Gå til innhold

tromsømammaer 8 september!


Nætte;mortil2

Anbefalte innlegg

Surgodis: Jeg har købt A-derma (dry and irritated skin) på apotektet til Gustav og vips har tør hud og de allerfleste røde knopper forsvundet. Måske kan det hjælpe jer????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hallo igjen :) Har funnet ut at vi ikke treng sånn sovepose likevel. De er fri på H&M. Ser flere typer på nettet, men kan være fare for at den kommer over hodet til babyen, så det er jo litt skummelt. Den eneste som visstnok er sikker i forhold til det er Groposen som koster 450 kroner. Trenger ikke dyne hvis man bruker den da og bare body inni, så sånn sett er det praktisk. Men no har vi no dyne så! :) Jeg legger bare en lang avlang pute og en stor bamse oppå dyna på hver side, så klare han verken å trekke den opp over hodet eller sparke den av seg :) Også har æ bestilt ullpysj fra Janus/purnatur.no også sånn at han ikke blir kald om det skulle skje ei natt!

 

Elin, æ synes ikke mønsteret på din Beco va kjedelig, va fint! =) Alle mønstrene er fine synes æ, utenom ensfarga brun og svart, det e litt kjedelig. Enig i at den virkelig va genial altså, hehe, er vel sant som Susanne sier at vi snart ikke er de eneste i Tromsø som har sånn.... bra for purnatur.no da siden de er de eneste som har den i Norge.

 

Har ikke kompetanse på hormonutslett... prøv å søk på lommelegen.no kanskje? Eller hør på helsestasjonen/fastlegen neste gang du skal dit.

 

Anette: Ja, de selger bordpynt og pynt på NorEngros ved Rema1000 på Lanes (sørsiden av byen, mot Telegrafbukta), det e ikke dyrt heller :) Også har de vel noe på Nille, Binders, Europris og sånne butikker?! Men Løiten lys har no det fineste synes æ, men stive prisa! Ellers finnes det vel på Neste stopp på Nerstranda - interiøravdeling... der e det også mye fint! Og Åhlèns kanskje, glemmer bestandig den pga. beliggenheten, liksom midt mellom alt! Men der er det mye fint og ikke så dyrt! Der kjøpte vi flytelys te bryllupet blant anna. Og mange fine servietter. De hadde sånne pynteglasskuler og diverse også. Lykke til på letingen! Æ skal vente litt før æ begynne å styre te navnefesten, lenge til 15.november heldigvis!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tone: Okei, takk før tipsan... Jo e længe til November, vi vil bare være litt før liksom.. sånn at vi finn ut kordan vi vil ha d..

 

E jo så mye fint man kan velge i :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur du kan finn litt der dem selle black design å på kremmerhuse... spørs ka du ska ha da.. kan hende dem har noen lure ting på nille åsså...

 

trur åsså du ska prøve den a cremen, dem ska være veldi go..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den Aderma-kremen fra apoteket kan jeg virkelig anbefale!! A hadde en periode mange tørre flekker i ansiktet. Etter å ha smurt med kremen et par ganger var de borte! Supert :-)

Så flott at du er fornøyd med Becoen Tone. Det er STOR fare for at jeg kjøper en sånn etterhvert, men da en pappavennlig en... Mei Tai-en min er i Carnival-stoff, tror ikke V er så interessert i å bruke den. Hehe:-) Kanskje jeg kan få prøvd din på et treff en gang?

Britt s butikk har også mye stilig bordpynt, men i samme prisklasse som Løyten lys. Jeg kjøpte noe pynt derifra!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som vil kan få prøve Becoen min :) Den e virkelig superduper! Og så kjekt at den kommer så raskt! Tar jo bare noen få dager! Det er viktig, når jeg først har bestilt vil jeg jo ha den med en gang! Var derfor æ rakk å ombestemme mæ med tanke på Ergoen, men det e æ superglad for!

 

Ja, de der nettsidene her, jeg kom meg heller ikke inn på profilen for å få skifte navn. Men trenger ikke det heller da! Men vet at Annette sendte mail te webansvarlig og fikk ordna det, så det funke nok, tar bare litt tid!

 

Tusen takk for at æ fikk prøve Mei taien din Janne, det Carnival-mønsteret e jo veldig stilig, men ikke så pappavennlig nei... og i tillegg har jo vi en søt liten gutt, så det ble nok blått mønster ja. Går jo an å bruke det til jente om vi får det neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tove : Så flott at dere fikk Andrea til å sove i egen seng. Kan tenke meg dere er lettet, ja? Er av den oppfatning jeg at det bidrar til bedre søvn for alle parter :D

 

Tone : Vi har lagt en stor bamse i fotenden av senga til Aline. Oppå dynen, så hun ikke kan trekke den over hodet. Og, så unngår vi samtidig at hun bykser seg nedover i senga.

Kjøpte badetruse i går. De er så søøøte og små de badetrusene. Må le litt, jeg =) hehe.. Likte den blå de hadde best, men må vel velge kjønnsbestemt denne gangen :D Har dere dusjet med Noa-N? Vi har hatt A med i dusjen 2 ganger og skal gjøre det igjen nå i kveld. Dusje og så bade henne. For, blir foreløpig ikke no særlig utav vaskingen i dusjen..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja d va utroli gått!:D men ho har ikke vært like intresert å såve aleina idag i vugga... har ikke såve nåkka sia kl 1 idag.... bør vi bare la ho såve litt på åss eller ødelegg man d man har fått årna no me såvinga?

 

va d i bukta d sku være treff i mårra? kæm som ska dit? kan hende æ kommer dit en tur..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi skal på 6 ukers kontroll i morgen, så vi kan ikke bli med til Telegrafbukta, men vi vil gjerne møte dere på Polarsenteret tirsdag. Når regner dere med å være der?

 

Tone: Onsdag kan jeg ikke komme på treffet som er satt opp, da er jeg hjemme med begge ungene, så det passer ikke.

 

Får de vaksine på 6 ukers kontrollen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dåkker!

 

Håpe alle har hatt ei flott helg!

 

Æ lure på nån ting ang. prevensjon:

Treng litt råd/erfaringe om hormonspiral/ kobberspiral. Nån me erfaringe? Kas skal man velge? Har fått resept på begge to men klare ikkje å bestemme mæ for korsn æ skal velge.... Vet at horm.spiralen e en del dyrere, men d får så være, prisen e ikkje d viktigste.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tove : Jeg sverger jo til rutiner, jeg da. Så, hadde det vært Aline, så hadde hun blitt lagt i senga. Ville jobbet litt med å få det til, for deres alles skyld. Og, hatt litt is i magen, gjort det trygt og godt for henne der. Sitte sammen med henne til å begynne med kanskje. Iallefall gjøre det dere vet hun liker for å føle seg trygg.

Men, det er som sagt bare min mening. Vet hvor herlig det er å kunne legge A kl 1930 ( hun sover i senga på dagene også ), hun sovner alene og det hører til skjeldentheten at vi må inn å gi henne smukken. Innbiller meg at om dere innfører faste leggerutiner og feks synger en sang like før dere går ut osv... så, vil hun trives og det blir lettere og lettere å legge henne.

 

Har dere uro hengende over senga? vet A ligger å ser på den før hun sovner. Vi steller henne, gir mat og så koser vi litt med henne for vi går inn på rommet hennes. legger henne i soveposen og legger dyna over. Hun tar som regel tak i en klut og holder inn til kinnene. Vi tar ned uroen hennes og spiller tre små snutter av en leke med rolig musikk. Susser henne og sier " god natt" =)

 

Garantert mange andre måter å gjøre det på, men tenkte bare jeg skulle lufte mine tanker siden du spurte=) Synes hun har vært flink jeg, som har sovet i senga si, jeg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen!

 

Det blir sikkert kjempefint i Bukta i dag. Mulig vi stikker innom rundt kl ett. Får se hvordan O er først. Han er så hes at han har mista stemmen stakkars. Høres litt morsomt ut når han skal prate :) Tydelig at han er litt plaget for han har vært endel våken i natt.

 

Jeg avbestilte timen til tremådenders kontroll i dag. Kan jo uansett ikke få vaksine når han er så forkjølt. Så da skal vi heller ta dem i slutten av måneden. Skal dere i mårra AS? Vi havnet på en annen barselgruppe nå.

 

Jeg gleder meg skikkelig til helga og dåp. Det er så koselig å samle hele familien :-)

 

Vi hadde en kjempefin til til Lavvuen i Tromsdalen i går sammen med familien til May-Helen. Veldig fin dag og ungene storkosa seg i sola :-)

 

Min erfaring med rutiner på barn er at man hele tiden må justere dem, da spesielt det første året. Fra J var tre måneder til 8 måneder sovnet hun fint selv på kvelden. Men så kom seperasjonsangsten og da trengte hun mye hjelp for å sovne, så er det tenner, sykdom osv. . Her sovner O fint selv, men har trengt litt ekstra nå som han har vært så forkjølt og utilpass. Rundt tre måneders alderen pleier det i alle fall å skje ganske mye, alt blir litt lettere tror jeg :-)

 

Elin: O hadde til og med hormonutslett på beina. Han hadde masse på brystet og ryggen. Nå er han helt fin :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har virkelig vært ei flott helg!!!

Lørdag var vi på campingen på Skittenelv å besøkte min X-stebestefar... Alva storkosa seg på stranda med vedsanking, grilling og blåbærspising =)

Søndag kjørte vi til uni, og gikk forbi moskusen og reinsdyra, og opp til Rundvannet og mata gakk-gakkene. Vi fikk følge av en pusikatt på veien, noe som fryda lille Alva veldig. Også her satt hun fast i blåbærtua =)

Sambo har jobba, men vi har hatt besøk av 'mormor' og 'morfar' sørfra =)

 

Ang kvelds/leggerutiner, så har jeg samme erfaring som Kari Anne. Rutinene kommer og går. Tenner og sykdom ødelegger hele tiden for innarbeida rutiner. I perioder har det vært veldig greit å legge A, og andre perioder har det vært veldig masete ;-)

Men det er jo absolutt ingen dum greie og å gode rutiner, bare man er obs på at det nødvendigvis ikke blir sånn hele veien fremover =)

Her stresser jeg i allefall ikke med rutiner ennå, de kommer når de kommer. Siri legger seg alt fra halv 8 til halv 11 på kveldene nå for tiden...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Æ har et spørsmål. E det normalt å begynne å blø igjen når babyen e 2 mnd? Æ fullamme og har ikke blødd siden hun var 6 uker. Hadde til og med mensensmerter noen dager før jeg begynte å blø. Det har holdt på i 3 dager nå. Bruker ingen prevensjon enda. Skal få sprøytet inn en p-kapsel i armen i slutten av mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres ut som om dåkker virkeli har hatt ei fin helg elise:)

 

takk før hjelp me legginga:) hadde et t spm. sia ho ikke vant me å sku såve aleina e d kansje lurt å lære ho d først eller ska vi bare fortsette me d vi gjør? no så sitt æ åver en time passe på at ho har sutten å stryk ho på hanna... e jo veldi tongvint, men e vell sånn d ska være i bynnelsen:) d som gjør at æ må sitte så lenge e at ho får sånne rykninge som gjør at ho våkne... får dåkkers unga d?

 

AS: ja vi har uro, bruke å ha den på t ho såvne å ei lang stoinn ettepå.. e en sånn me lyd å sånn som lyse opp i take.. å så klart de figuran som går i ring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter!

 

Skal si det skjer ting :-)

Er så sjelden jeg får tid til å inn å lese på "tromsøtråden" for tiden,

og da blir det fort mye å ta igjen.

 

Mange gode tips om legging forresten. Her prøver vi også å innføre litt leggerutiner og det ser ut til å fungere ganske bra.

Her bades det ca. kl.21, deretter sitter jeg med Liam mot brystet en 30 min til han sovner tungt for så å legge ham inn i vugga si. De siste to ukene har han da sovet mellom 6-8 timer hver natt. Fantastisk deilig!

Men det finnes selvfølgelig unntak. Slik som i natt. Da var det en som ville ha mat hver 3 time igjen :-)

 

Eller driver vi også med planlegging av dåp, selv om det ennå er en stund til for vår del. Liam skal døpet i Kr. sand i desember, men det er jo så gøy å planlegge.

Jeg er heldig å ha ei søster som er blomsterdekoratør, så hun kommer til å bli til god hjelp. Vi skal lage bordet litt vinteraktig siden det er desember. Skal spraye greiner med snøspray som skal ligge som en slags løper på bordet med te-lys og hvite roser innimellom. Mulig vi også skal bruke litt lyseblå Hortensia (usikker på om det skrives slik :-). Ellers skal vi ha hvite servietter med lysblå sløyfebånd. Disse skal også fungere osm bordkort. Håper å tror at det kan bli fint :-). Kommer til å satse på mange stearilys. Det gjør jo så mye ut av seg på den årstiden. I tillegg er det enkelt og rimelig :-) ettersom man da ikke trenger så mye blomster. Greinene er jo gratis og sprayen koster jo ikke mye.

 

Jeg satser på en tur til Polarsenteret i morgen, men usikker på om jeg får med meg treffe til onsdag. Skal få litt hjelp av en kollega til å lage takkekort.

 

Ellers så vil jeg gjerne invitere til treff hjemme hos meg til neste uke.

Noen som har forsalg til når det kan passe? For min del er det egentlig det samme.

 

Ha en fin dag i sola og kos dere i Bukta dere som skal! Vi skal på hverandalunch hos ei venninne 12.30 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-)

 

Enda en nydelig dag :-) Dere har det sikkert knallfint dere som er i bukta. Her er Andreas hjemme fra jobb til halv seks idag, han sto opp med guttene, så jeg prioriterte faktisk heller å ta en lang morra i senga, når jeg hadde muligheten til det :-) Deilig å sove litt mer enn vanlig! Om noen timer skal vi ha noen venner hit og grille. Er jo ikke sikkert det blir så mange flere muligheter til å grille på verandaen i år, så vi får nyte det mens vi kan.

 

Jeg har lyst til å invitere til hjemmetreff hos meg i Hamnaveien 12 neste onsdag, 24 september, klokka 12. Er det noen som kan da?

 

Forresten skal jeg og ha "ullklærparty" mandag 6 oktober, ikke bestemt om det blir kl 17 eller 20 enda.

 

Jeg har lyst å komme på treff på pizzahuset på onsdag, Tone. Men hvis finværet fortsetter, er jeg klar for å gjøre det om til et utetreff en plass hvis det er større stemning for det. Jeg treffer dere gjerne på onsdag i alle fall, samme hvor :-)

 

Pusi: Magnus peiva og skvatt voldsomt når han skulle til å sovne en periode. Jeg husker at Elke også skrev om det i en tråd her. Så det er sikkert veldig vanlig. Det var ofte at jeg satt lamme han veldig lenge når han skulle sove. Men nå sovner han fort i leggesituasjonen, jeg trenger ikke å være inne lamme han lengre.

Jeg er også en sånn som rutiner passer for. Det er vel læreren i meg, det :-) på småtrinnet er rutiner alfa og omega! Jeg har god tro på at rutiner gjør ting forutsigbart og trygt, selv for små barn, de kjenner igjen situasjonen. Men at vi har jobba inn litt rutiner, er vel kanskje aller mest fordi det passer MEG, jeg trives med å ha rytme på ting, jeg blir mer stresset når ting er altfor uforutsigbart. Jeg er mye mer avslappet og trives mye bedre nå enn de første ukene med Magnus der ting var mer "i hytt og pine". Men jeg er helt enig med de som skriver at man må være åpen for at rytmen forandrer seg etter hvert, og det ikke er sikkert at de rutinene man har funker videre framover! Og at det kan være dager innimellom der ingenting er som vanlig! Likevel synes altså jeg at det å ha rutine på ting, er en god basis.

Men aller mest tror jeg på at hvis man gjør det man sjøl føler seg best og roligst med, så er det det beste for babyen! Og det går seg til med legging når de blir større, enten man har rutiner fra de er baby eller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende vi stikk nasen innom polarsentret i morra.

Er ikke klar for å sitte ute med puppen i friluft enda. Eller ha lillemor ute av vogna lenge ute, så skippe de utetreffan.

Hjemmetreff e flott!Kommer såfremst vi ikke har behandling eller helsestasjontima. Uansett daga for oss alle daga pr no!

 

Va forresten på besøk hos noen med småbarn går. De snakka om ei strømpebukse så va så elendig at det var helt utrolig. Hadde fått fin ullstrømpebukse i gave,men var bare dritt.Dyr dritt som tanta sa.

Måtte no spørre kor ho hadde kjøpt den sånn at man ikke kjøpe den sjøl..Å det var fra krokofanten...Er det ikke der dere har ullshopping ifra?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noova :

Jeg har også plutselig fått blødning. Skal sies at jeg har hatt mensen og har begynt på p-piller. Så midt i brettet fått blødninger.. Hm....

 

Tove : A har også slike ryktninger, som gjør at hun slår opp øynene. Men, sovner igjen med en gang. Tror egentlig ikke at hun er våken når dette skjer, men ikke godt å si..Håper dere finner måter som fungerer for dere=) Er nok som 2barns mødrene her sies, at rutinenen må modifiseres underveis. Litt av sjarmen det ;)

 

Kari Anne: Ååååh.. Er O syk? stakkars liten. Håper han blir frisk snart da! er storesøster også syk? Vi har time i morgen,ja. Men, har forelesninger hele dagen, og med ganske så heavy stoff ( straffeprosess), kommer jeg meg ikke fra skolen. kjetil drar, får målt og veid og vaksinert A.. SKAL dra på neste kontroll, uansett=)

 

Snart er det babysvømming. Herlig å gå fra forelesningen tidligere=) spent på svømmingen og ikke minst hvordan A kommer til å reagere=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo hallo :) Ble ikke noe treff i Bukta idag så æ dro te Janne en tur på besøk etter møte på jobb, manuell terapi og babysats i byen! Var veldig koselig å sitte der ute på verandaen. Også var vi på babysvømming idag! Det va artig!!! =) Noa-Nikolai var prøvekaninen te instruktøren da, veldig fint. Han var trygg i vannet og dukka under også. Anbefales virkelig til dere som ikke har meldt dere på enda! Bra opplegg synes vi hvertfall. Og alle guttene til vi her på tråden tok ansvar og hadde babyene i guttegarderoben, superflott! Utenom Janne sin mann da, siden han ikke var der, hehe...

 

Marlen: Æ har fått satt inn kobberspiral fordi æ ønske å unngå hormonan og bivirkningan det kan gi og fordi vi har tenkt å bli gravid igjen etter 1-2 år. Med kobberspiral forstyrres ikke menstruasjonsrytmen og det er lettere å bli gravid igjen når den er tatt ut. Med hormonspiral mister man ofte menstruasjonen og det kan ta litt tid før den kommer i normal gjenge igjen. Men det er jo en smakssak som alt anna. Bivirkninga med kobberspiral kan være litt lengre og kraftigere blødninger enn vanlig, men æ har ikke fått tilbake mensen enda så vet ikke om det bli sånn te mæ.

 

Hehe, no ligg Noa-NIkolai å sprelle på gulvet, har snudd seg fra magen te ryggen tre ganga no og e veldig blid, moro!

 

Ann Silje: Ja, Kent-Rune har dusjet med Noa-Nikolai. Gikk kjempefint når han blåste han i ansiktet først og holdt han under vannet. Da lukka han systemene. Han klarte fint å vaske han i dusjen, han e flink te sånt! Men æ synes han bli veldig glatt å holde i når han e våt.

 

Siv: Så fint at du er med på onsdag! Det er uteveranda på Pizzahuset så vi kan sitte ute om det er fint vær da! =) E så fint å trille dit bort for mæ! Og i tilfelle noen andre sjeler dukker opp kan det være greit å være der siden jeg har lagt det ut på DIB-treffsidene.

 

Sees imårra på SATS og Polarsenteret da jenter =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...