Miamamma81 Skrevet 11. august 2008 #26 Skrevet 11. august 2008 Kristin kan dra et visst sted for min del.... Her jeg bor er det ikke noen barnehage dekning, jeg har vært heldig og fått dagmamma to ganger i uken. Da skal jeg selvfølgelig jobbe, men hva skal jeg gjøre de andre dagene? 3000 kr er ikke mye, men det hjelper. Det er greit at staten ikke skal betale for at jeg skal gå hjemme, men når det ikke er noe annen løsning, hva gjør man da? Skjønner ikke hvordan dere kan lovprise dette forslaget, hun foreslår jo fremdeles å dele ut penger(til folk som ikke jobber for de) De kan jo kutte ned litt på sine egnbe kostnader så vidt jeg har forstått så er regjeringsmedlemmer noen av de få som faktisk kan få utbetalt over 6g i fødselspenger! Og hva er dette med den forbannede likestillingen, ja far kan godt ha mer permisjon, men ikke la det gå ut over mors sin, her i landet anbefaler de faktisk at man skal amme til barnet er et år, så da må vi få ha permisjonen vår i fred
dolly29 Skrevet 11. august 2008 #27 Skrevet 11. august 2008 viss den skal fjernes så håper jeg at jeg får brukt den først. For jeg har tenkt å benytte meg av tilbudet viss vi ikke får bhg. plass. OG DA skal jeg være hjemme med baby litt lengre:)
Blue Lady Skrevet 11. august 2008 #28 Skrevet 11. august 2008 Endelig! Heller gi mer til de som virkelig trenger det! Synes ikke at skattebetalerne skal finansiere at mørde (eller fedre) skal gå hjemme med barna sine etter de er 1 år. Det får man finansiere selv synes jeg!
LINDA*** Skrevet 11. august 2008 #29 Skrevet 11. august 2008 Hva er kompensasjonen? Tar man bort noe burde man vel gi noooe tilbake? (selv om det er ett fett for min del. Får ikke ks lenger likevel).
2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn Skrevet 11. august 2008 #30 Skrevet 11. august 2008 Vi som går/ har gått hjemme betaler faktisk og har betalt skatt, vi betalte skatt før vi ble mødre, vi betaler skatt nå selv om vi er hjemme (i allefall jeg) og kommer til å betale skatt når vi begynner å jobbe. Så å si at "jeg vil ikke betale for at noen skal gå hjemme" er sannelig en tynn grunn til at noen føler ks skulle falle bort, er dere bitter for at dere ikke ser dere råd til å gå hjemme selv siden dere så innbitt er imot at noen mottar ks og er hjemme? Jeg tar imot den med god samvittighet, for av de skattepengene har jeg også bidratt til ks!
Gjest Skrevet 11. august 2008 #31 Skrevet 11. august 2008 Jeg har selv gått hjemme (begynner i jobb igjen på torsad), men klarer å se lenger enn min egen nese...
Blue Lady Skrevet 11. august 2008 #33 Skrevet 11. august 2008 Visste ikke at KS var skattepliktig jeg....
Mom2Two Skrevet 11. august 2008 #34 Skrevet 11. august 2008 Til Leader Of The Pack: Du skriver at du ikke mener øking av engangsstønaden er riktig, fordi man da ikke har opparbeidet seg rettigheter under svangerskapet. Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg har fått to barn under et langt universitetsstudium, og har da ikke opparbeidet meg rettigheter. Første gangen fikk jeg støtte fra Lånekassen (som jo er peanuts i forhold til fødselspenger fra arbeidsgiver), andre gangen hadde jeg studert for lenger, og hadde kun krav på engangsstønad. Hvorfor skal man straffes som student? Skal studenter være en slags parikaste uten rettigheter? Det snakkes så fint om at man helst ikke skal vente til man er 40 med å få første barnet osv., men hva er det de legger opp til da? Mange som får barn under studiet, tar jo lange universitetsstudium og skal betale myyyye skatt i maaaange år. Fordobling av engangsstønaden hadde faktisk fanget opp mange svake grupper i stedet for at man ved kontantsøtten bare finansierer svarte dagmammaer og folk som ønsker å være hjemme lenger med ungen sin (noe jeg faktisk synes man må finansiere selv).
2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn Skrevet 11. august 2008 #35 Skrevet 11. august 2008 Blue lady: Nei ks er ikke skattepliktig, men tror du ks er de eneste pengene vi lever på vi som går hjemme? Jeg har andre penger inn på konto i måneden også som jeg skatter av, det regner jeg med at de fleste har.
Gjest Skrevet 11. august 2008 #36 Skrevet 11. august 2008 Skal garantere at du - som de fleste av oss - har mottatt mye mer enn du har betalt i skatt...
2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn Skrevet 11. august 2008 #37 Skrevet 11. august 2008 Mulig det, likevel, ut fra andres kommentarer om at de "ikke vil betale for at andre skal gå hjemme", sier jeg at jeg har også bidratt til de pengene som betales for at noen skal kunne gå hjemme. Og jeg er ikke så smålig at jeg har noe problemer med at noen går hjemme av diverse grunner. Verden er ikke bare sort og hvit, det finnes gråtoner, men det ser ut til at de fleste tror man mottar ks mens man later seg bleikfeit og lat på sofaen med potetgullet og røyken sin og lar barnet leke i ett hjørne!
Blue Lady Skrevet 11. august 2008 #38 Skrevet 11. august 2008 nei, men nå er det jo kontantstøtten som diskuteres her...
Gjest Skrevet 11. august 2008 #39 Skrevet 11. august 2008 Det virker som om du har problemer med å diskutere politiske saker uten å trekke inn helt uvensentlige ting...?
2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn Skrevet 11. august 2008 #40 Skrevet 11. august 2008 Ja, og det at dere ikke vil bidra med dere skattepenger til at noen skal kunne gå hjemme, og jeg sier jeg også har bidratt med mine skattepenger. Men jeg har ikke tenkt å sitte hele dagen å diskutere dette opp og ned i mente når det uansett aldri vil utgjøre en forskjell på hva folk mener og tror ifht dette, jeg har sagt min mening jeg. Ha en ytterst fin dag både de som jobber og de som er hjemmeværende.
2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn Skrevet 11. august 2008 #41 Skrevet 11. august 2008 Det virker som om du har problemer med å se at jeg ga ett eksempel på folks tro på hvordan ting er, ut i fra hva folk har svart i innlegget. Nå sitter jeg for det meste å diskuterer på folks kommentarer om å dekke det å gå hjemme, ikke på selve innlegget til hi. Har du ett problem med det?
Gjest Skrevet 11. august 2008 #42 Skrevet 11. august 2008 Jeg synes ikke man skal straffe noen egentlig, men det var en motvekt til alle argumentene om hvorfor staten skal finansiere at man går hjemme med ungene utover permisjonen. Jeg har mere tro på diverse lovendringer som f.eks at far opparbeider egne rettigheter. Hvor lenge har man studert når man har studert for lenge i forhold til lånekassen? Tviler vel på at størstedelen av de som mottar engangstønaden faller inn under den, og det er nok heller ikke de som tar flest aborter her i landet. Hvor mange innlegg er det her pr mnd om gravide som ikke vet hva de skal gjøre pga økonomi? Jobb i 6 mnd i svangerskapet og vips så har man krav på betalt permisjon finansiert av staten. 6 mnd er ikke akkurat uoverkommelig for de fleste. At studenter ikke har samme utbetaling fra lånekassen som fra en event arb.giver er vel ganske naturlig. Eller? Det mest interessante med politikk er hvilke fanesaker man velger for å kjøpe seg velgere. Man må jo tross alt hele tiden finne på noe nytt:) Tenk hvor utrolig mye penger staten har spart pga kontantstøtten. Det regnestykket hadde vært interessant.
*Smiley* Skrevet 11. august 2008 #43 Skrevet 11. august 2008 Det er vel ikke akkurat bestemt da.Dette er noe de må stemme over på stortinget.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 11. august 2008 #44 Skrevet 11. august 2008 får ikke alle studenter som får barn engangstøtte? jeg tror ikke studiepenger går som intekt. så det blir i tillegg til de 7000. jeg er for at staten skal freme slik at man ikke trenger å være 30 for å få barn. det koster jo sitt det også, med større plager, som fører til oftere kontroller, støre barnløshet som enkelte må få hjelp til osv. men jeg er enig i at godene i dag ikke er fryktlig dårlige, men de som får engangstøtte er vel de som trenger det mest, speielt par der begge studerer.
Gjest Skrevet 11. august 2008 #45 Skrevet 11. august 2008 Men bryr du deg bare om saker som berører deg personlig siden du bare argumenterer ut fra deg selv? Blir jo ganske uinteressant...
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 11. august 2008 #46 Skrevet 11. august 2008 En barnehageplass koster staten og skattebetalerne minst like mye som ks! Og dere som påstår at en foreldrer får mer i goder enn den har betalt i skatt er snevre i tankegangen. Ett barn har to foreldre som betaler skatt, og de skal jo være yrkesaktive også etter de har fått barn! Samfunnet er avhengig av at folk velger å få barn! 3300kr. er jo ikke akkurat noe som folk kan leve på ene og alene, men hjelper til på totaløkonomien. Slik sett er det en halvveis løsning, som tilsier at folk må prioritere barnet iforhold til økonomien en periode. Kanskje skulle ikke ks vært innført, men blir jo litt rabalder når de prater på å fjerne den! Selv er jeg nygravid, og hadde håpet å kunne være lenger hjemme med to tette småbarn, så slik sett føler jeg meg litt lurt ;-/
aanonym Skrevet 12. august 2008 #48 Skrevet 12. august 2008 Men regjeringspartiene har flertall på Stortingen. Så dersom de er enige så blir det sånn!
Gjest Skrevet 12. august 2008 #49 Skrevet 12. august 2008 For oss som velger å gå hjemme med lite penger er ikke 3 tusen kroner lite penger...... Jeg håper for all del at de lar den bestå. Er vell kanskje heller løsningene rundt som burde vært annerledes. Uansett, ikke glem hvordan ks kom inn i bildet da. Det er jo snakk om summer de som velger bhgplass får likevell. Det er jo bare en liten del av hva staten betaler pr bhgplass som er i bruk. Må ikke tro at vi betaler hele bhgplassen selv!! Da hadde vi vell måtte ut med en ca 10tusen kr i mnd, mot lusne 2500kr nå. Synest heller ikke det er rett å si "se hvor godt vi har det mot andre land i verden" i denne anledning. Det er svært sjelden at land velger å utføre samme holdninger. Det at andre land har kortere permisjon, mot at vi har lengre, kan og bør ikke brukes som argument gjennom hele linja. I de samme landene det er snakk om plasseres barna på skolebenken mange år tidligere enn våre. Skal en først se på forskjellene, må enn ta med alt. Vi er alle ulike!! Her i Norge er oppdragelsen av barn - og foreldre - enn helt annen!!
Mor&barn Skrevet 12. august 2008 #50 Skrevet 12. august 2008 "Jeg har iallefall fått mer enn jeg har betalt i skatt" ?? Jeg er 22 år og har iallefall betalt mer skatt enn hva jeg har fått.. Hvor lite har du da jobbet? Evnt betalt i skatt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå