piano♫ Skrevet 13. september 2008 #51 Skrevet 13. september 2008 Haha, morsomt, Mami :-). Om man bruker denne siden som referanse (og her er det maaaange norske damer), så må jo etnisk norske menn være de lateste i verden ;-).
tante grusom master of law Skrevet 13. september 2008 Forfatter #52 Skrevet 13. september 2008 Hvorfor styrer alle denne debatten inn på latskap? Artikkelen dreier seg om mye mer enn det!
Gjest Skrevet 13. september 2008 #53 Skrevet 13. september 2008 Jeg skjønner ikke at dere ikke klarer å se forskjell på å være kritisk til individer og det å være kritisk til en hel folkegruppe??? Jeg roper langt fra rasist når noen kritiserer en person av utenlandsk opprinnelse som slår kona si for eks, men når folk kommer med utsagn om at ALLE somaliske menn er late, ALLE somaliske menn er uten arbeid osv, ja da lukter det svidd synes jeg. Jeg blir sint når noen tror noe om meg pga min hudfarge (jeg er hvit som melk) så hvorfor skulle det da være riktig for meg å tenke negativt om andre pga deres hudfarge? Er det en gode jeg burde få ha siden jeg er hvit/rosa? Hva med å bli kjent med folk på personlig nivå før man begynner å uttale seg om hvordan han/hun er? Jeg for min del DRITER TYNT i hva folk måtte ha å si om somaliere, iranere eller svensker som folkegruppe hvertfall, jeg vet at det finnes gode og snille mennesker og store drittsekker over alt. Dette innlegget her kom pga et annet innlegg om somaliske menn som var ment positivt men som en rekke brukere her inne med en gang klarte å snu til noe negativt.. Hvorfor MÅ man komme med sure komentarer til et sånt hyggelig innlegg? hvorfor kunne ikke hi i det andre innlegget få ha dette positive inntrykket av somaliske menn? DET lurer jeg på!
Loglady Skrevet 13. september 2008 #54 Skrevet 13. september 2008 Refererer til innlegget mitt litt over her. Det finnes visse særtrekk ved enhver kultur, enhver folkegruppe. Det finnes kulturer der kvinnefiendtlighet er mer utbredt, tillatt og systematisert enn andre kulturer, hvor vi har hatt runder med politiske kamper for å fjerne det. Er det farlig eller feilaktig å påstå dette, f.eks? Er kvinnefiendtlighet utbredt i norsk kultur? Nei, vil de fleste si, men det finnes selvsagt norske, kvinnefiendtlige menn. Det samme spørsmålet kan stilles om somalisk kultur og andre kulturer. Svaret kan ofte være annerledes.
Bunnies by night Skrevet 13. september 2008 #55 Skrevet 13. september 2008 Jeg forstår ikke helt hva dette har med hudfarge å gjøre? Jeg mener at det har mer å gjøre med at man er kritisk til noen elementer i ulike kulturer. For eksempel omskjæring av kvinner eller det faktum av at mens vi kvinner her i Norge nyter godt av likestilling så er det faktisk ganske mange kvinner rundt om i verden som ikke har det like godt som oss. Og ja vi kan godt gå ned på individnivå - men det blir også feil, for som regel er det en kultur som omfavner IKKE alle, men en stor del. Mener du for eksempel at det har vært feil av Kadra å gå ut med det hun har gått ut med - synes du at hun skulle holdt kjeft fordi det potensielt skadet somaliere som gruppe og hun såret somaliere som ikke gikk innunder kategoriene hennes? Eller var det kanskje bra at hun gjorde det hun gjorde så norske politikere kunne sette i gang med tiltak? Jeg snakker kanskje om noe helt annet enn deg, for jeg er helt enig at det er lite kurant med folk som sitter å slenger dritt og kun er dømmende. Men det jeg prøver å si er at det er ikke å slenge dritt å peke på de negative aspektene som for eksempel trosser menneskerettigheter. Det er lett for oss i Norge å sitte på den flotte haugen vår å sette på skylappene. Jeg mener at vi på denne måten bidrar til en økt mørkeleggelse at verdier vi som norske kvinner ALDRI ville funnet oss i. Er det greit at somalske kvinner skal finne seg i noe som vi ikke ville funnet oss i fordi de er fra en annen kultur? For meg er dette verdirelativisme. En tanke om at det ikke finnes noen universal moral synes jeg er skremmende. Som Øverland sa: DU SKAL IKKE TÅLE SÅ INDERLIG VEL DEN URETT SOM IKKE RAMMER DEG SELV. Eller er det faktisk slik at mange her inne tror at at hele verden har den samme likestillingen som vi i Norge har?? Jeg er helt enig med at å poste innlegg med at jeg hater somaliere o.l er helt idiotisk. Men dette handler om noe helt annet - dette handler om en integreringsprosess. Det handler om at vi ikke kan stå på sidelinjen og godta når slike ting skjer. Det handler ikke om at en eller flere somalske menn er dritt. Det handler om at de har vokst opp i en annen kultur der man ikke vektlegger likestilling, der kvinnene har den største arbeidsmengden, og det handler om å sette fokus på problemet slik at det kan bli tatt tak i. Ja, jeg synes mennesker som er rasister og dømmer andre mennesker nord og ned fordi de hører til en annen kultur er helt idiotisk, men jeg synes det er like tragisk med folk som lukker øyne og ører og synger trallala mens de fortsetter sine egne flotte liv. Sagt igjen det handler ikke om at somalske menn er dritt, det handler om noen elementer i en kultur, vi ikke ønsker skal bli utført hverken i Norge eller i det respektive hjemland.
Gjest Skrevet 13. september 2008 #56 Skrevet 13. september 2008 Det er ikke til å skyve under teppet at det finnes store kulturelle forskjeller her i verden, og jeg mener heller ikke at man skal se forbi for eks mishandling av kvinner og barn. Det er ikke farlig å si dette, heller viktig å huske på! Men det begynner å bli farlig når man kan se en somalisk pappa som leker med og er god mot ungene sine å tenke at han er sikkert lat og har som fritidsinteresse å denge kona si, istedenfor å tenke "for en flott fyr" (som hadde vært mest naturlig).. Her i Norge bor det nok mange nordmenn som ser ut som somaliere, altså mennesker som er født og oppvokst her men som har somaliske foreldre. Er det ikke fryktelig dårlig gjort ovenfor disse menneskene at de blir forhåndsdømt pga en kultur de har i et land hvor disse aldri engang har bodd? Eller hva med de som er adopterte? er det ok at disse blir dømt pga "kultur" når de har norske foreldre og har vokst opp i Norge? Jeg er altså enig i mye av det du sier Boho, men jeg synes man skal være litt forsiktig å behandle folk urettferdig er ikke ok!
Loglady Skrevet 13. september 2008 #58 Skrevet 13. september 2008 Kunne ikke sagt det bedre selv, Miss T. Nøyaktig dette jeg mener også.
enik<3M06&L08<3 Skrevet 13. september 2008 #59 Skrevet 13. september 2008 Hvorfor blir HI i det heletatt beskyldt for og være rasist her? hun sier ingen ting om sin mening, hun kun setter en artikkel i søkelyset. en artikkel flere faktisk burde lese, fordi det faktisk er positivt at dette kommer frem, fordi dette fatkisk er et reelt problem som burde tas tak i... Hvem her sagt at somalske menn er late? det sto i artikkelen ja, men det sto ikke at alle var det, men at en del var det... Og dette er jo ikke HI egene ord, så hvorfor får hun all dritten her? Denne artiklen er om ei som trekker frem det negative i sin kultur, fordi hun vil at problemene skal bli mindre.. Herregud, hvor ofte er ikke problemene i vår kultur på forsiden av VG? el hvor mage bøker er det ikke skrevet om generelle problemer i det norske hjem? Hun tar opp problemer som hun ser i sin hverdag. Åja, det nordiske/norske familier også som "skiller seg/har forskjellige bostedsadresser" for og mota mer penger, finnes late norske menn å, finnes norske mannfolk som slår kona si, og kona slår barna, som hun skriver!! men det er ikke poenget, hun skriver kun om sin kultur, for og få det ut... visst staten hadde tatt dette mer seriøst hadde de blitt nødt til og intigrere seg mer i vårt land! Hva er så ille med dette? Jeg syntes det er positivt jeg at hun gjør dette, hun gjør det i håp om en bedre fremtid for barna i sin kultur. på lik linje som vi gjør ting fordi vi ønsker noe får våre barn... Kan ikke folk slutte og være så opptat av rasisme? det virker bare dumt. Om jeg sier fks" ja, jeg fikk ikke sosial stønad, men han somaliern fikk det" så betyr ikke det at jeg er rasist, for det var henvent til en enkelt persjon. i denne artiklen snakker ikke hun om alle, men om mange... Åja det er kultur forkjeller som gjør dette, men skal vi sette oss ned og si, jada det er greit at en somalier slår kona si,barna sine, skiller seg for og motta mer penger på ulovelig vis, gifter bort jenter i 14 års alder etc, for det er jo trossalt dems kultur???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå