Gå til innhold

Ang røyking i sv.skapet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan det hende at babyene født til mødre som har røyket får niktotin abstinens etter fødselen? Det sies jo at nikotin er mer vanedannende enn heroin, og barn født til heroin brukerer skrikker slik at de må bli avvendt med lav doser av metadon.

Uff.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var jo trist. :(

Kan det også tenkes at barn som har vokst fint i magen kanskje faller tilbake på kurven det året etter de er født?

Det har jeg lest er en negativt virkning av røyk under svangerskapet.

Skrevet

Man kan ikke finne ut nei, men jeg tror legene vet hva de snakker om når de mener at det er en KLAR sammenheng mellom røyking under sv.skapet og hva som skjer med barnet.

Skrevet

Det KAN jo selvsagt gå bra. Det kan også gå bra å sende ut ungen på motorveien alene. Men hvilken mor ville gjøre noe sånt? Til det er risken for stor, akkurat som risken bør være for stor til at man røyker i svangerskapet.

Det er gjort svært mye forskning på dette området, du trenger bare å google litt for å finne info om skadevirkningene som KAN oppstå, og ofte gjør det. Og dette er skadevirkninger som kan oppstå mange år etter fødsel. KOnsentrasjonsproblemer, lærevansker etc.

Lykke til med fødsel. Vi får håpe alt går bra. Men lov meg at du ikke røyker inne eller i nærheten av babyen, da!

Skrevet

Alle ting kan spille inn på skader barnet har etter fødsel, så du kan ikke skylde på sigarettene! Får barnet til HI astma feks, kan det ligge i genene eller det kan ha skjedd andre ting enn røyking! Får HI`s barn dårlig imunforsvar, kan det komme av helt andre ting enn hennes røykevaner. Så å skylde på røyken har man ikke kommet langt med i forskningen. De VET at røyking KAN være skadelig for foster, men ikke om det spiller inn på alt.

Skrevet

Nå legger vi røyking/ikke røyking under svangerskapsdebatten død...

SÅ får alle som vil røyke så mye de vil. Men da må de tåle å høre at barnet deres er sykt, menst sannsynlig pga av røyken.....av venner, familie og alt helsepersonell de møter på underveis. De må tåle å se på at barnet sitter lange perioder med pustemaskin hver dag pga astma/allergi uten å få dårlig samvittighet for at de IKKE greide å legge fra seg røyken under svangerskap. De må tåle å proppe barna med medisiner hver dag for at det skal kunne ha en tilnærmet normal hveredag. De må tåle å høre at barna spør hvorfor de røyker, når de vet at de kan dø fra dem. De må tåle at barna selv begynner å røyke, og bruker alle sparepangene sine på røyk...Og de kan ikke klage.

Alle røykere som uten problem vet at de kan sitte der med god samvittighet om deres fremtidige barn sliter med astma eller allergi, ELLER dør i krybbedød, la de få røyke. Jeg for min del sluttet å røyke før jeg ble gravid nettop fordi JEG ikke hadde klart å leve med meg selv om jeg hadde vært røyker og noe hadde skjedd med barna mine som KUNNE ha en mikroskopisk sammenheng med disse giftpinnene...

og for n'te gang, jeg vet at barn av ikke-røykere kan bli helt friske og vice versa..men det er dette med å gjøre alt man kan for at barnet skall ha de beste forutsetninger for et friskt liv...Da mener jeg at røyken var et lite offer for min del, jeg kutta ut spekemat, alkohol, og div aktivitetere som muligens kunne skade barnet, selv om jeg elsket det selv. Alt for barnet, men følte det ikke som noe offer, i og med at det var mitt valg å sette dette barnet til verden, så var det også min oppgave å gi det de beste forutsetninger senere også... og igjen OM barna mine viser seg å ha skader som blir oppdaget på et senere tidspunkt så har jeg alle forutsetninger for IKKE å bedreide meg selv, men jeg vet også at det første jeg kommer til å gjøre om noen av barna får en diagnose er å gå gjennom mitt eget liv under graviditet og ting jeg har gjort etter fødsel... rett og slett for å finne ut om det er min feil... om jeg hadde vært røyker eller drukket mye under svangerskapet så ville jeg aldri ha greid å tilgi meg selv. Men om du vet at du kan klare det, fortsett å sug på pinnen din som koste flesk. Jeg er IKKE en av de som kommer til å kikke stygt på deg eller kjefte huden full om jeg ser deg, jeg kommer til å tenke mitt, men jeg kommer IKKE til å spre det videre hva jeg har sett..jeg mener det kommer til å bli ditt problem og ditt problem alene om du er en av de "uheldige"...

Skrevet

Er du heeeelt på tryne eller????

Jeg spør IKKE om bivirkninger ved røyk i svangerskapet. Det vet jeg. Jeg spør NÅR man kan se det på baby. For når jeg var på UL/Sjekk i går, forklarte legen og JM at baby har det fint, hjertelyd er perfekt, SF mål er perfekt, fosterlyd var perfekt, bevegelser var kjempe fine, og gutten min var fin og aktiv. DERFOR lurer jeg på NÅR man kan 100% se om alt har gått bra! Er jo ikke stolt av å ha røyka, og er jo seff engstelig, men siden ting ser bra ut, er det jo greit. Dette skulle ikke bli et krangle for/imot tråd, men heller litt info om når man kan se det på baby.

Noen her inne virker litt svekket om de ikke klarer å lese og tolke innlegget mitt ordentlig. Visste egentlig at det kom til å bli enda en røyke debatt, og uthevet derfor NÅR i overskriften min, men ser ut som mange har oversett det helt.

Skrevet

Moren til kjærsten min røykte under alle sine svangerskap. Hun har 3 barn. Min Kjærste har fått diabetes (dette kom i 15 års alderen) lillebroren har utrolig dårlig syn og gråt hele tiden etter han ble født.

Lillesøsteren har astma og sliter med nervene sine.

At det er tilfeldig at alle disse tre har en plage, tror jeg ikke. Jeg tror det skyldes røyking under svangerskapet. Ja noen får kanskje ikke plager i det hele tatt, og det er umulig å bevise at disse har fått plagene pga røyking, MEN man kan ikke motbevise det heller!

De er veldig bittre på moren sin for at hun var så hensynsløs og røykte i svangerskapet. Kanskje kunne de ha sluppet litt billigere unna?

Skrevet

Jeg har hørt at det er stor sannsynlighet for at barnet blir friskt om man slutter etter første trimester. Er det noen som vet om det stemmer?

Skrevet

greia med røyking og svangerskap henger sammen med forkalkninger på morkaken og litt lavere o2 gjennom svangeskapet...dersom moren feiler noe vil slike forkalkninger kunne bli temmelig store...og da er det fare for at ungen kan stoppe å vokse pga lite næring....dersom forkalkningene er moderate skjer det temmelig lite....en svært forkalka morkake kan medføre fare for morkakeløsning...da kan barnet dø....dette skjer ytterst skjelden og ofte er det flere faktorer med i spillet da....men den verste tiden å røyke er rett før fødsel og siste trimester generelt...fordi det er da morkaken naturlig forkalkes og er overbelastet i utgangspungtet.....men det er jo selvsagt lov å tenke at man kan kompensere ved å leve sunt på andre måter da....for eks spise sunt, trene moderat, ta vitaminer, fettsyrer etc.....og da kan man sikkert gjøre opp for noe av belastninga røyken medfører....

men dersom det kommer ut en unge med normal fødslevekt, som spiser og sover greit og ikke synes å ha noen helseplager så er jeg temmelig sikker på at du ikke trenger å bekymre deg for lagtidsvirkninger 20 år fram i tid....så slapp av og kos deg...ungen din er sikkert frisk som en fisk!!!!

Skrevet

og 2-4 røyk er lite....på 70 tallet fikk folk beskjed om å ikke passere 20 om dagen....du har vært flink....se det possitive i at du reduserte.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...