Gå til innhold

gamle damer og graviditet..( over 40 år )

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utrolig morsomt å se at veldig mange har en mening om hvordan andre bør leve livet sitt, hvilket hus man bør ha, bil man skal kjøre, og søren meg forsøker dere nå å fortelle folk NÅR de skal få barn!

Jeg bestemmer over mitt liv, og hva andre gjør legger jeg ikke nesen min oppi. Så jeg kan fint si at jeg selv ikke kunne tenkt meg å gå gravid som 40 åring det blir for seint for meg, men om andre ønsker det så værsågod! Syns ikke det er noe gale i det:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man lager et innlegg som dette så understreker vel de unge at de i tillegg er fryktelig naive?

Da jeg var 15 synes jeg alle på 40 var urgamle. Når jeg nå er i voksen alder har fornuften tatt meg igjen og nå tenker jeg ikke :"jøss så gammel du er" lenger.

Det jeg vil si, er at dette innlegget til HI taler for seg selv. Her er vi vitne til ungdommens naivitet og uvitenhet i full blomst, jenter!

Skrevet

All forskning viser også at det rent biologisk sett er best for kvinner å få barn i alderen 20-25. Men det er kanskje helt feil det og? Jeg mener absolutt ikke å bestemme når folk skal få barn, men det er da lov å få ha en mening om hva man syns. Og rent personlig syns jeg det er sent å få barn når man har passert 40. Mener ikke at folk ikke tar vare på barna sine og alt det der, for det gjør de helt sikkert. Men allikevel syns jeg det er for sent. At noen utifra det trekker en konklusjon om at jeg er både naiv, uvitende og gudene vet hva, og at jeg mener 40 år er gammelt, det får være deres problem.

Så klart dør folk som fluer i alle aldre, men jeg kan virkelig ikke fatte hva det er som får folk til å ønske barn i svært sen alder. Kjenner jo folk som er nesten pensjonerte før unga flytter hjemmefra, og igjen, min mening er at det er drøyt.

Skrevet

Det er med denne diskusjonen som med de fleste andre. Det er lett å ha prinsipper så lenge de ikke blir satt på prøve. Jeg kunne nok aldri tenke meg barn som 40-åring da jeg var 19 (da var jo moren min 40). Men årene raser av sted, og når man passerer 30 og har venner på 40, så ser ting ganske så anderledes ut (hvordan skrives anderledes:s til tross for 5 år høyere utdanning, har jeg en tendens til å skrive feil, og jeg ser det slås hardt ned på dette;)).

Jeg vil bare si til deg på 19 som startet "krangelen". Du provoserer godt, og jeg tror mange av de som lot seg provosere allikevel drar på smilebåndet. Det jeg vil si er at du som ung mor, uten mann, kanskje nettopp er av dem som blir en gammel mor også. Du mister litt av ungdomstiden, men tar det igjen så det suser når babyen din blir større. Årene fyker av gårde (skremmende fort). Du tar utdanning (håper jeg), jobber, så møter du nok en fantastisk mann og får lyst på flere barn. Pluselig er ikke slutten av 30-årene eller 40 for gammelt til å få barn lenger, hehe... Det er mange slike historier også. Livet blir sjeldent som man tror:)

Skrevet

Bra innlegg, ilah...Er baare såå enig...

Mye jeg har sagt jeg ALDRI skulle gjøre,men noe av det har jeg nok gjort likevel.Og en av tingene var at jeg skulle ALDRI ha flere barn,om det ikke var med samme mann,som den gang var min store kjærlighet og som jeg da hadde 2 barn med.Jeg var 21 år den gang,mye har forandret seg siden.Både han og jeg har fått 2 barn til,på vær sin kant;-)

Så dere "UNGE" kom tbake om 20 år,så får vi snakkes;-)

Skrevet

Det er vel ingen som sier at ting ikke kan skje her i livet, men det må vel være mulig å gi uttrykk for en mening allikevel?

Jeg tror faktisk at selv om jeg og samboer hadde gått fra hverandre nå, og jeg hadde møtt en ny mann om 15 + + år, så ville jeg hatt veldig vanskelig for å få barn med denne mannen... Og det er jo kun fordi min mening om saken er at det er endel egoisme i å få barn så sent. Kritiserer ikke de som allikevel får barn så sent, men jeg kan virkelig ikke se for meg at jeg hadde fått barn i så voksen alder, fordi det strider imot hva jeg som person står for.

Tanta mi fikk barn sent, og jeg vet jo at hun er en fantastisk mor. Men, jeg har allikevel min mening om det...

Skrevet

Jo, jeg syntes det er kjempe fint å sette ord på ting. Det å høre andres meninger får en til å tenke, og bli mer bevisst på hvorfor man mener det man mener. Og det bør være rom for alt.

Jeg tror også det er viktig alder kan bety mye forskjellig. Det er stor forskjell på 40 åringer, og stor forskjell på 19 åringer.

Og kom igjen, ærlig talt, ligger det ikke litt egoisme i det å få barn uansett alder?

Skrevet

Ja, intressant tråd detta... fick mina 2 efter 40...

appropå forskning: Jag hittade detta på nætet...

"Kvinnor som föder barn efter 40 har större chans att bli 100 år än andra kvinnor, enligt forskare vid Harvard. De tror att det beror på att de försenat klimakteriet och fortsatt producera östrogen längre. Därigenom utrustades de med ett bättre skydd mot såväl hjärtsjukdomar som alzheimers."

Harvard ær ett prestigefullt college i Boston, USA

Jag kænner på mig att de har lite bættre koll æn andra...

Skrevet

trist at 19 åringer som skal ha barn ikke er smartere enn som så...

Skrevet

Bare til opplysning så er det faktisk flere unge kvinner som føder barn med downs-syndrom enn det som det her blir referert til som eldre kvinner. Bare som litt tilleggsinformasjon.........

Skrevet

- det er for det flere unge kvinner føder!

sånn er det bare, det er virkeligheten. men folk må få barn når de vil- barna er verdt like mye. omsorg måles ikke i alder

Skrevet

nemlig - og også det at de eldre har muligheten til fostevannsprøve og da har muligheten til å avbryte svangerskapet om de vil.

Men ellers enig med deg Milani, så lenge barnet er velkommen så har ikke alder noe å si.

Skrevet

Risikoen for at 19 åringer kjører seg ihjel i trafikken er langt høyere enn at en 40 åring får et barn med Downs. Så da sitter barnet igjen med besteforeldrene som "foreldre" hvis det da i det hele tatt har livet i behold? Da kan du begynne å snakke om forsørgere på dødsleie! Min mamma fikk meg som 26 åring, og jeg mitt første barn da jeg var 26. Mammaen min døde for 2 mnd siden, og fikk ikke møte sitt andre barnebarn engang. Man vet aldri hvordan livet forløper seg, og med litt livserfaring hadde også du forstått dette.

Skrevet

Hærre gud, ler så æ rulla... Snakk om delte meninger!

Er nå litt enig med hi, at en gang må det ta slutt, men grensa kan man bare sette selv, min satte jeg ved 35 år, og det blir jeg i år, så dette blir min siste.. Men for guds skyld, få unga når dokker vil, ho sara va jo 90... hahaha

Skrevet

Disse drittungene som kommer med disse idiotiske innleggene er f..n meg frekk i kjeften alltså!! syntes det er opp til hver enkelt å bestemme når det passer for dem å få barn! Alder ingen hindring, så lenge de kan få barn... BTW Barn med DS er mennesker de også, å de fleste av dem er kjemplykkelige mennesker som trives mye bedre enn oss andre "normale"

Tvi for noen drittunger dere er!!!

Skrevet

jeg sier meg så og si enig med deg alså. jeg kunne ALDRI tenke meg å gått gravid i 9 mnd når jeg er over 40 år og kanskje skal bli bestemor selv...min mor og far sier akkurat det samme, veldig kos med små, men også veldig deilig å være ferdig med det....kos å ha de og levere de tilbake igjen. men det er så klart opp til hver enkelt. men er jo litt kjedelig å være 40 år feks og når ungen skal konfirmeres er du 55!! man har jo ikke like mye energi som en person på feks 25. tenk å ha en mamma som er over 50 når du er 15 år....nei det ville ikke jeg hatt.

få dere unge mens dere er unge, da har dere fortsatt masse energi til å ta dere av barnet og dessuten så er svangerskapet mye lettere og det er mindre sjans for å få komplikasjoner....

min stemme går i værtfall imot å få unge når du er over 40!!!!

Skrevet

Tulling! Jeg er mer bekymret for gravide tenåringer som knapt er ferdig med ungdomsskolen! En dame på 40 er IKKE gammel, jenta mi. Tipper at enhver 40-åring er mye bedre skikket til å ta vare på ungene sine enn sånne som deg, som knapt vet hva ansvar er. Ja, der sa jeg det!

Skrevet

hellande... jeg er da også glad at jeg sannsynligvis er ferdig med småbarn når jeg er 40, men jeg er heldig som har et langvarig,stabilt forhold i begynnelsen av 20-årene, og at jeg er såpass etablert i den alderen jeg er nå.

det er mange grunner til at folk venter med å få barn, en grunn kan rett og slett være at man ikke har noen å få disse barna med før i slutten av 30-årene- det er da ingenting gale med det!

hvem vet, jeg som er 22 vet jo strengt tatt ikke om samboeren min og meg holder livet ut. treffer jeg den store kjærligheten igjen som 35-åring, så er det jo godt mulig jeg vil ha barn med han også!

og for meg hadde det ikke spillt noen rolle om mammaen min var 40 eller 50 når jeg var 15- bare hun var omsorgsfull.

Skjerp dere! jeg synes det er helt horribelt å være over 18 år gammel, og ikke kunne se to sider av en sak.

når man vil ha barn, eller det passer best å få barn er helt individuellt- regner med at det ikke var en sjokknyhet?

Skrevet

la meg få mene hva jeg vil også kan du mene hva du vil....

sier ikke at en 40åring ikke er skikkelt til å ta vare på barn, men jeg sier bare at jeg personlig syns ikke noe om å få unge når man er så gammel. om jeg og barnefaren til unegn min hadde gjort det slutt og jeg hadde funnet meg en ny en så kunne jeg ikke tenke meg å få barn igjen. da er det for seint, gidder ikke ha barnebidrag og styr på alle kanter....

dessuten er det forskjell på folk, kanskje ikke alle unge mødre er skikket til å ta vare på barna sine men det er faderen meg mange i 40åra som ikke tar seg av barna sine også....!!!!!!!!

du kan ikke ta alle under en kam, men når du er over 40 da er det for seint!!!! da burde man tenkt på det før!!!

Skrevet

"du kan ikke ta alle under en kam, men når du er over 40 da er det for seint!!!! da burde man tenkt på det før!!!"

Hun kan ikke dra alle under en kam, men dersom det gjelder kvinner i 40 årene er det greit?

Vi har nå vært prøvere i rundt 3 år, så det å få barn har jeg jo tenkt på før jeg blir 40. Men hvis jeg og min kjære går fra hverandre nå, og jeg ikke treffer en ny mann før om 8 år, skal jeg bare legge drømmen om barn på hylla fordi jeg er 40?

Det var dette hodet man har lov å bruke til annet enn pynt, da...

Skrevet

du må virkelig bare ha et stort problem, tipper du er over 30 på måten du tenker....hmmm lurer på om du tenker med rævhåra eller hjernen....

Skrevet

og plutselig så følte jeg meg veldig voksen på mine 22 år, eller der det bare du som er veldig umoden?

det er best å få barn når det passer en selv.

det er trist at du føler du må forsvare din unge alder, ved å rakke ned på de som er eldre enn deg, og det er trist at barnet ditt må vokse opp med slike holdninger rundt seg- men sannsynligvis blir du også voksen en gang!

Skrevet

Skal si du lever opp til nicket ditt, Ungmamma21!

Skrevet

Kan jo virkelig diskuteres hvem som tenker med hva....

Men jeg tipper rævhåra er forbeholdt Ungmamma21....

Lykke til;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...