Vega Skrevet 4. august 2008 #26 Skrevet 4. august 2008 Kunne aldri falt meg inn å klage på at barna mine fikk sølvtøy i gaver. Her sparer vi til begge guttene og jeg synes sølvtøy er kjempefine gaver.
Gifteklar:0)) Skrevet 4. august 2008 #27 Skrevet 4. august 2008 Mine barn får også sølvskjeer, og hun eldste på 6 syns det er morsomt, og når hun har bursdag så må vi absolutt bruke hennes skjeer til kaffen. Hun er stolt over å ha sine egne sølvskjeer.
___ Skrevet 4. august 2008 #28 Skrevet 4. august 2008 Svigermoren din ønsker å gi gaver av varig verdi. Jeg er sikker på at gutten på sikt får mer glede av det enn av de gavene du ønsker at de skal gi. Med mindre dere har så lite penger at dere ikke greier å holde gutten med mat og fornuftige klær synes jeg du er forferdelig kravstor. Hvis dere er såpass fattige at dere er avhengie av gaver for å forsørge gutten synes jeg derimot deter greit om du sier ifra.
Gjest Skrevet 4. august 2008 #29 Skrevet 4. august 2008 Jeg må jo si meg enig med HI jeg da. Jeg synes sølvtøy er helt håpløse gaver til annet enn brudepar som måtte ønske seg det. Det blir stygt når det ligger, må pusses jevnlig (makan til drittjobb), smaken forandrer seg, det er dyrt og samle fullt sett. Hvis noen lurer har jeg ikke sølvtøy Sønnen min fikk 5 forskjellige sølvskjeer i dåpsgave, alle ble byttet inn. Pappaen hns ga beskjed til sin familie, jeg til min, om at sølvtøy hadde vi ikke planer om å spare til han. Vi sparer i fond, så får heller junior kjøpe seg sølv når han blir stor hvis han vil ha Jeg vet jeg er sær når dte kommer til sølv, men jeg synes det er altfor mye jobb med det.
Joikaboll@ Skrevet 4. august 2008 #30 Skrevet 4. august 2008 Dere som er bekymret for at barnet ikke vil sette pris på sølvtøy når dem blir store, tenker dere på at det er dere selv som overfører denne negative holdningen ang sølvbestikk til deres egne barn? Hvorfor ikke la bestemor (?) kjøpe og gi sølv, for den generasjonen er sølvbestikk noe "stort" med mer affeksjonsverdi enn pengeverdi, og gleden ved å ha gitt sitt barnebarn en sølvskje i et håp om å glede og overføre tradisjoner. Jeg var og ER enda, veldig glad for sølvbestikket jeg har fått opp i gjennom årene, til 12 samt kakespade osv. Jeg har 5 barn, hvorav 4 er gutter og jeg er sjeleglad for hver skje/gaffel unga får til jul/bursdag hvert år. Det er jo holdningene våre unga får, og hvorfor ikke la besteforeldre gi barnebarna sine noe av sine holdninger? Og, som noen nevner her, ubrukt sølvtøy kan byttes for å få et annet mønster, brukt kan selges. Om barnet ikke liker mønstret. Hver gang jeg dekker bordet mitt med sølv streifer tankene tilbake til barndommen min, den gang besteforeldrene mine levde. Minner, som er verdt å ta vare på :-) JA, beklager HI, men jeg syntes du er sneversynt og på kanten til utakknemlig. Veit du hva en sølvskje koster?
Mamma til to tette Skrevet 4. august 2008 #31 Skrevet 4. august 2008 Jeg synes ihvertfall ikke at du har grunn til å være skuffet over gaven. Dere har jo tydeligvis ikke kommunisert godt nok at sølvtøy ikke er en ønsket gave og såvidt jeg vet så kan man ikke kommandere hvilke gaver barna skal få. Som andre skriver så er sølvtøy en storveis gave for den generasjonen og hun tror nok at det blir godt mottatt. Så enten får mannen din gi beskjed ellers får dere leve med det. Tenk over at dette faktisk er en gave "for livet" mens f.eks regntøy er nå egentlig mest praktisk for foreldrene som slipper å kjøpe det til bhgstart.
Alba44 Skrevet 4. august 2008 #32 Skrevet 4. august 2008 Ja, jeg syns du er litt kravstor. Det er giver som selv må få bestemme hva h*n vil gi, og da blir det feil "å si ifra" syns jeg.
Gjest Skrevet 4. august 2008 #33 Skrevet 4. august 2008 Ja, jeg syns du er kravstor, det er ikke du som kan bestemme hva andre skal gi barnet ditt i gave... Dette er noe svigermor har lyst til å gi, så da må hun få lov til å gi det, hver bursdag og hver jul uten at du kan si noe på det.
Gjest Skrevet 4. august 2008 #34 Skrevet 4. august 2008 Også er det nå sånn at foreldrene bestemmer, så hvis de går i vranglås her kan det ende opp med at bestemor gir sølv til hver jul og bursdag og foreldrene selger eller bytter det med en gang. Det er en fordel med kommunikasjon så man kan unngå konflikter over noe som skal være bare hyggelig
nick_342104 Skrevet 4. august 2008 #35 Skrevet 4. august 2008 Syns du skal la henne gjøre det jeg selv om jeg personlig kanskje syns det er en fadder og/-eller oldeforeldergave. Min sønn på 3 år får en sølvskje både til bursdag og jul fra ene gudfaren sin så han har allerede 8 stk(fikk 3 i dåpsgave da). Men til bursdagen får han også en liten leke i tillegg fordi da er jo gudfaren på besøk og gir gaven selv(gudfaren sitt valg altså). Gutten syns det er stas å få legge skjea i eska for så og telle dem. Han skal få bruke dem også etterhvert da. Snuppa sine faddere samler hardangerbestikk til henne(med samme navn som henne selv og det er jo veldig stas da).
Joikaboll@ Skrevet 4. august 2008 #36 Skrevet 4. august 2008 Gaver på bestilling da, jaja, vi lever jo i 2008. Men jeg er for gammel til å følge den trenden. Det må da kunne være mulig å la besteforeldre gi sølv, og hjelpe barnet med å ta vare på dette til barnet er gammelt nok til å avgjøre selv. En ting er å ytre ønsker om hva man ønsker seg til bursdag og jul, men å si hva man IKKE ønsker seg blir for dumt.
unnl Skrevet 4. august 2008 #37 Skrevet 4. august 2008 Min farmor har kjøpt sølvskjeer til alle sine barnebarn og oldebarn til bursdager og jul. Da jrg var ca 7-8 år spurte hun om jeg ville begynne å få sølvskjeer, og jeg ble kjempeglad. Fikk velge mitt eget mønster, og har siden fått av disse skjeene til jul og bursdager. Fikk serveringsbestikk til konfirmasjon osv. Er fremdeles veldig takknemlig for dette. Hun har gravert inn navnet mitt bak på alle skjeene + datoer for "store dager" hvor jeg har fått det av henne. Feks på serveringsbestikket står navnet mitt + konfirmasjonsdatoen inngravert. Jeg er kjempeglad for at hun har samlet på dette for meg opp gjennom årene, og synes det er et fint minne. Samtidig er det noe som kan gå i arv til mine barn. Synes sølvtøy er en flott ting å gi:)
Lotta78 Skrevet 4. august 2008 #38 Skrevet 4. august 2008 Det har ikke slått deg at dette kanskje kan være en "tradisjon" i hennes familie da? Jeg har, på lik linje med alle mine kusiner og fettere, fått en sølvskje i bursdagspresang av min bestemor fram til konfirmasjonen. Ja, det har gitt oss alle en latter i ny og ne om at "der kom sølvskjeia gitt", men jeg har aldri tenkt over at jeg heller skulle hatt noe annet. Så i mine øyne er du kanskje litt kravstor, det er jo dere som foreldre som skal sørge for at barna har det de trenger i hverdagen. Og det er da heller ikke moro å handle gaver på "liste" fra foreldre.
Gjest Skrevet 4. august 2008 #39 Skrevet 4. august 2008 Jeg er uenig med deg jeg. Det må være lov å si hva man ikke ønsker seg. All juniors familie har fått beskjed om at lekevåpen ikke er ønsket og at han ikke vil få lov å leke med det. Grunnen til det er at han til 2-årsdagen fikk en maskinpistol av en slektning. Da satte jeg foten ned og det står jeg for og mener fortsatt at er helt greit
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 4. august 2008 #40 Skrevet 4. august 2008 forstår deg gått.. vi fikk en sølvskje og et sett med sølvskje og gaffel til dåpen, noe mer sølv enn det har eg ikkje planer om til snuppa.. da e det bedre at de kjøpe noe nyttig hun trenger eller setter penger inn på kontoen så kan hun kjøpe seg det hun vil når hun blir stor..
Småbarnsmor med frysespire Skrevet 4. august 2008 Forfatter #41 Skrevet 4. august 2008 Ser den... Og jeg/vi har bestemt oss for å ikke nevne noe om dette til svigermor. Både jeg og min mann har et anstrengt og rart forhold til henne og dette bestikket var nok bare dråpen som fikk glasset til å renne over. Ja, det er fint å samle på noe som som barnet kan ha nytte av når det blir eldre, men jeg er ikke vant til dette med sølvbestikk selv. Kanskje vi skal la han få bruke bestikket (skjeene) av og til... Kanskje han kan pusse sølvtøyet sitt selv også når han blir litt eldre (hihi)... Vi har råd til å kjøpe det sønnen vår trenger, så folk må egentlig kjøpe det dem vil, men når man spør om hva barnet ønsker seg så kommer vi jo også med forslag da... Men, men ...
Mom2Two Skrevet 4. august 2008 #42 Skrevet 4. august 2008 Synes du fremstår som både utakknemlig og kravstor.. Man kan ikke bestille hva man skal få i gave, det er nå bare en gang slik det er. Synes man skal være glad for det man får, og kanskje ungen din kommer til å like sølvskjeene?
TurboPrinsessen:-) Skrevet 4. august 2008 #43 Skrevet 4. august 2008 Jeg har akkurat sendt ut ønskeliste for snuppa vår som har bursdag neste uke. Det er vanlig i vår familie, men ikke i hans. De synes det er en flott "ide" da. Synes ikke det er frekt heller, sier gjerne hva hun har bruk for og hva hun ikke ønsker seg også. Men vi blir glad for det hun får. Alt er ikke etter min smak, men det er sjelden vi får noe vi misliker. Ser ikke problemet med å fortelle hva man ønsker seg og gjerne vil ha. Synes det er mye lettere å kjøpe til andre når man vet hva de ønsker seg. Og vi skriver flere ting på listen, ikke bare 2 ting.. er selv ikke så stor tilhenger av sølvting ( les: som må pusses ), men hadde ikke sagt noe om snuppa fikk det. er jo kjekt å ha når hun blir større. Synes ikke du skal legge deg sånn opp i prisen, hva hun gir i forhold til de andre. er jo tanken som teller.. Og sølvbestikk er jo noe som fint kan brukes også...
Bæremeisen Skrevet 4. august 2008 #44 Skrevet 4. august 2008 Jeg må ærlig talt si at jeg ikke kan forstå problemet ditt.... For det første har poden din fått en gave, for det andre er du heldig som har en svigermor og samboer for den del. Men om du synes det er et stort problem får du ta det med gubben din, så kan han ta det videre med svigermor..... Eller du får si det til henne som du sier her, at du synes det var en kjip gave og at du ble helt på gråten....
Dailis Skrevet 4. august 2008 #45 Skrevet 4. august 2008 Ja du er kravstor. Man bestiller ikke gaver. Selv om Det hadde vært best for deg om han fikk barnehageutstyr nå, er det ikke sikekrt det er så synd for ham å ha sølvtøy når han vokser opp. Uansett så er det givers valg hva som kjøpes. Jeg tar meg den frihet her å være så frekk å si at slike som deg er noe herk å kjøpe gaver til. Slikt tar jo fra de fleste gleden av å gi noe..... gjør dette at ditt forhold til din svigermor blir dårligere, ja da er du rett og slett smålig.
Saftsuse 84 Skrevet 4. august 2008 #46 Skrevet 4. august 2008 Du likte ikke gaven. d kan jeg skjønne... Men, det får bli ditt problem! Synes det er ufint om du skulle ha sakt noe!
Gjest Skrevet 5. august 2008 #47 Skrevet 5. august 2008 vil påstå og si at du er kravstor ja.. selv har jeg fått sølvtøy i alle år fra besteforeldrene mine til jul og bursdager. satte selvfølgelig ikke pris på det da,men nå når man selv har stiftet bo,så er det kjempekjekt og dekke opp med sølvrøyet i selskaper og slikt. og en annen ting er at sølvtøy er dyre gaver,så det må da heller være bedre og få noe som man kan ha hele livet enn bare 1 år frem i tid? og nå som jeg selv har fått barn ser jeg det slikt at det er bedre med slike ting enn leker og klær som man har alt for mye av fra før.
Lillesnuppis Skrevet 5. august 2008 #48 Skrevet 5. august 2008 Min datter fikk alltid sølvskje fra min tante og onkel til jul ( er fadderene hennes) Syns det var helt greit jeg. så nå har hun 12 skjeer og nå har tante og onkel starta med å kjøpe gaffel i sammen merke. Syns mannen din kan si ifra til henne.
du og jeg og vi to Skrevet 5. august 2008 #49 Skrevet 5. august 2008 Her får mini liknende gaver av svigers, men jeg synes bare det er koselig. Min familie har tradisjon for å gi mye større gaver til hverandre enn dem har - og jeg lot faktisk være å si at gutten min fikk mye penger i tillegg til fine gaver av min familie til fødsel, jul og dåp. Jeg hadde ikke lyst at de skulle føle seg kjipe som hadde kjøpt en liten ting til han, det er jo bare forskjellige måter å gjøre det på. Jeg ville ikke vært irritert på henne, det skal vel ikke være bestillingslister til jul og bursdag? Det er lov å ønske at hun vil tenke litt mer praktisk, men det er nå hun som gir gaven og hun som skal bestemme hva hun vil gi. Jeg fikk lenge sølvskjeer av mormor til jul, hun ønsket så gjerne at jeg skulle ha det, og da var det koselig å ta imot dem også, selv om jeg ikke helt har sansen for det.
du og jeg og vi to Skrevet 5. august 2008 #50 Skrevet 5. august 2008 Ser nå at du skriver noe om at det kanskje er irritasjonen til henne som ligger bak... Kanskje du heller skulle utforske den delen av dette, for kanskje handler det ikke om en sølvskje? I min verden er i alle fall ikke det grunn nok til å bli skuffet over et annet menneske...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå