fostermor*stolt mamma* Skrevet 16. juli 2008 #1 Skrevet 16. juli 2008 En ting jeg ikke skjønner... når man sitter uten jobb, sosial stønad og bor i ei leid rønne. Hvorfor skal man ha barn for en hver pris?? Ikke har man råd til å knapt holde liv i seg selv og så skal man ta vare på et barn? Bilr helt oppgitt jeg! man bør da vel ikke verpe for enhver pris? Sitte og skrape sammen penger til det ene og det andre slik at barna er redde for at det ikke blir jul eller bursdagsfeiring slik de andre i klassen har det. ikke har man råd til å ta de med på ferier eller betale for idrettsaktivitetet fordi det er for dyrt.. Skjønner man ikke hvor dyrt det er å ha barn og at man føder fremtidige mobbeofte? de kan like godt døpe dem Ronny eller Jonny og gi dem kjeledress så de kan begynne å maskin og mekk , innbrudd og brekk med en gang.. Noen burde det vært avls-sperre på!
Gjest Skrevet 16. juli 2008 #2 Skrevet 16. juli 2008 Hahahaha!!! Jeg ler og ler! Herlig innlegg og til en viss grad må jeg si meg enig! Jeg vokste opp med foreldre av den karakteren der, og det stemmer som du sier, det er ikke kjempe tøft å feriere med 20 kroner på svinesund.. Eller ikke få spille fiolin, eller å måtte arve klær av bestemor! Takk og lov for at jeg kan bringe barn inn i en trygg økonomisk familie, hvor man lærer å spare fordi det er sundt og ikke en nødvendighet!
Sånn kan det gå Skrevet 16. juli 2008 #3 Skrevet 16. juli 2008 Avls-sperre høres lurt ut. Spesielt på de som tror penger er det som gir barn en god barndom...
Trollkatt Skrevet 16. juli 2008 #4 Skrevet 16. juli 2008 Ofte, når man leser om familier eller alenemødre som sliter, så har de gjerne fem-seks unger. Det er jo ingen med en fnugg av sunn fornuft som skaffer seg så mange barn når de ikke har råd til mat. Også depper de fordi de ikke har råd til å sende barna på de samme aktivitetene som klassekameratene. P-piller er billig og vett er gratis. Jeg synes synd på folk som er fattige hvis det er uforskyldt, eller pga sykdom og lignende. Men når man ikke fullfører ungdomsskolen, aldri har hatt en jobb, og likevel velger å få en skokk med unger, da forsvinner dessverre min sympati. Synes imidlertid veldig synd på barna som må vokse opp i sånne familier. Penger er ikke alt, men når man aldri får gjøre noen ting, aldri får et helt nytt plagg, kanskje ikke får bursdag- og julegaver, og ikke engang har råd til å ta bussen til bestemor, da har man det sikkelig kjipt.
Gjest Skrevet 16. juli 2008 #5 Skrevet 16. juli 2008 Avls-sperre på de som tror at økonomisk trygghet har noe og si for en god barndom? Er du dum du da stakkars! Ingen sier at pengene er det som alene gir en god barndom, men penger gir både foreldre og barn en trygghet. Og når man vokser opp i et rikt land blir man fort annerledes da man ikke har penger. Man snakker ikke røkke rik, men ihvertfall faste jobber og sunn fornuft!
starfire Skrevet 16. juli 2008 #6 Skrevet 16. juli 2008 *LOL* Fantastisk kommentar... "P-piller er billig og vett er gratis"!! Det må være enavde beste kommentarene jeg har lest her inne på lenge, Trollkatt.
Liagora med 2 jenter Skrevet 16. juli 2008 #7 Skrevet 16. juli 2008 Men røyk og feste på byen har de som regel råd til
AO3 Skrevet 16. juli 2008 #8 Skrevet 16. juli 2008 Hihi, jeg velger å tro at innlegget ditt er skrevet med en viss ironi/sarkasme, selv om jeg absolutt er enig i deler av poenget ditt. Personlig synes jeg ikke man bør få flere barn enn de man har råd til å fø på selv... Klart, man kan bli gravid ved et "uhell" og velge å beholde barnet, selv om man ikke eier nåla i veggen, det er greit. Jeg synes det er bra at velferdsstaten sikrer at færrest mulig blir tvunget til å ta abort pga økonomi. Men hvis man plutselig begynner å ha 4-5 barn - eller enda mer? Da synes jeg det blir verre! Jeg så en dokumentar på TV om noen som hadde 13-14 stykker, ingen av foreldrene jobbet, og hadde ikke gjort det på årevis... De bare levde på staten, mens de klaget over at huset deres (betalt av sosialen, selvsagt) var for lite! Dette var ikke i Norge - heldigvis går ikke mine skattepenger med til å betale for gildet. Det var også en artikkel i Magasinet(?) for ikke så lenge siden, om en alenemor til åtte eller ni stk - all ære til henne for at hun gidder, men hun har faktisk aldri hatt en jobb, og sa selv at hun "levde sin drøm" og var så fornøyd. Ja, det er hun nok - mens vi andre betaler for det. Riktignok er hun nå under utdanning og planlegger å begynne å jobbe om noen år, all ære til henne for det - men fremdeles synes jeg hovedprinsippet bør være at man prøver å finansiere sine egne barn, med mindre det er sykdom e.l. som legger hindringer i veien, selvsagt.
Cilimed nr5 i magen Skrevet 16. juli 2008 #9 Skrevet 16. juli 2008 Nå er jeg litt enig i hi sin vinkling, selv venter jeg barn nr 5, vi bor i stort hus, og har råd nok, men om mannen min, velger å kaste meg og barna på dør, forde han finner ei ny, skal jeg bli sett på som en snylter?? Har vært hjemme med barna i alle år, er evig student, og ville nok ikke kommet meg ut i jobb med det første! Skal jeg liksom væe kvisa på samfunnet si rompe eller???? Noen er faktisk ikke alenemor til mange barn frivillig ( ser bortifra hun med ni unger, fra art. i magasinet da, som forøvrig ønsket seg flere barn!!??) det vil jeg heller ikke at jeg skal bli, men det som skjer skjer! Skal jeg la være å få barn, bare forde vistomatte kansje noe skjer om 3-5-10 år?? Skjær ikke alle over en kam!
AO3 Skrevet 16. juli 2008 #10 Skrevet 16. juli 2008 Cilimed: I tilfelle ville nok det vært en helt annen situasjon enn det HI sikter til? I alle fall slik jeg oppfatter HIs innlegg. I alle fall er det overhode ikke noe slikt jeg sikter til i mitt innlegg. Ingen vet hva som kommer til å skje framover i livet - men man vet jo litt hvordan det vil bli hvis man allerede er på sosialen, og likevel planlegger en hel skokk med unger...
fostermor*stolt mamma* Skrevet 16. juli 2008 Forfatter #11 Skrevet 16. juli 2008 ja vet du kjære deg.. det er det faktisk. for penger som sørger for at regninger blir betalt og maten står på bordet, man kan få det man ønsker seg til jul og bursdag og gir en en ferie som man kan fortelle om når skolen begynner igjen etter sommerferien GIR EN GOD BARNDOM!! når man som barn må sitte å høre mor eller far snakke om at de håper de kan få til litt jul i allefall. og gir barna en liten bok med symbolske gaver som: jeg skal vaske klærne dine hele måneden, eller neste fullmåned skal du og jeg sitte oppe lenge, drikke te og være ute og lese eventyr.. PISS MEG I ØRET!!! mennesker som har fiskegrateng fra first price som julemiddag pga Null penger bør ikke sitte å planlegge barn spør du meg! Det er utrolig egiostisk og kvalmt!! Jeg snakker ikke om at man skal drite penger. tvert i mot! Jeg har vokst opp i tomannsbolig, men foreldre i full jobb og jeg vet nå at vi til tider hadde det trangt og at kanskje ferien ble kortere eller man ikke spiste ute. jeg har skjønt nå at "restemiddagene" eller "vi gjør det lett i dag-"middagene rett og slett var mammas måte å få ting til å strekke til på til tider. Men det e rhelt greit. for jeg har aldri merket noe til dette før jeg har tenkt over det i voksen alder. men når man leier av sosialen, tar med barna på sosialen og lager måneskinns lapper til jul... kyss meg i øret. Barn er dyrt og ikke for enhver å ha. og det sier jegikke bare fordi jeg er på vei til å bli en bitter barnløs kjærring med en haug med katter i et hus oppi skogen.
Vanilla83 Skrevet 18. juli 2008 #12 Skrevet 18. juli 2008 Vi hadde ikke allverdens penger da jeg var liten, vi bodde hos mine besteforeldre i masse år før mmma og pappa hadde råd til eget. Men jeg og min søster var ønsket i familien og vi hadde en hærlig barndom. Materielle ting betyr nul når de du har rundt deg er glade i deg
MenigMann Skrevet 23. juli 2008 #13 Skrevet 23. juli 2008 Fostermor81: Skal prove aa ikke hisse meg opp for mye. Jeg gaar ut ifra at du er foedt i 1981 og tar DET til etterrettning men allikevel, i en alder av kanskje 27-28 aar sa burde du ha litt mer i fletta, i likhet med mange andre paa denne traaden. Du gaar ut ifra at et barn har rett til ferier, dyre presanger, fancy julefeiringer osv. Det barn har krav paa er trygge omgivelser, mat paa bordet, en seng aa sove i, helse, skolegang og foreldre som bryr seg, uansett status. I gode, trygge Norge saa maales livskvalitet etter hva man har (og det naboen har) og maalet er at alle skal vaere like, koste hva faen det vil (Borsett fra om man virkelig har havnet paa livets skyggeside eller blitt utsatt for rettskrenkelser. Da driter staten i deg men bruker penger paa forbryteren slik at han/hun skal kunne klare seg etter fengselsoppholdet. Nok om det). Kjenner mange, jeg. som har gaatt maskin&mek og de er helt greie, som de fleste andre i landet. Selv saa kan jeg med letthet omgaas baade Joergen Hattemaker og Kong Salomon, noe mange desverre har problemer med. Og du?
AndreVonDrei Skrevet 23. juli 2008 #14 Skrevet 23. juli 2008 Å herre -det er lenge siden det har vært et innlegg her inne som SÅ mange velger å misforstå med vilje! Dere som hisser dere opp "ikke så altfor mye", hehe -les innlegget til HI, da -dere har ingen grunn til å føle dere så truffet!
starfire Skrevet 23. juli 2008 #15 Skrevet 23. juli 2008 Greit nok at barn ikke har krav på hverken ferie eller fancy julefeiringer, det er vel de fleste klar over. Likevel vet jeg det er sårt for et barn å komme tilbake på skolen etter sommerferien og bare måtte høre på at alle de andre har vært på spennende steder i ferien, mens en selv har vært en dag i en fornøyelsespark. Har en kusine som er alene med omsorgen for datteren. Hun er sykepleier, men likevel hadde hun ikke råd til å ta datteren med på ferie i fjor sommer fordi hun var nyutdannet og ikke hadde arbeidet seg opp feriepenger eller hatt mulighet til å legge av noe. Jenta kom tilbake på skolen og da læreren tok en runde på hvor barna hadde vært ville hun ikke fortelle noe. Selvfølgelig, for hun hadde ikke hatt mulighet til å gjøre noe eller reise. I år planlegger vi ferie i november, noe hun ikke vet om da dette skal være en overraskelse til bursdagen hennes i høst. Så tanken på at hun igjen skal måtte komme på skolen og ikke ville fortelle hva hun har gjort i ferien gjør at vi velger å ta en svipptur til New Castle med båten. Så har hun i hvert fall _noe_å fortelle. Så selv om barn ikke har krav på ferie, er det kanskje en god ide å tenke over økonomien før man velger å få barn. Har heller ikke problemer med å omgås hverken Jørgen Hattemaker eller Kong Salomon, og mener slett ikke at man bør ha en BA grad for å få barn. Men fast inntekt og mulighet for å legge til side litt hver måned til ferier, juleferinger, bursdager o.l er jo slett ikke så dumt når man vil ha barn.
MenigMann Skrevet 23. juli 2008 #16 Skrevet 23. juli 2008 Joda, enig med deg paa mange maater men selv saa foeler jeg ikke at det er god nok grunn aa IKKE faa barn fordi juelfeiringa kan bli saa som saa og dyre ferier blir det heller ikke. Husker selv fra barneskolen et par som ikke kom fra de beste okonomiske kaar og det kunne nok vaere vanskelig iblandt, spesielt naar man sammenlignet med hva de andre barna hadde. Allikevel, foer man setter barn til livs saa boer man ha tenkt over sin okonomiske situasjon. Forresten, jeg har forstaatt ironien men har likevel valgt aa ytre en respons.
Undrende85 Skrevet 23. juli 2008 #17 Skrevet 23. juli 2008 Hvorfor la noen som syns enkelte navn høres kriminelle ut få avle fritt? Skjønner du ikke at du avler barn som vil arve dine holdninger og bli mobbere? *bare delvis ironisk ment* Jeg tror nok det at man får barn fordi det føles riktig, eller fordi det var totalt uplanlagt men man ikke syns abort er det rette for seg. Uavhengig av pengene man vokser opp med, så kan en barndom være både god og trygg eller fæl. Jeg vokste opp med en alenemor som måtte snu hver krone pga gjeld hun ikke hadde forutsett på noen måte at hun måtte takle alene (de var jo to da gjelden ble stiftet). Men jeg syns da ikke jeg har hatt det så ille likevel! Mobbing skjer pga barnas personlighet. At man kan henge det på synlige ting som "mamman din har lite penger" eller "pappan din har feil jobb" har egentlig ikke noe å si, for det er mange som har det "godt" hjemme som likevel blir mobbeofre! Å ta vare på et barn handler ikke om pengene du har i hånda, men evnen til å ta vare på et barn, og den har lite med kronestykker å gjøre. Det har mye mer å gjøre med evnen til å gi barna en oppvekst der voksentemaer som bl.a. økonomi ikke er noe barna får høre så mye om før de er gamle nok til å jobbe osv. Enten man har mye eller lite penger!
fostermor*stolt mamma* Skrevet 23. juli 2008 Forfatter #18 Skrevet 23. juli 2008 MENIGMANN OG UNDERLIG85 Vel, uanvengig av alderen så er jeg faktisk ganske oppegående. men om det er alt man har å ta meg på så for all del:) Jeg snakker heller ikke om fancy julegaver og bursdager. Om dere i det hele tatt gidder å lese! Jeg snakker om folk som ikke har råd til mat ut hele måneden og som skriver lapper til barna sine fordi de ikke har RÅD TIL JULEGAVER I DET HELE TATT!!! jeg snakker ikke om nye mobiler eller merkeklær. jeg snakker om en bamse til 50 kroner på Nille eller en boks med fargestifter! Skjønner noen tror jeg henger ut folk som vrir og vender på hver krone for å få ting til å strekke til. men da ber jeg dere komme ut av tåkeheimen og lese mine innlegg! Vi snakker bunnsjiktet! folk som ikke en gang får ting til å gå rundt ved å vri og vende på krona, for krona er ikke der!! Gjeldsanering, sosial stønad og en ynkelig rønne som staten har gitt dem en billig leiesum på. Som bruker fillete klær fordi de ikke en gang har råd til å kjøpe seg en bukse. som koster på seg en hel pakke fiskegrateng fordi det er jul. Fortsatt noen her som føler seg uthengt? ja vel... KONDOLERE MED JÆVLIG BARNDOM! og velkommen inn i den virkelige verden! De fleste foreldrene er glade i barna sine og gir dem ern kjærlig oppvekst! men det funker dårlig i lengden når skapene er tomme for mat og strømmen er steng for hundrede gang...
Sofia-hjertet mitt<3 Skrevet 23. juli 2008 #19 Skrevet 23. juli 2008 Er sjokka over at så mange her inne har mangel på respekt for andre menneskers problemer, livsstil og holdninger....her inne er det galt å ha dårlig råd, være ung, være gammel, være dysletikere, and you name it... syntes heller folk som er fattige kan få barn, enn mennesker med så lite respekt for andre, at de kommer til å lære opp unga sine til å gå i samme sti.... Sier ikke at det ikke er greit å komme med meninger, men her inne er det endel som rett og slett er litt for store i kjeften!
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 24. juli 2008 #20 Skrevet 24. juli 2008 Lena*Engel i magen* Tror virkelig ikke du har lest innleggene som HI har skrevet, for er ikke snakk om å ha dårlig råd osv. Det er faktisk snakk om å IKKE ha råd i det hele tatt! Dere er altfor nærtagne, dra på et annet forum dersom du syns dette ble for hard kost!
AndreVonDrei Skrevet 24. juli 2008 #21 Skrevet 24. juli 2008 Dette bunner jo i: Folk som ikke er i stand (på et økonomisk plan) å ta vare på seg selv -I UTGANGSPUNKTET- og at de ikke burde gå rundt å planlegge å få barn? Er det virkelig noen som kan være uenige i det? Ikke de som havner i en eller annen tragisk livssituasjon, blir enslige, uføre eller det som verre er, men de som er det FØR de tar valget om å sette et barn ut i verden! Blir mer provosert av kvinnsa som tror alt dreier seg om de og dermed mister evnen til å lese, jeg, enn innlegget til HI!
Sofia-hjertet mitt<3 Skrevet 24. juli 2008 #22 Skrevet 24. juli 2008 hard kost for meg er det ikke... tenker faktisk på dem dette gjelder, hvordan de må føle seg... slik folk snakker til, og om hverandre her inne, er det meget få jeg mener er egnet til å være foreldre!
AndreVonDrei Skrevet 25. juli 2008 #23 Skrevet 25. juli 2008 Da er dette stedet nok nettopp for hard kost for deg, dersom du er så nærtagen at du tror folk bryr seg om sånt. Man må ta ting her inne med en klype salt ;-p Tror nok ikke jeg har sett noen som mener at en dyslektiker ikke er egnet til å være mor, men at det kan gå litt hett for seg i diskusjonens hete er vel rimelig å si. Men si meg? ER du uenig i HI's påstander?
Trollunn Skrevet 7. august 2008 #24 Skrevet 7. august 2008 Akkurat det der er jeg så sinnsykt enig i fostermor81! Og til alle gærninger her inne som VIL misforstå temaet i denne tråden: DET ER FORSKJELL PÅ Å HA LITT DÅRLIG RÅD, OG Å LEVE PÅ SOSIALSTØNAD, DRITE I Å PRØVE Å JOBBE, HA NULL OG NIKS-JA I HELE TATT! En annen ting: det er ikke noen hemmelighet at sosiale problemer/barnevernssaker, henger sammen med folk i slike situasjoner. Men unger skal de ha, jaaaa da. Grrrrrrrrr.
Trollunn Skrevet 7. august 2008 #25 Skrevet 7. august 2008 ...Og, bare for å helle litt mer bensin på bålet: det er faen meg lettere å få unger, enn å anskaffe seg dyr!!! Behandler du dyra dårlig, så kan du risikere at du for forbud mot å ha dyr... hehehehe, vittig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå