Gå til innhold

KS vs vag.fødsel


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bare hatt KS fordi jeg ikke kan føde normalt. Det er fysisk, ikke psykisk grunn..

 

Jeg hadde en flott opplevelse av selve operasjonen til tross for at jeg bare var i uke 32. Det var mye verre det som ventet etterpå..

 

Jeg var våken hele tiden og mannen min var der med meg. Det var flinke leger og de holdt meg hele tiden oppdatert på hva de gjorde.

 

Jeg kom meg raskt igjen. Hadde lite smerter og såret grodde fint.

 

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe. Ok, la meg reformulere: Det er høyere dødelighet for mor ved keisersnitt enn ved vaginal forløsning.

 

Det er IKKE 40% dødelighet ved vaginal fødsel i dag. Skal man sammenligne så gamle tall, så var dødeligheten ved keisersnitt 100% fra første inngrepet i Norge i 1843 til første keisersnitt som også mor overlevde i 1890.

 

Den økte risikoen skyldes først og fremst komplikasjoner i etterkant, risiko for blodpropp og evt lungeemboli, samt risiko forbundet med anestesi, infeksjoner etc.

Skrevet

Ugg...Nå vil jeg egentlig ikke føde i det heletatt....hehehe..Nå sitter jeg skikkelig i det gitt!

Skrevet

Jeg kan ikke si deg hva du skal gjøre, men kun råde deg til å kjenn på magefølelsen og hva DU føler deg tryggest/mest komfortabel med. Jeg brukte mye tid på å vurdere frem og tilbake mellom ks og vaginal fødsel. Jeg fikk nemlig valget pga fødselsangst. Legen sa at de ville jo selvfølgelig at jeg skulle føde vaginalt, men mht til risiko for mor/barn var det ikke store forskjellen på vaginal fødsel og ks. Jeg tenkte mye på hva andre mente/ville si om jeg valgte ks selv om jeg innerst inne følte meg mest komfortabel med dette (var redd for dette også, men redsel for ks var litt mindre enn vag. fødsel).

 

For meg virker det som en myte at man kommer seg så mye raskere etter vaginal fødsel enn ks. Det virker som dette kommer helt an på hvor greit fødselen eller ks gikk. Man kan ha en grei fødsel og komme seg fort - ha en vond fødselsoppevelse og komme seg seing. Og man kan ha et fint ks og komme seg fort (det gjorde jeg) og et komplisert ks hvor det tar tid å komme seg.

 

Jeg vil i hvertfall si deg at jeg har ikke angret et sekund på at jeg valgte ks! Og jeg har heller aldri følt noe savn etter "fødselsopplevelsen". Det viktigste for meg var at det gikk bra med både barnet og meg og at jeg faktisk skulle bli mor. Ikke hvordan barnet kom ut.

 

Lykke til med valget DITT! Det beste rådet jeg kan gi er kjenn på hva du dypest sett føler best. Det valget er er riktige :-)

Skrevet

Selv har jeg hatt et katastrofekeisersnitt og det var et helvete... Er ikke alltid man kan velge hva man vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...