Gå til innhold

Hvorfor ha barn for en hver pris????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ganske enig med HI. Noen situasjoner passer det ikke helt å få barn. Ser flere her i byen som plalegger barn selv om de verken jobber eller har en litt barnevennlig plass å bo. Da begynner man å lure på hvor tøft de få det fremover egentlig. Men de er jo flinke hvis de klarer seg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også tildels enig med HI. Jeg kjenner fler som "slurver" med prevensjon - de skal jo ta seg sammen og rette på livet hvis det kommer en unge. At de har pengeproblemer så det holder og at de lille som kommer inn blir brukt på alkohol og røyk er jo ikke så viktig å få med. Så i de tilfellene man ikke klarer å ta vare på seg selv i utgangspunktet er det nok ikke store sjanser for at man klarer å ta vare på et barn i tillegg.

Men egentlig var det ikke det jeg ville kommentere. Det jeg ville kommentere var det med mobbeoffer og at barna kommer til å bli sett ned på av de andre fordi de ikke får muligheten til å reise til syden i ferien, eller femstjernershotel, eller en rundreise på alle parkene i hele norden. Hvem er det egentlig som skaper denne "vi har det bedre enn dere fordi vi har penger" holdningen? Jeg kan gi et hint: Det er ikke barna!

Jeg har nok alltid vært den som har hatt minst "opplevelsesferier" da jeg var mindre. Men guuud å mye jeg hadde å fortelle etter at vi hadde vært på sommerferie! Mens andre hadde hatt såkalte opplevelsesferier til syden (som forsåvidt bare er en tur på stranda, veldig få jeg vet om gjør noe mer ut av den ferien enn å ligge på stranda) hadde jeg sett mer av Norge enn de sannsynligvis noen gang kommer til å gjøre! Å fytti så mye man kan gjøre uten så innmari mye midler tilgjengelig. Men standarden er satt så høyt at det ikke er "verdig" å ta med barna ut i naturen f.eks. Reise på fjelltur med telt og overnatte ved et lite vann.

Har f.eks i venninne hvis mor ikke ville være med på hyttetur hvis det ikke var porselensdo der - utedo kom ikke på tale. Og da kan man jo begynne å fortelle om frarøvelse av opplevelser. For hvilken opplevelse er det EGENTLIG å ligge på femstjerners i sydenland og gå på stranda dag ut og inn for et barn i 4-12års alderen?

Men vi har alle våre egne oppfatninger av hva som er "bra" og "dårlig" ferie!

Skrevet

Veldig enig i det der, lille spira!!!

Mine barn skal få oppleve utedass og lyng som papir... slik som jeg har :) Det gjør godt :)

Skrevet

Er nok enig med HI her.

Og hvis det er noen her som føler seg truffet (har selv dårlig råd altså), så er jeg ganske så sikker på at HI ikke mener dere. De HI sikter til (sånn som jeg har forstått det) har nok ikke muligheter til å ha PC og internett vil jeg tro!

Skrevet

lille spira,

Klart det er foreldrene som skaper holdninger hos barna, men uansett er det ikke foreldre som lider under dette. Ja, en holdningsendring må til og foreldre må begynne å tenke over hva de lærer fra seg/sier foran barna sine. Men helt ærlig talt tror jeg ikke det kommer til å forandre seg i den nærmeste fremtid.

Vokste også opp med ferier rundt om i Norge og har nok også sett mer av norsk natur enn de fleste andre i klassen min på barneskolen. Fant fort ut at det langt i fra var "godt nok" i den snobbete klassen jeg gikk, hadde man ikke vært i utlandet var det ikke verdt å nevne. Selv om jeg synes jeg hadde hatt flotte ferier med familien, hvor jeg lærte alt mulig om naturen, var i stand til å lage Finnmarksbål fra jeg var 8 år gammel, var med på ørretfiske i elver/vann i hele Norge, sløyet fisk som en gammel sjømann innen jeg hadde fylt 10, hadde lært meg fjellvett reglene og hvordan jeg skulle overleve i naturen alene dersom jeg av en eller annen grunn trengte det lenge før jeg ble gammel nok til å vandre rundt i skog og mark på egenhånd, ble jeg mobbet fordi jeg ikke hadde vært i "syden". Mine klassekamerater visste knapt hvilket land de hadde vært i, men jeg var den som ble mobbet fordi vi ikke reiste til syden.

Så frem til Norges mødre og fedre kommer til samme konklusjon som både du og jeg (og en god del andre her inne) har kommet frem til, synes jeg det er viktig at barn får oppleve det å reise og ikke være tvunget til å tie stille når læreren går gjennom hva man har gjort i sommerferien og hvor man har vært.

Litt på sidelinjen;

Helt klart at mine barn kommer til å få reist en del, både min kjære og jeg liker å oppleve nye kulturer. (vi er ikke av typen som ligger på stranden, men får med oss hva landet/stedet har å by på av museer, kulturelle opplevelser, historie og andre spennende severdigheter). Men de kommer også til å bli dratt med i skog og mark, jeg kommer til å lære videre det min far lærte meg, som hans far lærte han om natur og litt overlevelsesmetoder, lage bål uten lighter/fyrstikker osv... om det er noe man trenger i dagens samfunn kan nok diskuteres, men det er en lærdom som har gått i generasjoner i min familie, så hvorfor bryte tradisjonen? :)

Skrevet

Til fostermor

Jeg håper du ikke er fostermor til Jonny eller Ronnis barn. Verden er ikke sort hvitt. Du høres bitter ut på meg. Hvis du har den holdningen og er fostermor synes jeg det er litt skummelt. Alle mennesker har sin skjebne, du og, noe jeg leser mellom linjene. Hvis jeg var i din varetekt og hørte deg snakke slik med din bedre halvdel på kvelden etter at jeg skulle være i seng. .....Et barn har en lojalitet ovenfor sitt biologiske opphav som du ikke har noen rett til å tråkke ned på den måten du gjør her. Det kalles ubetinget kjærlighet.

Jeg sender deg gode tanker fordi jeg tror du trenger det, samt en klem

Skrevet

Dårlige og i tillegg fattige foreldre er ikke kjent for å avle advokater og leger. De avler heller ikke nye gode foreldre. Dessværre er man et resultat av BÅDE arv og miljø og miljøet har veldig mye å si. Mødre som avler barn alene (ofte blir det det for det blir slutt når de er 5 måneder på vei eller 3 måneder etter barnet er født.) er utrolig egoistisk og navlebeskuende. De tenker bare på seg selv og ikke på barnet.

En nabo hadde en leieboer. Hun var barn av narkomane selv og oppvokst i fosterhjem. Barnevernet hentet henne når hun var 4 sammen med 3 søsken på julaften da foreldrene satt i heroinrus. Alle tre ble rusmisbrukere. Hun fikk en sønn og hadde en sønn fra før (faren var selvfølgelig fraværende, begge to). Den første sønnen ble tatt fra henen pga rusmisbruk. Da den andre sønnen kom gikk det fint en stund selv om det var ville fester (det får de til på sos.støtte). Da babyen var 10 måneder ble hun gravid igjen!! Tok abort, men ble gravid 3 måneder seinere med "mannen i sitt liv". Fikk den tredje ungen. Ble så fratatt de to av barnevernet pga rusmisbruk. Folk har sett henne sammen med heroinmisbrukere i Oslo.

En grusom start på livet for hennes 3 barn. Akkurat sånn start som hun selv og søsknene fikk.

Det er en sørgelig sannhet at barn av foreldre som lever på trygd og sosialstønader blir trygdemotakere og sosialhjelpsmottakere selv. Det er måten foreldrene skaffer til livets opphold og når barna blir 18 år blir de sent på sosialen etter penger for da mister foreldrene barnetillegget i trygda/sosialstøtten.

Så de som freidig påstår at arbeid ikke er nødvendig for å oppdra friske arbeidende norsk ungdom TAR FEIL! Sorry...

Så til dere som setter unger til verden uten hverken jobb, mann eller tak over hodet: tenk dere om!!

Skrevet

"Mødre som avler barn alene (ofte blir det det for det blir slutt når de er 5 måneder på vei eller 3 måneder etter barnet er født.) er utrolig egoistisk og navlebeskuende. De tenker bare på seg selv og ikke på barnet. "

Dette, sammen med eksempelet ditt -ja, rett og slett hele innlegget ditt, er noe av det groveste eksempelet på generalisering jeg har sett!

"Det er en sørgelig sannhet at barn av foreldre som lever på trygd og sosialstønader blir trygdemotakere og sosialhjelpsmottakere selv. Det er måten foreldrene skaffer til livets opphold og når barna blir 18 år blir de sent på sosialen etter penger for da mister foreldrene barnetillegget i trygda/sosialstøtten. "

Det er jo overhode ikke rom for engang untak fra "regelen" i din verden eller? Så vanvittig bastant....oioioi, apropos fordommer!

Skrevet

"Det er jo overhode ikke rom for engang untak fra "regelen" i din verden eller? Så vanvittig bastant....oioioi, apropos fordommer!"

Så kommer tittentei og slenger rundt seg med sin håpløse retorikk som vanlig. Kun to hjerneceller igjen i de frontallappene der. Det finnes unntak ja.. men de bekrefter jo at det er en REGEL... Du snakker om selvmotsigelse..hahaha

Skrevet

jeg forstår ditt poen. men kan likevel ikke si meg helt enig.

jo barn har kravpåå feire en skikkelig jul, bursdag ol. men hva gir deg retten til å bestemme hvadet skal inneholde. hvorfor kan du dømme et barns og dets families ferie til ikke åvære bra nok?

selv er jeg en av fire, forelsdrene mine hadde ikke råd til mye, men devarbegge i jobb( er enig i at det blir for dumt å klage om man går på sosialen og ikke har tenkt å jobbe, og så klager) våre juler /bursdager handlet om stemning ikke om gavene. og de gavene vi fikk var ting vi trengte. som feks, ny jakke når den gamle var for slitt, sokker truser,ol

feriene våre varvistortsett hjemme men vi var på utallige utflukter. på mange forskjelligesteder, mine foreldre vareksperter i å få med seg familiearrangemanger som var gratis og sørgetfor å arrangere, skattejagter, eventyrturer i skogen, for oss og alle barna inabolaget. og nei vi manglet ingenting. vi hadde akkurat det vitrengte av klær og utstyr. men ikkemer. etter skoleferiene kunne jeg fotelle om kanoturer, konkuranser, ol. hadde altid noe og fotelle.

nå hadde jeg foreldre som ofret seg selv for barna, altid. så når det gjelder sosiale arrangementer som idret var dette ting de mente var viktig. og pappa er idretsman. så ofte var han gjærne trener for alle mulig lag.

nå har jeg fortalt litt om barndommen min, hvor jeg har valgt å si noe om min opplevelse av de materielle tingene du påpekte. men likevel er jeg enig med deg i noe av det dusier. men ikke det materielle.

jeg mener man ikke kan klagenår man selv velger å gå på sosialen fremfor å selv arbeide. men jeg forstår at ikke alle kan velge i perioder. og det er anderledes. jeger også av den tro at vi aalle har påvirkningsmulighet til å endre /påvirke de situajonene ivårt liv som viikkeer fornøyd med. derfor mener jeg at man ikke skal klage.

mine barn har ikke vært i syden. men vi har vert mye i danmark. og jeg har også tatt med meg ideer fra mine foreldre. som å virkelig leke med barna mine. fantasere med dem. mine barn har mere materielle goder enn det jeg hadde som barn. ikke fordi de trenger dem for å hevde seg.

men vi har råd til det. men samtidig så mener jeg det er viktig at de lærer å tavare på fantasien, gleden over å kunne skape noe selv. og det man faktisk har.

såom jul fr deg handler om gavene så handler de for meg om stemningen og det å gå rundt juletreet.

Skrevet

Fornuftig innlegg synes jeg ...fra "Drømmer om.." :)

Vil bare påpeke at dine foreldre jobbet. Det er stor forskjell fra å være fattige sosialklienter til å være hardtarbeidene foreldre med dårlig råd. De jobber, er aktive... som at de fulgte opp på idrett osv. Veldig opptatt av at dere skulle ha opplevelser. Opplevelser behøver ikke koste all verden. Det gjelder å bruke fantasien. Men det er desværre slik at folk som er trygdet/sosialklienter er veldig passive. Det er denne passiviteten som smitter over på ungene sammen med at det aldri er råd til noe selvfølgelig. Håpløsheten smitter.

Så det er ikke slik at man må ha masse penger for å lykkes i oppdragelsen. Det er en kombinasjon av å være godt forbilde for barna ved å arbeide og som du sier ta barna med ut på ting, feks skogsturer, badestranda, musseer. Masse man kan gjøre helt GRATIS :)

Skrevet

Det forundrer meg ikke at du ikke forstår min retorikk, for å si det sånn, hahaha

Hele poenget er jo at det som du sier ER jo på absolutt ingen måte noen regel (ergo:anførselstegn), og ikke engang i din verden er det unntak for det som ikke engang er en regel?

Skjønner jo nå at dette gikk litt for høyt over suppehodet ditt...;-p

Skrevet

Pisspreik og ordkløveri fra ende til annen som vanlig... selvmotsigelsene står i kø!! hahaha

Skrevet

"Men det er desværre slik at folk som er trygdet/sosialklienter er veldig passive. "

Her også ser jeg at du tilegner en hel gruppe mennesker en bestemt "egenskap".

Ikke "de fleste" eller "som oftest" eller "noen trygdede" osv, nei -ALLE folk som er trygda er sånn og sånn.

Kjenner du alle trygdede/sosialklienter du da, siden du påberoper deg en sånn stor kunnskap om deres aktivitetsnivå?

Skrevet

Herregud..er det mulig...

Jeg tillegger dem ikke en egenskap men en ADFERD/HANDLEMØNSTER... Misforstår du med vilje eller er du rett og slett litt kort?

Påberoper meg i ræva... følger du med i samfunnsdebatter i de hele tatt eller lager du bare kvalm fordi du er ekkel? Av det jeg har sett du skrive virker det som det siste er mest aktuelt..!

Skrevet

Jeg ser mitt poeng faller for døve ører ;-p.

Din oppfatning av meg er sannsynligvis like viktig som min er av deg, og jeg gidder virkelig ikke å belemre meg med en munnhuggeri-konkuranse med deg, så jeg ville bare ønske deg lykke til i den svart/hvitt-verdenen din!

Skrevet

Så ikke noe poeng i det du skrev i det hele tatt jeg.. bare ordlløveri og munnhuggeri du beskylder meg for for å bedrive.

Og egentlig interesserer meningene dine meg akkurat der jeg er høyest når jeg peller bær...

Skrevet

Hva eller hvem jeg er fostermor for kan du bare lure på.

Bitter? Hvorfor det? fordi jeg ser at folk som avliver katten sin fordi mat og forsikring er for dyrt skal sitte å fostre opp barn?

Nei du.. ikke bitter.. bare oppgitt over folks manglende evne til å innse at de der og da ikke har det som trengs for å gi et barn et rikt liv.

Hvem har dratt biologiske foreldre og fosterbarn inn i dette?

jo det er du. og ikke meg.

Men om du ikke er oppegående nok til å skjønne at en ting er hva man diskuterer på et forum med kun et nick og hva man prater høyt om hjemme i stua foran et lite barn.... ja da er det vel en grunn til at jeg er godkjent fostermor og ikke du.

du henger tydeligvis ikke med her.. poenget er ikke Ronny og Jonny`s barn.. poenget er at Ronny og Jonny kom til verden i det hele tatt...

Skrevet

og så får jeg be deg om å lese innleggene mine også da.

LESE først FORSTÅ og så SVARE

Jeg snakker ikke om dyre ting.. jeg snakker om pakker generellt.

Juletre og stemning er så... men om du hadde sittet med dine barn på julaften og de igjen satt med fanget fullt av lapper fra mor... vel.. da kan du vel danse rundt den busken til krampa tar deg......

Mystisk egentlig.. at de som mener jeg er materialistisk og trangsynt er de som har sittet med lapper i fanget eller skrevet dem selv...

Noen som føler seg truffet kanskje?

Skrevet

Hverken du eller jeg sitter som livets mestere og kan bestemme hvem som skal ha barn. Verden er som den er, gjør det beste ut av det. Det er din plikt som menneske å vokse bort fra fordommer og trangsynthet, og det kommer du til å gjøre. Jeg forstår innlegget ditt, og jeg forstår deg, men forstår også at et eller annet sted i deg så forstår du mer av menneskeheten enn det du sier i disse innleggene. Å være materialistisk eller trangsynt er kun overfladiske verdier, jeg skrev mitt første innlegg til deg fordi jeg følte hele debatten trengte en annen innfallsvinkel. Det handler ikke om ferie eller gaver, det handler om verdier og etikk, holdninger. Du kan godt si at det er en ting man tenker, sier i voksenforum, og en ting man sier foran barn. Der undervurderer du barn, de ser og føler mer enn de fleste voksne, de hører på andre måter. Forstår du hva jeg mener?

Jeg sender deg atter gode tanker og avslutter min interesse i tema med å si at jeg både forstår deg og er nødt til å prøve desperat å dytte deg videre. Du sitter i garnet som de fleste andre mennesker og jeg håper du kommer deg ut.

Klem

Skrevet

Det er så deilig å se at folk tenker det samme som meg... For ett par måneder siden var det en artikkel i dagbladet om en gravid dame som ikke eide nåla i veggen. Hun hadde visst no utdannelse og ville såvidt jeg forstod ikke ta hvilkensomhelst jobb. Dermed ville hun ikke klare å jobbe de 6 månedene man må for å få rett til mammapenger. Samboern ville heller ikke ta en jobb, han ville jobbe med yrket sitt, hvor det ikke fantes jobber. De virket som relativt oppegående mennesker, men jobbe ville de ikke. Og så klager de over at de ikke ville få så mye støtte fra staten.

Sånne folk bør tenke seg om to ganger før de får barn. De kan helt sikkert gi barnet mye kjærlighet og ømhet. Men når man må stresse med å få nok penger til fiskegratengen til julaften, så gjør det noe med en. Man blir stressa og når man er stressa blir alt anderledes.

Det er ikke godt for barn å vokse opp i hjem hvor man må vri og vende på hver eneste krone. Barna blir tvunget tvunget til å ta stilling til ´voksen´problemer allerede i tidlig alder.

Skrevet

mmmm... enig. Når krybben er tom bites hestene er det noe som heter. Noen som kjenner folk med konstante pengeproblemer? Er det noe som er kjent for å tære på forholdet er det dårlig økonomi. Mangt et ekteskap har havarert av den grunn. For når man ikke har penger til mat og langt mindre til regningene som hoper seg opp kan jeg ikke forestille meg at det er lett å holde på det gode humøret og tenke at jaja.. vi har det jo godt da som har så stor kjærlighet til hverandre og barna våre. Og det gode humører fortar seg ikke når man må nekte poden eller vesla den dukken hun ønsket seg til jul for den er for dyr. Det blir myke pakker hele veien.... men vi har kjærlighet da. Det kan ikke måles i penger.

Skrevet

enten vil du ikke skjønne eller så er du så dum....

Skrevet

Supha, det er ikke så lett å forstå hvor du vil hen med innleggene dine. Du formulerer deg greit, men det er rett og slett noe litt usammenhengende over alt du skriver. Hva ville du egentlig fram til med dette: "Mødre som avler barn alene (ofte blir det det for det blir slutt når de er 5 måneder på vei eller 3 måneder etter barnet er født.) er utrolig egoistisk og navlebeskuende. De tenker bare på seg selv og ikke på barnet."?

Og hva var poenget ditt med det siste innlegget? At dårlig økonomi splitter familier eller som du sier til slutt at kjærlighet ikke kan måles i penger? Skjønte ikke en dritt av det.

Skrevet

Denne tråden får meg til å tenke på filmen Cinderella-man hvor familien sliter hardt økonomisk pga fars arbeidsledighet - er i en periode hvor de er nødt til å motta sosialstønad og snu på hver eneste krone - men selvfølgelig som for alle mennesker som VIL jobbe hardt og prøver - så er dette midlertidig og det kommer lysere tider. Barna i familien har ikke vondt av å lære at man må jobbe hardt noen ganger og sånne verdier ønsker jeg også å lære familien min. De skal i alle fall ikke ta det som en selvfølge at vi skal reise bort i sommerferien eller at de skal få kjempedyre presanger til jul. Jeg håper hovedinnlegget er mer mynta på de menneskene som ikke er villig til å prøve eller gidde - og at det er bare en feil at det også rammer familier som til tider kan slite selv om de ønsker noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...