Opp og ned er like langt Skrevet 20. august 2008 #1 Skrevet 20. august 2008 Jeg syns det er så rart at vi ikke tenker mer på å donere blod... Sykehusene mangler jo blod, og vi er jo mange friske mennesker som kan donere bort..? Jeg tenkte jeg skulle ringe på sykehuset for å høre om de trenger blodgivere nå, og hvilke kriterier som skal til. Noen som vet..?
Shabby Cheap Chic Skrevet 20. august 2008 #2 Skrevet 20. august 2008 Nei, men mamma og pappa gjorde det før i tida... Man må vel være frisk.. hehe
Gjest Sekretøsa Skrevet 20. august 2008 #3 Skrevet 20. august 2008 Vet ikke kriteriene, men det er vel ganske så "strengt". Jeg kan ikke donere, for jeg mener å huske at man ikke kan røyke da...
melkekua™ Skrevet 20. august 2008 #4 Skrevet 20. august 2008 Jeg har lyst, men har hørt at hvis man har en tatovering kan man ikke donere.....eller har jeg hørt helt feil???
Gjest Skrevet 20. august 2008 #5 Skrevet 20. august 2008 giblod.no forteller mer. Jeg har gitt blod nå i 6-7 år bare avbrutt av svangerskap/amming. Da bør man ikke gi - for sin egen del.
Lille Persille m 2 små..:) Skrevet 20. august 2008 #6 Skrevet 20. august 2008 jeg gir blod:) og har tatovering..ikke noe problem.
Gjest Sekretøsa Skrevet 20. august 2008 #7 Skrevet 20. august 2008 hm, kunne visst ikke ha piercing i slimhinner heller...da utelukker det jo seg selv
Gjest Sauen og dingsen Skrevet 20. august 2008 #8 Skrevet 20. august 2008 Tror ikke jeg har lov, pga tidligere rusbruk. Ellers skulle jeg gjerne gjort det. Skal faktisk sjekke opp i det uansett!
Shabby Cheap Chic Skrevet 20. august 2008 #9 Skrevet 20. august 2008 Jeg kan ikke gi blod heller... Visste ikke at man ikke kunne hvis man hadde piercing mot slimhinnene..
~sjiraff~ Skrevet 20. august 2008 #10 Skrevet 20. august 2008 Ja, jeg er blodgiver. Men med pause akkurat nå siden jeg har vært gravid og junior kun er 6 mnd. Masse info på www.giblod.no
Gjest Sauen og dingsen Skrevet 20. august 2008 #11 Skrevet 20. august 2008 fant ikke noe om kriterier på giblod.no =(
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 20. august 2008 #13 Skrevet 20. august 2008 Skulle gjerne, og oppfyller faktisk alle krav som er listet opp. Men unntak finnes og jeg er ett av dem (skjelden blodplatetype som ikke er forenelig med andre typer blodplater). Men jeg er inne å tapper blod ettpar ganger i året nettopp derfor, blodet brukes i forskningssammenheng, og de jobber med en donorløsning der poenget er å overkjøre enkelte antistoffer som vi med denne blodplatetypen har.
du og jeg og vi to Skrevet 20. august 2008 #14 Skrevet 20. august 2008 Jeg gir blod - men har en pause nå pga graviditet og amming. De trenger alltid blodgivere, så det trenger du ikke ringe om;) Men greit å se kriteriene. Det er ganske mange kontraindikasjoner på å gi blod, hvis du har brukt narkotika, eller vært sammen med en homofil (bifil) person, er født i visse land, bruker faste medisiner, etc. Har du skiftet sex-partner må du vente i 6 måneder før du kan gi blod, du må også vente hvis du har fått piercing eller tatovering, og hvis du har vært syk innen de siste 14 dagene tror jeg det er, må du også vente med å gi blod. Dette er noen eksempler, det er flere ting å ta hensyn til. De sjekker deg for overførbare sykdommer, og sjekker blodprosenten din for å se at du ikke vil tape selv på å gi blod.
~sjiraff~ Skrevet 20. august 2008 #15 Skrevet 20. august 2008 Dette med narkotika gjelder vel i hovedsak sprøytenarkomane. Om man har røyka hasj i sin ungdom har ikke det noe å si.
Gjest Sauen og dingsen Skrevet 20. august 2008 #16 Skrevet 20. august 2008 du og jeg og vi to: er man permanent utelukket fra blodgivning når man tidligere har brukt narkotika, men dette er flere år siden, og når man ikke har brukt narkotika intravenøst? eller? finner ikke noe om det...
du og jeg og vi to Skrevet 20. august 2008 #17 Skrevet 20. august 2008 Nei, da kan du nok dessverre ikke gi blod.
du og jeg og vi to Skrevet 20. august 2008 #18 Skrevet 20. august 2008 Ja, det var til Sauen og dingsen. Men tror ikke man kan gi blod hvis man har piercing nei (bortsett fra ring i nesa).
~sjiraff~ Skrevet 20. august 2008 #19 Skrevet 20. august 2008 Om du har vært sprøytenarkoman er du utelukket. Men om du bare har røyket eller tatt tabletter osv så er det noen års karantene. Ring og spør om du er usikker.
Gjest Sauen og dingsen Skrevet 20. august 2008 #20 Skrevet 20. august 2008 Ok, takk=) Aldri brukt sprøyter, men puttet i meg litt mer enn jeg strengt tatt burde i en tullete fase...=P er noen år siden, da. Skal ringe og høre uansett=) uff, syns det er flaut å spørre dem om sånt da, men jeg regner med de har taushetsplikt, så...=P
du og jeg og vi to Skrevet 20. august 2008 #21 Skrevet 20. august 2008 Åh, jeg husker at vi må krysse av på skjemaet for om vi har brukt narkotiske stoffer, inkludert hasj - men husker ikke om f.eks hasj eller piller førte til utestengelse for alltid. Trodde kanskje det - men skal ikke si det sikkert.
~sjiraff~ Skrevet 20. august 2008 #22 Skrevet 20. august 2008 Ja, de spør om du har brukt narkotiske stoffer de siste (er det 5 år mon tro?) x årene. Om du har brukt før det skal man jo ikke krysse. Dermed betyr vel det at det bare er en karantene tid?
Shabby Cheap Chic Skrevet 20. august 2008 #23 Skrevet 20. august 2008 https://www.giblod.no/www/FAQ/faq.asp?level=7348
Opp og ned er like langt Skrevet 20. august 2008 Forfatter #24 Skrevet 20. august 2008 Da har jeg registrert meg som blodgiver, og sykehuset tar kontakt. Oppfordrer folk til å gjøre det samme, de trenger blod! Kanskje er det noen du er glad i som har behov for blod en dag?
Shabby Cheap Chic Skrevet 20. august 2008 #25 Skrevet 20. august 2008 Skulle ønske jeg kunne, men kan visst ikke jeg....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå