LinnisR83 Skrevet 12. juli 2008 #26 Skrevet 12. juli 2008 Skjønner godt det du sier Nothern, men syntes ikke det er riktig at noen skal bestemme hva du skal gjøre på din egen balkong! Da burde man begynne å dele opp leiligheter da, eller passe på å få røykere i en blokk og ikke-røykere i en annen....men det blir jo for dumt. Man kan jo ikke bestemme hva naboene over,under, venstre,høyre gjør på sin veranda, eller inne, for den saks skyld.... Mener også at om man er så var på ting folk gjør, har man ikke noe i en blokk å gjøre, for der skal man faktisk forholde seg til mange mennesker, og det VEt man når man flytter inn i en blokk.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2008 #27 Skrevet 12. juli 2008 Vi har naboer som røyker, de bor under oss. Det er litt irriterende, hadde tenkt å kunne sette barnevognen ute mens barnet sov- vil ikke at den skal lukte/puste inn røyk så da kan jeg ikke. Kan liksom ikke be dem å slutte heller. Vet at det er vanskelig å slutte, mannen min sluttet da jeg ble gravid, og jeg ser at det er ikke lett.
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 12. juli 2008 #28 Skrevet 12. juli 2008 ... og så beklager jeg alle banneordene som "snek" seg med i innlegget, så det når jeg leste over etterpå... hehe og ps: jeg røyker ikke selv nei, og vet at røyk stinker, men alvorligtalt
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2008 #30 Skrevet 12. juli 2008 Har egentlig lite forståelse for deg. Tenk de som er hyperallergiske og som blir skikkelig syk bare av ett snev av lukta? Jeg tåler ikke når folk brenner bål ute, blir tett umiddelbart. Likeså av gressbrann, kjempeekkelt. Men hva med de da, de kan jo bo hverken i blokk eller på landet de da...
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2008 #31 Skrevet 12. juli 2008 Mindre skadelig for lungene mine å høre på krangling enn å puste inn røyk
LinnisR83 Skrevet 12. juli 2008 #32 Skrevet 12. juli 2008 Men om man ikke tåler røyk, sier man jo ifra på en vanlig måte! Ikke slenger det ut på en slik måte som HI beskriver!
malingus Skrevet 12. juli 2008 Forfatter #33 Skrevet 12. juli 2008 Jeg vil ikke utsette mitt barn for unødvendig mye røyk, og det skjønner jeg veldig godt at ikke nabodama vil heller. Derfor er det jo bare å lukke døra! Verre er det faktisk ikke! Et par som bor i blokka over veien har fest stadig vekk. Balkongen deres vender mot oss, der alle sitter å drikker, snakker og roper. Fryktelig irriterende iblandt, når man skal sove. Men føler dette er noe vi bare må tåle. Det skjer ikke hele tiden og vi bor i blokk. Kan ikke kreve at andre legger seg 23 selv om jeg gjør det en kveld. Den pakistanske familien i 4 etg lager mat som gjør at det stinker i oppgangen både titt og ofte, men ber dem ikke lage anderledes mat forde. Ja, Northern, det er mye man bare må tåle når man bor så tett. Og hun sa det jo selv i fjor, hun likte livet i blokk. Det er dessuten bare de siste par mnd jeg har røyka.
malingus Skrevet 12. juli 2008 Forfatter #34 Skrevet 12. juli 2008 Dette dreier seg ikke om hva som er verst. Det er snakk om at alle parter må vise hensyn. Hva slags hensyn syns du hun tar til meg?
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2008 #35 Skrevet 12. juli 2008 Det er sant, man kan klage ordentlig. Men, hvis man vil ha slutt på krangling, så må man være villig til å ta litt hensyn selv.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2008 #36 Skrevet 12. juli 2008 Jeg er x-røyker og har nå vært ikke røyker i 4 år. Jeg fårstår virkelig ikke hvorfor du begyner å røyke når du har barn hjemme og ikke vil at de skal utsettes for røyk. Det blir de uansett når du koser med de. Røyk ånden din inneholder kullos som kan føre til krybbedød. Det er utrolig irriterende å ha naboer som absolutt skal røyke, men de kan ikke røyke inne hos seg selv men la all røyken sive inn hos naboene i stedet. Om du absolutt skal røyke kan du gjøre det inne hos deg selv.
malingus Skrevet 12. juli 2008 Forfatter #37 Skrevet 12. juli 2008 Ta hensyn selv? Men hun tar jo ikke hensyn til meg? hva skal jeg gjøre? slutte å røyke bare fordi hun syns det lukter vondt? Og ja, jeg tror nok at hvis det var en reell allergi det dreide seg om, så hadde hun sagt ifra fra første gang hun kjente røyklukt, på en høflig måte!
LinnisR83 Skrevet 12. juli 2008 #38 Skrevet 12. juli 2008 Det er så gøy å høre x-røykere....Heldigvis har ikke jeg blitt så anti-røyk etter at jeg slutta, men syntes det er moro å lese slike komentarer. Jeg mener...bare fordi man er ikke-røker så eier man lufta også da eller? Og skal bestemme hva som skal i luften på vei inn på verandaen til seg selv? Det blir jo for dumt...HALLO! Våkn opp...Takler man ikke andres vaner har man ingenting i blokk å gjøre!
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2008 #39 Skrevet 12. juli 2008 Jeg synes hun skal også ta hensyn, krangling er ikke fint å høre heller. Du kan send en klage til styret, hvis du bor i borettslaget. Men da kan hun klage om deg.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2008 #40 Skrevet 12. juli 2008 da burde man vel laget en liten "allergiger-by" da, til sånne som ikke tåler hverken eller, og som ikke kan leve i et normalt samfunn preget av alle de forskjellige menneskene med alle de forskjellige (u)vanene og livsstilene. Kanskje det hadde vert noe? du vet sånn micael jackson, han har en sånn boble i plast som han sover i, sånn at ikke bakterier og andre skumle ting skal komme inn i kroppen hans, lage en by innkapslet i sånn plast, så slipper man eksos og forurensing også, måtte bare hatt et stort vifte annlegg for å rense luften dere hadde pustet. regler i alergikerbyen: ikke lov å fyre i peisen ikke lov å kjøre bil o.l ikke lov å brenne boss (på bossfyllingen) ikke lov å grille ikke lov å ha dyr ikke lov å RØYKE kan sikkert lage mye lengre liste.... og apropos luftforurensning, jeg blir veldig veldig plaget av eksos, er sikker på de fleste av dere som mente HI var frekk og forpestet luften, kjører bil, buss, fly, båt, ferge osv- fy, så frekke og hensynsløse dere er mot meg, som plages av eksos forurensing, dere tar jaggu ikke mye hensyn! hvor skal jeg bo da liksom? ikke i by? men heller ikke på landet? for der er det så mange teite bønder som klipper gress i stor skala, så hensynsløse de er, mot stakkars meg som har pollenallergi!! så tåpelig hele greien er, slutt å sutre over ting man rett og slett bare må finne seg i at slik er det! Om naboen røyker, på sin EGEN terasse, har dere faktisk ingenting annet å gjøre enn å akseptere det, om dere vil endre på det, så er IALLEFALL veien IKKE å ¨gå å være sur og frekk, da lønner det seg mye mye mer å oppføre seg sivilisert og prøve å komme frem til en avtale på ett eller annet vis. Trodde alle visste det? og å høre naboene kjefte gjennom veggene, er faktisk forurensing det også, støyforurensing, det kan være helseskadelig det også faktisk, da det er ubehagelig å høre på, øker stress nivået i kroppen, kan forstyrre søvn osv, og over tid, er dette også skadelig, og (nesten) ikke et pip nemnes, ser jeg, om at nabodamen burde OGSÅ ta hensyn til HI og hennes barn mtp den stadige kjeftingen. Så naboen burde strengt tatt lære seg å ta hensyn til sine egne naboer, FØR hun roper ut av seg slikt. Og det at hun ROPTE ut døren slik, viser jo akkurat hvor det er denne damen bør kjerpe seg, lyd og bråk og kjefting og smelling. Høres ut som en ubehagelig og slitsom nabo, ikke for å tenke på at hennes relativt store barn, garantert blir flau da de vet halve blokken hører henne og irriterer seg over ropingen....
malingus Skrevet 12. juli 2008 Forfatter #41 Skrevet 12. juli 2008 Bra sagt LinnR83. Mer enn det trengs det ikke å bli sagt!
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2008 #42 Skrevet 12. juli 2008 Når folks vaner går ut over andre burde de tenker seg om. Man kan ikke bare gjøre hva man vil.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2008 #43 Skrevet 12. juli 2008 Røyking er ikke ulovlig i Norge så lenge man er utendørs. Greit, kjenner jeg blir irritert når jeg sitter ute på cafè en solskinnsdag og røyk fra nabobordet siver bort på høygravide meg og, enda værre, på babyer i barnevogner.. Men, da må jeg faktisk bare minne megselv på at JEG valgte å sette meg ute med full viten om at folk har lov å røyke der og det gjorde mødrene med småbarn også.. Så lenge HI ikke bor i blokk med røykeforbud så vet naboen hennes at det kan sive inn røyklukt i leiligheta hennes om hun har dørene åpen. Uansett hvor irriterende hun synes det er så er det likefullt bare sånn det er.. Siden det ikke foregår noe lovbrudd av noe slag her mener jeg at det hadde vært mye bedre om nabodamen hadde kommet å snakket rolig og saklig med HI om de kunne finne en løsning på "problemet" sammen slik at alle blir fornøyde, istede for å skape dårlig stemning..
LinnisR83 Skrevet 12. juli 2008 #44 Skrevet 12. juli 2008 Nei, man kan ikke gjøre hva man vil, men man kan være empatisk, begge veier...Om det gjelder krangling, skriking eller røyking. Nabokjærringa til Hi her, burde klare å lukke døra de få gangene, om det plager henne så utroooolig med denne røyken som kommer i luften (som er for alle, som min lillebror sier) til verandaen hennes...Herreghud, ser dere ikke hvor tåpelig det er? Er ikke hver gang røyken blåser den veien heller. Er umuliog at vinden står på den veien hver dag, så de gangene hun plages av dette, burde hun klare å lukke den forbanna døra. Ellers lager hun bare problemet større mener nå jeg! For verre er det faktisk ikke...
LinnisR83 Skrevet 12. juli 2008 #45 Skrevet 12. juli 2008 Må også føye til at jeg selv skal flytte inn i blokk om 3 mnd, og får jeg en slik nabo, kommer jeg til å si i fra. For slik vil ikke jeg ha det i det heletatt. Jeg må få lov til å sitte på verandaen å ta en øl og en røyk uten at nabodama skal blande nesa si oppi hva jeg gjør på det arealet JEG har betalt for å bo og leve på! Og om hun vil røyke, spille musikk, onanere eller whatever på verandaen, skal hun få lov til det, for da kan jeg dra et annet sted eller sette meg inn og lukke døren. Og blir det formye onanering eller musikk, kommer jeg til å si i fra på en ordentlig måte og spurt om det var noe vi kunne gjøre med det, isteden for å rope det ut slik at hun fikk slengt det i trynet!
meg_med_to Skrevet 12. juli 2008 #47 Skrevet 12. juli 2008 Bor man i blokk så bor man i blokk! Og når man selv har valgt å bo ett sted hvor det er stabla 200 menesker oppå hverandre så er det også en selvføle at noen røyker, noen spiller musikk, noen har skrikerunger og noen lager sterk kryddra mat... Og takler man ikke det, så er det kanskje litt dårlig ide å dele hus med 200 stykker?? Da får man flytte på landet eller i enebolig.... Syns ikke HI er frekk i det hele tatt. Det er HENNES veranda, og der gjør man fader meg det man vil!
Gjest Nordavind fra sør Skrevet 12. juli 2008 #48 Skrevet 12. juli 2008 Skjønner deg kjempegodt HI...jeg syntes det er utrolig merkelige svar du har fått. Greit man må ta hensyn i en blokk altså. Men at man mener man skal sitte inne i et tett rom med en unge på 6mnd å røyke for å skåne naboene, er vel noe av det dummeste jeg har lest her inne. Visse ting må man faktisk kunne tåle når man bor i blokk altså...Ærlig talt. Må være lov å røyke på si egen terasse. Så mange sære kvinner her inne, som gir utrykk for at de er så mye bedre enn andre.. Tror hun over deg sliter mye med seg selv. Går ikke ann og oppføre seg på denne måten. Så frekk...
malingus Skrevet 12. juli 2008 Forfatter #49 Skrevet 12. juli 2008 Godt at det er en del som forstår reaksjonen min da! Tok en røyk ute nå, og så at hun hadde døra åpen. Følte at jeg burde ha dårlig samvittighet... Bør jo ikke det! Håper hun gir seg!
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2008 #50 Skrevet 12. juli 2008 Jeg bor ikke i blokk, men i rekkehus og har betalt mye for det. Jeg skrev vist ikke at da jeg var røyker viste jeg hensyn til mine omgivelser. Det er så mange røykere som ikke gjør det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå