♥Mie Celine♥Håkon♥ Skrevet 15. august 2008 #51 Skrevet 15. august 2008 jeg er ikke spesielt kristen, men døper. det er koselig. faren te eldstemann, ble ikke døpt, og han skulle konfirmere seg kirkelig da ALLE andre gjorde det. og han synes det var GRUSOMT å måtte gå igjennom en voksendåp for å få bli konfirmert... han var temmelig sur på foreldrene som ikke hadde døpt han. om de ikke ønsker å være medlem av DnK, så kan de jo bare melde seg ut som voksne?
Gjest Skrevet 15. august 2008 #52 Skrevet 15. august 2008 Vi kommer ikke til å døpe. Ingen av oss er kristen, jeg er ikke medlem i statskirka heller. Å stå å love å oppdra ungen i den kristene tro når vi vet det ikke kommer til å skje...nei det får vi oss ikke til å gjøre, tradisjon eller ikke. Men skal ha navnefest da Så får man en fest for barnet allikevel.
Popelko Skrevet 15. august 2008 #53 Skrevet 15. august 2008 vi skal ikke døpe..føler at det blir bare for å belage andre, og det gidder vi ikke siden ingen av oss ser noe poeng i døpe han... så da får vi se om det heller bare blir kaffe og kaker hjemme hos oss
AO3 Skrevet 15. august 2008 #54 Skrevet 15. august 2008 Vi skal døpe barnet... Ikke egentlig fordi det er noe vi ønsker selv, men fordi hans familie helt tydelig ser på det som en selvfølge at vi skal det, og jeg orker ikke starte noen lang diskusjon... Feigt av meg, jeg vet, men...
bøllesneipen Skrevet 16. august 2008 #55 Skrevet 16. august 2008 Vi var enige om navnefest uten at det egentlig har vært noe tema, vi tar det begge som en selvfølge. Det er jo praktisk å være enig:) Gleder meg til en fin dag med familie og venner der vi samles for å ønske velkommen og feire det nye livet:) synes at alle måter å feire på er en verdig måte. Jeg har aldri likt å gjøre som alle andre, og var den eneste i mitt kull på skolen som konfirmerete meg borgerlig, det er jeg glad for. Det var det riktige for meg, og i stede for å lære om menneskelighet gjennom en bok, lærte vi om humanitet som angår alle, uansett religion. Når mine barn konfirmeres håper jeg de gjør det de vil, uansett hva det er, og jeg gjentar: Alle feiringer er like verdige, uansett smak og tro.
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 16. august 2008 #56 Skrevet 16. august 2008 Jeg ble ikke døpt selv, og er utrolig glad for det,da jeg overhodet ikke er kristen. Jeg er imot kristendom som statsreligion i Norge og syns for lengst at kirke/stat burde vært adskilt. Under kristendommens 1000-års jubileum i Norge, bar jeg en Tskjorte med "1000 år er mer enn nok"... Jeg sier ikke dette for å provosere noen, bare for å vise hvilke tanker jeg bærer på. Et barn som blir døpt har jo allerede blitt valgt for. Det er blitt innviet i den kristne tro og kan aldri "avdøpe" seg. Melde seg ut,ja, men vil alltid ha vært en del av den kristne tro... Ergo, med mindre foreldre er kristne ( hvilket jeg selvsagt respekterer , syns jeg ikke barna bør døpes. Å bli døpt som 14-åring må jo bare gjøre hele seansen bak det å bli voksen og ta egne valg,enda bedre? Og jul etc nevnes av flere her som kristne høytider... Finn en kristen Nisse dere, så skal jeg spise hatten min Heldigvis ble svar gitt allerede ang både juul og andre hedenske høytider. Man trenger altså ikke å skippe feiringer fordi om en ikke er kristen
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 16. august 2008 #57 Skrevet 16. august 2008 Ps, når det er sagt, jeg syns det er helt greit at sistemann ikke blir døpt,jeg, mei&mi, - kanskje han ble med på det første gang pga at han visste hvor sterkt du ønsket det? Mulig det er hans tur nå? En heidundranes navnefest er vel så bra som en dåp
suski22.12.08 Skrevet 16. august 2008 #58 Skrevet 16. august 2008 Vel nå er ikke julegaver en "kristen" tradisjon (-lenger-), selv om den dog er inspirert av fødegavene til Jesus. Den tradisjonen er mer inkorporert i vår kultur enn en religiøs handling, da de fleste konservativt kristne selv ikke vil se på julegaver som en spesiell "kristen" skikk. Ang.andre juleskikker er det kun uopplyste idioter som mener jula i utgangspunktet var en kristen høytid. Den kristne feiringen av jesu fødsel er deriomt lagt til en allerede eksisterende hedensk høytid. Jesus var vel født i oktober eller noe slikt. Du kan sikkert mene at det er dumt at ikkekristne skal få fri på kristne høytider, men man kan ærlig talt ikke mene at man skal få flere fridager som kristen enn ateist. Jeg har selv lenge vært for å ha frivillige fridager i forbindelse med de kristne høytidene- og så heller ta lengre ferier andre tider på året. Feks himmelspretten og pinsedager+påskefri kunne jeg klart meg utmerket godt uten. Alt i alt henger desverre innlegget ditt overhodet ikke på greip. Å døpe barnet er faktisk å melde det inn i en religion, og så love å oppdra den i de kristne skikkene. Jeg forstår utmerket godt at ikkekristne har problemer med å love noe sånt. Man melder IKKE barnet inn i en religion ved å feire høytider. Det er en stor forskjell som det er merkelig du ikke skjønner.....??
zethaline Skrevet 16. august 2008 #59 Skrevet 16. august 2008 Jeg døpte meg,dagen før min datter ble døpt....Har vært sinna på foreldrene mine i mange år, fordi jeg ikke var blitt døpt!!!!!Og flaut??Mer flaut å døpe seg som ten åring enn som voksen,derfor ble jeg heller ikke konfirmert.Argh,var sinna og lei meg for det også i noen år....men jeg ble no ihvertfall døpt,veldig viktig for meg siden jeg ville døpe barna mine.......
suski22.12.08 Skrevet 16. august 2008 #60 Skrevet 16. august 2008 xxxxxxxxxxxxxxxxxxx signerer dennexxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå