Gjest Zima *PP?* Skrevet 5. juli 2008 #26 Skrevet 5. juli 2008 hvorfor er det det? jeg kjenner ingen som har hatt kjipe fødsler, med unntak av en, og ingen av de var like oppegående som meg. det går på innstilling. :-) hvorfor skal du få lov å anbefale fødsel, men ikke jeg keisersnitt, som for meg var helt herlig? blir akkurat det samme :-) syns det blir så dumt at folk som har hatt hasteks svarer jeg.. for det er ikke det samme.
Gjest Skrevet 5. juli 2008 #27 Skrevet 5. juli 2008 Jeg fikk en såkaldt "lavterksel for keisersnitt lapp" fra legen og jordmor, pluss at jeg var å snakka med en av fødelslege på forhånd. Var en spesiell situasjon og jeg hadde ekstremt vanskelige tanker og følelser rundt fødsel. Vi kom fram til at jeg skulle forsøke, og at hvis det viste seg at jeg fikk panikk og angst, ikke klarte å la dem undersøke meg så skulle jeg få keisersnitt. Det er ikke alltid man kan få til slike avtaler, men snakk med jordmor om det kan være en mulighet i hvertfall. Da kan de i visse tilfeller forsøke å sette i gang fødselen også, de skulle det på termindatoen min, men jeg fikk rier av meg selv 3 dager før, gikk kjempe fint og jeg var rolig under hele fødselen, det var nesten rart hvor rolig jeg ble da riene satte inn. Jeg forstår angsten, det er ikke lett å vite på forhånd, håper du finner utav det og får en så fin opplevelse som mulig. Ofte takler vi helst mer enn vi selv tror, det snodige er at av de jeg kjenner som har grudd seg mest så er det jaggu de som har had de fineste fødselsopplevelsene også....i grunn rart.
Gjest Skrevet 5. juli 2008 #28 Skrevet 5. juli 2008 Fordi de ferreste får avgjøre dette selv, det legges opp til at kvinner skal føde naturlig, og det er best helsemessig også for alle parter. KS er alltid et akutt alternativ når det skulle oppstå situasjoner som krever det. I din verden skulle vel helst alle had planlegte keisersnitt da, dette er umulig å vite på forhånd om det kan oppstå uventa ting. Det du skal huske på at det kan like gjerne oppstå på et planlagt keisersnitt....eller i etterkant. Det kan sammenlignes overhode, å føde vaginalt er normalt, dette er de fleste av oss skapt til og rusta til. Et stort kirurgisk inngrep er ikke naturlig, selv om det i dag er et fantastisk fint alternativ i krise eller hvis det ligger andre svært tungtveiene grunner for det. feks setefødsel kombinert med trangt bekken, fare for liv og helse, eller ved helt ekstrem angst. Nå har de ferreste så ekstrem angst at de ikke klarer å holde ut en fødsel. Ved litt hjelp. rådgiving og positv oppmuntring så vil svært mange faktisk klare det. Jeg har vært 20 dager på føde og barselavdelinga til sammen, det jeg kunne se var at de som hadde født vaginalt var i bedre form enn de som hadde tatt KS, selv om endel var litt sår og hadde litt vondt nedentil. Jeg har ingenting imot keisersnitt, langt i fra, men synes ikke det bør bli "normal fødselsprosedyre"...og der vet jeg de fleste fødselsleger og jordmødre er enige også. Derfor blir det i mine øyne totalt feil å anbefale et keisersnitt.
Dunder Skrevet 5. juli 2008 #29 Skrevet 5. juli 2008 Nei, man trenger jo ikke få prestasjonsangst, det er jo det jeg sier også.. Skjønte ikke helt den kommentaren..
aanonym Skrevet 5. juli 2008 #30 Skrevet 5. juli 2008 Du skrev: "Fordelmed vaginal fødsel er at du er raskt på beina etterpå. Jeg sprang rundt sykehuskorridorene for å finne en brusautomat 2 timer etter fødsel. 3 uker etter fødsel var jeg på aerobic." Du fikk det kanskje til å høres ut som det er vanlig at man etter vaginal fødsel kan løpe rundt og trene aeroboc kort tid etter fødsel? Det er de aller færreste som kan det, da... Prøver bare å forklare hvorfor jeg tror anonym over her reagerte (det var ikke meg).
aanonym Skrevet 5. juli 2008 #31 Skrevet 5. juli 2008 I akkurat dette tilfelelt høres det ut som om HI kan få avgjøre det selv... Og da må jo de som har gode erfaringer med ks få lov til å uttale seg? Er litt lei av å måtte "unnskylde meg" for at jeg har en meget positiv erfaring med planlagt ks bak meg. Hadde JEG vært HI, hadde ks vært riktig for meg (vi har omtrent samme bakgrunn familiemessig, jeg har i tillegg en traumatisk vag. fødsel bak meg, skulle absolutt ha tatt ks den gangen også).
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2008 #32 Skrevet 5. juli 2008 Må bare si at smalt bekken har ingenting med hvor høy eller lav du er. (Smale og brede hofter har ingenting med bekkenstørrelsen å gjøre heller. Mange som tror det tydeligvis). I mange steder i verden er det helt vanlig at kvinner er rundt 1.50 og føder så greit som bare det.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2008 #33 Skrevet 5. juli 2008 Vet det, men legene sier at iogmed jeg er 152cm, er det STØRRE sjangs for at bekkenet er smalt. Og det er sant. Du kan og se på tommelen din sier man. Om man har liten tommel har man smalt bekken. Har man vanlig/stor tommel, skal beinbygningen være normal. Altså bekkenet være stort nok. Str. på hoftene har ingenting og si på bekkenet nei. Stemmer det.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2008 #34 Skrevet 5. juli 2008 Jeg har kun født vaginalt og må bare innrømme at det var mye værre enn jeg hadde trodd. Husker jeg tenkte innimellom at smertene var mer enn jeg kunne klare med, hvordan skal dette gå ol..brukte ikke smertestillende men tror nok jeg vil vurdere det neste gang. Men uansett vil jeg føde på samme måte neste gang å! For det var en fantastisk opplevelse. Aldri før har jeg følt at kroppen min bare "tar over" og handler på instinkt, uansett hva jeg hadde planlagt i forkant så var det glemt der og da. Og opplevelsen av å se lillejenta kom for så å selv løfte henne opp på brystet var bare utrolig... Jeg var ikke særlig sprek etterpå, mistet endel blod og var svimmel og kvalm i mange dager etterpå, stingene var ikke gode heller. Måtte tilbake etter en uke å få løsnet på dem så jeg klarte å gå sånn noenlunde og tisse uten å stå i dusjen.. Men dette glemmer man etterhvert:)
Gjest Skrevet 5. juli 2008 #35 Skrevet 5. juli 2008 Akkurat den følelsen tror jeg er verdt litt smerter for de fleste. Nå tror jeg ikke det er smertene HI er redd for, men at det skal skje noe galt under fødselen... men den følelsen av å få den lille rett på magen er så vanvittig herlig...største og beste jeg har følt, noe helt eget og kun opplev den de tre gangene jeg har født. Selv om jeg elsker ungene like høyt nå så var akkurat det øyeblikket et minne for livet og en følelse jeg kan hente tilbake og føle litt på selv i dag....
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2008 #36 Skrevet 5. juli 2008 Synes HI skal følge magefølelsen sin....finne ut hva den sier rett og slett. Hennes fødsel, håper virkelig hun får en fin opplevelse uansett jeg. Det er det viktigste, uansett hvordan ungen kommer ut. Jeg synes alikevel det er feil å anbefale hverken det ene eller andre... ALt kan ha fodeler og ulemper. Hvis det er overhengende fare for at en naturlig fødsel vil bli kristisk så er selvsagt et planlagt keisersnitt trolig det beste....men det vet nok lege og jordmor vil jeg tro?
Gjest Skrevet 5. juli 2008 #37 Skrevet 5. juli 2008 hvorfor var jeg anonym? hehe....må ha truffet på den firkanten ved et uhell... jeg er anonym 20.27
aanonym Skrevet 5. juli 2008 #38 Skrevet 5. juli 2008 Enig, fantastisk opplevelse. Fikk ikke oppleve da førstemann kom til verden vaginalt, men derimot da sistemann kom etter ks. Supert!
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2008 #39 Skrevet 5. juli 2008 Det er det dummeste jeg har hørt! Like teit som at har man store føtter/stor nese er penis stor. Den må du lenger ut på landet med. Min beste venninne har jobbet som jordmor på et av de største sykehusene i landet i mange år og har fortalt meg at det er vanlig misforståelse er at mange tror at forde de er lave tror de automatisk at bekkenet er smalere, men det er noe man trodde i gamledager, og som de fleste nå vet ikke har noen sammenheng. Er det samme lege som kom med tommel-teorien? Tror jeg hadde funnet meg en annen lege...
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2008 #40 Skrevet 5. juli 2008 "Den må du lenger ut på landet med" Er nå ikke jeg som sier det da, så nå må du slappe av litt. Jeg tror på de 4 forskjellige leger jeg har snakket med jeg. Og tror og at lengde har noe med bekkenmålet å gjøre, da man kan kreve bekkenmålinger om man er 1.50cm eller lavere. Må jo være en grunn til det, mener jeg. Det var JM som fortalte meg om tommelfinger regelen. Så sånn er det....
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2008 #41 Skrevet 5. juli 2008 Og venninna di kan være den beste jordmora på det største og beste sykehuset i verden, men min mor, når hun skulle føde meg, var for smal i bekkenet og måtte ha et haste KS uten bedøvelse. Og hun var 157cm. Det ER større sjangs for at man har smalere bekken desto lavere man er. Det er ganske biologisk logikk egentlig.
Miss Misantrop Skrevet 5. juli 2008 #42 Skrevet 5. juli 2008 Jeg skal ha planlagt keisersnitt. Og jeg skal holde meg LANGT unna offentlige dusjer. Sår og resistente bakterier hører ikke hjemme i samme rom, spør du meg. Dessuten er ikke renholdet bedre en renholdsarbeiderens jobb.... og den satser jeg ikke livet mitt på.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2008 #43 Skrevet 5. juli 2008 En av ulempene med vaginal fødsel er risiko for oksygen mangel til babyen. Med påfølgende hjerneskade. Vi er muligens lagd for å føde, men helt uten assistanse dør ca 40 prosent av alle kvinner i barsel. Det er fortsatt den største dødsorsaken vi har på verdensbasis for kvinner.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2008 #44 Skrevet 5. juli 2008 Det er ikke biologisk logikk i det hele tatt. jeg er 1.80 og hadde en kjempetøff fødsel med min første. Fikk vite under fødselen at jeg hadde veldig smalt bekken. Dette var på Ullevål og jeg fikk forklart at dette varierer veldig fra person til person, helt uavhengig av størrelse. Dette var erfarne jormødre som var godt oppi åra og hatt flere innvandrerfødsler også. At moren din har smalt bekken tror jeg gjerne på, kanskje er det arvelig også, men det har ingenting med høyden hennes å gjøre. Tror du de fleste damene i sentral amerika og fillippinene sliter med å føde vaginalt pga av smalt bekken?
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2008 #45 Skrevet 5. juli 2008 Men nå må du høre hva HI sier. Støtter teorien hennes helt ut, for det samme har jeg fått beskjed om. Ville egentlig ikke kommentere denne saken men har gått igjennom det samme pågrunn av høyden min. Jeg raker 151cm over bakken, og ble sendt til bekken måling. Bekkenet mitt var for smalt. Det HI sier er at det er større sjangse når man er lav, for å ha smalt bekken. Ikke at alle lave er for smale.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2008 #46 Skrevet 5. juli 2008 Sier ikke at bare de lave har små bekken, men at de som er under en viss lengde, har større SJANGS for å ha smalt bekken. Sier heller ikke at ALLE lave har for smalt bekken. Kun at sjangsen er der! HI
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2008 #47 Skrevet 5. juli 2008 Ja, akkurat som at sjangsen for å ha smalt bekken er der hvis man er høy.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2008 #48 Skrevet 5. juli 2008 Ja, sjangsen er der, men sjangsen er STØRRE om man er lav.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2008 #49 Skrevet 5. juli 2008 Og risikoen for at mor dør er høyere ved keisersnitt. Må bare kommentere den "greit å trene 3 uker etter fødsel". Grunnen til dette er IKKE at vi ikke kjenner kapasiteten til kroppen vår. Men fordi bekkenbunnsmuskulaturen ikke har trukket seg sammen ennå, det tar omtrent 6 uker. Å trene med hopp og press på magemusklene setter press på bukmuskulaturen som kan overstrekkes og dermed øker risikoen for skjedefremfall og andre "underlivsplager" etter fødselen. Best å vente 6 uker altså. Hilsen anonym lege
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2008 #50 Skrevet 5. juli 2008 "Og risikoen for at mor dør er høyere ved keisersnitt" Jo, takk skal du ha, legen!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå