du og jeg og vi to Skrevet 20. august 2008 #26 Skrevet 20. august 2008 Ja, disse innleggene mine plasserer seg litt rare steder, denne var også til Sauen og dingsen. Men da kan jeg jo henvise til linken som kom opp: • om en har vært borti narkotika via sniffing for 7 år siden, er en da utelukket for blodgivning? - Ja, if. "Veilederen for transfusjonstjenesten" er engangsbruk av injeksjon eller sniffing av kokain og andre narkotika som inntas gjennom neseslimhinnen permanent utelukkelse fra blodgiving.
du og jeg og vi to Skrevet 20. august 2008 #27 Skrevet 20. august 2008 Men kan jeg komme med en liten appell i tillegg - så er det at vi alle burde ta stilling til om man vil tillate at organene doneres bort når man dør. Det er noe som kan være så vanskelig å avgjøre når man står midt oppe i det - er det avgjort på forhånd vet man hvordan man skal forholde seg. Jeg har fortalt hele familien min at jeg ønsker at mine organer skal doneres bort hvis de kan brukes, når jeg dør - mamma synes ikke det er noe hyggelig, hun sier hun vil begrave meg hel om jeg skulle dø før henne - men når hun vet at det er slik jeg ønsker det, så synes hun det er lettere. Og hva skal jeg med hjerte og nyrer når jeg er død og begravet?
Gjest Skrevet 20. august 2008 #28 Skrevet 20. august 2008 Nei. I det meste av mitt voksne liv har jeg ikke oppfylt kriteriene for det heller. Før første graviditet røykte jeg og deretter har jeg gått gravid eller ammet i sånn omtrent 5 år (3 unger). Nå kunne jeg vel teknisk sett vært det tror jeg, men det er for lang avstand til sykehus rett og slett. Burde vel melde meg når vi flytter nærmere da jeg har en halvsjelden blodtype (A-). Altså A er vanlig, men rh- er litt mer uvanlig.
Gjest Sauen og dingsen Skrevet 20. august 2008 #29 Skrevet 20. august 2008 Ok, da er jeg utelukket som blodgiver. takk for svar!
~sjiraff~ Skrevet 20. august 2008 #30 Skrevet 20. august 2008 Med tatoering er det karantene på 6 mnd. Så da kan du helt sikkert gi )
Opp og ned er like langt Skrevet 20. august 2008 Forfatter #31 Skrevet 20. august 2008 Bra appell!!! Jeg har hatt donorkort siden jeg var 18 år, og kommer til å fortsette med det.
du og jeg og vi to Skrevet 20. august 2008 #32 Skrevet 20. august 2008 Jeg ser at det er flere som nevner det med røyking - dere kan gi blod dersom dere røyker vanlige sigaretter. I brosjyren "Velkommen til blodbanken" fra helse sør står det på side 7:
Dotten Skrevet 20. august 2008 #34 Skrevet 20. august 2008 Nå er det en stund siden sist jeg gav blod p.g.a. graviditet, amming og så prøving igjen... Men har fått time i september etter at jeg selv "stengte" meg ute for ett år p.g.a. prøving. Før jeg ble gravid røyka jeg sigaretter og hørte aldri noe om at jeg ikke kunne gi p.g.a. dette!!! Så lenge det ikke går under narkotiske stoffer kan røykere gi blod, om dette ikke har forandret seg de siste 3-4 årene?? Men til spørsmålet til HI, JA jeg gir blod
du og jeg og vi to Skrevet 20. august 2008 #35 Skrevet 20. august 2008 Oi, så rart bare halvparten av innlegget mitt kom med. Men det skulle stå at både Helse Sør og Helse Bergen skriver at du ikke bør røyke før det er gått en halv time etter blodgivning.
AnTiLoPeSvIn Skrevet 20. august 2008 #36 Skrevet 20. august 2008 skulle gjerne ha gjort det, men sykehuset tillateer meg ikke fordi jeg har sex med samboeren min som er fra chile. møkka system.!! men bbestiller blod fra vietnam det kan dem. (jeg vet de gjør det og ja)
flashdancepants Skrevet 20. august 2008 #37 Skrevet 20. august 2008 Jepp. De har strenge, og noen etter min mening diskrimenerende regler, men jeg kan respektere at de vet mer om slikt enn meg og at reglene er slik for en grunn.
AnTiLoPeSvIn Skrevet 20. august 2008 #38 Skrevet 20. august 2008 hva er forksjellen mellom vietnamesisk blod og chilensk blod som har levd halve livet sitt her i norge? anser ikke chile som et uland. må være et eller annet da.
flashdancepants Skrevet 20. august 2008 #39 Skrevet 20. august 2008 Innlegget mitt kom tilfeldigvis etter ditt, det skulle ikke være et svar! Jeg er heller ikke enig i regelverket.
Monstermamma Skrevet 20. august 2008 #40 Skrevet 20. august 2008 JA, både jeg og samboeren min gir blod:)
anne* Skrevet 20. august 2008 #42 Skrevet 20. august 2008 Jeg har gitt blod i noen år (pause nå pga amming), og tror jammen det er noe av det mest meningsfylte jeg gjør. Fikk helt sjokk en gang jeg var inne (Oslo) og skjønte hvor lite blod de faktisk har. Hadde det skjedd en stor ulykke da kunne folk dødd fordi det ikke hadde vært nok tilgjengelig blod i tide.
AnTiLoPeSvIn Skrevet 20. august 2008 #43 Skrevet 20. august 2008 er jo ikke rart at oslo mangler masse blod. oslo er en flerkulturelt by med mange innvandrere. ingen av dem kan gi.
anne* Skrevet 20. august 2008 #45 Skrevet 20. august 2008 Det er det samme i de andre byene også sa hun som tappa meg i alle fall. Tror de ser på å myke opp reglene for innvandrere nå, i alle fall for andre generasjons innvandrere.
Leirha Skrevet 20. august 2008 #46 Skrevet 20. august 2008 Jeg har hatt lyst i alle år. Troppet opp en gang for mange år siden, men fikk ikke lov av div årsaker dessverre. Jeg er 0rhs minus så blodet mitt hadde kommet godt med
prebs Skrevet 20. august 2008 #47 Skrevet 20. august 2008 Jeg er en skattet blodgiver siden jeg har en sjelden blodtype som alle kan få plasma av ; ) Disse reglene husker jeg: -Veie mer enn 50 kilo -Ha vært frisk i minst to uker før tapping -Ikke oppholdt seg mer enn et halvt år sammenhengende i Sør-Amerika,Asia og Afrika -Ikke hatt sex med homofile -Ikke hatt sex med eller vært prostituert -Ikke ha vært/være sprøytenarkoman -Ikke ha diabetes, epilepsi og flere andre sykdommer -Man kan gå på mange forskjellige medisiner, spør på banken - p-piller er null problem Ellers er det karantene når man: -Har skiftet partner -Har reist utenfor Europa -Blitt operert (herunder noen type tannbehandling) -Er gravid -Har født (seks måneders karantene) -Ammer (for de fleste vil det da bli ca ett års karantene) Du må (kvinner) ha en jernprosent på over 12,5 eller i nærheten. Dette måles hver gang. Røyking av vanlige sigaretter er ingen problem.
___ Skrevet 20. august 2008 #48 Skrevet 20. august 2008 Jeg kunne godt tenkt meg å gjøre det om det var gratis, men sån som det fungerer synes jeg det er for dyrt. For det første må jeg ta fri fra jobb og for det andre må jeg betale reise og parkering. Da blir det dessverre ikke noe av.
Økologisk_knekkebrød Skrevet 20. august 2008 #50 Skrevet 20. august 2008 Skulle gjerne gjort det, men får ikke lov. Hadde en kjæreste for "100 år siden" som jeg i ettertid fikk vite var bifil. Greit at det er strenge regler, men jeg skjønner ikke at blodet mitt skal være ødelagt pga det! Jeg er HIV-testet, og alt annet de eventuelt er redd for må de vel teste uansett før de gir blodet til noen, eller stoler de bare på at alle som kommer er 100% ærlige?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå