2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn Skrevet 29. juli 2008 #26 Skrevet 29. juli 2008 Men han sa jo vel at han fikk vite det etter du bestilte timen? Og legevakten er ganske viktig jobb ifht den timen du hadde.
Fire småtroll Skrevet 29. juli 2008 #27 Skrevet 29. juli 2008 Nå vet ikke jeg hva du har sagt når du bestilte den første timen, men kanskje du gjorde en liten feil der, du skulle sagt ifra til sekretæren at du trengte en samtale om bl.a uføretrygd osv, at du trengte litt lenger tid med han enn en som har litt vondt i halsen og bere trenger legen for å ta en titt. Det er ikke alltid så lett for de å vite når de skal sette opp en "dobbeltime"... Men når det er sagt synes jeg faktisk du skulle ringe pasientombudet jeg, og høre hva de sier. For jeg synes legen din har opptrådd rett og slett ufint mot en pasient som tydelig trenger litt støtte og hjelp videre i en allerede tungrodd prosess. Uansett må du bytte lege, denne legen kommer du aldri til å ha noe tillit til igjen, og da er hele grunnlaget for en god dialog borte. Lykke til videre!
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 29. juli 2008 #28 Skrevet 29. juli 2008 Jeg syns fortsatt det burde være mulig å få gitt pasienten beskjed og evt få flyttet timen dersom det ikke passer. Han må ha visst før samme dagen at han skulle ha ansvar på legevakten den dagen. Legen forventer det av meg som pasient, og jeg forventer selvsagt det samme så lenge det ikke er noe akutt som skjer den dagen. Syns også uansett som lenesan sier at det er noe som skurrer når han vet han har ansvar for vakt på legevakten, og selv er over en time for sen til vakten sin. Da forplanter han jo ikke bare dårlig planlegging på egne, faste pasienter, men også til akutt-tilfellene på legevakten... Hadde det vært et engangstilfelle er det jo en ting, men utfra innleggene oppover høres det jo ut som det er noe som stadig gjentar seg...
Leirha Skrevet 29. juli 2008 #29 Skrevet 29. juli 2008 Oj! Har han ledige plasser og så har han det så travelt????? Herreminhat altså...
*TINCO* Skrevet 29. juli 2008 #30 Skrevet 29. juli 2008 det stemmte sånn med kona og tidssjema detfinnes veffal fler sløve leger
Gullemor Skrevet 29. juli 2008 Forfatter #31 Skrevet 29. juli 2008 2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn: Siden han hadde dobbeltbooket (det spiller ingen rolle hva han fikk vite først og sist!), burde han tatt en telefon til meg, syns du ikke? Og, du vet jo ikke noe særlig annet om meg enn det jeg har skrevet her, så den uttalelsen din syns jeg ble tynn. Hva om jeg er suicidal? Hvis jeg hadde tatt livet mitt/gjort et forsøk etter denne avvisningen av en nokså viktig person i behandlingssituasjonen min, hadde det vært greit? For han måtte jo på legevakten...? Er ikke mitt liv like viktig som andres? Ja, jeg setter det på spissen, men hva om dette hadde skjedd? Det hadde jo vært en smal sak for han/sekretæren å ringe meg tidligere på dagen (eller helst da de fikk turnuslista fra legevakta!) og sagt at de måtte utsette timen min, vel?
Gullemor Skrevet 29. juli 2008 Forfatter #32 Skrevet 29. juli 2008 Kristin 1974: Som jeg skrev litt lenger opp: Som jeg skrev på Småtroll 1-2 år: Joda, hvis jeg forlangte at han skulle skrive alle tre papirene der og da, hadde det vært nødvendig med en dobbelttime, men mye av dette gjør han på kontordagen sin, ettersom jeg har skjønt. Dessuten hastet det veldig med erklæringen til NAV, ang uføresøknaden, det hastet "sånn passe" med henvisning til det behandlingsstedet, og det hastet "overhodet ikke" med henvisningen til ny utredning. Men hvis jeg kunne fått "satt igang" alle tre tingene i løpet av én og samme legetime, hadde det jo spart både legen og meg for mye tid. Det var dét som var tanken min. ) Dessuten fikk jeg ikke mine 20 minutter, som jeg SKULLE HATT, men bare 10. Og et annet problem, var at han skulle vært på jobb på legevakten kl 15 og jeg hadde time hos han, på legekontoret hans, kl 1515... Noe som skurrer? ;o) Altså, hvis jeg hadde hatt 20 min, og ikke bare 10, hadde jeg ikke sittet her og skrevet dette nå. )
Gullemor Skrevet 29. juli 2008 Forfatter #34 Skrevet 29. juli 2008 Jo, det er klart jeg skal bytte fastlege! Men, ville i grunnen bare høre noen andres synspunkter. Det har ikke vært bare-bare for meg å ta avgjørelsen på å bytte fastlege, heller. Jeg har vært syk/ute av arb.livet/i ørten behandlingsopplegg i ca åtte år, og hater mest av alt å måtte "begynne på nytt" med historien min. Altså, starte hos en ny behandler/lege ol. Men, ja, det er klart jeg må foreta meg noe. )
Lillesnuppis Skrevet 29. juli 2008 #35 Skrevet 29. juli 2008 Da må jeg si du er meget uheldig med legen du har. Var hos legen i går etter å ha ringt kl 09.00 og fikk time kl 13.00 Fikk ordnet alt jeg skulle inne hos han. da jeg skulle gå sa han at han ville se meg igjen før jeg reiste til Tyrkia den 10 august. Så da spurte jeg om jeg skulle ta fredag den 08/08. Å det sa han var greit. Så da jeg var ferdig hos legesekretæren med å ta blodprøver så sa jeg at jeg skulle ha time den 08/08 å det var ikke noe problem. fikk t.o.m flere timer som jeg kunne velge mellom. Bestillte også time til mannen min da jeg var ferdig å han fikk i morgen. så hos legen min er det ikke problemer med å få time eller å få han til å høre på når vi snakker til han. Skjønner godt du ble forbanna og frustrert. Hadde jeg blitt å. å håper han tar seg nær av det brevet mannen din skriver til han.
Lillesnuppis Skrevet 29. juli 2008 #36 Skrevet 29. juli 2008 glemte å si at... Vet legen sitter på lørdager og søndag å skriver henvisninger. ( sekretæren sa det til meg) Å når hun har lunch ( sekretæren) så har han telefontid så man kan ringe visst man vil snakke med han. Kan du ikke skifte fastlege? tror jeg hadde gjort det hadde jeg vært deg...
Odine! Skrevet 29. juli 2008 #37 Skrevet 29. juli 2008 Det høres ut som om noen skal bytte fastlege... Jeg synes at du skal klage til pasientombudet. Han må da vite når vaktene hans er på legevakten, og legge opp dagene sine etter det(og i det minste si ifra til pasientene hvis dobbelbooking skjer)
Gjest Skrevet 29. juli 2008 #38 Skrevet 29. juli 2008 da forstår jeg.. slitsomt å måtte fortelle alt på nytt.. men han du har hørtes jo bare helt på trynet ut...
Mari80 Skrevet 29. juli 2008 #39 Skrevet 29. juli 2008 Dette er vel ikke så uvanlig? Jeg har flere ganger fått beskjed av flere leger om at han/hun må sette opp ny time fordi vedkommende ikke rekker flere enn en ting. Dette selv om jeg ikke har brukt hele den avsatte tida. Synes faktisk ikke at dette var så galt, men det er kanskje pga at jeg har opplevd overgrep fra en lege...
Morcheeba Skrevet 29. juli 2008 #40 Skrevet 29. juli 2008 Hmm...kanskje grunnen til at han "alltid er 1-1,5 time forsinket" er at han har mange pasienter som deg? Som kommer med 3 tidkrevende ting og forventer å få det gjort på en konsultasjon? Du burde satt opp 3 timer for dine tre saker. Hver konsultasjon, som forresten varer i 15 minutter (bestemt av SHDIR), skal også omfatte tid til å skrive henvisninger, erklæringer og notater. Hvis han ikke har gjort dette iløpet av de 15 minuttene, så blir han sittende på kveldstid / helg. Hvis han har pasientfri dag, så er den tiden avsatt til f.eks helsestasjon, møter med NAV etc. Han har ikke noen "papirarbeid-dag", men sikkert en familie som venter hjemme. Kanskje grunnen til at han er krass mot deg er at tidsbruken din på konsultasjonene har sklidd ut og han ser seg nødt til å være streng for å dra deg inn igjen. Skjønner ærlig talt ikke hva da klager over, han sendte søknaden din til NAV. Det var det som hastet. Å sende brev om at han skal skrive henvisninger og sende hit og dit på kveldstid og uten å snakke med deg face-to-face, synes jeg høres nokså storforlangende ut. Det var min lille utblåsning!
Gullemor Skrevet 29. juli 2008 Forfatter #41 Skrevet 29. juli 2008 Morcheeba: Du syns kanskje også det er ok at legen dobbeltbooker, da? Hvis du har lest ordentlig, ser du at han skulle vært på jobb på legevakten klokka tre og jeg hadde time hos han klokka kvart over tre... Dessuten fikk jeg ikke mine 20 minutter, som jeg skulle hatt, men bare ti. Hvis jeg hadde hatt 20, hadde vi rukket alt. Og det er ikke jeg som krever at han gjør slike ting på kveldstid/kontordag/lør-/søndag eller når pokker han gjør det; det er han selv som har sagt det en million ganger, at han sjelden skriver henvisninger, søknader ol i løpet av konsultasjonen, men velger å få opplysningene fra pasienten, før han skriver senere,"i ro og mak". Ang. det du sier om at man har 15 min. og ikke 20, vet jeg ikke noe om. Har ikke studert lovverket rundt dette, men vet at hos min lege er det 20 minutter. Er jeg kanskje "heldig" likevel, da? ;o) Hehe! Det viktigste her er at de kunne ringt meg da de oppdaget at de var dobbeltbooket, det ville tatt tre minutter. Det andre er at han brukte nesten fire uker på å gi en tilbakemelding på min manns brev, noe som også kunne tatt tre minutter pr telefon. Det er snakk om "gjensidig respekt og tillit", er det ikke? Og jeg syns ikke han viser meg respekt ved å kaste meg på dør etter ti minutter, da han skulle vært et annet sted for lengst. Men, takk for tilbakemelding. )
2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn Skrevet 29. juli 2008 #42 Skrevet 29. juli 2008 Jo en tlf burde han tatt, men han er tross alt bare ett menneske, man kan faktisk glemme å ta den tlf man burde ta. Vel jeg regner faktisk med at om det var noe virkelig alvorlig som at du var suicidal ville faktisk legen din tatt det ti hakk mer alvorlig så du trenger ikke akkurat å bite hodet av meg. Jeg skjønner at det var frustrerende, men som sagt han er bare ett menneske osm kan feile. Hadde du vært en som kunne tatt livet av deg hadde situasjonen blitt annerledes, men siden du har beskrevet ting som du gjør og forklart som du har forklart vil jeg neppe anta at du er det og da var kanskje legevakten hakket viktigere enn de søknadene da. Jeg synes din uttalelse om å kunne vært suicidal var ett alt for makabert eksempel i og med at en lege da ville visst at du var det og tatt deg på alvor ifht en slik situasjon. Jeg regner med at legen din visste hva du skulle og at det ikke sto om liv!
Gjest Skrevet 29. juli 2008 #43 Skrevet 29. juli 2008 Supertipset Gullemor; hør om du kan få bytte til Sentrum Legekontor. Det er riktignok i Drammen Kommune, så det er ikke sikkert du får lov, men der kan jeg iallefall garantere deg at ventetiden er meget kort på oppsatte timer, man får hastetimer på dagen og i tillegg får man en lege som virkelig følger opp og gjerne går den ekstra lille milen for sine pasienter. Jeg er superfornøyd med dem. De har til og med (hysjhysj) gjort ting de ikke har egentlig hatt lov til når jeg har støtt på vanskeligheter med NAV i forbindelse med fødselsdepresjonen eller med svangerskapspermisjonen jeg "måtte" ha fra jobb når jeg ble gravid med førstemann. (tror jeg har fortalt litt, husker ikke) Anbefales iallefall... Utover det synes jeg det høres ut som legen din er en dust;)
twilla Skrevet 29. juli 2008 #44 Skrevet 29. juli 2008 Dette var interesasnt lesning, synes jeg! Jeg forstår godt at du er frustrert over alt dette. Men jeg vil ikke "ta side", siden jeg mener at du på den ene siden og legekontoret på den andre siden, gjorde hver deres feil som "ødela" konsultasjonen din. Legen: Legen burde selvsagt ikke vært dobbeltbooket. Da det ble klart at legen hadde vakt på legevakten samtidig som det var satt opp pasienter, burde legekontoret tatt kontakt med pasientene det gjaldt, avlyst og tilbudt ny time. (Eventuelt fått byttet tiden på legevakten, vet ikke helt hvordan det fungerer. Men kan tenke meg at det er vanskelig, eller kanskje ville rammet andre pasienter og dermed ikke hadde hatt noe for seg) Men dette er vel noe sekretær/kontoret ordner, så det blir kanskje feil å gå til personlig angrep på legen? Hvis ikke han er sånn som styrer "hele butikken" selv da DU: Som andre har nevnt, har jeg også forstått det slik at man ikke skal ta opp mer enn én sak pr legetime. Man kan selvsagt være heldig og få hjelp til alt, men det er ingen selvfølge. Hvis man skal være sikker på å få tatt opp tre saker tror jeg man må bestille tre legetimer. Dette er selvfølgelig upraktisk, tidkrevende, dyrt osv. Men heller ikke dette er vel den enkelte legens feil, men heller feil i "systemet" hvis du forstår hva jeg mener. Og ettersom legen har det så travelt og er så forsinket, er det tydelig at det er helt nødvendig å ha slike begrensninger på timene, ellers ville det vel vært større forsinkelser? Ang ledige plasser på legens liste: er det slik at legen selv bestemmer hvor mange pasienter han har plass til, eller er dette fastsatt fra øvre hold? I det siste tilfellet, som virker sannsynlig for meg, er det vel ikke legens feil? Det virker som at dere havnet i en situasjonen som ingen av dere i særlig grad var skyld i, men som ble frustrerende for begge parter: Legen har enormt arbeids og tidspress og er stresset, og møter en krevende pasient. Oppfører seg som følge av dette frekt og uprofesjonelt, og klarer ikke/viser ikke forståelse for pasientens frustrasjon over ikke å bli skikkelig ivaretatt. Pasienten har ventet lenge på time og håper å få hjelp til alt hun trenger hjelp til, men blir avspist med ny time om lang tid (fordi ingenting er ledig før) hvis hun vil ha hjelp til alt hun kom for. Jeg er enig i at dette ikke er holdbart, men usikker på om det er legens feil? Hadde vært morsomt hvis det var noen leger her som kunne forklart litt kanskje...
Morcheeba Skrevet 29. juli 2008 #45 Skrevet 29. juli 2008 Joda jeg har lest det, men jeg regner med at han har fått legevakt på kort varsel ettersom timelisten hans ikke er koordinert med vaktturnusen. At den opprinnelige legevaktslegen er syk. Og dere hadde IKKE rukket alt det der på 20 minutter. Synes det virker som at legen din har vært altfor "snill" med pasientene sine tidligere, nettopp derfor han alltid er forsinket. Og nå stiller pasientene urealistiske krav til ham. Men, misforstå meg rett - jeg synes at han selv har skylden i at det ble en lei situasjon. Hele denne suppa hadde jo vært avverget dersom han fra begynnelsen (altså i alle år) hadde vært klar på at det kun blir tatt en sak per konsultasjon, og at han ikke lar konsultasjonene sine gå over tiden. Nå kjenner jeg ikke deg personlig og vet ikke om dette stemmer for deg, men kjenner at jeg blir litt småsvett med tanken på pasienter generelt som: 1. Alltid kommer med tusen ting på en gang 2. Alltid sitter over tiden 3. Som (den ene gangen) de blir avfeid med en kort konsultasjon, skriver brev og forlanger både beklagelse og samtidig 4. Benytter anledningen til å legge inn en bestilling på flere ting de forventer du skal gjøre på fritiden "som plaster på såret". Jeg reagerer ikke så veldig på at han har det travelt og må avslutte konsultasjonen "før tiden", slik at du ikke fikk hele konsultasjonen (du tross alt ikke selv betaler for). Men tonen i brevet han sendte deg tilbake, synes jeg var ganske ufin. Men tipper han var ganske irritert når han skrev det.
Gullemor Skrevet 29. juli 2008 Forfatter #46 Skrevet 29. juli 2008 2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn: Kanskje mitt eksempel (ang. det å være suicidal), er nærmere sannheten enn jeg gir uttrykk for her? Kanskje det er mange, og tungtveiende, grunner til at jeg har vært syk/ute av arbeidslivet så lenge? Og kanskje legen vet dette? Og, kanskje jeg har kranglet og sloss mot helsevesenet, byråkratiet og autoritetene lenge nok til at jeg begynner å bli temmelig fed up?? ;o) Ang. det med å være suicidal, så har jeg faktisk opplevd at legen IKKE har tatt meg så veldig seriøst, da han har kommet med et par flåsete og lite gjennomtenkte kommentarer. Så, det at han i så tilfelle ville tatt meg på alvor, ville jeg ikke satt så mye penger på, gitt... Det ikke meningen å bite hodet av deg, jeg setter pris på svar og synspunkter. Jeg er kanskje krass og forbannet i svarene mine, men jeg er så lei alt trøbbelet jeg må gjennom i denne mølla. Joda, legen/sekretæren kunne ha glemt å ringe meg, men dette hørte jeg i så fall ikke noe om. Ps. Digger nicket ditt, forresten. )
Mamman til AM&JS Skrevet 29. juli 2008 #47 Skrevet 29. juli 2008 Koselig å "se" deg.. Jeg hadde strax byttet lege og absolutt ikke funnet meg i det!!! Slike leger skulle blitt tatt fra lisensen, når dem ikke kan "behandle" mennesker på en ordentlig måte, tid eller ikke!!
2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn Skrevet 29. juli 2008 #48 Skrevet 29. juli 2008 Om du er suicidal eller har veldig tunge problemer forstår jeg deg bedre, men du gir jo inntrykk av at de to andre søknadene ikke var like viktige, og for oss som leser innlegget ditt ser det bare ut til at du er (for meg da) litt vanskelig, men om du faktisk sliter tungt og at legen møtte deg med lite forståelse selv om han vet at du sliter, ja da forstår jeg deg mye bedre. Jeg har selv opplevd å ikke bli tatt på alvor etter ett selvmordsforsøk faktisk, ble sendt hjem med ett: antar du ikke har tenkt å gjøre noe like dumt en gang til.. av en meget sur lege! Så når legen din ikke tar deg på alvor ifht det skjønner jeg veldig godt at du er oppgitt og at denne legen ikke er helt som han skal være. Det går bra, når jeg ser saken på den måten skjønner jeg deg jo bedre så Tusen takk for det;)
Vilja<3 Skrevet 29. juli 2008 #49 Skrevet 29. juli 2008 bytt fastlege med en gang! Jeg hadde en slik lege før som alltid var stresset og kavet og aldri hadde tid til å høre på meg, ledig time osv. Nå har jeg en kjempegrei,forståelsesfull lege, kan få time dagen etter når jeg ringer og må aldri vente mer en ti min på å få komme inn. Så det er stooor forskjell, hun jeg har nå er nyoppstartet, da har de sikkert mye bedre kapasitet enn når de har vært allmenlege i flere år. Lykke til, håper du snart får hjelpen du trenger
Gullemor Skrevet 29. juli 2008 Forfatter #50 Skrevet 29. juli 2008 Jeg må få presisere et par ting... Det er vel ikke egentlig TRE ting jeg trengte hjelp til. Altså, jo, jeg trengte tre papirer fra han; en legeerklæring til NAV (for uføresøknad) og to henvisninger til spesialist (til to ulike spesialister). Alt dette dreier seg om én og samme lidelse, og det jeg stort sett går til legen for. Som sagt over, hastet det "overhodet ikke" med den ene henvisningen (til ny utredning - det kan jeg få "når som helst" - men ønsket å spørre han om det. Det ville i så fall ha blitt så å si en kopi av henvisningen jeg trenger til behandlingsstedet som jeg skal søke om plass på. Dette er en lege som driver sin egen praksis. Altså er det kun han der, samt de to legesekretærene (hans kone og en annen dame - som jobber litt sammen og litt hver for seg). twilla: Når det gjelder antall plasser legen har ledig, er nok ikke dette noe han selv har kontroll over, og det er jo ikke noe å tenke på/det har ikke noe med saken å gjøre, heller. Jeg bare nevnte det, når jeg syns det er rart at han "kunne hatt ytterligere 37 pasienter" - hvordan i heiteste skulle han fått tid til det, var spørsmålet mitt!!??! ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå