Gå til innhold

Jordmødrene og smertelindring

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har fødd to ganger med kun lystgass(ble bare kvalm av den)

Og jeg vil heller føde med kun lystgass fremfor keisersnitt iallfall.

Er jo så mye lettere å komme seg etter en fødsel enn et keisersnitt. Det er jo en stor operasjon det da.

Så KS ser jeg at jeg slipper ja :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ein kan vanlegvis stå oppreist sjølvom ein har epidural. Dersom ikkje har nok anestesilegen gjort en dårleg jobb..

Skrevet

Jeg er faktisk enig med jordmora på tv. En gjeng med pyser!!!!

Regner med at alle som reagerte på det utsagnet hennes har født med smertestillende.

Synes også det var helt greit at ho tok smertestillende for nakken, ho var tross alt på jobb og burde klare å utføre jobben tilfredsstillende.

Skrevet

....jeg synes det er fantastisk at de mener epidural er noe piss.....selvsagt er det en stoooooor årsak til mange komplikasjonsfødsler....en annen årsak er for eks når de ikke gidder å vente og setter i gang fødsel med samme resultat.....ubønnhørlige krampesmerter og epidural som resultat.....mange tror de ikke kan føde fordi de blir satt på kur....og ingen opplyser om at smeretene som oppstår da er sinnsyke i forhold til normal fødsel.....og hvor mange litt trege fødende blir ikke satt på kur????

Skrevet

Anonym 00:13: Har du født uten noen smertelindring el?? for det har nemlig jeg! Å neste gang skal jeg skrike så høyt på epidural at de hører meg til kina!!!! En er ikke pyse fordi om en ønsker noe mot de ENORME smertene som en fødsel medbringer!

Skrevet

Jeg har født 2 uten noe smertelindring, og kommer til å gjøre det igjen.

Jeg ønsker ikke epidural,da skal det jammen være siste utvei.og ikke da engang syns jeg det er greitt.. VIL ikke ha det der jeg.....

Jeg har vel sannsynligvis ikke tid heller,siden mine fødsler ikke drar ut.

Forrige varte 1 time fra 4 cm til gutten kom ut.

Men når det er sagt så syns jeg ikke alle er pyser for det om de velger epidural.. De som jeg syns er pyser er de som bestiller epidural omtrent før de kommer til sykehuset,og tror at kun det er løsningen..

Jeg tror det går an å se det litt an,få litt akupunktur,og andre div enkle ting og hjelper ikke det , ja så kan epiduralmannen komme,for da har en hvertfall prøvd litt andre ting først.

Skrevet

millie+bebi

Ja, jeg har født 3 barn uten smertelindring av noe slag. Selvfølgelig er det vondt, men ikke slik at jeg skriker av smerte.

Skrevet

enig med anonym 00:41 !!!

Skrevet

Det med risikofødel er litt overdrevent. Det er mer risiko dersom en velger slik hjelp, men ikke storrisiko. Jeg hadde epidural(pga tidligere KS). Og jeg gikk rundt der jeg ville:)Med stativet da, så klart;) På do i ett sett, for det kjentes ut som om jeg skulle drite hele tiden.

Men jeg måtte ha riefremkallende medisin i tillegg. Nå har jeg dårlige rier selv(som forklarer KS).

Jeg kjente pressriene så det føk etter, ingen problemer der.

Skulle jeg ha flere barn, så hadde det blitt epidural igjen også:) + lystgass ved behov;)

Skrevet

Jeg husker at da jeg så denne episoden så tenkte jeg at dette var satt sammen for å trekke fram akkurat dette med epidural og "pysete" kvinner. Hvorfor valgte de å spørre akkurat henne, som hadde kink i nakken den dagen, om hva hun synes om smertelindring? Akkurat det irriterer meg mer enn hva den dama faktisk mener om smertelindring... Det ble så falskt hele greia... Jeg tror at hennes personlige mening hadde sett annerledes ut dersom de ikke hadde trukket frem at hun hadde kink i nakken den dagen. Men jeg tror også at hun godt kunne ha formulert seg annerledes!

Skrevet

Jeg har amnge ganger tenkt på at det virker som om jordmødre liksom lever i si egen verden med sin egen ideologi. Både når det gjelder smertelindring og amming er de jo ikke helt i takt med den allmenne hop.

Ette å ha født har jeg fått et særdeles negativt inntrykk av jordmødre, ikke fordi de ikke gjorde en god jobb, for det gjorde de. Men jeg kjenner at jeg virkelig har store problemer med å akseptere det kvinnelige lidelsesfellesskapet de prøver å konstruere. Da jeg syntes det ar vondt å amme, gikk en av jormødrene ruindt å sa"Ja, vi kvinner må lide litt" mens hun skulte på mannen min.

Jeg synes de også ofte prakker denne ideologien over på andre, og det irriterer meg så grenseløst.

Husker jeg sa til en av jordmødrene "Jeg anser meg ikke først og fremst kvinne, jeg er først og fremst et menneske!"

Skrevet

jeg må også si meg litt enig i det jordmoren sier. hu var jo ikke negativ til epidural mot den fødende som lå i senga. hu snakket om det etterpå. jeg har født helt naturlig uten smertelindring, og kommer til å gjøre det denne gangen også. fikk et drag lystgass, men den følelsen av å være full den kan jeg ikke fordra. ellers fikk jeg ingen ting. likevel opplevde jeg fødselen som svært fin, og det var ikke så vondt at jeg trodde jeg skulle daue.

å det med at hu tok seg smertestillende for nakken reagerte jeg og på da, men så tenkte jeg, at hu var faktisk på jobb, og skulle utføre en viktig jobb for de fødende.

Skrevet

Ja, ja Dumle men ligger du i over ett døgn med rier og utmattelsen nærmest tar knekken på deg kan det nok hende at du også skriker etter epidural. Mitt poeng er at hver fødsel er forskjellig og at det i flere tilfeller er det helsepersonell som bestemmer for deg. For at de fødende skal kunne hente seg inn til pressriene blir mange overtalt til smertelindring. Når det er sagt har jeg født uten smertelindring og velger å se hvordan fødselen denne gangen uttarter seg før jeg tar noen som helst avgjørelse på forhånd om hva jeg skal ha eller ikke.

Lykke til alle sammen!

Skrevet

Beklager Dumle, jeg var litt kjapp på avtrekkeren her. Leste ikke hele innlegget ditt før jeg fyrte av. Vi har kanskje noenlunde samme formening om tingenes tilstand.

Skrevet

Jeg også reagerte sterkt på episoden i går. Hva var budskapet de ville ha fram? Epidural finnes og er et godt tilbud til dem som trenger det - vi kan ikke gå tilbake på det. Det der med kink i nakken var skikkelig oppkonstruert - tåpelig.

Jeg så de fleste episodene da serien gikk forrige gang og har generelt et inntrykk av at akkurat denne jordmora ikke egnet seg i serien (eller i yrket?) da hun flere ganger opptrådde direkte uprofesjonelt. Kommentaren i går om at den ene ungen bare liknet på mora og "er det noe av deg i denne babyen i det hele tatt, da?" som hun sa til faren, var langt over streken. I en annen episode får hun ikke til å stille inn en pumpe for drypp og sier høyt og tydelig inne på føderommet at "meg og teknisk utstyr, altså! Det eneste jeg kan er vaskemaskinen hjemme". Snakk om å skape trygghet for den fødende og den vordende far.

Nei, takke meg til Barnmorskorna på svt! www.svt.se/play

Skrevet

Anonym 00:41: Det høres ut som om du da mener at INGEN har så store smerter at de "trenger" å skrike?

Jeg måtte holdes fast av 4 sykepleiere (en på hver arm, og en på hvert ben) fordi hvis ikke slo jeg ned alle som var i nærheten.

Og jeg tør ikke oppføre meg sånn til vanlig, det var ikke mulig å la være å gjøre det.

(fødte uten smertestillende, rett og slett fordi det ikke gikk an å gi meg noe ettersom det i følge mannen min så ut som en scene fra exorsisten).

Skrevet

kommentaren om at hu var helt idiot teknisk men kunne vaskemaskina hjemme var samme episode som da hu kommenterte smertelindring. altså episode nr 2. synes egentli det er flott at hu letter litt på stemninga jeg da. har hatt nok JM som er potte sure og "bare" gjør jobben sin.

Skrevet

Jeg ble satt på drypp for å sette i gang fødselen. Hadde hatt rier i to-tre døgn. Var ikke spesielt vondt, men ubehagelig. To og en halv time etter dryppet var satt inn sendte jeg samboeren etter jordmor for å ordne epidural til meg. Selv om jeg i utgangspunktet var imot det... Mente kanskje også at det var "pysete" å bruke smertelindring på denne typen smerter... Skulle jo være naturlig, og jeg måtte da klare det i en så kort stund... Uansett fikk samboeren beskjed at de var midt i vaktskifte og jeg måtte vente litt. De trodde ikke jeg var kommet så langt i fødsel at jeg kunne få det uansett.

Etter en halv time kom en jordmor inn og undersøkte meg. Hun ringte straks opp til legen, for om jeg skulle ha nytte av epiduralen måtte den settes raskt. Men da han kom var det for sent... Pressriene startet innen det neste kvarteret. Da "forsvant" smertene. Herlig følelse må jeg si. Var jo litt vondt i fødselskanalen da, men helt overkommelig. Og etterpå var jeg sjeleglad for at jeg ikke fikk epiduralen. Skammet meg litt for at jeg hadde bedt om det, men har ihvertfall fått bedre forståelse for de som faktisk ber om det.

Skrevet

jeg mistet litt respekten for hun når hun klagde over de som velger smertelindring, samtidig som hun tok seg en pille fordi hun hadde litt vondt i hodet/nakken eller hva det nå var. Ser ikke forskjell på det hun gjør og det de fødene gjør, benytter seg av de midlene man kan for å ha minst mulig vondt.

Skrevet

Nei, man MÅ ikke ligge etter epidural. Hvorfor svarer du på noe du ikke vet? Har spurt flere anestesileger om dette! De gis jo i doser, og man MÅ ikke ligge.

Skrevet

Synest ikke det var noe galt i å si det.. var hennes mening..

men men... eg reagerte iverfall isje på det..

EPIDURAL:

Dette er den mest omfattende bedøvelsesformen man kan få under fødselen.

Epidural kan være svært nyttig for fødende som er engstelige for smerter, eller som er veldig slitne pga langsom framgang i fødselen.

Det er en anestesi lege som setter bedøvelsen direkte inn i hulrommet i ryggmargen. ved sprøyte.

Tidligere unngikk man ofte epidural fordi den gjorde at man ble midlertidig lammet og henvist til fødesengen.

Nå brukes mindre doser, og smertene kan reduseres uten at den fødende mister føligheten i beina.

KRITERIER FOR OG FÅ EPIDURAL:

*Fødselen må være i en aktiv fase, åpningen i mormunnen må være på minst 3-4 cm.

*Man må ikke ha alvorlig rygglidelse fra tidligere.

FORDELER:

*Epidural gir svært effektiv smertelindring.

*Medikamentet blir ført via et pumpesystem, og nye doser blir tilført ved behov.

*Med den nye epiduralbedøvelsen kan kvinnene delta raskt , og komme raskt i form igjen etterpå.

ULEMPER:

*Noen kan få litt dårligere rier, og det kan bli nødvendig å stimulere til bedre rier.

*Hvis kvinnen får epidural i lengre tid enn 6-8 timer, kan også barnet bli påvirket.

*Medikamentet kan føre til blodtrykksfall.

*Gis epidural for tidlig, kan fødselen stoppe helt opp og keisersnitt kan bli nødvendig.

*I skjeldne tilfeller kan det oppstå hodepine etter epiduralbedøvelse. Dette vil normalt gå over iløpet av et døgn eller to.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Skrevet

Jeg så sånn halvveis på det i går, og hørte en av de kom med utsagnet: "Hvordan man takler fødselen har mye med innstillingen til den fødende å gjøre" Det tror jeg det er mye sant i!! Hvis man går hele svangerskapet og er bestemt på at man skal ha all den smertelindring man kan få har man en negativ holdning til smertene. Hvis man går inn i en fødsel og tar det som det kommer, trenger man smertelindring, ok, det er ikke verdens undergang, men om man klarer det uten er jo det topp!! Poenget er bare at man må ha et åpent sinn!!

Ingen fødsel er lik. Jeg kan ikke sitte å si at alle som får smertelindring er feige selv om jeg har klart to fødsler uten smertelindring.

Og dere som har fødselsangst... Får dere hjelp med dette i forkant av fødsel?

Nå får jeg sikkert mange reaksjoner, men jeg tror mange fødende gjemmer seg bak at de har fødselsangst... Det er jo hjelp å få der ute. Benytt dere av det!!!

Skrevet

Jeg vet hvem denne damen er. Hun har en utrolig humor og hun mener ikke å dømme nærtagende, hormonelle, gravide kvinner (slik som meg selv) Det hun sa ble tatt veldig ut av kontekst fra hva de spurte henne om. Husk på tv, så klipper og limer de akkurat sånn de vil.

Hun er en veldig koselig, utolig flink jordmor og jeg ville drept for å ha henne som min jordmor. (og jeg er veldig pinglete når det gjelder smerte, og veeeldig nærtagende for tiden når folk kommenterer ting!)

Skrevet

Det er vel slik at epidural er kjent for å ha en negativ virkning på selve fødselsforløpet. Altså blir man så bedøvet at kroppen rekker ikke, eller klarer ikke henge med, og fødselen kan gå saktere av den grunn. Noen ganger må de ta kvinnen av epiduralen igjen for å få opp flyten og tempo, men så varer det da ikke lenge før hun ber om en ny dose og slik kan man fortsette lenge. Heldigvis er kvinnekroppen lagd for å bære fram og føde barn, så de fleste greier dette helt fin uten for mye smertelindring. Når man er med helt fra start og lar kroppen jobbe, dannes så mange endorfiner at man får en viss smertelindring. Derfor blir vi vant med en økende smerteskala, og klarer å gjennomgå en fødsel. Se for deg en skala fra 1-100, hvor du får epidural på rundt 50, om du da blir tatt av epiduralen så må kroppen klare en utvikling fra 1-100 på noen sekunder. det er pain det.

Hold ut jenter, dette kan alle klare (såfremt det ikke er noe veldig alvorlig som skjer da)

Jeg har selv født to barn uten smertelindring. Jeg sier ikke at det var godt,, men det gikk helt fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...