Anonym bruker Skrevet 15. juli 2008 #1 Skrevet 15. juli 2008 Jeg så nettopp på jordmødrene på NRK.. ikke noe sjakktrekk kjenner jeg i ettertid.. Jeg håper jeg ikke ender opp med en jordmor som hun lyse med kink i nakken. Tydeligvis fryktelig negativ til smertelindring. Jeg syns det er ganske drøyt når en jordmor sier at dagens fødende har blitt pyser! Nå har jeg jo hørt forskjellige ting om epidural, men på dette sykehuset virket det som om at det var en gjengs oppfatning at epidural var negativt for fødselen. Jeg har fødselsangst, og det eneste som holder motet oppe på meg er tanken på smertelindring, men når jeg hører at en jordmor sier at man ved epidural faller inn i kategorien for risikofødsel så får jeg jo angst for det også..
Snupi27 Skrevet 15. juli 2008 #2 Skrevet 15. juli 2008 ja, akkurat det der reagerte jeg på og.. og når hu i TILLEGG sier vi er en gjeng med pyser så klager henne på nakken sin og må ta smertestillende pga den??? litt verre å føde kanskje?? herregud.. epidural kan stoppe litt på riene, eller ikke stoppe de da. men noen kjenner pressriene dårligere så de blir fortalt når de skal presse =) har du lyst å ta smertestillende så gjør du det.. det gjorde jeg, men brukte ikke epidural..
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2008 #3 Skrevet 15. juli 2008 Jeg har motsatt oppfatning etter å ha sett alle seks episodene. Det er jo flere tilfeller hvor kvinnene får epidural før de er i aktiv fødsel. Synes det virker som de bestiller epidural i hytt og pine, og prioriterer å få til skikkelige rier med drypp, i stedet for å la kvinnen gå oppe og få hjelp av tyngdekraften. Legg merke til at nesten alle kvinnene føder liggende på ryggen...
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2008 #4 Skrevet 15. juli 2008 Christine... Hihi, jeg reagerte også på at hun etter den utbasuneringen om fødende pyser holdt på å segne om av nakken sin og sjanglet seg rett til pilleskapet Anonym 24:42 Jeg har bare sett i dag, så det er sikkert annerledes når man har sett alt. Men jeg holder fast på at jeg ikke vil ha en jordmor som hun lyse med kink i nakken HI
Lacey*har fått erta Skrevet 15. juli 2008 #5 Skrevet 15. juli 2008 Jeg og reagerte på det, helt til jeg så det på nett og fikk med meg en gang til hva hun egentlig sier. Hun sier at hun selv var pyse også Så hun omtaler seg selv også når hun trekker frem pyser:)
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2008 #6 Skrevet 15. juli 2008 Kan man stå i oppreist stilling når man har fått epidural? Eller blir man lammet og må ligge?
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2008 #7 Skrevet 15. juli 2008 Joda jeg forstår irritasjonen MEN samtidig mener jeg hun har noe rett, i forhold til tidligere så behandler mange graviditet som en sykdom og alle fødsler som noe risikofylt. Våre mødre (vi som er født på 70-tallet) var mindre sykemeldte og jobbet gjerne rett opp til termin. Nå har "alle" bekkenløsning og krever epidural før de entrer fødestuen *satt på spissen*. Jeg har selv født med epidural (måtte gr. setefødsel) og synes det var himmelsk men hadde i utgangspunktet tenkt å la fødselen forløpe seg slik den skulle og så se etterhvert. Jeg tror poenget hun egentlig ville fram til er at fødsel er naturlig og kroppen vår makter å føde uten hjelpemidler, det har vært gjort det i millioner av år....
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2008 #8 Skrevet 15. juli 2008 Anonym 24:42 = Anonym 20:49 Litt vindskjev etter å ha sett fødsler en halv time HI
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2008 #10 Skrevet 15. juli 2008 Anonym 21:08 Jeg var egentlig ikke irritet Jeg bare sa at jeg ikke vil ha en slik jordmor fordi ejg har fødselsangst og fordi at jeg er veldig usikker på dette med smertelindring i utgangspunktet.. hører jordmødre tale for begge sider. Jeg vet at jeg vil føle meg tryggere med smerteindring tilgjengelig og tror derfor at jeg vil ha det best med en jordmor som er avslappet i forhold til dette Det er greit at kroppen vår er skapt for å føde, men det er jo ikke noen grunn for at man ikke skal kunne lindre smerte når smertelindring er tilgjengelig.. det hadde de sikkert gjort før i tiden også dersom det var tilgjengelig. En annen sak er selvfølgelig dersom det er fakta at smertelindring skader mor eller barn, men dette strides de lærde tydeligvis om. Dersom det ikke er farlig har jeg overhodet ingen ønske om å fremkalle denne "urkvinnen" i meg ved naturlig fødsel.. karer meg godt halvdopa, det virker som om at folk får med seg fødselen likevel..
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2008 #11 Skrevet 15. juli 2008 Anonym 21:18 var HI masse skrivefeil ser jeg.. fortsatt vindskjev
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2008 #12 Skrevet 15. juli 2008 hun sa jo selv også da at hun selv ikke tålte smerte å godt..
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2008 #13 Skrevet 15. juli 2008 Anonym 21:21 Jeg fikk ikke med meg at hun sa det HI
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2008 #14 Skrevet 15. juli 2008 hun gjorde nok det, så hun inkluderte seg selv i å være pyse
øynesomtinntallerkner Skrevet 15. juli 2008 #15 Skrevet 15. juli 2008 Hun var egentlig kjempevittig og selvironisk:)
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2008 #16 Skrevet 15. juli 2008 Jøss.. denne vittigheten gikk meg hus forbi.. Hvis jeg får en jordmor på sykehuset når jeg skal føde som ikke virker så gira på epidural skal jeg slå henne på skulderen og le godt HI
!!!! Skrevet 15. juli 2008 #17 Skrevet 15. juli 2008 Også er jeg lei av å høre at dette med hvor vondt en fødsel er har så mye å gjøre med smerte terskel. Før i verden døde faktisk nesten halvparten av kvinner i barsel, det kan jo tenkes at hver kropp er forskjellig rustet for fødsel. Det er også stor forskjell på hvordan barnet ligger. Hvorfor skal kvinner på død og liv ha det så vondt som mulig under en fødsel. Naturlig er jo ikke noe vi streber etter ellers i samfunnet. Vi er nemlig ikke skapt til å leve til vi er 80.
øynesomtinntallerkner Skrevet 15. juli 2008 #18 Skrevet 15. juli 2008 Det er for mange kvinnfolk i det yrket. Bla bla bla om hvor fint og flott og koselig og naturlig og vikrig det er å nærmest daue når en setter barn til verden.
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2008 #19 Skrevet 15. juli 2008 Jeg og reagerte på det, helt til jeg så det på nett og fikk med meg en gang til hva hun egentlig sier. Hun sier at hun selv var pyse også Så hun omtaler seg selv også når hun trekker frem pyser:) Hvis ikke det at hun klager på sin egen pysethet for å understreke at hun tilhører gruppen med pyser les kvinner men at hun av profesjonelle grunner mener at smertestillende stortsett er unødvendig ikke er en HELT vanlig hersketeknikk, så vet ikke jeg..... Syntes kvinner bør få velge selv både hvem jordmor de skal ha og hvilke smertestillende de skal ha. Hilsen mann, som ville ha hatt keisersnitt.
øynesomtinntallerkner Skrevet 15. juli 2008 #20 Skrevet 15. juli 2008 Derfor jeg ville ha keisersnitt.
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2008 #21 Skrevet 15. juli 2008 Fint flott og koselig my ass. En helvetes jobb, som man kan få varige men av. Men all honør til dere som ønsker å gjøre det uten smertestillende. Helt ok for meg. Jeg vil ha epidural, og syntes det er svært uprofesjonellt av helsepersonell å kalle en hel gruppe mennesker pyser. La oss si hun hadde byttet ut dame med utlandske, da ville vi ha hatt bråk, da. Helt greit å tråkke på kvinner i en sårbar situasjon, så lenge man er kvinne selv. Ærlig talt.
Penger Skrevet 15. juli 2008 #22 Skrevet 15. juli 2008 Jeg reagerte også sterkt på denne jordmorens negative holdninger til eget kjønn. At det er flere som henne er grunnen til at mitt keisersnitt alt er bestillt. Har lest nok historier om at anestesilegen ikke er å finne fordi han eller hun gjør noe "viktig" når sprøyten skal settes. Ut av vinduet kaster de ønske brev og det som er skrevet i journalen. Mange har store plager i svangerskapet, i mange land må man alikevel stå på å jobbe fordi man ikke skal gå sulten. Takk gud for at vi har et samfunn som også ser kvinnen som et menneske og at hun derfor har rettigheter.
Penger Skrevet 15. juli 2008 #23 Skrevet 15. juli 2008 Det med egen pysethet sa hun kun for å forsterke sitt poeng, det gjør om mulig uttalelsen hennes enda mere kvalmene. At dama trenger smertestillende for nakken, men ikke unner kvinner det under en fødsel viser den komplette mangel på empati. Æsj for ei øgle.
øynesomtinntallerkner Skrevet 15. juli 2008 #24 Skrevet 15. juli 2008 Signerer den, penger:) Lykke til med planlagt keisersnitt og er flott og smertefri opplevelse:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå