Gjest Skrevet 11. august 2008 #1 Skrevet 11. august 2008 http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/08/11/543201.html Endelig et godt tiltak!
Teltpluggen Skrevet 11. august 2008 #2 Skrevet 11. august 2008 Kossen e da et godt tiltak? DA tvinge jo folk ut i jobb før di kanskje e klar for da.. Eg trur frøkno har da best heima me meg ei stond te, men hvis/når detta skjer, så har eg ikkje nåke valg å MÅ ut i jobb, pga me ikkje har råd te nåke anna. Eg trur hu har best av å ver heima te hu i alle fall kan gå å te ein viss grad kommunisera sjøl. Å da står at di skal dobla engongsstønaden å betala den ut månedlig. Greit. DA e et flott tiltak. Men di kan ikkje fjerna hjelpo for resten av oss for da..
Teltpluggen Skrevet 11. august 2008 #3 Skrevet 11. august 2008 Å nei.. Da e ikkje nåke eg seie fordi eg e ung mor å uerfaren å blahblahblah.. Bør ikkje regjeringo og oppfylla da di allerede har lovd om full barnehagedekning å makspris sånn at dei så VIL ut i jobb ikkje mista masse penga pga di rett å slett ikkje KAN for di får ikkje barnehageplass? Skal vedda på dei trenge dei pengane sårt. EG e heldige sånn sett å bur på ein liten plass der eg ikkje trur barnehage blir nåke problem. Når ME velge å senda ne derte.
Gjest Skrevet 11. august 2008 #4 Skrevet 11. august 2008 Da må man jobbe deltid når partneren er hjemme, eller ha spart opp penger før man blir gravid så man har råd til å gå hjemme.
Minnie Mom Skrevet 11. august 2008 #5 Skrevet 11. august 2008 Synes ikke den bør fjernes før alle barn har tilbud om bhg-plass, selv også de som søker utenom hovedopptaket. Vi får nok ikke plass til tulla i januar, da blir hun 1 år. Vi må derfor prøve å finne dagmamma, og siden det ofte koster 5-6 tusen, trenger vi kontantstøtta.
Gjest Skrevet 11. august 2008 #6 Skrevet 11. august 2008 Og hvorfor i all verden skal staten betale for at du vil være hjemme med barnet ditt? Flott om engangsstønaden økes istedet for at kontantstøtten misbrukes.
Gjest Skrevet 11. august 2008 #7 Skrevet 11. august 2008 Heia Kristin. Helt enig med henne.....godt forslag:)
Gjest irismor Skrevet 11. august 2008 #8 Skrevet 11. august 2008 Endelig fjerner man ks. Man klarte seg før den kom så klarer man seg etterpå.
Teltpluggen Skrevet 11. august 2008 #9 Skrevet 11. august 2008 Kossen blir kontantstøtto misbrukt? Eg komme nok te å bli heima uansett.. Eg syns ikkje hu har NÅKE å gjer i barnehage før hu kan snakka i alle fall LITT for seg. Kopiere frå ein kommentar så va der: "Virkeligheten kaller, og jeg roper høyt at la oss for pokker beholde den lille muligheten til ta vare på våre egne barn!!! I mitt tilfelle handler dette om en sterk sterk overbevisning om at små barn, som ikke kan snakke eller gå, ikke har noe utbytte av å spendere 38 t. pr uke på en istitusjon, i stedet for å være hjemme hos seg selv. Punktum." Å eg e så UENDELIG enig!
Gjest irismor Skrevet 11. august 2008 #10 Skrevet 11. august 2008 Da får du legge til rette med jobben. Skaff deg kveld eller natte jobbing. Og hvis det er din overbevisning, hvorfor skaffet du deg barn hvis du ikke har råd til å gå hjemme.
Gjest Skrevet 11. august 2008 #11 Skrevet 11. august 2008 Det er snakk om prioritering. Man kan klare seg med en lønn en liten periode i livet. Jeg er hjemme i ulønnet permisjon nå, det er trangt, men vi klarer det.
Teltpluggen Skrevet 11. august 2008 #12 Skrevet 11. august 2008 Fordi økonomien liksom ikkje skal ver største grunn te å få onga. DÅ e da kje mange så kan få onga skal eg sei deg! Me KLARE oss på lønno te sambo, men da går akkuratt, så da e ikkje da. Men da e ikkje berre oss da e snakk om. DA blir mange så blir tvungne ut i jobb. Å ka godt har MASSE ettåringa av å ver i barnehage 38 tima i veko? Der di faktisk ikkje allti får oppmerksomheten di ofta trenge? Da e jo ofta tre onga på 1 voksen der. Dessuten bør di oppfylla løftene om full barnehagedekning å makspris FØR di sette i gong nåke sånt. Folk komme i alle fall te å tapa på da når di ikkje har nåke anna valg enn å ver heima pga di ikkje får plass.
Gjest irismor Skrevet 11. august 2008 #14 Skrevet 11. august 2008 Det var ikke full barnehagedekning før ks kom heller. Man klarte seg for det. Ks er bare en pute som er blitt sydd oppunder ermene på folk så vi skal føle at det er så bra. Barn trenger ikke å være i barnehagen 38 timer, man kan jobbe deltid. Du sier at dere klarer dere med en lønn ja da må det holde med deltid og så får barnet være sammen med mor mer. Eller kveld/natte jobbing. Finnes mange muligheter bare man gidder å tenke isteden for å hyle over at ks forsvinner. Har aldri blitt sagt at den skal vare evig. Og hva gjør det for deg om det ikke er full barnehagedekning når du ikke ønsker å ha barnet i barnehage full uke/38 timer? Høres ut som ks er noe du trenger for å slippe å jobbe.
prekæs Skrevet 11. august 2008 #15 Skrevet 11. august 2008 Greit for meg, selv om jeg hadde kontantstøtte i 6 mnd. Og kunne hatt det enda. Ett tøft valg av regeringen.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 11. august 2008 #16 Skrevet 11. august 2008 Jeg må innrømme jeg er en av de som føler meg litt "ført bak lyset" av dette tiltaket. Jeg trodde avtalen var at ks skulle fjernes når det var full barnehagedekning, noe jeg vet meget godt at det ikke er i denne kommunen. Det har vært løfte om å bygge ut feks bhg til snuppa, men det har ennå ikke blitt gjort (lovet i 3 år). Så når jeg nå er gravid igjen så har det jo vært "planlagt" at vi enten har en bhgplass når permisjonene våre er over, eller ks sånn at vi har råd til en (hvit) dagmamma. Så det er jo ikke som at vi har (som noen over insinuerer) får barn vi ikke har råd til å ha, for utfra forutsetningene da jeg ble gravid så hadde vi det. Men jeg får håpe at bhgdekning (selv midt i barnehageåret) er i orden da - før vi trenger det. vis ønsket er å ha flest mulig barn i bhg for å øke den sosiale treningen, så blir det jo litt håpløst når en dagmamma er såpass dyr (uten at hun tjener så grovt på det selv) sammenliknet med en bhgplass, og at for mange å gå hjemme med mødrene IKKE gir den sosiale treningen politikerne åpenbart mener er viktigst. Og å tro at hovedårsaken til at folk velger abort er økonomi er jeg overbevist om at er en kraftig overdrivelse.
mamma-til-4 Skrevet 11. august 2008 #17 Skrevet 11. august 2008 Jeg har satt pris på kontantstøtten,men aldri tatt det for gitt at den vil være der. Self litt lettere å velge å være hjemme med barna når de er små når man får en liten slump penger i mnd. Jeg kommer uansett ikke til å velge barnehage for de to minste med det første.Mannen min har heller ikke noe rettigheter,så han kan ikke bli hjemme.Så da blir det til at mannen må jobbe litt mer da...... Vi klarer oss vi.....håpet bare vi hadde kontantstøtten en stund til.... Men forslaget har vært oppe før,så man har jo blitt advart om at den kan bli borte en stund nå ja:)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 11. august 2008 #18 Skrevet 11. august 2008 jeg syns det er fantastisk at de som har minst skal få mer. engangstønaden burde virkelig økes!
Gjest Skrevet 11. august 2008 #19 Skrevet 11. august 2008 Jeg er helt mot kontantstøtte, og syns dette var et strålende forslag! Har selv vært hjemme med begge mine til de var 20 mnd, men syns absolutt det er noe man skal finansiere selv. Vi har det allerede svært godt her i landet med 1 års permisjon. Tror enkelte bør kikke seg litt om i verden for å se hvordan det fungerer andre steder (i USA er det f eks 6 ukers betalt permisjon...)
Makkapakka Skrevet 11. august 2008 #20 Skrevet 11. august 2008 Ja enig, ENDELIG fjernes den fjollete kontantstøtten. Hvorfor i all verden skal man ha lønn når man ikke har jobb? Og hvorfor skal staten betale lønna hvis man ikke jobber? Vi har allerede verdens beste permisjonsordning. Nei, vil man ha lønnsinntekt får man jobbe som alle andre. Å være hjemme med barna, helt greit - all ære til de som ønsker det. Men jeg er ikke villig til å være med å betale lønn til de kvinnene (og menn?) som velger å være hjemme.
Mamma til verdens nydeligste:) Skrevet 11. august 2008 #21 Skrevet 11. august 2008 Det er da ikke noe bestemt enda da at den skal fjernes!
Makkapakka Skrevet 11. august 2008 #22 Skrevet 11. august 2008 Nei det er sant det. Jeg bare håper det......! (og har gjort det lenge)
*Rutletutt* Skrevet 11. august 2008 #23 Skrevet 11. august 2008 Virker som en veldig bra plan, det der syns jeg - endelig blir det gjort noe ift til ks, som aldri burde vært innført i det hele tatt spør du meg;o) Ellers veldig enig med både irismor og Spetakkel her. Puter sydd under armene på enkelte, kontantstøtten, ja!
Gjest Skrevet 11. august 2008 #24 Skrevet 11. august 2008 så godt liker ikke å etale for at andre skal betale svart dagmamma... intensjonen bak kontantstørte er god, men den funker ikke i praksis kun de færreste kan være hjemme på de usle tusenlappene..
Gjest Skrevet 11. august 2008 #25 Skrevet 11. august 2008 Spiller ingen trille for meg da vi er ferdige med produksjonen:) MEN Kontanstøtten ble aldri innført for at foreldre skulle kunne være lenger hjemme med barna sine. Den var en måte regjeringen kunne kjøpe seg tid i forhold til å innfri løftet de har hatt i x antall år. Full bhg dekning har vært på agendaen ved alle valg, men jammen har det drøyd og dratt ut. KS er jo mye billigere enn 1 bhg plass. At engangstønaden utvides er jo litt snodig, da man faktisk ikke har opparbeidet seg rettigheter under sv.skapet. At det er mere riktig enn ks vet jeg ikke om jeg er enig i. Og at det kommer til å redusere antall aborter tviler jeg veldig på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå