Gå til innhold

Barnehageansatte og språk? (samme som krangle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske enig med sikle.

Selv er jeg tospråkelig, men hjemme har norsk blitt morsmålet.

Vi har valgt å ha jentene i tospråkelig barnehage (mitt morsmål), naturlig nok er det mange utenlandske som jobber der. De snakker gebrokkent, men korrekt. Jeg hadde ikke likt at mine jenter gikk i en barnehage der hovedvekten av personalet snakket så dårlig og ikke klarte å si en enkel setning korrekt. Gebrokkent er greit sålenge de klarer å si "når våkner hun på morgenen?" og ikke "natta do våkner?" (Sikle sitt eksempel)

I barnehagen til snuppa så snakker de utenlandske andre språket, og de norske norsk. Alikevel er hovedspråket norsk, og barna snakker norsk sammen selvom mange har det andre språket som morsmål.

Like viktig synes jeg at nordmenn i barnehagen snakker korrekt, i forrige barnehage var det en i avdelingen til snuppa som hadde en forferdelig oslo østkant dialekt og det gikk i pottet, bannan, og en hel drøss med a-endinger og forferdelig dårlig/stygg norsk. Det er like ille synes jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn på drøyt ett år begynte i barnehagen her i juni. Hans primærkontakt snakker begrenset norsk. Det er ikke henne vi først og fremst gir viktige beskjeder til.

Men du og du for et kjærlighetsforhold som utvikler seg mellom min sønn og henne!! Det er vakkert å se :-).

Det er ikke først og fremst språklige egenskaper jeg setter pris på hos de ansatte i "min" barnehage!

Skrevet

Noen er der kanskje som trening gjennom nav, det har jeg vært borti tidligere. De andre ansatte prøvde å få personen til å være med i det de gjorde, og snakket tydelig.

Men som vanlig assistent? Nei.

Skrevet

Har jeg snakket noe om rasisme her i det hele tatt? Det handler da ikke om at det er mennesker av utenlandsk opprinnelse - det kunne da jammen ikke brydd meg mindre... Det handler om at det er mennesker som ikke kan språket! Har lite med om de er ikke-vestlig eller ei. Kunne likesågodt vært en tysker for all that I care - hovedpoenget er at de bør kunne språket.

Skrevet

Alternativet er vel at du selv må gå hjemme å lære barna dine korrekt gramatisk norsk fordi det ikke fins nok mennesker med korrekt grammatikk som vil jobbe i barnehage, desverre...

Men jeg er til dels enig med deg.

Skrevet

Slapp av, barnet ditt lærer å snakke bra norsk selv om noen av de som jobber snakker gebrokkent. Jeg ville heller bekymret meg over de dårlige holdningene du formidler videre.........

Skrevet

Mine dårlige holdninger til at jeg mener at mennesker som ikke behersker et språk ikke bør jobbe i offentlige tjenester - da særskilt barnehager? De formidler jeg GJERNE videre - det har så absolutt ingenting med fordommer å gjøre - det handler om ting jeg ser på som selvsagte kriterier.

Skrevet

Ja, det er som jeg alltid har ment: Nynorsken MÅ bort! For ikke å snakke om de som kommer fra enkelte steder i Gudbrandsdalen og lignende steder. Komplett umulig å forstå hva de sier jo :)

Skrevet

Ja når feks Arne Brimi er på tv gidder ikke jeg se på for han snakker jo ikke sånn at det er mulig å forstå. jeg vil heller ikke at min datter skal blir dårlig påvirket av hans "språk", kanskje hun ikke vil klare å prate norsk når hun vokser opp....

Skrevet

Dialekter er en ting - en snakker om regel ikke et en dialekt som fravirker særskilt fra det norske språk. Mennesker som jeg ikke forstår etter å ha spurt tre ganger og gjettet meg frem opptil seks ganger - kan jo ikke språket.

Skrevet

Kanskje det handler om din velvillighet til å forstå også, synes det er verdt å tenke på.

Skrevet

Hvis jeg ikke hadde villet forstå henne, så hadde jeg neppe forsøkt å føre samtaler med henne, Purr.

Skrevet

Så fint du gjør det da, du får bare fortsette å øve deg:) Lykke til,

Natta!

Skrevet

Du, jeg forstår det jeg altså. Man vil jo gjerne at barna skal få best forutsetning for å lære seg norsk, men det er nok ditt ansvar å lære ungene dine den norsken du vil at ungene dine skal kunne. Hvis du tenker over det er det dårlig norsk i butikker feks også, så det er jo endel av hverdagen vår det der. Ungene kan like gjerne lære seg til det først som sist. Og jeg tror ikke de blir så veldig forvirrede eller lærer spesielt senere av det heller. Var 3 uker i spania i sommer vi og lille gutten min som enda ikke er 2år snappet raskt opp at det var politisk korrekt å si bye bye når vi gikk fra butikken og ikke hade som her hjemme :) De er så kjappe i huet disse små så de henger nok med tror jeg. Der gutten min går i bhg er det endel dialekter så han sa skjeia (skje) feks, men det gikk fort over det også :)

Mer bekymringsfullt synes jeg det er om ikke dere finner en måte å kommunisere på slik at du får den informasjonen/får formidlet den informasjonen som er påkrevd for at barnet ditt skal få en fin og trygg barnehage dag

Skrevet

Jeg vil nå påstå at det er barnehagens ansvar å se til at det ikke blir en ensartet gruppe ansatte jeg da. Og da mener jeg at det blir feil å ha bare etniske nordmenn eller bare innvandrere med språkproblemer.

På avdelingen til sønnen min er de definitivt flest norskspråklige, men en av dem snakker nokså gebrokkent. Jeg har ikke snakket så mye med ham, men må konse skikkelig for å forstå hva han mener.

Men ser jo når han holder på med ungene at de ikke har noe problem i det heletatt (kanskje det sier mest om meg).

Så til poenget. Jeg tror det er uheldig om alle de ansatte er relativt dårlige i norsk. Men om én ansatt snakker nokså gebrokkent tror jeg ikke det har så mye å si. Og for hans del er det nok kjempefint for læringen å jobbe med barn og voksne som snakker språket flytende.

Men dersom alle de ansatte snakket dårlig norsk hadde nok jeg også blitt litt bekymret.

Skrevet

Sånn snakker de faktisk mange steder på østlandet, ikke bare på oslo øst. Det heter dialekt. Jeg fordrar ikke trønder-dialekt, men det har ikke engang streifet meg at det er ille at det jobber en trønder i bhg. Herregud, rart det er krig i verden...

Skrevet

Må bare si dette! Jeg bruker ikke fritiden min på å planlegge bhg.dagen (er ped.leder).....jeg bruker 4 timer ubunden arbeidstid per uke på å planlegge. Når jeg har tidligvakt er jeg der fra 7.15-13.30, så det blir en kort dag, men jobber i bhg med planlegging etterpå (kan også jobbe hjemme med det, men da er jeg ikke like effektiv). Så er ikke ferdig før i 15-15.30 tiden! Når jeg har mellomvakt jobber jeg fra 8-16 og senvakt fra 10-17 (bruker også å jobbe med planlegging fra 9-10). Så vi har absolutt ikke korte dager!

En liten kommentar bare:

Et barn på min datters avdeling ble faktisk påvirket av ped.lederen som var fra Kr.sand (og hun snakker perfekt norsk!!!!)..... barnet begynte å rulle på r'n ;o)

Skrevet

jeg er så drit lei av dere bedrevitende drittkjerringene her inne som henger dere opp i alt! bare man nevner noe som har med utlendinger å gjøre på dette forumet blir man stemplet som rasist og fordomsfull. er bare oppgitt og kan ikke få sagt meg mer enig med siklerotte.

Skrevet

Jeg er dessverre også uenig med deg.

Såvidt jeg har forstått så er det mangel på folk som jobber i barnehage.

Er det ikke bedre at det er noen der til å passe barna, enn flere barn på færre ansatte?

Det andre er at barn lærer så himla fort, og det er ikke bare selve språket de plukker opp, men også kroppspråket, det er like viktig.

Og det er jo likt i alle kulturer.

Om et omgås en person i bhg som ikke snakker særlig bra norsk, så er det nok av andre sikkert i bhg som snakker norsk, og barnet vil ikke lære av kun den ene personen.

Og barnet lærer jo hjemme også.. Og gramatikken, hallo, snakker alle barn fytende og gramatisk korrekt kanskje når de begynner å prate?

Har en liten nevø som så herlig sier "jeg tasst jeg tatte" (tisset)

og det er ingen som har lært han feil, det er bare slik han snakker, nå.

Barna tar nok ikke skade av det, da hadde jeg blitt overrasket.

Gramatikk lærer de når de kommer på skolen, ikke i bhg.

Noen barn snakker til og med gramatisk ukorekt når de begynner på skolen, men det retter seg.

Jeg skjønner hva du mener, men tenk litt på det heller, jeg er helt sikker på at barnet ditt ikke tar skade av at noen voksne i bhg ikke snakker korrekt norsk...Det blir fort glemt.

Skrevet

Heia Siklerotte! :-) Helt enig med deg!

Skulle da vel bare mangle om ikke ansatte i en norsk barnehage/skole snakker norsk!

Ærlig talt.

Skrevet

Kanskje hvis det hadde vært nok hybler til studentene i Oslo og bedre tilrettelegging for studier av høyere utdannelse, at vi hadde fått inn nok ressurser som trengs i de ulike "omsorgsyrkene".

Men, fra spøk til revolver.. Jeg også ville nok helst sett at det var mennesker i bhg til min sønn som kunne kommunisere med ham annet enn med nonverbal kommunikasjon:-p

Ikke det at jeg er veldig bekymret for språkbarrierene, men jeg vil se på det som en selvfølge at de ansatte i en bhg klarer å kommunisere med barna, og vet at det heter "mark" det lange greiene de ser i skogen. Og at klarer å øve på klokka, telle, hva dyrene i skogen heter osv.

Det er ikke nok å være kun omsorgsfull og snill mener nå jeg.

Jeg betaler da for plassen hans, og mener han bør få en del mer stimulering enn kun å ake forover og baklengs ned sklia.

Det er tross alt en del timer i løpet av året de befinner seg der.

Skrevet

Jeg skjønner at dette er et tema som opptar folk, og særlig kanskje i Oslo hvor mange barnehageassistenter er utenlandske. Med fare for å virke rasistisk; jeg er enig med de som gjerne vil at personalet skal kunne "riktig" norsk! Ikke nødvendigvis for at min datter på 2 år skal lære seg riktig norsk selv, det ser jeg at hun gjør likevel. Men i vår barnehage er det 4 ansatte, alle er utlendinger, noe som jeg ikke har det minste imot, de er alle kjempeflinke! Men hun som er der mest, og nesten hver eneste gang jeg henter datteren min, er fryktelig dårlig i norsk. Hvis jeg spør om noe, hva de har gjort i løpet av dagen el.l, smiler hun bare og sier "bra" eller ingenting. Har jeg spm ang datteren min, om sykdom, spising, soving eller bekledning, så kan hun ikke svare. Hun kommer meg ofte i forkjøpet når jeg kommer, og sier "spist bra, sove bra."

Det er kanskje ikke et stort problem, men skulle bare ønske at det var litt mer kommunikasjon...

Skrevet

Hva med en underskriftskampanje for at ansatte i barnehagensom ikke kan norsk skal gå på norskkurs?

Det er faktisk ikke godt nok slik situasjonen er i dag. For min del er det ikke gebrokkenheten som er problemet. Om de sier 'Hei do, nå skal du hore' bryr meg mindre. Men når de ikke han navnet på gulrot og potet er det noe som skurrer for min del! Gramatiske feil er heller ikke noe hyggelig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...