Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #26 Skrevet 30. juni 2008 Dessuten gir aspertam hjernekreft. Jeg sluttet å besøke den eldre garde da jeg så at de hadde gått til innkjøp av stokk i hardwood. Sa klart i fra at slike folk ville ikke jeg være i samme rom som.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #27 Skrevet 30. juni 2008 Men du kommer vel for å plukke opp arven kan tenkes???
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #29 Skrevet 30. juni 2008 Til HI: Du har tydeligvis ikke besøkt Dyreparken i Kristiansand. Der har dyrene det veldig bra. Tror du de ville formert seg ellers? I år har de fått både løveunger og ulveunger der. Ulvene og de andre ville dyrene har forøvrig så stort område å boltre seg på der at man er heldig om man ser dem når man stikker innom. Hva tror du forresten skoene dine er laget av? Grønnsaker? Er dritt lei av såkalte dyrevernere som går rundt i skinnjakker med button hvor det står "pels, nei takk, jeg går ikke med døde dyr" samt skinnsko, skinnbelter etc. Konsentrer heller kreftene om å redde dyr som faktisk lider, isteden for å pese dem som har det helt utmerket godt. Nok av arter som ville vært utryddet nå hadde det ikke vært for ulike dyreparker og reservater rundt om i verden.
LilleBjella Skrevet 30. juni 2008 #30 Skrevet 30. juni 2008 Dyrene i norske dyrepaker hadde vært døde om de ikke hadde vært der. I tillegg bidrar dyreparkene til viktige avlsprogrammer og forsøker å redde utrydningstruede arter. Det finnes selvfølgelig dyreparker hvor dyrene ikke har det bra. Og dyrene i norske dyreparker hadde sikkert hatt et bedre liv i den ville naturen....om de nå hadde vært levedyktige der. Noe de ikke er. Er jo ikke slik at dyreparken går å jakter på ville dyr i afrika. Tror du det er du rimelig tett i nøtta. At dette skjer i f.eks. asia, er det derimot ingen tvil om, og slik illegal jakting på ville dyr bør selvfølgelig stoppes. Dyreparkens ansatte gjør også sitt for at dyrene skal trives, ved å prøve å stimulere dyrenes instinkter f.eks. ved mating. Syns de gjør en flott jobb jeg.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #31 Skrevet 30. juni 2008 hehe ;o) syns DERE over her er tett i nøtta jeg ;o)) å hva klærne å maten jeg spiser angår, kan jeg forsikre dere om at ingen av delene er laget av dyr =) skjønner ikke hva JEG personlig har med dette å gjøre..........har bare ytret MIN MENING om en sak JEG BRENNER for og OPPFORDRET ANDRE til å vise dyr empati... i beste lagånd, forøvrig... at dere går til "angrep" på meg som persom; hva jeg spiser, hva jeg går i, osv -d er jo bare tåplig...
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #32 Skrevet 30. juni 2008 og nei, jeg tror heller ikke eierne av norges dyreparker reiser på helgeturer til afrika å plukker med seg ville dyr hjem ;o) jeg er -uanz hva dere sier- desverre overbevist om at dyreparker i mange tilfelle IKKE er til d beste for dyrenes interesser... =) å derfor lar jeg heller ikke barna mine beskue disse jah, la meg kalle dem dårlige eksemplene, på ville dyr... psykisk nedbrutt å utstressa er de fleste av dem, å d er SANNHETEN ... jeg er å veldig glad i mennesker. tror desveere ikke d feiler meg noe selv om jeg stns dyreparker å sirkus med dyr er TRAGISK !! HI
Laybik Skrevet 30. juni 2008 #33 Skrevet 30. juni 2008 Jeg var i dyrepark i Fredriksberg i Danmark nettopp, og skal til dyreparken i Kristiansand senere i år håper jeg. Jeg er vokst opp på gård, elsker dyr og er helt imot dyremishandling. Jeg vil også lære barna mine å like dyr, og da er det helt supert at vi kan gå i en park og se friske, fine dyr istedet for å bare se de på tv. Mye mer spennende å se de i virkeligheten! Og som flere andre her har skrevet, så gjør de faktisk mye bra arbeid for utryddede dyrearter!! Og en ting til: folkene som jobber i slike parker er dyreelskere, tror du HI at en dyreelsker ville jobbet for at dyr skal ha det fælt???
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #34 Skrevet 30. juni 2008 nei, d tror jeg ikke... jeg er bare ikke enig i at dyreparker og sirkus med dyr er ok. . jeg syns d er utnyttelse av dyr ! rett og slett. beklager om d støter noen... jeg VEIT at MANGE (!!!!!) dyr VANTRIVES (og i flere tilfeller mishandles (sier ikke dette spsifikt om dyrehagene i norge..) hele sitt liv i fangenskap, å syns dette er forkastlig... å d skal JEG fortelle videre til barna mine... så kan andre gjøre d de syns er riktig... men, fritt for å lese litt om akkurat dette temaet på forskjellige dyrevernsider på nett.. kanskje d kan gi saken "flere sider".... =)
Gjest Skrevet 30. juni 2008 #35 Skrevet 30. juni 2008 HI har flere gode poeng, synes jeg. MEN, hvorfor går man ut fra at det "naturlige" er det beste. Dyr kan lide i frihet, og dyr kan ha det bra i fangenskap. Det spørst på mange faktorer. Sirkus med dyr kan aldri bli bra.
Bare™ Skrevet 30. juni 2008 #37 Skrevet 30. juni 2008 Er det mange av dere som har svart som driver med dyr i større grad enn å ha et hamster eller en innkatt her?? Dyr formerer seg fordi de har medfødte drifter- dyr i Dyreparker går ikke løse rundt og formerer seg fordi de trives. De formerer seg fordi dyrepasserer fører nøye statistikk over brunster og eggløsninger fordi en ny Julius står høyt oppe på ønskelista som en PRjippo, og fordi løveunger er uvanlig i Norge og trekker mange mennesker. Dyrene i KD og andre parker i Norge er nok ikke de som forsømmer dyrene i større grad. Når man ser dyretragedier HJEMME hos folk som kaller seg oppdrettere og dyreelskere- da kan dere skrive hjem om dyremishandling og plaging.... Vi har mange hester, og jeg stelte hester som liten jente for et Sirkus på vinterstid. De hestene hadde helt fri frem til våren når de skulle ut på turne, og fra høsten når sesongen var over. Disse hestene var ute hele dagen og lekte i flokk i mange, mange timer med fri tilgang på stråfor, og friskt vann. De ble mosjonert flere dager i uken, og pusset og stelt til den store gullmedaljen. De var blanke og fine når de kom hjem fra turne også. En hest som ikke trives vil ikke være våken i blikket, blank og fin i pelsen og se sunn og frisk ut. Den vil bli likeglad og miste glansen i pelsen ganske snart, evnt sette vinterpels tidlig... Når jeg hører folk snakke om dyreplageri, så hender det jeg har lyst til å bryte inn i samtalen og spørre om de vet hvor lenge siden det er vi hadde villhester i Norge? Hører folk bli hysteriske over hester som står ute når det regner, snør eller blåser. Ser kanskje problemet om de står ute hele døgnet hele året med gjørme til knærne? Men hester ER flokk dyr. De elsker å røre seg, de elsker frisk luft. Ser også det folk kommenterer fra dyretragedier, ofte har vært at det ligger døde dyr i fryserern?? Det er en måte å midlertidig grave ned døde dyr på (valper feks) som dør på vinteren når man ikke kan grave de ned pga tele i bakken.. Da er det styggere å se dyrene som faktisk LEVER i møkk innendørs uten lys og rent vann..... Det er ikke for ingenting barn sier dyrelyder for egennavn ofte. de er betatt av dyr. Dyr i Norge har det generellt veldig godt. Det er dessverre noen få unntak. De skulle vært rævkjørt med høygaffel fra Askim til Jan Mayen.... Disse menneskene bør straffes HARDT- lenge og nesten litt brutalt?? oi--- nå ser jeg at jeg høres rødstrømpe ut...... Sorry,, bare engasjert.. truly, madly, deeply....
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #38 Skrevet 30. juni 2008 Helt enig med deg JAPP. Vil også komme med noen egne betraktninger. I de land som har villhester og andre villedyr er heller ikke naturen skånsom. Brekker en hest et bein på Færøyene må det kanskje gå rundt i ukesvis før det endelig dør. Sier ikke dermed at det ikke er flott å bevare et frodig villt liv, men dyra har det ikke solskinnsbra i jungelen eller i de dype norske skoger heller.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #39 Skrevet 30. juni 2008 i dyrebutikker, er det jo som regel kjæledyr???????????? ikke ville dyr som i en park...
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #40 Skrevet 30. juni 2008 Syns det er værre med folk som anskaffer seg katt, for så og holde dem innestengt jeg da... Liker overhodet ikke dyremishandlere og sirkus.. MEN syns ikke det er så ille med dyreparker i norge, uten å gå nærmere inn på det. Det meste er vel sagt over her.. Dyreparker i mange andre land derimot står det utrolig dårlig til med.. I Kina f.eks..fysj.. der det i mange dyreparker er dyr i trange trange bur.. i sin egen avføring.. til og med døde dyr ligger der i alles påsyn før de fjerner de.. døde av sult og vanskjødsel... Spyr..
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #41 Skrevet 30. juni 2008 Helt enig med HI. En ting er at vi spiser kjøtt, noe annet er denne utnyttelsen og lidelsen for vår underholdnings skyld. Jeg vokste opp fullstendig lykkelig uten noen gang å vært i dyreparker eller på sirkus. Fins andre ting også. Sist ferie tilbragte gutten min med å bade og se på fisker. - I rødehavet. Bedre enn dyreparken når som helst.
mor_til_2_84 Skrevet 30. juni 2008 #42 Skrevet 30. juni 2008 Ok, må komme med noen synspunkter her.... Så å spise kjøtt er i praksis ikke utnyttelse av dyr? Dyrene som blir slaktet har ikke akkurat levd et "normalt" liv før de ender på middagsbordet. De lever også i fangenskap hele livet, de får ikke følge innstinktene sine, og mange dyr lider i dyretransport og på slakterier? Hva forteller vi barna våre om det da....? Dyreparker er ulike sett utifra hvilket land man er i. Å snakke om dyreparker i Kina blir bare tull... Er det virkelig noen her inne som mener at et land uten grunnleggende menneskerettigheter burde ha tipp topp dyreparker? Isåfall er man ikke helt med her. I Norge har de aller fleste mennesker det bra, derfor har de aller fleste dyrene det greit. I kina har ikke alle det så veldig bra, og ergo er det ikke luksus å være et dyr i dyrepark der heller. Logisk sammenheng......... For min del syns jeg ikke jeg har grunn til å skamme meg for å reise i dyreparken i Kr.Sand med sønnen min. Men, det er klart at jeg må forklare han at dyrene egentlig ikke skal leve slik, og at mange av de egentlig bor i andre land. Kr.sand dyrepark er langt ifra noen versting, og jeg tror det er viktig for barn og voksne å få reist dit. For mange kan det bidra til at man blir mer bevisste på ulike dyr. Når det kommer til sirkus, så er ikke jeg så veldig happy for det jeg heller. Syns ikke dyrene skal reise rundt og opptre med sine kunster for å glede oss. Dessuten lar jeg meg imponere mye mer av sinnsyk akrobatikk, enn av en stor elefant som kan sitte på rompa. Jeg kommer ikke til å ta med min sønn på sirkus der de har dyr.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #43 Skrevet 30. juni 2008 Det er ikke tull å snakke om dyreparker i kina, når vi snakker om hva vi liker/ikke liker her.. Mitt poeng her er vel egentlig det samme som ditt, selv om det ikke kom så tydelig frem. Jeg mener dyra i norske dyreparker har det fint, og har ingen problemer med det. Jeg mener at med å sammenligne norge og f.eks kina så kan man se hvor godt norske dyrepark dyr har det i forhold. Så slutt å kall ting tull, bare fordi du er uenig,, det blir bare smålig..
mor_til_2_84 Skrevet 30. juni 2008 #44 Skrevet 30. juni 2008 Det jeg mente var at folk som er veldig opptatt av dyrs velferd, ofta har en tendens til å trekke inn hvordan dyr har det i andre land. Klart vi alle er sikkert enige om at dyreparker i Kina ikke er bra, men mye annet i Kina er dårlig og. Så derfor mener jeg det er dumt å prate om kinesiske parker kontra norske, for det kan ikke sammenlignes en gang. Mente ikke at noen konkrete ikke hadde hodet med seg, men har hørt sånne sammenligninger så mange ganger, at jeg lett blir provosert av det. HI på denne tråden her: Hadde vært spennende å hørt om alle tiltak du har i din hverdag for å unngå at dyr har det vondt. De aller fleste av oss bygger oppunder dyremishandel samme om vi vil det eller ei... Barberer du legger, sminker du deg, spiser du kjøtt, får barna dine melk, spiser dere kaker med egg i til bursdager, tar du tabletter når du blir syk.....? osv osv...
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #45 Skrevet 30. juni 2008 Ok.. forstår deg litt da:) Unnskyld for at jeg kalte deg smålig! Jeg er overhodet ikke sånn overfanatisk dyreforkjemper.. men liker ikke at dyr har det unødvendig vondt.. Skriver under på at jeg er interessert i å høre mer om HI`s fantastiske arbeid.. hehe... Utover å mate katten sin hjemme og gråte når hun ser sultne elefanter på tv.. uff.. nå var jeg litt frekk og smålig..hehe
mor_til_2_84 Skrevet 30. juni 2008 #46 Skrevet 30. juni 2008 syns ikke du var frekk og småelig. Ofte er det sånn at de som skriker høyest om de FÆLE sirkusene og parkene,er de som tenker minst igjennom åssen andre ting i hverdagen påvirker dyra... Forurenser denne hovedinnleggeren kanskje ikke heller? For forurensing påvirker jo alt fra maur til elger mener jeg.... Og fyrer du med ved, så dreper du husa til ekornene da jo.... (Nå er det kanskje jeg som ble frekk og småelig)
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2008 #47 Skrevet 30. juni 2008 nei da! Da avviser vi en gang for alle at vi er frekke og smålige! Hehe.. uten å virke enda frekkere... ja, det er ofte de "blondeste" som roper høyest om hvor forferdelig alle dyra har det, men tenker ikke lenger enn sin egen nesetipp.. Enda verre er vegetartianere som ikke har andre argumenter enn "stakkars kua"... eller de som er mot selfangst fordi selene er "søte", men gomler "stygge" dyr som ku og gris i Woken sin annenhver dag..
mor_til_2_84 Skrevet 30. juni 2008 #48 Skrevet 30. juni 2008 he he he... Huff, er ikke meningen å flire av en u utganspunket alvorlig greie. Men jeg har alltid vært glad i dyr, og har ikke tall på antall useriøse samtaler jeg har hatt med folk om dyrevern osv. Enkelte klarer faktisk ikke å skjønne at ting henger sammen.
Bare™ Skrevet 1. juli 2008 #49 Skrevet 1. juli 2008 Hvorfor tror du det er elgekvoter her tillands da? Man MÅ skyte elg, for å opprettholde en viss standard i utmark og skog. Elgen er også kalt skogens konge, og kan- dersom de blir for mange ødelegge for rådyr, hjort og andre ville dyr i norske skoger som må ha mat for å leve. Grunneiere av skogene har såkalte jaktlag og får utdelt kvoter som sier hvor mange elg, kuer og kalver de kan skyte under elgjakta. Det er jo for å regulere bestanden. IKKE FOR AT DU LIKER ELGPØLSER BEDRE ENN SVINEPØLSER... Jeg ser ikke logikken i at dette har med dyrevern å gjøre? Er såkalte dyrevernsbekjempere SÅÅÅ dårlig opplyst?
Bare™ Skrevet 1. juli 2008 #50 Skrevet 1. juli 2008 PS! Selv om det er "harry" med elghode i trappegangen, så betyr ikke det at man skal kaste elgskinnet når man allikevel MÅ skyte elgen og allikevel spiser kjøttet....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå