Gå til innhold

Skuffa over svigermor...Eller er jeg kravstor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei..

Poden fylte 1 år for en mnd siden og i den anledning kom det jo noen bursdagsgaver... Jeg hadde på forhånd gitt noen hint her og der om hva vi ønsket oss til veslegutt. Gikk mye på klær, uteklær, barnehageting osv... Vi trenger virkelig det... Av mine foreldre får han regnsett og leker, av svigerfar får han en grabb (?) til den store leketraktoren sin, pluss matboks og drikkeflaske... Så kommer det beste... Av svigermor får han ei sølvteskje!!! Og that`s it!!!!!!!!!!!! Ja, sikker fint med sølv og alt det derre, men #U()%=!#%. Jeg ble nesten på gråten. Hun sa selv at det var så greit med sølv, for da visste hun alltid hva hun skulle handle!!! Jeg sa ingenting annet enn tusen takk, men hvis han "bare" får i sølvskje til jul også, så tror jeg nesten jeg må si noe. Jeg synes det er smålig av henne rett og slett. Er litt irritert på svigermor fra før, så dette gjør jo ikke saken noe bedre (hehe). Til sammenligning så fikk han også sølvskje fra sin oldemor, men der fikk han også 200 kr utenom til klær:) Hva er det med disse sølvskjeene? Det tar innmari mange år å samle opp bestikk til 6,8 eller 12 personer når man bare får to i året... Og hun skal kjøpe selv, til hun dør, sa hun, for da har hun alltid kontroll på hva han har fått!!!!!!!!!:S arg....

Er jeg kravstor eller har jeg grunn til å være litt irritert på den dama der?

Altså... Jeg mener at det er så mye veslegutt virkelig trenger enn disse skjeene, gaflene, knivene osv...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er noe barnefaren kan ta opp med sin mor, hvis det skal tas opp i det hele tatt.

Det er jo en givers privilegium å bestemme gavens innhold, da.

Skrevet

Sølvskje synes jeg er noe man gir til dåp. Ikke bursdager og julegaver liksom...

Skrevet

Synst en sølvskje kan være en koselig gave jeg. Kanskje gutten din vil like sølvskjeene når han blir voksen. Hva du synst om hans gaver er mindre viktig spør du meg. Man kan ikke få alt man ønsker seg.

Skrevet

Kjenner mange som får sølvtøy til sine små. Hvis det er noe du ikke ønsker må du jo bare ta det opp med din svigermor. Men jeg hadde ikke blitt skuffet.

Skrevet

Ja,jeg syns du er kravstor.

Mvh

Skrevet

Synes du er litt kravstor eg. Å gi sølvskje er den mest naturlige ting i den generasjonen, og ho gjer det med beste hensikt. Det ser jo ut til at ungen får nok av fine ting han kan bruke no, så kan han ha sølvskjeene når han blir stor. Dei vil faktisk vare lenger, og sjølv om du ikkje setter pris på dei så kan det hende at sønnen din vil like å ta fram skeiene som han fekk av bestemor. Evt nedarve dei til sine barn. Mulig kniver og gafler kjem etterpå.

Skrevet

At det er sølvskje er vel kanskej en tilfeldighet.. Planen hennes er å samle opp bestikk til gutten vår, og da har hun sikkert bare valgt å gi han skjeer først. Og ja, det er giver som bestemmer gaven, men det er liksom, hva skal jeg si, litt skuffende at ei drivande bestemor i fra "gamleskolen" ikke gir noe "nyttig". Dere skulle bare hørt henne til vanlig. Da er hun sååå opptatt av ull innerst, gode sko, fornuftige leker osv...

Skrevet

Ja, du er kravstor.

Det er giveren som bestemmer hva som skal gies. Kanskje kommer barnet ditt til å sette pris på å ha dette når han blir voksen? Og hvis ikke kan han faktisk selge det til en ganske stiv pris dersom det er ubrukt.

Hvordan blir en sølvskje "bare"? Kanskje etterhvert når barnet blir større at det ikke kommer til å sette så stor pris på den gaven. Men har de vondt av å lære at gaver ikke er en rettighet?

Jeg fikk sølvskjeer av min farmor i alle år, riktignok fra litt seinere. Men jeg er veldig glad for det nå, selv om jeg selvsagt syntes det var litt kjedelig å pakke opp akkurat den gaven.

Det blir nok nok gaver uansett.

Skrevet

Hvis hun har ytret at hun har tenkt å gi dette til hun dør (og ikke er 95 allerede) så hadde jeg takket pent for sølvtøyet. Kan jo godt være sønnen din syns det er kjekt å ha når han flytter ut, eller kan glede sin fremtidige kone med ;o) 2 ting i året (+ kanskje en til fra oldemor?) blir jo 12 teskjeer når han er 6, o gså kanskje kakegafler etterhvert? Liker han det ikke så er sølv såpass klassisk at han kunne fått en pen slump for det da, i motsetning til hva han vil for forbruksting når han vokser opp.

Er du og gubben din enige om at dette er tåpelig syns jeg han skal ta det opp med henne i tilfelle, selv om det er hun som giver som "bestemmer" hva hun skal gi/ikke gi.

Skrevet

Tror kanskje jeg hadde blitt litt lei meg visst han hadde fått sølvskje til bursdagen av en besteforelder, men derimot så får han av oldemoren sin til hver bursdag og jul:)

Min mor og svigerfar kjøper alltid det vi vil ha til ham og somregel praktiske ting...

Skrevet

Siden du spør, så ja, jeg mener du er kravstor. Du har selvfølgelig all rett til å mene både det ene og det andre, men det har svigermor og. Og den som kjøper gaven betstemmer selv hva de vil gi. Dessuten er jeg helt sikker på at gutten din oppigjennom får så mange gaver at den skjea ikke utgjør noe stort tap i så måte. At han selv med tiden kan vise skuffelse kan jo skje, men det er nok svigermor klar over.

Skrevet

Skjøner at du er litt oppgitt eller hva jeg skal si, men det er ikke opp til deg å bestemme hva folk skal gi deg eller barnet ditt i gave.

Jeg har selv en dunge med sølvskjeer som jeg fikk opp gjennomm oppveksten, har ikke brukt de en eneste gang, de samler bare støv.. sambo har bestikk til 12 i sølv, men det blir heller ikke brukt... ingen av oss liker sølv

Skrevet

Dilemma det der, for det er jo egentlig svigermors rett å bestemme hva hun vil gi, tror nok hun kan bli fornærma om du tar det opp med henne. På den andre side er jeg enig i at det er en teit gave. Jeg har selv sølv for tusenvis av kr liggende å støve ned, aldri blitt brukt, som jeg har fått til bursdag og jul av farmor. Det er nok dette som er planen hennes også siden hun sier det er så enkelt med sølv, at hun gir en skje/kniv/gaffel til jul å bursdager i maaange år fremover. Minfarmor sa nøyaktig det samme.

Kansje du kan ta det opp på en fin måte om hun heller kan gi penger så dere kan kjøpe noe selv. Like enkelt for henne, kjekkere for dere..

PS! Noen som har gode tips til hva jeg skal gjøre med sølvet mitt som ligger å støver ned?

Skrevet

Jeg hadde også tenkt litt som deg, at det er kjedelig for et lite barn å få sølvskje. Hadde det vært mitt barn som nå bare snart er et halvt år da- så ville jeg mye heller satt pris på at de satt penger inn på kontoen hans som han også vil få mye glede av som voksen.....

Vil ikke si at det er smålig uansett, fordi disse sølvskjeene koster ganske mye. Men hvis poenget er å samle opp til et helt sett med 12 av skjeer, kniver og gafler så blir det litt for dumt. Men det er min mening, som snart 30 år- ikke den eldres generasjon.

Skrevet

Selg det da vel, Blue Lady. Kan få masse penger for sølvtøy til 12!

Skrevet

Hmm.. nå er jeg alene med mine 3, og det er mye de virkelig trenger. Men det kunne ikke falt meg inn å bli skuffet fordi de fikk sølv i bursdagsgaver. Her har alle fått sølvteskje til dåpen og de 5 første bursdagene sine, slik at alle har 6 skjeer i samme serie.

Barna begynner å huske det etterhvert, og de blir kjempeglade når de åpner gaven, og de får til og med bruke skjeene hos meg - noe oldemoren blir kjempeglad for.

Så nei, jeg forstår ikke skuffelsen din helt... Jeg selv fikk skjeer til jeg var 18 av farmora mi, og var kanskje ikke overlykkelig i tenårene for det, men er glad for det i dag =)

Skrevet

Synes virkelig du burde tenke deg om jeg ja, du fremstår ikke bare som kravstor, men ekkel også !

Det er da vell den som gir , som bør få bestemme hva de vi gi bort?

Hadde blitt rimelig forbanna om noen skulle diktert hva jeg skulle gitt.

Gutten har nok mye mere glede og minner av sølv gavene som blir tatt vare på, enn regntøyet/klærne han fikk til å ha i barnehage. Er jo mer eller mindre enn gave til deg det. Slik at DU slipper å bruke dine penger på å kjøpe inn klær til barnehagestart !!!

Når det er sagt har jeg ønsker klær etc til bursdagen til mini jeg også. men folk gir hva de vil uten at jeg tar på meg sur tryne iallefall.

Skrevet

Vel, jeg er tildels enig med deg. Hva om gutten misliker mønsteret eller typen bestikk farmor har samlet til han da? Gud, jeg bestemte meg for telemarkssølv når jeg konfimerte meg og nå grøsser jeg bare jeg ser en sånn bestikk med krussedullene på toppen. hehehehe.

Gjest irismor
Skrevet

Synes du sutrer.

Poenget med å gi en gave er å gi bort noe man ønsker å gi. Ikke føye seg etter hva andre mener. Jeg gir det jeg ønsker når jeg kjøper gave, kun jeg som bestemmer pris og hva det skal være.

Synes det med gaver har tatt helt av og at det faktisk er du og din mann som egentlig skal kjøpe det han trenger til evt barnehagestartn og klær.

Skal du sutre over noe så får det være at du ikke fikk velge mønster på sølvskjea.

Skrevet

Sølv kan du alltid bytte så lenge det er ubrukt. Mamma har samla i lilje til meg, og når eg blir "stor" og kan bruke det, så kan eg bytte det inn i eit anna merke om eg vil.

Skrevet

Ok... Kanskje er jeg kravstor... Beklager...Jeg er veldig flink til å sette pris på gaver ellers... Om så dem kommer i fra Nille eller en dyr kjede!! Kanskje det heller er min irritasjon over svigermor som gjør at jeg blir skuffa?

Skrevet

Synes sølv er litt "gammeldags" på en måte. Vært bedre med hardangerbestikk synes jeg.Jeg er ikke noe tilhenger av sølv selv og har ingenting av de.

Men jeg hadde nok reagert på samme måte som deg jeg også!

Få mannen til til og snakke med moren sin og fortelle at dere vil ha penger eller noe annet.

Skrevet

Gjør man??

det får bli opp til sambo da, han har fått alt hos en gammel tante, så det har nok, om ikke annet, en nostalgisk verdi..

Skrevet

Det må jo være mye greiere for gutten med en sølvskje enn med regntøy som er for lite til neste år...

Jeg hadde blitt kjempe glad om barna mine fikk sølv. Og det tror jeg barna blir når det blir stor også. Mest sansynlig er det sølvgavene gutten din vil huske og sette mest pris på når han er voksen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...