Gå til innhold

Skal dere døpe ungene deres??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er litt uenige visstnok... Han vil ikke døpe neste unge fordi han ikke vil tvinge på ungen en tro og fordi kristendommen ble tvunget på et undertrykt norge.. Jaha...

Og jeg vil døpe han fordi jeg synes det er en fin tradisjon. Vår datter på 4 år er døpt og det samme er alle de andre barna i familien. Så jeg vil føle at noe mangler visst ikke vi døper han....

Jeg mistenker at det er bare for å være vanskelig at han gjør dette.. Vi er gått fra hverandre og jeg tror det er bare fordi han vil vise at han kan bestemme like mye som meg at han sier sånt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De blir jo ikke automatisk kristne av å døpes, og det er ingen som tvinger dem til å be og sånn. Sånn jeg ser det, er det lettere å døpe dem når de er små, for så kan de selv velge om de vil konfirmere seg. Så slipper de å stresse med dåp da.

Skrevet

jeg er ikke akkurat så veldig troende. Men har valgt å døpe mine ja. litt for trdisjonen, og litt for at de kan heller velge selv senere om de vil melde seg ut.

Mine to jenter går på skolen, og det de lærer på skolen av jesus o.l trur de på. Så for om jeg ikke er personlig krsten , så kan jo mine bli det, og da synes jeg det er greit de er døpt.

Men er mest for tradisjon også for min del da.

Men siden deres første unge er døpt, så blir det vel kanskje dumt å ikke ha dåp på neste unge?

Skrevet

Ingen dåp her,selvom vi begge to selv er døpt og konfirmert i kirken. I voksen alder er vi utmeldt av statskirken, så her blir det en "Velkommen til verden fest" istedenfor!

Skrevet

Nei vi skal ikke døpe. Men jeg syntes det blir litt rart med å døpe den ene og ikke den andre så sant begge barna har de samme foreldrene! Er ikke noe for forskjellsbehandling.

Skrevet

Her skal barnet døpes, men kun fordi det skal ha valget når det blir større - om h*n vil meldes ut eller ikke. Hvor flaut er det ikke for en 14åring å døpe seg fordi h*n vil ha kristelig konfirmasjon? Nei, her blir det definitivt døping. Ikke noe tradisjon inn i bildet.

Skrevet

Ja, vi døper ungene.

Ingen av oss er religiøse, men ungene må gjerne få tro på Jesus om de vil, og velger de å ikke gjøre det lar de være å konfirmere seg...

Jeg synes det er en fin tradisjon, men vi gjør det også for besteforeldre og oldeforeldre som alle er troende. Hele vårt samfunn er faktisk bygd på kristne verdier, og at ungene blir døpt og lærer litt om dette synes jeg faktisk er helt fint. Så kan de selv velge om de vil konfirmere seg eller ikke når de blir gamle nok til det.

Skrevet

Kristin 1974: De kan jo velge å tro siden også, selvom de ikke er døpt!

Skrevet

Det er det jeg også mener. Det er lettere å melde seg ut av kirken enn å måtte døpe seg som 14 åring. Jeg sa til han at visst du ikke er kristen så må du melde deg ut av statskirken og slutte å feire jul,påske og andre helligdager. Og da er vi ett problem mindre om hvor ungene skal være på sånne dager.. Selvfølgelig greit om dere er enige om at det ikke blir dåp, men blir for dumt med en unge døpt og en unge som ikke er det. Er ikke super kristen jeg heller, men føler en tilhøriget til kirken når det gjelder sånne ting..

Skrevet

Hvorfor er det lettere å melde seg ut av kirken enn å døpe seg som 14 åring????

Man er kanskje forskjellig i den alderen og noen syntes kanskje det er flaut. Men hvis man da vil velge å tro og konfirmere seg, så er man vel villig til å døpe seg for det også da. De fleste idag tror jeg ikke konfirmerer seg av "den riktige grunnen" allikevel, selvom selvfølgelig noen gjør dette.

Når du feirer jul, påske og andre helligdager har du det kristne budskapet da i hovedtankene? Hmmm....vanskelig debatt dette, som det alltid vil være uenigheter om :-)

Og godt det er opp til hver enkelt å gjøre valg å bestemme.

Er enig det er rart å døpe den ene og ikke den andre, så sant de har samme far ihvertfall..

Skrevet

VI skal ikke. Jeg kan ikke stå å lyve til presten og love at jeg skal oppdra ungen til en kristen tro. En gud jeg ikke tror på. Regner med at vi skal ha en navnefest istedenfor....

Skrevet

Skal ikke døpe babyen som er på vei. Har ikke gjort det på mine andre to. Er døpt selv men konfirmerte meg aldri. Ser ikke helt hvorfor jeg skulle gjøre det. Ser meg ikke meg selv som kristen.

Og jeg tenker ihvertfall ikke gjøre det bare for "alle andre gjør det".

Skrevet

vi skal døpe. Sambo begynte med 1 mann at vi ikke skulle døpe.. og jeg sa det er helt greit.. men da fikk han melde seg ut at statskirken han også.. syns det er litt tåpelig når man er døpt og medlem i statskirken selv.. så ikke barna.. Men han fleipa vel mer eller mindre med meg da.. så her er førstemann døpt.. og andremann skal døpes;)

Skrevet

Nei, kunne ikke falt meg inn. Mine barn skal få velge selv hvilken religion de vil ha.

Skrevet

Ja det skal vi. Vi er døpt hos oss, og tror også min kjære er døpt, mens resten av hans slekts barn ikke er det, de er bare velsignet.. en pinsemenighet..syns ikke noe om det da, vil heller i kirka, så her blir det dåp:o)

Gjest ønsket oppfyllt
Skrevet

heihei:)

må si jeg stusser en del på begrunnelsene noen kommer med. blant annet at det er flaut for en 14åring å døpe seg.

dersom han virkelig mener og ønsker å konfirmere seg i kirken, så er jo det et valg han eller hun har tatt, og er 14åringen så seriøs ved valget sitt, er det vel ikke noe problem for ham å døpe seg?? nei, det synes jeg er et dårlig argument.

derimot, må jeg si meg veldig enig med de som mener det er hyklerisk å stå i kirken og døpe barnet sitt, love i hytt og gevær at man skal oppdra det i kristen tro, så er ban ikke religiøs selv engang, og har ingen planer om å oppdra barnet i en kristen tro heller, nei, det blir for dumt.

verken jeg eller mitt barns far er kristne eller oppdratt i kristen tro, men vi er begge døpt og kristelig konfirmert, har fått velge selv.

vi velger å ikke være kristne eller tro på gud osv, og synes det da blir feil å late som om våre barn skal bli det.

på en annen side av saken, er kristendom en religion jeg ikke forstår meg på, liker den ikke, og synes den er rett og slett streng, dømmende og sprø.

nei, det blir nok navnefest på oss og her gitt;)

Skrevet

Ikke noe dåp her nei. Synes som ei før meg har skrevet at det blir feil å lyve foran presten, og hvis ungen/ungdommen vil konfirmere seg i kirka når den tid kommer, så bør de stå for at de vil døpes og gjør det samtidig. (Ble knotete) men uansett at de er såpass voksne/oppegåenda et de står for det de gjør. Ungene mine blir støttet uansett deres valg! Uansett hva man gjør døper eller ikke så tar man jo et valg for dem..

Skrevet

Jeg skal ikke døpe barnet mitt.

Veldig glad for at jeg ikke har en partner å krangle med om det :)

For meg blir det litt feil å melde barnet mitt inn i statskirken for at de så skal velge senere!!?? Min mening er at de som er medlemmer av statskirken burde tro og følge kristendommen, og hvis barnet mitt sier til meg når h*n blir eldre at "mamma jeg ser meg selv som personlig kristen og jeg ønsker å melde meg inn" så er det helt greit, det er et personlig valg.

Jeg føler at jeg har stor respekt for kirken og dens tradisjoner og jeg syns det er feil å stå å lyve.

Når det er sagt så vil jeg bare si at seremonien som human-etisk forbund organiserer er en veldig vakker seremoni, som fører tradisjonen videre med å gi barnet et navn, og som samler familien og ønsker den lille velkommen til verden.

Ønsker deg lykke til, og håper dere kommer til enighet.

Skrevet

Dersom det er Flaut for 14-åring å døpe seg så er ikke det et valg den personen har gjort av den rette grunnen. Jeg døpte meg som 14-åring, og jeg var IKKE flau. Nettopp fordi dette var noe jeg ønsket, jeg følte tilhørlighet med kirken og kristendommen. Dersom jeg hadde syns det var flaut å døpe seg, så hadde nok ikke jeg vært oppriktig kristen og burde da heller ha konfirmert meg borgerlig.

Men å døpe den ene ungen og ikke den andre virker litt rart..

Skrevet

Nei vi skal ikke døpe. Her skal barna få velge selv hvilket trossamfunn de evt vil være medlem av når de blir store nok til å ta et eget, bevisst valg ang tro.

Skrevet

Våre to barn på 3 og 7 er døpt, så vi kommer nok til å døpe siste også. Sambo er litt uenig, men jeg mener vi ikke kan gjøre forskjell på søsknene. Vi har ikke råd til, eller hus til å ha noe stort selskap denne gangen, men kan jo be bare faddere og besteforeldre mener jeg. Er ikke kristen selv, men er døpt, og synes det er en fin tradisjon, så kan de velge senere.

Skrevet

Vi skal ha velsignelse, men ikke dåp, siden jeg ikke tror på barnedåp. Samboeren min er ikke religiøs, men sier at det ikke spiller noen stor rolle for ham. Han hadde nok døpt bare fordi familien forventet det...

Men der står jeg i mot. Jeg står ikke i kirka og gjør noe jeg ikke tror på, på vegne av mitt barn! Jeg ble selv døpt som 14 åring, etter konfirmasjonen min (pinsemenighet, så jeg måtte ikke gjøre det først). En kan si at på grunn av at jeg ikke var døpt, så hadde jeg en bevissthet om dette valget fra jeg var liten, som gjorde at jeg var moden nok til å ta valget selv som fjortenåring. Jeg håper jeg klarer å oppdra mine barn til å være like modne. :-)

Skrevet

Ser det er noen som nevner medlemskap i startskirken og at det vil de barnet skal velge selv. Dere vet at du er medlem av statskirka selv (såfremst du ikke har meldt deg ut) og dermed blir ungen automatisk inmeldt i kirka??

Skrevet

Tøvsjura; det er derfor man kan har meldt seg UT ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...