Gå til innhold

Ang røyking i sv.skapet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer her. NÅR kan man se om røyking har hatt no negativ effekt på baby? Har røyket 2-3-4 røyk hver dag, hele svangerskapet, men alt står bra til i magen, og nå er det bare noen dager til fødsel.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt at det kan vises på ungen når den blir eldre, feks kosentrasjonsvansker å sånn, men vet ikke...

Skrevet

Å røyke har negativ effekt på babyen heilt frå den ligg i magen. Babyen opplever fysisk smerte når mor røyker under svangerskap. I tillegg er bornet meir utsett for allergi, luftvegsplagar osv enn born av røykfrie mødre. Spør du meg er det rein hasard å røyke under svangerskapet.

Skrevet

i så fall burde jeg å alle søskena mine slite noe jævlig.. mamma var storrøyker (!!) gjennom alle sv.skapa, fra dag 1 til vi var ute... vi har verken astma eller konsentrasjonsvansker... flinke på skolen var vi, å ;-) å aktive i idrett.. så veit ikke jeg. d er jo klart at d ikke er d beste for barnet... men hvor skadelig d er, veit ikke jeg? jeg røyker ikke selv så d er egentlig en problemstilling jeg slipper å ta stilling til....

Skrevet

Godt jeg ikke spurte deg om det da, Mallefisk....

Skrevet

Noen barn slipper unna skadene, mange gjør det ikke.

Det er en risiko man må være villig til å ta hvis man røyke.

Bare fordi noen ikke har tatt skade betyr ikke at det er tryggt. Mye forskning gjort de siste årene burde være nok til å skremme de fleste. Mye forskning har blitt gjort på gravide aper, og mye har innvolvert gravide kvinner som røyker. Studier går gjerne over noen år og det er derfra man har sett at barn kan ta skade senere i livet.

Morkaken blir kaldere mens mor røyker, blodårene trekker seg sammen og da blir det mindre oxygenoverføring til barnet.

Det tar et barn i magen 7 timer å kvitte seg med giftstoffene når mor har tatt seg en røyk. Men det tar moren bare 2 timer.

Det er desverre påvist større risiko for krybbedød hvis mor har røyket under svangerskapet. Ikke for å skremme, det vet de fleste unansett.

Selv hadde jeg aldrig tatt risikoen til tross for at noen få ikke tar skade av det.

Lykke til med babyen og fødsel :)

Skrevet

Uff, tør du ikke å høre sannheten?

Hva vil du helst høre? At du skal bare trøste deg ved at barnet ikke skal vise noe skader senere? At du kommer ikke til å se noe negativt påvirkning?

Skrevet

Kanskje du var bare heldig. Vil heller høre på JM og leger enn noen som hadde flaks. :/

Skrevet

Vi hadde denne diskusjonen sist jeg var på fest, vi er omtrent 30 stk i vennegjengen. Var vel 18 stk som hadde mødre som røkte i svangerkskapet. 1 har astma, de andre er upåvirket. Ingen adhd. Men sikkert en risk å ta.

Skrevet

Hvorfor sier de at det er så farlig da?

Uansett har alle disse som ikke er blitt påvirket fått i seg nikotin mens de lå inni mammaen sin.

Skrevet

Sees som oftes etter fødselen i. Venninna mi røyka hele svangerskapet. Riktignok ikke som en svamp, men noen røyk hver dag. Da datteren var nesten 1 år fikk hun astma. Å hun har vært masse syk fra hun ble født. Hun må ha medisiener titt og ofte, også om natten innimellom. Å hun hoster konstant døgnet rundt. Om dette skyldes røykingen kan ingen vite, men at røykingen var med å forverre en mulighet for astma er ingen hemmlighet.

Hun har også vært inn og ut av sykehuset for hun fikk et virus jeg ikke husker navnet på akkurat nå, men mange barn ble smittet. Å det er jo slik at de med dårlig immunforsvar(dvs de barna som blir utsatt for røyk i magen) blir lettere smittet.

Datteren min ble ikke smittet selv om de lekte sammen mye rundt denne tiden før hun ble lagt inn på sykehuset. Jeg håper og tror det hjalp at jeg la røyken på hylla da jeg ble gravid.

Så mitt råd til deg er å slutte nå med en gang.

Skrevet

Charlie23: Det der var et utrolig usaklig og dumt innlegg. Du kan ikke vite om det er røyk som er årsaken til barnets problemer. Du kan ikke bare sitter der å anta at det er sånn eller slik. Det kan være veldig tilfeldig,noen unger har bare svakere immunforsvar enn andre. Og røyk i svangerskap og immunforsvar har de ikke dratt noen linje mellom.

Skremmende at du kan sitte der å komme med sånn skremming.

Hilsen ei som aldri har røkt.

Skrevet

Takler ikke sannheten? Hva er sannheten? Spurte ikke om meninger her i det heletatt, så at du setter spørsmålstegn ved at jeg ikke tåler "sannheten" er vel litt utenfor tema her. Har som sagt røyket i hele sv.skapet, og ingen skade skjedd.

Skrevet

Er ikke charlie23 men ville bare legge til at de har faktisk funnet ut at røyking under svangerskapet kan øke risikoen for at barnet kan lettere få ørebetennelse, kollik, forkjølse bl.a når det er født. Det har folkehelseinstitutet skrevet om.

Men ja, noen har svakere immunforsvar enn andre. Det kan være genetisk, men allikevel.

Skrevet

Usakelig og dumt innlegg? Hehe du har tydeligvis ikke peil i det hele tatt. Skrev jeg at røykingen var 100% årsaken? Nei! Men jeg skrev at den kunne ha innvirkning. Enhver fjott vet jo det. Halvparten av de som røyker dør faktisk av det. Tror du virkelig at det er så usannsynlig at et barn får astma fordi mor røyker når barnet er i magen?

Å dersom du har et barn i magen som har dårlige immunforsvar fra før, som sikkert hadde greid seg greit utenfor magen, da i tillegg blir utsatt for røyk i magen. Hva slags utgangspunkt for barnet da?

De barna som er sterkere og blir utsatt for røyk i magen, greier seg ofte bedre enn de som ikke er det.

Selvfølgelig skal jeg komme med slik skremming! Ingen normale oppegående mennesker sitter å forsvarer røyk og graviditet.

Jeg ringte røyketelefonen da jeg ble gravid for å få hjelp til å slutte. Ikke søren om de satt der å godsnakka med meg da, nei himmel de fortalte meg alle grunner til hvorfor jeg som gravid burde slutte.

Når det handler om ufødte barns helse så syr jeg ikke puter under armene på folk altså. Å gjør du det, så er det meget dårlig egenskap jeg håper du legger av deg.

Skrevet

Jeg røyket et par røyk hver dag under svangerskapet jeg og, og har en sterk sunn gutt!!

Han har vært tidlig ute med utviklingen sin, men om det viser seg senere vet man jo aldri. Kommer ikke til å røyke under neste svangerskap, for jeg har dårlig samvittighet for det

Skrevet

Det er ingen som kommer med meninger her. Det er utdrag fra norske bøker skrevet av Jordmødre og leger. :)

Ser at du har røyket i hele sv.skapet og at ingen skade har skjedd nå, men hva hvis noe oppdages etterpå? Bare fordi alt har greit til nå betyr ikke at du ikke har skadet barnet ditt i det hele tatt.

Du tar risikoen og da spør andre om de vet om noe skader som kan oppstå i etterkant. Og så kommer hun dama med en kommentar og du mener det var bra at det var ikke henne du spurte. Bare fordi hun sa fakstisk noe som er sant og er basert på fakta.

Nei, jeg er ikke henne, men er barn til ei som røyket.

Skrevet

Blir så lei av å lese om disse mødrene som reklamerer at de røyket under svangerskapet og fikk friske barn etc.

Synes det er rart i det hele tatt at folk innrømmer det som om de er stolte!

Det er nesten det sammen som å innrømme at man drakk under hele svangerskapet og ikke fikk barn med FAS.

Man vet aldrig om barnet blir påvirket, men er det virkelig verdt å ta risikoen?

Skrevet

"Spør du meg er det rein hasard å røyke under svangerskapet."

For meg, er dette en mening....

Fint jeg får svar på det jeg spør om, for jeg lurer, iogmed det har vært et helvette å ta seg en røyk i ny og ne, og når alt er iorden (LES: nå iallefall) lurte jeg på NÅR man finner ut om det hadde noe negativ effekt at jeg tok disse røykene pr dag. Thats all...

Skrevet

Gjeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeesp!

Skrevet

Jeg kan ikke fatte og begripe at folk forsvarer at de røyker under svangerskapet! Da er de i min mening ikke klare for morsrollen. Det virker som om mange tenker at det er jo ikke sikkert at det skjer noe med ungen min, men om du er villig til å ta den sjansen så er du en stor egoist!

Venninna min røyka hele svangerskapet, og ungen hennes slutta å vokse de siste 10 ukene før fødselen. Da følte hun seg helt jævlig!

Jeg hadde aldri orka å resten av livet måtte leve med det at jeg røyka under svangerskapet. Hver gang noe gærent ble oppdaga ,ed ungen så hadde jeg tenkt at det kanskje var min skyld fordi jeg var så inn i hampen ego og røyka.

Skrevet

Folk som røyker gjesper oftere enn andre fordi de får for lite oksygen til hjernen.

Skrevet

BLA BLA BLA BLA! Nå er det ingen som har spurt om meningene for og mot røyk. LES HOVEDINNLEGG! Damn...!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...