Baby i vente Skrevet 10. august 2008 #26 Skrevet 10. august 2008 Her vi bor døypes 95 % av alle barna i kommunen. Nesten like mange blir konfirmert. (Dvs. alle som ikke tilhører en annen religion/ livsyn). Vi er ikke så veldig religiøse, men mener at vi velger mer for barnet om vi ikke døper det. Vi ønsker at barna våre skal få lage seg opp en mening selv. Men vi døper dem, så får de heller velge selv om de vil konfirmeres eller ikke. Det er ikke kjekt å være 14 år å bli døpt alene for å få lov til å konfirmere seg.
didi0311 Skrevet 10. august 2008 #27 Skrevet 10. august 2008 Wow......... Må innrømme at jeg ble litt overrasket og småprovosert av innlegget ditt. Hvordan kan du synes at det er flaut at en 14 åring skal døpes?? Min nabo gjorde det (jeg var fadder i 6 måneder frem til konfirmasjonen) og jeg følte ikke noe annet enn at det LYSTE RESPEKT over å at barnet selv ville ta en slik beslutning!!!
C,Augustgutt08&en liten til Skrevet 10. august 2008 #28 Skrevet 10. august 2008 HE77: Det er jo flere her som sier de har døpt seg som 14 åringer, så hvordan vet du det ikke er kjekt? Har du troen og velger å konfirmeres kristelig, så bryr du deg vel ikke om du må døpes eller ikke!
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 10. august 2008 #29 Skrevet 10. august 2008 Ja det skal vi pga. tradisjon. Ingen av oss er særlig kristne av oss, så noen mener kanskje det er hyklerisk:P Men alle barn i vår slekt er døpt, og synes det er en fin dag å feire at det har kommet en baby til verden. I tillegg har min samboer ei ganske kristen slekt, og det er også noen uti mi slekt også, så føler det er en selvfølge med dåp. Bedre å døpe dem når dem er små enn at de skal døpes som voksen synes jeg;)
kleine Skrevet 10. august 2008 #30 Skrevet 10. august 2008 Ingen dåp her. Det må barnet velge selv når det blir gammel nok til å velge trosretning selv
babyfrøken *mamma* Skrevet 10. august 2008 #31 Skrevet 10. august 2008 Vi har diskutert dette litt frem og tilbake, og tror vi ender opp med å døpe henne. Mye fordi jeg synes det er en koselig tradisjon, men også fordi det er litt "praktisk". Jeg er selv ikke døpt, og synes til en viss grad det er litt dumt. Da jeg var 14 år fulgte jeg en stund undervisning både i kirken og borgelig, men fant ut at jeg ikke var "klar" eller kanskje voksen nok til å foreta et valg om å døpes eller ikke. Jeg trodde da som nå at det finnes mye mer mellom himmel og jord enn vi kan begripe, men om det er kristendommen som har '"fanget inn" dette fenomenet helt rett, er jeg usikker på. Personlig synes jeg det er for tidlig å foreta et slikt valg i en alder av 14 år, og samfunnet vårt er nå fortsatt (dessverre?) lagt opp litt etter kristendommens ritualer, en kan feks ikke være fadder dersom en ikke er døpt, og skal en gifte seg i kirken (noe jeg synes er vakkert uansett), må en isåfall gifte seg med en som er døpt (eller døpes i voksen alder selvsagt). Jeg har ingen problemer med å stå foran presten og love å oppdra henne i kristen tro, for selv om jeg ikke er overbevist om at det er kristendommen som har 100% rett, er den tuftet på veldig mange viktige og gode verdier som jeg uansett kommer til å videreformidle til vår håpefulle, samtidig som jeg tror det finnes noe der ute som er større enn oss selv, (det skal hun få gjøre seg opp sin egen mening om etterhvert). Det synes jeg er langt viktigere enn akkurat hva det omtales som. (",)
Meg&gutta~prøverpånr3 Skrevet 10. august 2008 #32 Skrevet 10. august 2008 Vi døper barna våre,men de bestemmer selv om de vil konfirmere seg.
trollmor85 Skrevet 10. august 2008 #33 Skrevet 10. august 2008 Datteren min er ikke døpt, og kommer ikke til å døpe lille jenta i magen heller.
elin og gutta;) Skrevet 10. august 2008 #34 Skrevet 10. august 2008 for oss er dåp naturlig. både jeg og mannen min er døpt, og vi døpte oxo vår første. flott tradisjon syns vi........
smilan Skrevet 10. august 2008 #35 Skrevet 10. august 2008 jeg skal døpe lille nurket...... i kirka Under konfirmasjon er dette valgfritt om borgelig/kristelig.. Tenker at det er kjedelig for min (nå) bebbis (i magen) hvis han vil konfirmere seg kristen og må døpe seg først.... Han kan selv melde seg ut av statskirka når han vil, ser det som lettere enn det andre alternativet. Men derimot så ar jeg i navnefest nå i mars, det var kjeeeempekoselig - var liksom mere meg det enn dåp i kirka...
Lilja121 Skrevet 11. august 2008 #36 Skrevet 11. august 2008 Vi skal ikke døpe. Tror egentlig sambo kunne tenke seg dåp, mest pga tradisjon. Men jeg er overhodet ikke kristen og vil føle det hyklersk å stå foran presten å si at barnet skal få en oppdragelse i kristen tro osv. Jeg har stor respekt for de som tror. Men dette har jo med min egen overbevisning å gjøre. Lykke til med beslutningen og forhandlinger med eksen.
Lillepusen-78 Skrevet 11. august 2008 #37 Skrevet 11. august 2008 Vi skal ikke døpe vår lillegutt. Vil at han skal få velge selv når tida er der. Jeg valgte selv å døpe meg før konfirmasjonen, og syntes det var helt greit. Nå er det slik at vi aldri er i kirken eller aktivt oppsøker noe som helst av religiøse sammenhenger (uten at det nødvendigvis må bety at man IKKE tror på noe.......... ), og da føles det ikke naturlig å velge dåp for ham. Ikke blir det kirkebryllup den dagen vi eventuelt gifter oss heller.... Glad vi er enige om alt dette, jeg og samboeren, er sikkert kjedelig å "krangle" seg frem til en avgjørelse.....
nr.4 i oktober Skrevet 11. august 2008 #38 Skrevet 11. august 2008 Ingen av mine er døpt, og det skal ikke denne minste heller bli.. Vi er medlemmer av Human Etisk Forbund så vi har hatt navnefest i regi av dem isteden. Flott opplegg! Velger å avstå fra dåp etc så lenge ingen av oss voksne er troende. Er selv utmeldt av statskirken, kort fortalt fordi de ikke representerer mye av det vi står for, og har holdninger som ikke vi ønsker å være "delaktige" i eller støttepå noen som helst måte. Vi mener at respekt for andre, nestekjærlighet og empati fint kan være en del av vår væremåte selv om vi ikke er medlemmer av kirken. Ved å melde oss ut har vi tatt avstand fra holdningene som kirken har f.eks ovenfor homofile, eller andre samfunnssituasjoner som ikke "passer" helt inn i kirkens syn. Ønsker rett og slett et livssynssnøytralt og holdningsåpent samfunn, og da falt kirken utenfor for oss. Dersom noen av barna skulle ønske å døpe seg og konfimere seg senere, er de selvsagt hjertelig velkomne til det, men det får bli deres egen avgjørelse.
Eso Skrevet 11. august 2008 #39 Skrevet 11. august 2008 Her i gården er det gubben som vil døpe, og jeg er helt imot det. Er ikke døpt selv, men er konfirmert i human etisk forbund, og jeg syntes dette var en finere konfirmasjon enn den som er i kirken. Gubben er ikke troende i den forstand, men han vil døpe fordi det er lettere. Noe jeg er sterkt uenig i, så her går diskusjonene på høyt plan. Selv er jeg ikke medlem i statskirka, og jeg blir nesten litt provosert av at jeg skal "tvinge" barnet mitt til å være med der. (dette er da MIN mening)
Spent Hattiec... Skrevet 11. august 2008 #40 Skrevet 11. august 2008 Hei! Til alle dere som så bastant sier at dere ikke vil døpe barna fordi dere vil at de skal få velge selv hvilken religion de skal ha.. Lar dere også være å kjøpe julegaver til dem, introduserer dem for muslimske, buddhistiske og hindusistiske tradisjoner og høytider for at de skal ha et sammenligningsgrunnlag? Synes det blir dobbeltmoral i fryktelig stor grad når ikkekristne f. eks krever å ha fri og helligdagstillegg i jul og påske når de samtidig lar være å døpe barna sine og selv er utmeldt av statskirken. Det henger sammen alt det der vet dere!
Klar Som Et Egg Skrevet 11. august 2008 #41 Skrevet 11. august 2008 Min kjære er imot dåp, mens jeg gjerne ville gjort det pga tradisjoner. er ikke noe mer kristen enn at jeg er døpt og konfirmert, men synes det er en fin tradisjon. Vi har valgt et kompromiss, nemlig navnfest.. synes dette virker som en god ide og vi får en fin markering. jeg angret sterkt på at jeg konfirmerte meg i kirken, og ikke borgerlig. synes ikke det ble helt "meg". dersom vår datter ønsker å konfirmere seg kristelig, er det bare å døpes i ettertid, det er jo igrunn ikke noe problem det! flere forskjellige valg, som burde respekteres av alle :-) alle velger sin måte å leve på, og synes ikke det skal pekes med fingeren fordi noen gjør ditt og datt..
C,Augustgutt08&en liten til Skrevet 11. august 2008 #42 Skrevet 11. august 2008 Spent Hattiec...Introduserer du dine barn for disse religionene da? Selvom du kanskje døper dem inn i den kristne tro, så skal de da ikke opplyses om andre valgmuligheter? De lærer om dette på skolen vet du og da har de mulighet til å velge hvilken religion de vil ha! Krever ikkekristne fri og helligdagstillegg? Det bare tilfaller oss ettersom samfunnet vårt er bygd opp og tuftet på kristendommen!
Sånn kan det gå Skrevet 11. august 2008 #43 Skrevet 11. august 2008 Hattiec... Du er vel klar over at julen er en hedensk høytid som ble omformet med litt kristne innslag da de gamle hedningene nektet å slutte med feiringen av midtvintersblotet jól...? Du bør jo da i det minste som kristen slutte å bruke ordet jul, kaste ut juletre og nisser osv osv om du skal følge din egen logikk. Påskekyllinger, egg og påskeharer regner jeg også med at du holder deg langt unna siden det er gamle hedenske fruktbarhetssymboler fra hedenske vårfester. Og det er jo disse festene som danner basisen for påskefeiringen.
StorkeMammaen Skrevet 11. august 2008 #44 Skrevet 11. august 2008 Jeg og min familie feirer ikke jul og påske osv, pga kristendommen, vi feirer en høytid med familien (gamle, unge, nye familiemedlemmer), nissefeiring, påskeharen, på kristi-himmelfart så er det sykkelløp som alle deltar i, høstferien er potetferie osv.. Skjønner?? Så selv om vi feirer tradisjonen her, så syns jeg ikke det kan sammenlignes, for vi blander ikke religion inn i høytidene i det hele tatt, og tradisjonen i familien har heller ikke noe med religion å gjøre. Når oldemor vil folde hendene før maten, så blir barna fortalt hvorfor, og må gjerne delta. Hadde søstern blitt sammen med en hindu og han ville gjøre et ritual av noe slag, så bli barnet forklart dette, og måtte gjerne delta her og... Nå er det sånn at uansett hvilke reliogion du tilhører, så lenge du er norsk statsborger så får du helligdagstillegg og fridager, uten at noen krever det. Så lenge kirken og staten er knyttet sammen, så vil det fortsette å være sånn.. Når det er sagt så syns jeg det er viktig at barna blir opplyste og får lærdommen om de ulike religionene, uten noe påvirkning fra min side. Håper du fikk svar på noen av tankene dine.
noggie Skrevet 11. august 2008 #45 Skrevet 11. august 2008 Ønsket oppfylt, hvis dere valgte selv å bli døpt og konfirmert som du sier, hvorfor gjøre det når dere ikke er kristne? Vi døper våre, men er ikke kristne. Da jeg konfirmerte meg( "alle" gjorde det der jeg bodde) var det 4 stykker som ville konfirmere seg men valgte ikke å gjøre det da de syntes det var flaut å døpe seg foran en haug med flirende kamerater. 2 av de har valgt å gjøre det siden. Venners meninger og reaksjoner er viktig for tenåringer, ofte mer enn families. I vår gamle kirke har prester fått sparken for å være konservative, så var ikke så veldig religiøst likevel. Håper nåværende kan leie inn prest derfra eller tone det ned flere hakk, for her er de dessverre konservative. Vi tar mange valg for barna våre før de blir gamle nok til å velge selv likevel
Laybik Skrevet 11. august 2008 #46 Skrevet 11. august 2008 Vi skal døpe alle barna våre. Mest fordi det er en fin tradisjon, men også fordi da slipper barna å døpe seg senere hvis de velger komfirmasjon i kirken, noe jeg håper siden det også er en fin tradisjon. Hvis de ikke vil være medlem i statskirken kan de jo bare melde seg ut når de blir 15. I ditt tilfelle ville jeg stått på at han skal døpes siden storesøsteren er døpt. Teit å gjøre forskjell på ungene. Lykke til, håper du får viljen din:-)
Spent Hattiec... Skrevet 11. august 2008 #47 Skrevet 11. august 2008 Hei! Jeg kommer nok til å ville informere mine barn om disse religionene ja. Men nå ønsker jeg å oppdra mine barn i henhold til den kristne tro. Om de velger å bli muslimer eller ateister etter hvert er det deres valg. Tror nok en del som kjemper for at stat og kirke skal skilles hadde blitt bitre når de innså realitetene av det ja. Da hadde alle dager unntatt 1. Mai og 17. Mai vært vanlige arbeidsdager. Dette inkludert Søndager.. Har ikke noe i mot at folk velger å ikke døpe barna sine jeg, men når de samtidig sier at folk som velger å døpe barna sine "tvinger" dem til å bli kristne blir jeg litt småprovosert. Da betyr jo det det samme som at dere tvinger deres barn til å bli ateister. Hva slags tvang er best spør nå jeg da...? Det er faktisk sånn at det er opp til oss foreldre å velge hva vi mener er best for barna våre i den fasen av livet og at vår personlige tro vil farge den avgjørelsen enten man er troende eller ikke. Dermed har vi alle rett, eller vi kan selvfølgelig alle ta feil også.. Umulig å si..
Spent Hattiec... Skrevet 11. august 2008 #48 Skrevet 11. august 2008 Heisann! Her var vel diskusjonen hvorvidt et barn skulle påtvinges en religion eller ikke tror jeg? Da spiller det fint lite rolle om det dreier seg om hedenskap eller kristendom. En baby er uansett ikke i stand til å velge om den vil være en del av det hele... :0)
Spent Hattiec... Skrevet 11. august 2008 #49 Skrevet 11. august 2008 Hei storkeruger! Synes det høres kjempeflott ut sånn som dere gjør det jeg! :0) Har skrevet et par innlegg til der jeg nok forklarer både meningen min med helligdagstillegg og julefeiring. Ble bare litt lei av bastante ateister som fikk de som ville døpe ungene sine i kirken til å virke omtrent som barnemishandlere her.. Er faktisk ikke spesielt kristen selv, men vil gjerne at barnet mitt skal få ha sin barnetro. Synes ikke at det er verre at barna tror på at Gud passer på dem, enn at de tror på Julenissen jeg. Det var i allefall en stor trygghet for meg når jeg var liten. Synes også at de kristne tradisjonene er hyggelige, og vil gjerne holde på dem. Ellers så sverger jeg i tillegg til hedensk julefeiring og ellers alt som er hyggelig og moro. Beklager hvis jeg har støtt noen her, men mente bare å provosere de som provoserte først.. :0D Kommer ikke til å si noe mer i denne saken, da den for mitt vedkommende er avsluttet. Mitt englebarn skal døpes og ferdig med det! Lykke til med navnefester, dåp, velkommen til verden fester og alt annet trivelig. Ha en fin natt!
toa med 2 jenter og spire:) Skrevet 15. august 2008 #50 Skrevet 15. august 2008 har døpt mine to og skal døpe den tredje.vi er ikke kristne,men det er en tradisjon og koselig dag.der alle samles for den lille.og enklere den dagen det blir konfirmasjon,vis de vil det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå