatt med keisersnitt i 1945. Men siden han overlevde fikk han jo meg. Datteren min ville dødd av oksygemangel, hun ble tatt med KS. En ble tatt med tang og den siste med KS. Så hvis "the survivel of the fittest" får råde.... ja..da hadde vi vært færre på denne jord.
Anne-B. Skrevet 16. september 2008 #67 Skrevet 16. september 2008 Det er jeg faktisk ikke helt sikker på, jeg har tydeligvis lange og harde fødsler når jeg ikke blir satt i gang, så mest sannsynligvis ikke.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #68 Skrevet 16. september 2008 Det spurte jeg faktisk jordmoren om rett etter fødselen. Livmoren ville ikke trekke seg sammen raskt nok så jeg mistet 800 ml blod så fikk jeg stikkpille og drypp. Prøvde å spørre om jeg ville blødd ihjel om jeg ikke var på sykehus, men fikk egentlig ikke noen ordentlig svar.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #69 Skrevet 16. september 2008 Jeg ble beskrevet som den "fødte føderske"; raske og ukompliserte fødsler. Tror jeg kunne sittet under et tre i skogen og født - og så gått tilbake på jobb på jordene, liksom...(kanskje å ta litt hardt i da..) Men en annen og trist ting er jo at man trenger jo ikke å sammenligne med for 1000 år siden- vi kan heller løfte blikket litt ut i verden og være glade for at vi ikke skal føde i en del afrikanske land...der er vel det graviditet og fødsel dødsårsak nummer 1? Ganske skremmende....
juni08&mars10 Skrevet 16. september 2008 #70 Skrevet 16. september 2008 Jeg tror nesten min fødsel hadde gått bedre for 1000 år siden, for alt gikk kjempefint helt til effekten av pundeltalblokkaden slo inn, da stoppet pressriene opp, jeg måtte presse på kommando, ei lå over magen min og presset, og han ble tatt med vakum. Jeg hadde kjempegode pressier før effekten slo inn, så hadde klart meg mye bedre uten smertelindring!! så neste gang blir det nok uten! Fødte på 3.45 timer denne gangen!
Anonym bruker Skrevet 16. september 2008 #72 Skrevet 16. september 2008 Hvis jeg hadde kommet så langt som til fødselen, hadde jeg nok overlevd, men vet ikke helt hvordan det ville gått med mini. Han ble dratt raskt ut med sugekopp fordi de var redd for at han fikk for lite oksygen. Ellers spørs det vel om jeg hadde kommet så langt som til fødselen, da jeg var så dehydrert at jeg måtte få væske intravenøst i løpet av svangerskapet.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 26. september 2008 #73 Skrevet 26. september 2008 Ja, både jeg og ungene hadde overlevd både svangerskap og fødsler.
fumlis og skrikerungene Skrevet 26. september 2008 #74 Skrevet 26. september 2008 Ja, det vil jeg tro. Men ikke godt å si...
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 26. september 2008 #75 Skrevet 26. september 2008 ja fødselen ville jeg overlevd. men jeg ville kanskje blitt utstøtt som alenemor?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå