Gjest Skrevet 21. august 2008 #26 Skrevet 21. august 2008 Fordi det for meg ikke er naturlig å snakke norsk hjemme, og fordi jeg mener hun får en stor fordel ved å bli tospråklig. Jeg er trespråklig selv, og setter selv veldig stor pris på det. Jeg ønsker at hun skal kunne få kommunisere med over halve slekten sin. Jeg kan ikke plutselig begynne å snakke norsk med henne hjemme nå.
Gjest Skrevet 21. august 2008 #27 Skrevet 21. august 2008 Selvsagt har vi som foreldre hovedansvar for ungene våre - og det er heller ikke noe Siklerotte benekter. Men, for henne, og for øvrig for meg, som selv er amerikansk, og snakker amerikansk i hjemmet til datteren min, er det om mulig enda viktigere at barnehagepersonell snakker korrekt norsk til jenta mi, og det er vel ikke så vanskelig å forstå? Og ja, vi har valgt å snakke et annet språk til barna våres i hjemmet, men for meg faller det i alle fall helt naturlig å snakke amerikansk til henne. Faren snakker norsk til jenta vår, men likevel mener jeg at det alltid vil være en stor fordel med gramatisk korrekt norsk i barnehagen, jeg har stor tro på at hun da vil ta det norske språket lettere.
Gjest Gul stjerne Skrevet 21. august 2008 #30 Skrevet 21. august 2008 Ok, da er det flere som ligner. Min ligger på sthanshaugen.
Gjest Skrevet 21. august 2008 #31 Skrevet 21. august 2008 Er jo akkurat det jeg gjør da. Jeg snakker morsmål med min datter. Jeg snakker like flytende norsk, men det er ikke like naturlig - så derfor snakker jeg ikke norsk med henne, og derfor er det jo gjennom barnehage og andre hun må få inn språket...
Den heldige eier av ett barn Skrevet 21. august 2008 #32 Skrevet 21. august 2008 Men du kan da ikke helt seriøst mene det er alle andres oppgave å lære din datter norsk.
Gjest Skrevet 21. august 2008 #33 Skrevet 21. august 2008 Det er jo ikke det hun sier heller da, Den heldige eier av ett barn. Les hele tråden før du kommer med slike uttalelser.
Gjest Skrevet 21. august 2008 #34 Skrevet 21. august 2008 Jo, det mener jeg. Jeg mener at i barnehagen skal hun få mulighet til å snakke med mennesker som mestrer språket, jeg mener at hun i skolen skal få lærere som mestrer språket. Ellers er hun ute i verden hun også, og snapper opp språket der. Det handler ikke om at det er noen oppgave - det handler om at de skal snakke med henne. Og det forventer jeg da at de ansatte i barnehagen gjør.
Gjest Skrevet 21. august 2008 #35 Skrevet 21. august 2008 Er det utrolig vanskelig å forstå at når vi snakker engelsk, amerikansk e.l. med våre barn i hjemmet, fordi det er naturlig for oss, så vil det da selvfølgelig være en fordel om barnehagepersonell etc snakker gramatisk korrekt norsk med barna våre fordi de TROSS alt får minimalt med norsk i hjemmet? Er jo ikke noe vi krever, men det er jo uten tvil en fordel - da går sannsynligvis norskopplæringen for våre barn både lettere og fortere...
Gjest Skrevet 21. august 2008 #36 Skrevet 21. august 2008 Jeg bryr meg lite om norsken til min datter kommer senere - så lenge den blir relativt fullstendig. Og jeg ser på det som en kjempefordel at hun kan flytende amerikansk i tillegg :-) Men forstår at man bør være litt forsiktig, vi har i alle fall planer om å bo her i mange år fremover.. Pysa ,- hun er 22 mnd, jeg snakker amerikansk til henne bestandig, faren snakker litt norsk med henne.. Bør vi fokusere mer på norsken, når vi har planer om å bo her lenge? Har egentlig aldri tenkt på dette før..
Den heldige eier av ett barn Skrevet 21. august 2008 #37 Skrevet 21. august 2008 Er jo akkurat det jeg gjør da. Jeg snakker morsmål med min datter. Jeg snakker like flytende norsk, men det er ikke like naturlig - så derfor snakker jeg ikke norsk med henne, og derfor er det jo gjennom barnehage og andre hun må få inn språket... Siklerotte Her skriver vel HI at det er gjennom barnehage og andre datteren må lære norsk. Les heller selv før du må hive deg ut for å kommentere at andre ikke gjør det!
Gjest Skrevet 21. august 2008 #38 Skrevet 21. august 2008 Ja, altså, moren min er norsk, faren min er amerikansk, vi bodde i USA frem til jeg var 14, deretter flyttet vil til Norge og her har vi bodd siden. Så i teorien snakker jeg jo både flytende amerikansk og norsk.. Men som sagt, lærte ikke norsk før jeg fylte 14, så kan nok muligens mest amerikansk.. Og det er da dette jeg snakker til jenta mi, enn så lenge.. Men tror du hun blir forvirret ved at jeg snakker amerikansk til henne, når barnefar og barnehage snakker norsk? Har et inntrykk av at hun forstår det meste vi sier til henne, uavhengig av hvilket språk vi snakker til henne på..
Gjest Skrevet 21. august 2008 #39 Skrevet 21. august 2008 Har skrevet om det tidligere i tråden, og også nederst i tråden
Januarjubel! Skrevet 21. august 2008 #40 Skrevet 21. august 2008 Jenta mi vokser opp i et tospråklig hjem, og på avdelingen er det en fulltidsansatt som snakker gebrokkent. Har virkelig ikke engang tenkt tanken at det skal være noe problem for min datters norsk, det viktige for meg er at hun virker som en varm og god omsorgsperson for datteren vår. Jeg tror deg når du sier du ikke er rasist, men tror mange er enig med deg nettopp fordi det underliggende ligger en misnøye med å måtte forholde seg til en med ikke-vestlig bakgrunn. Du har forøvrig ingenting å bekymre deg over, barn som går i barnehage lærer seg nork åkkesom.
Januarjubel! Skrevet 21. august 2008 #41 Skrevet 21. august 2008 Ikke jeg tydeligvis *flau over siste setning*
selfangerkjerringa Skrevet 21. august 2008 #43 Skrevet 21. august 2008 Snedig hvordan mange automatisk tror det dreier seg om folk med ikke-vestlig bakgrunn når det er snakk om å snakke gebrokkent eller være utlending. Jeg kjente en skotte en gang, det var nesten umulig å skjønne hva han sa, det var betydelig enklere å kommuisere på engelsk enn norsk med den mannen. Kjempegrei fyr forøvrig. Men sist jeg sjekka var da vitterlig Skottland regnet som en del av den vestlige verden? ps: Januarjubel, dette er IKKE kritikk til deg spesielt, mer en generell betraktning
Gjest Skrevet 21. august 2008 #44 Skrevet 21. august 2008 Tusen takk for utfyllende svar :-) Ja, hun lærer jo norsk både i barnehagen og av sine jevnaldrende venner (etter hvert) + at far snakker norsk til henne (vi er enn så lenge konsekvente med at for eksempel en kveld har vi bare norsk, andre kvelder amerikansk) - og vi vil nok oppleve at hun blander litt til tider, men da skal jeg ha ditt svar i bakhodet :-) Og ja, språk og barn er en fantastisk kombinasjon! :-):-)
selfangerkjerringa Skrevet 21. august 2008 #45 Skrevet 21. august 2008 Såvidt jeg har forstått er det ikke snakk om en ansatt som bare snakker gebrokkent eller med aksent, men en person som både har dårlig språkforståelse og ikke har problemer med å gjøre seg forstått på norsk? Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke hadde likt tanken på at dette var en av de mitt barn skulle lære seg norsk av. Nei, jeg sier ikke at barnehagen har ansvar for norskopplæringen av barnet mitt, men barn lærer da språk gjennom å høre, ta etter, snakke osv - og dessuten setter jeg pris på å kommunisere godt med barnehagepersonalet. Kall meg gjerne vill og gal der.
Januarjubel! Skrevet 21. august 2008 #46 Skrevet 21. august 2008 Selfangerkjerringa: tror DU det dreier seg om en med vestlig bakgrunn? Er forøvrig enig med deg, og noen ganger kan man møte seg selv i døra;)
Januarjubel! Skrevet 21. august 2008 #47 Skrevet 21. august 2008 Jeg snakket forøvrig også på genrell bakgrunn, og henviste vel mer til noen av svarene HI fikk, enn HI selv.
OsloMor Skrevet 21. august 2008 #48 Skrevet 21. august 2008 Kanskje det er veldig nyttig for barn å lære allerede fra barnsben av at det finnes forskjellige mennesker i samfunnet, noen som snakker på den ene eller andre måten, ser forskjellig ut, har forskjellige menneskelige egenskaper etc. Barnet skal jo leve i et samfunn bestående av forskjellige mennesker, hvor en ikke finner to som er like. Da er det vel ikke helt optimalt at en kun har vært omgitt av mennesker med egenskaper mor og far definerer som viktige, for slik vil det aldri være senere i livet.
Poteto Skrevet 21. august 2008 #49 Skrevet 21. august 2008 men hva om noen barn trenger tolk da? det er og en god grunn for barnehager å ansette en.. det er ikke alle barn som begynner i bhg som er norske..
selfangerkjerringa Skrevet 21. august 2008 #50 Skrevet 21. august 2008 Hva har dette med saken å gjøre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå