Gå til innhold

Legens travle hverdag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette blir langt... :o(

Jeg var på legekontoret og bestilte time tidlig i sommer (ca. 2. juni). Fikk da time tre uker senere; 23. juni kl 1515. I løpet av denne timen skulle jeg ”fikse” tre ting: Få legen til å skrive en legeerklæring til å sende sammen med min søknad om tidsbegrenset uførestønad, få en henvisning til ny psyk. utredning, samt å få en henvisning til spesialist (dette for å legge ved en søknad til et behandlingssted). Legetimen er jo på 20 minutter, og jeg vet at vi hadde rukket alt sammen, hvis jeg hadde fått 20 minutter (og da hadde det vært ok om ikke legen nødvendigvis skrev erklæringen og henvisningene der og da, men gjorde det senere).

Men, så skjer følgende: Jeg har altså time kl 1515. Kommer inn kl 1540. Legen sier da ifra at han har det travelt, og lurer på hva jeg trenger hjelp til. Jeg sier at jeg først og fremst må ha en erklæring til NAV, ang. uføresøknad (saksbehandlingstiden er på ca seks måneder, så det haster å få søknaden av gårde, hvis jeg ønsker en avklaring innen jul - og det gjør jeg jo!!). I tillegg sier jeg at jeg har et par andre ting også, men at vi starter med dette. Da sier han igjen at han har det travelt og tviler på om vi rekker noe mer, for han skulle vært på legevakten 20 minutter unna kl 1500! Så vi må skynde oss… Da sier jeg noe sånt som at jeg syns det er dårlig å sette meg opp på time kl 1515 hvis han skulle vært et annet sted kl 1500. –”Det fikk jeg greie på etter at du hadde fått timen din”, sier han da. Jeg blir stresset av tidspresset, og føler meg dårlig behandlet, da det også haster en del med den ene henvisningen (til behandlingsstedet), og gir uttrykk for dette. Da får jeg beskjed om at vi kan: 1) Jobbe med det som haster mest eller 2) Gi blaffen i hele legetimen. I tillegg sier han at "jeg regner med at du har forståelse for at jeg har ansvar og plikt til å være med på å drifte legevakten"...! Jeg sier jo at "det har jeg, selvsagt", og må jo da, naturligvis, velge å jobbe med det som haster mest. Vi fikk dermed tid til legeerklæringen til NAV, for uføresøknaden – punktum. Dessuten skrev han den ikke der og da, men gjorde bare opp status, som han sa; altså, spurte meg ut om hvordan jeg hadde det nå, hvordan jeg syntes at situasjonen min var og lignende - altså litt stikkord. Han skulle skrive erklæringen senere, og sende den så fort som mulig. Hvis jeg trengte mer hjelp, måtte jeg bestille ny time. Jeg sa da, lettere sint, frustrert og oppgitt, at jeg faktisk hadde bestilt time for tre uker siden, og at jeg regnet med å få den hjelpen jeg trengte, men han overså meg og avsluttet timen kl 1550, etter ti minutter.

Ferden gikk da til luka, hvor jeg snakket med legesekretæren (som for øvrig er hans kone) og uttrykte min misnøye der også. Fikk da temmelig nøyaktig de samme svarene som av legen. Jeg måtte bare få en ny time, foreslo hun. Da jeg spurte henne om når neste ledige time var, sa hun 18. juli (tre nye uker senere). Jeg takket nei, og sa at dette var helt uholdbart. Det kokte inni meg og jeg tenkte bare at jeg måtte komme meg ut, roe meg ned, komme meg hjem og evt. bestille ny time pr. telefon.

Mannen min satte seg sporenstreks ned og skrev et brev til legen. Han klaget blant annet over dårlig behandling og dårlig planlegging av legekontoret. Han sa også at jeg hadde hatt to andre ting jeg trengte hjelp til, og at jeg nå måtte vente tre nye uker på det (hvis jeg tok den timen 18. juli), og at dette var altfor dårlig! Legen visste vel at dette ville bety tre nye uker i grøfta, rent psykisk, for Gullemor sin del?? Jeg bestilte altså time 2. juni, og kunne risikert å bli ferdig med saken først 18. juli?? – Han skrev videre i brevet at han foreslo følgende: At legen skrev to henvisninger og sendte dem til meg. Det ville jo vært en smal sak, for han forklarte behovene for de to henvisningene, og legen har jo dessuten all informasjonen han trenger. Dermed mente han at jeg ikke nødvendigvis trengte å være tilstede mens legen skrev dem, og i tillegg skrev han at hvis legen hadde noen spørsmål eller meninger ang. henvisningene, måtte han bare ringe meg. Brevet ble levert til legen 25. juni.

Hva tror dere skjedde? Hva ville dere gjort? Noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff dette var kjipt.. regner med at ingenting skjedde? Vet hvordan systemet kan herse med folk som trenger hjelp, har en mamma som er midlertidig ufør.. :(

Synes det er helt riktig å sende klage, burde jo egentlig sende klage til høyeste innstans, og nekte å betale for timen.. om du ikke har frikort da.

Og hadde nok etter dette byttet fastlege tror jeg...

Lykke lykke til!!

Skrevet

Beklager at det ble så langt... Noen som gidder likevel? Snälla? ;o) Ønsker en second opinion... Eller flere...

Skrevet

Jeg er veldig nskjerrig på hvordan det gikk!

Regner med at du ikke har hørt noe fra dem.

Hvis jeg var deg ville jeg ha byttet lege så fort du har ordnet med uføretrygden. Det er vel vanskelig å bytte før det?

Skrevet

Takk for svar, Gravida. Så ikke svaret ditt før jeg postet selv... :o)

Skrevet

Skulle ønske jeg trodde legen tok din manns klage tiletterretning, og skyndte seg- men jeg tror like lite på denne mannens velvillighet som jeg tror på julenissen.

Klag videre- pasientombud osv. Of skaff deg ny fastlege.

Stor klem og lykke til!

Skrevet

Jeg har ikke så god peiling på dette styret med leger og nav, men vet min mor har kjempet en del med/mot systemet.

Men syns ikke du skal gi deg, selv om det kan være tungt må en bare være beinhard og stå på hvis en skal få hjelpen man trenger. Helt riktig av din mann å skrive klagen!

Vil og påpeke at du, som pasient, ikke er ansvarlig for om legen ikke greier å passe plikten sin på legevaktkontoret, du har bare fått utdelt en legetime!

Hvis de ble klar over at timen ikke passet i ettertid burde de ta ansvaret selv om ordne deg ny time så fort som mulig, og ikke om tre uker...Lurer veldig på hva som skjedde i ettertid og om det ble noen reaksjoner på brevet?

Skrevet

Tusen takk for svarene! Jeg er veldig glad for at mannen min skrev det brevet for meg, for jeg klarte ikke å si noe til legen der og da... Ble bare så paff, og veldig stresset av tidsnøden.

Nå skal dere høre hva som skjedde videre...

Jeg leverte min manns brev personlig til legen 25. juni, to dager etter den amputerte timen. Siden mannen min skrev i brevet at legen bare måtte ringe meg hvis det var noe ang. henvisningene, regnet jeg med at ting var i den skjønneste orden nå, og at henvisningene ville komme i posten ganske snart (jeg vet at erklæringen ang. uføresøknaden er mottatt av NAV, for jeg har snakket med NAV). Jeg hadde jo ikke hørt noe fra han, så derfor trodde jeg at henvisningene var underveis. Men, nei du!!! Da vi kom hjem fra en 2-dagers miniferie 23. juli, lå det et riktig så koselig brev i kassa vår... Not! -Datert den 18. juli (dagen jeg KUNNE hatt ny legetime og 25 dager etter at han mottok min manns brev - ja, jeg vet det er ferietid, men det hadde tatt han tre minutter å ringe meg...), konvolutten frankert 20. juli, som var en søndag, så det kom med posten mandag 21. og var hos meg tidligst 22. juli. Altså en heeel måned!

Anyways... Her er innholdet:

Gullemor Gullemorsen fødselsnummer xxxxx

Med grunnlag i timen 2306-08 har jeg søkt om uførepensjon for 3 år. Det oppfatter jeg som et godt stykke arbeid, og det jeg får gjort ut fra den informasjonen jeg har. Utover dette bør det evt. nye timer til.

Selv om det synes vanskelig å forstå har vi en travel hverdag hvor vi prøver å gjøre det beste ut av det. Det er uaktuelt å bruke tid til "prosessliknende" korrespondanse vedr innhold i timer, hvor mye som ble gjort eller IKKE ble gjort. Enten er det tilstede en grunnleggende tillit og en basal forståelse av rammebetingelsene for almenmedisinen i Norge eller IKKE. ”Underskrift legen”

Vad tycks? Doctor of the year? ;o)

Skrevet

Tok du timen 18juli da?

Altså, jeg vet at leger har det travelt, at de presser inn flere pasienter enn de egentlig har kapasitet til.

Alle barn som blir født av hans/hennes fastpasienter har jo også krav på legen, samt fraflytete studenter som kommer tilbake osv... Tror mange leger virkelug har det helt sprengt og takk gud for at jeg ikke er allmenpraktiserende lege (selvom jeg kunne tenkt meg å vært lege av et annet slag).

Jeg vet at de, om de har tid, jobber overtid.

Men når de skal være på legevakten, så bør de jo ta hensyn til det, å ikke ta flere pasienter enn de vet de har tid til.

Bør jo ikke komme for sent til det.

Men akkurat det at han skulle være på legevakten rundt den tiden du skulle til han skurer litt hos meg.

Han sier han ikke var klar overd et på det tidspunktet da du bestilte?

Det jeg ikke skjønner er at han ikke ringte deg for bytte av time da han fant det ut?

Det er dårlig faktisk.

Og desuten burde han ta hensyn til muligheten for at han skulle bli forsinket med pasienter, og da ikke ta inn flere enn han har tid til.

Det kan jo være at legeb din i tidsrommet var vikar for en annen lege også?

Men det er ofte 3ukers venting på å komme inn til legene rundt om i landet, så langt det ikke er hastesak, dette gjekder sykdom bare.

Du kan bestille dobbeltime, men det var jo strengt tatt ikke behov for det da.

Hva hente? hvilket svar fikk du??

Skrevet

Sjarmerende....

Det skal da ikke gå utover pasientene at legen har mye å gjøre! Han klarer jo opplagt ikke å ivareta pasientene sine. Da får han kvitte seg med pasienter og innse at han har tatt seg vann over hodet. Tillit til denne legen??? Han må drømme...

Skrevet

Han der legen virker som samme type som sjefen sin, "virker" flink i jobben, men piss til å ha noe med mennesker å gjøre!

Han virker høy på seg selv, og frekk som faen!

Skrevet

Nei, jeg tok ikke timen 18. juli. Kanskje dumt av meg, men jeg orket ikke tanken... :o(

En tilleggsopplysning: Når jeg har time hos han, må jeg alltid vente ca en time på å komme inn. Han er ALLTID forsinket - og nokså mye, også. Rekorden er 1 time og 35 minutter og da hadde jeg opprinnelig time kl 1500 - kom altså inn kl 1635 - temmelig sent på dagen, det!!!

Jeg vurderer å klage til fylkeslegen. Og, jeg har frikort, så jeg har i grunnen ikke betalt noe for denne dritten...

Skrevet

Ironisk Distanse: Jeg var inne på NAVs sider hvor man kan bytte fastlege, og da så jeg tilfeldigvis at han har 37 (!!!) ledige plasser på lista si.

Go figure!

Skrevet

Men med det sprengte tidsskjemaet hans, kan jeg ikke fatte og begripe hvordan han noensinne skulle få til å få skviset inn ytterligere 37 pasienter... Droppe ferier, da? Oi, der flyr det en gris, ja... ;o)

Skrevet

Høres ut som min lege... heter han kåre?

Skrevet

Nope, han heter ikke Kåre. Så legen min er altså klonet?? ;o)

Skrevet

Beklager, men på legekontoret hvor jeg har lege står det faktisk skrevet på ett skriv hengt på veggen, at på legetimer er det en ting man gjerne tar opp, trenger man å ta opp flere ting enn det må man evt bestille ny time. Om alle skulle ta opp x antall ting på hver time ville ikke legen hatt tid til mange pasienter på en dag, og desverre for deg må det akutte gå foran dine søknader. Det er kjipt men jeg forstår faktisk legen også, jeg synes du skulle ha tatt den timen, tre uker er faktisk ikke all verden.

Skrevet

Dette er vel legestanden på sitt aller beste. NEI, dette skal du IKKE akseptere. Han kan ikke avfeie deg etter 10 min, for så å gi en ny time om 3 uker! Du kan alltids skrive brev/klage til fylkesmannen og så synes jeg du skal skaffe deg en ny lege! Lykke til! Dessuten er hans svar helt på kanten av profesjonalitet! RING FYLKESMANNEN!

Skrevet

Som jeg skrev på Småtroll 1-2 år:

Joda, hvis jeg forlangte at han skulle skrive alle tre papirene der og da, hadde det vært nødvendig med en dobbelttime, men mye av dette gjør han på kontordagen sin, ettersom jeg har skjønt. Dessuten hastet det veldig med erklæringen til NAV, ang uføresøknaden, det hastet "sånn passe" med henvisning til det behandlingsstedet, og det hastet "overhodet ikke" med henvisningen til ny utredning. Men hvis jeg kunne fått "satt igang" alle tre tingene i løpet av én og samme legetime, hadde det jo spart både legen og meg for mye tid. Det var dét som var tanken min. :o)

Dessuten fikk jeg ikke mine 20 minutter, som jeg SKULLE HATT, men bare 10. Og et annet problem, var at han skulle vært på jobb på legevakten kl 15 og jeg hadde time hos han, på legekontoret hans, kl 1515... Noe som skurrer? ;o)

Skrevet

Og, erklæringen til NAV, for uføresøknaden, ER skrevet og NAV har mottatt den, så DET klager jeg ikke på. Han fikk altså gjort det som hastet aller mest.

Skrevet

Etter å ha lest tråden din, så synes jeg du skal klage til pasientombudet. En lege skal ikke stille krav til sine pasienter på en slik måte, og han gir jo deg skylden for at dette går tregt. At han påtar seg for mye skal ikke og bør ikke være din skyld. Hadde han ringt deg på forhån (eller hadde sekretæren gjort det), og sagt hvordan ståa var - så hadde det jo ordnet seg mest sannsynlig til det beste for alle parter.

Det brevet som ble sendt deg er horribelt i mine øyne, og han burde få en skrape på hvordan pasienter skal behandles i dette landet.

http://www.shdir.no/pasientombudet/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...