Gå til innhold

TROMSØJENTENE 26.06.08


AS og lillemor=)

Anbefalte innlegg

Hei Hei alle sammen hær :-)

 

Åjj no e d længe sia æ har vært hær på BIM... No e vi kommet heim fra Barsel avd.. Dæm e så utrulig flink å hjælpe ang amminga..

 

Lille Prinsen har d bare bra, men har fortsatt ikje bestemt oss før navnet til han enda..

 

Ellers har æ ikje heilt fått me kæm som har født hær og ka kjønnet ble.. (fint me ei oppdatering)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei på dåkker alle jenten og gratulere til alle nykomlingan å mammaer!.. D e så koseli å komme inn hit å lese siste nytt, med nye fødsler på rekke og rad :-)

 

Glede mæ til å treffe alle sammen! Tru kor vi skal ha treff når vi e dobbelt så mange (hehe..).

 

Her går dagan, å lillepia blir EN MND i mårra!! Tia går fort altså! Blir nok en liten feiring i mårra ja, me litt familiebesøk å kake ;-)

 

Ha en fortsatt fin kveld!

 

Klem fra Marlen og Silja :-) :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mzme : Flott å høre at det står bra til med dere :D

 

MorLilla : Er snuppa blitt 1 mnd allerede? Owwwæææ... Skal si tiden flyr! Gratulerer så mye til den lille =)

 

Ja, blir trivelig når vi skal møtes på treff, være dobbelt så mange som vi har vært hittil. Ser det for meg, blir koselig det=)

 

Ønsker dere alle ei fiiiin helg =) Her har sambo bestilt føding iløpet av helga, men tror nok han må smøre seg med tålmodighet.. hehe.. Er mer tålmodig jeg nå enn på lenge. Merkelig=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

no har vi vært å kjøpt åss ny bil, stasjonsvogn:)

 

har hatt utroli mange kraftige kynnera de to siste timan.... hihi e no nåkka som skjer værtfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse Maria!!! Så arti!! =)

 

Her va det masse å lese, får sanneli ikke så mye tid å sitte på BIM lenger no som "lillesjefen" e ute.. Men så har vi da vært ute i verden to daga å besøkt pappa på sykehuset. Pluss vært på Jekta på shopping.. Måtte ha flere amme-bha, så da va det bare å trø te! Går helt fint å være ute i verden, å litt godt å se andre menneska å gjør litt andre ting å.. Ang amming offentli, så tar æ bare et lite pledd på Ingrid, å legg gulpekluten oppå, da e man ganske skjult.. Har som regel på mæ cardigan så den andre sia e dekt av det! Men dem som ikke tåle en pupp i ny å ne får rett å slett enten dra auan te sæ, eller sett sæ en HEL anna plass!!!!! Æ har NULL forståelse for de som bli sur for det, så lenge man ikke sitt å parker puppen midt i matfatet demmes. Å de fleste prøva no å dekke sæ litt te!!

 

Æ bruke vanlige toppa te amming. No i starten ute i offentligheten syns æ dem som e litt løs nede e god, for da dekke dem en god del a mæ, å det e jo litt ok. Men ellers så syns æ som Kari Anne, at topp å cardigan e best!

Litt vondt i starten e vanlig, men godt tips da e å sjekke brystvorta når babyen slipp, for hvis den ikke fin å rund, men har ei anna form, så kan det være sugetaket som e litt skjeivt. Snuppa mi gjør det på ene sia, så der må æ "rediger" ho litt underveis. Pluss at det e lurt å ha babyen godt "oppi" sæ.. At den ikke får dra brystvorta med sæ bakover.. Da bli det sår! Lufttørking e jo superlurt, ute i offentligheten så drar æ bare toppen litt nedfor så den tørke uten å være borti stoffet.. Iallefall, det va no mine tips! =) Æ fikk veldig god hjelp me amminga da æ fikk Sigurd for tre år sia, å lå på barsel, så denne gang va det mye tryggere å trø te sjøl!

 

E arti no som ho e litt mer våken, skjer utroli mye på så kort tid!! Pluss at æ ser jo at ho tåle fint å kjøre litt bil, ho sov som bare det, så æ bli nok å satse på å lure mæ på et treff når Ulf begynn på jobb igjen! Glede mæ te å møte alle dokker igjen, både dokk som har fått sine små på utsia å dokk andre som fortsatt vente på miraklan dokkers!! =)

 

Fødestøv e på vei fra vågen igjen, ser jo at Pusi kjenne at ting skjer.. E så spennanes!!! :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig me nættemor godt å være litt ute å se andre menneska.. Æ syns d va så godt å komme sæ ute, uff va jo 11 daga på sykehuset.. Før at de rota så mye fram og te bake om de sku sette mæ i gang eller ikje!

 

Uff d va så kjedelig å være dær, og ikje vite ka som sku skje!

 

Ang amminga syns æ man bare ska amme ute, de folkan som ikje like d før heller bare snu sæ bort.. De små treng jo mat, og man veit jo aldri kati d e :-)

 

Ang amme-bh syns æ d e så vanskelig å finne kordan str man ska ha, vil jo ikje ha en som e før liten og ikje en som e før stor :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei.

 

Sitt på barselavdelinga med våres nydelige lille gutt! Han kom ut som planlagt fredag rett før kl 9 på morran. Keisersnitt va en spesiell opplevelse, men det gikk veldig bra. Æ va våken under det hele, og æ fikk ha babyen hos mæ stort sett hele tida etter han kom ut. Gutten e frisk og rask, 3730 gram og 51 cm, ganske så perfekt han og :-) navnet e vi ikkje heilt bestemt på enda. Storebror Henrik har ei kraftig mening i saken, vi får se om han får bestemme. Æ e på beinan igjen, går rundt ikkje akkurat med lynets hastighet kan man vel si enda, men det hadde æ jo for såvidt ikkje i utgangspunktet heller :-). Regne med å bli her på barselavdelinga nån daga til, kikke spent etter om det skal dukke opp noen kjente! :-) Det e ledig på tomannsrommet æ bor på!

 

Gratulerer til Minda, og til Maria!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gratulerer te dæ Siv med lillegutten :) Håpe du kjæm dæ fort i form igjen etter keisersnittet!

 

Snedig at vi føde på løpende bånd no! Ja, den amminga e no et styr. Æ hadde på topp og cardigan på kafè når æ amma, men da måtte æ ha hele puppen ute. Har funnet ut at det e lurt med en skjorte eller genser over en topp for da kan æ trekk genseren/skjorta opp og toppen ned! Har besøk av pappa i helga, han e stolt morfar. Men Noa-Nikolai spiser så kort no, bare 5-10 minutt så e han ferdig, han som har brukt å spise over en halvtime.Huff, bekymre sæ no for alt. Får høre med helsesøster når ho kjæm på hjemmebesøk på tirsdag om det fortsett sånn. Men så leng han går opp i vekt får han vel nok mat. Bare redd for at han slutte å spis før råmelka som innehold my fett kjæm (e jo tynnar melk først no). Han sovne bestandig atme puppen, han skal vel ikke gjøre det, men klare ikke å forhindre det. Ofte våkne han og e sulten igjen ikke så lenge etter. Nån som har erfaring/tips?

 

Vi har forresten kjøpt ny bilstol idag, blå Maxi-Cosi Cabriofix med base som festes i bilen. Iso-fix. Supersnedig! Fikk i gave av morfar. Bare å klikke den inn og ut, den Ferrari-bilstolen vi har følte vi ikke satt så godt når den va festa med belter også e det opp te oss å montere den riktig hver gang. Så var verdt å kjøpe ny selv om den var dobbelt så dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere så mye te dæ Siv me lillegutten :-)

 

Lillingen hær spis sånn ca i 30 min han, han sovne også me puppen! Også e han nån gang like fort sulten igjæn! E vell sånn de små e?!

 

Lillingen vårs har sånn sutte behov. Etter at han har spist, tar han fingran me engang i munnen, sjøl om han e mett!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med gutten Siv!! :-) Skulle gjerne ha delt rom med deg på barsel. Bare ikke i dag, nå er det snart barneselskap for Johanne. Men i mårra kan jeg komme :-)

 

Om babyen sovner under amming kan det hjelpe å kle av litt klær før den skal spise. Også kan man stryke på kinnet og kile den litt under føttene. Men, det er bra at de ofte vil legges til brystet, da opprettholder man og øker melkeproduksjonen. Og det er jo bra :-) De krever jo mer og mer melk.

 

Jeg kjenner ingen tegn til at fødsel er nært forestående. I går og i dag har jeg holdt på i huset som aldri før og i tillegg har jeg raka hele plena. Men merker ikke noe mer kynnere eller andre tegn. Så jeg kommer nok til å gå over termin. Bare det ikke blir overtid og igangsetting.. Baggen er i alle fall nesten klar, mangler bare litt toalettsaker og kanskje litt å putte i munnen om man skulle trenge litt ekstra energi under fødsel. Barnevakten har fått beskjed om å være tilgjengelig på tlf hele tiden.

 

Ellers har det vært en super helg med masse kaker og gaver til J. Hun har fått så mye fint og synes det er stas å være hovedperson :-)

 

Jeg skal til legen i byen kl 13 i mårra, så det blir ikke treff på meg. Men vil gjerne at vi møtes en annen dag i uka :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tips å kle av litt før amming, tror det er lurt ja, da våkner han vel litt til! :)

 

I morges måtte æ pumpe mæ, rant fra den andre puppen enn den æ hadde amma fra og Noa-Nikolai var mett. Noen som vet hvor mye han spiser til hvert måltid? Pumpet 40 ml. Noen tips angående hva jeg skal fryse ned i? Tenkte det var lurt å fryse ned i porsjoner sånn rundt det han spiser til et måltid. Hørte noen brukte isbitposer? Før selgte de vel poser til å fryse ned i, men det finnes ikke lenger? Hadde ikke noen små beger eller noe heller så måtte fryse ned hele flaska som æ pumpa i. Noen som vet hvor de selger sånt og hva som er lurt? Kan jo hende æ trenger litt ekstra melk under bryllupet mens vi fotograferes for eksempel om han blir helt vrang så kan de som passer han gi han. Men tenker å amme ellers, blir spennende om det kan sys ammeåpning i brudekjolen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heia!

 

Tone: Æ styrte no å lurte(lure no egentli fortsatt) på mange av de samme tingan i starten.

D e jo vanskeli å vite kor mye dæm får i sæ når dæm amme, men i starten når æ pumpa fikk æ ut 40-60 ml på hver pupp.

No hvis puppen "sprengt" får æ ut ca 80 ml. No har æ ikkje pumpa så veldi masse da, men tenke d kan være kjekt å ha litt i frysern, så kan pappan ta litt over hvis d trengs. Vi fant melke-fryseposa på Sjarmtrollet, med fin merking kor mye melk du fylle dem me. S e kanskje litt fancy å unødvendig(?), vet jo at andre har brukt vanlige fryseposa. Disse e no i hvertfall sterilisert og klar til bruk ;-) Å da fylle æ noen posa me litt i 40-60 ml å noen 80-120 ml. Så kan man jo ta evt en stor å eb liten :-)

 

Ang å sovne ve puppen, så gjør ho Silja d åsså. I starten spiste ho kanskje i 10-15 min før ho sovna å så lot æ d være me d, men no vekke æ ho v å holde ho litt opp, kille ho under føttern el inni handa el kinnet. å i tillegg så tilbyr æ ho den andre puppen før vi gjer åss, å da gjerne me at pappan tar et bleieskift i mellom, da våkne ho jo litt ;-)

 

Næi, d e mye å tenke på gitt, ka? :-) Ikkje bare bare. Men æ merke ting går bedre å bedre for hver dag, man blir tryggere å mer kjent me nurket.

 

Ang treff i mårra, så hadde jo d vært koseli. Kaskje man dkulle ha dratt på d? Koseli hvis flere her skal åsså?

 

 

Å så lurte æ på en ting: E d nån her som trene på SATS? Hver fredag kl 11.30 har dæm babySATS på Langnes. Syns d hørtes arti ut, å fin måte å begynne å komme sæ i gang me trening. D hadde vært arti hvis andre blei me på d! :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du avent pumpa? I så fall kan du kjøpe noen aventbeholdere på apoteket som kan skrus direkte på pumpa. Det følger med lokk til dem. I tillegg er det ml mål på begerene slik at du ser hvor mye du har pumpet. Tror jeg brukte å pumpe 60 ml i hver. Så heiv jeg bare det hun ikke spiste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns d e litt vanskelig å vite kor mye dæm får i sæ.. Patte dæm i 20-30 min, har dæm fått i sæ d de treng da?

 

 

Veit nån av dåkker om man bare kan dra innom helsestasjon (dær jordmødrene e) og veie dæm?

Altså om vekta står sånn at man kan veie dæm sjøl, uten og få hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mzme: Dæm har åpen helsestasjon hver onsdag fra 12 til 3 no i sommer. Om du kan veie dæm sjøl vet æ ikkje, d kan du kanskje, den står jo fremme i det store stellerommet, men d e folk der som hjelpe dæ me d på denne dagen. Æ va der da Silja va 3 uke, va nyskjerrig på kor mye ho veide, å da hjalp dæm mæ me d. veiing og måling :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorLilla: Okei.. E d den hælsestasjon dær jordmødrene e? ( i sentrum) Hmm kan man bare dra dit onsdagan?

 

Tænkte at får sikkert til den vekta sjøl. (sikkert samme vekt som på sykehuset)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mzme: Ja, d e den i sentrum :-)

 

Onsdagan e hvertfall "åpen dag" for alle til å komme å veie å måle, å da med hjelp fra noen der. Men, du kan jo helt sikkert bare stikke innom en anna dag å veie sjøl, hvis d e liten trafikk der :-) D e vel bare at helsesøsteran ikkje e tilgjengelig anna en hvis avtalt time de andre dagan.

 

Syns å d e lenge å skulle vente helt til 6 ukerskontrollen før de blir veid. Så stikk nok oppom en tur til å veie ho før den tid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BIM har jo vært nede i lange tider nå! Så sjekka jeg innom her, og så ligger jo samme 'Tromsøjentene' tråden på klubsidene til DIB, hehe... Hendig ;-)

 

Petrine!

Ble det bra selskap i dag??

Det er så artig med de små når man ser at de koser seg og nyter all oppmerksomheta! Lille A fryda seg skikkelig hele dagen, og hun var så stolt når vi snakka om "2-åringen våres" =D

 

Jeg blir gjene med på treff på mandag, men orker ikke hvis det bare er masse fremmedfolk. Er det mange her som kunne tenke seg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den amminga og kor mye dem egentlig spis e ikkje greit. Lure no hele tida på om ho får i sæ nok mat og kor mye, i allefall på natta... De to siste netter`n har ho sovet i 7 tima i strekk, synes det e litt mye og lenge uten mat. Men ho virke ikkje misfornøyd, så skal vel kanskje ikkje bekymre mæ? Men synes i allefall det e vanskelig å vite ka som e normalt og ka som ikkje e det...

 

Ang. SATS: æ trene på sats, men stoppa/ frøys medlemsskapet mitt på slutten av svangerskapet. Tenkte å begynne å trene igjen etter sommeren/ ut på høsten, og da på baby-sats. Enig med dæ Mallis, arti om vi e flere :-)

 

Ellers kose æ og ho Aurora oss hjemme. Siden æ har hatt litt problema med å stå/gå langt har vi ikkje vært så mye ute å trilla tur o.l. Men formen min blir bedre for kvær dag, så snart e æ på trilling æ også!! :-)

 

Lurt å dra innom helsestasjonen før 6-ukers kontrollen - det trur æ nesten æ også må gjøre når ho e 3 uke!!

 

Ellers blir det spennende å høre kæm som e neste ut i fødsel... Dåkker e jo mange som e ordentlig klar no!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja lillingen våres sov fra 3 te 9 imårrest, længe d.. Men regne me de våkne når de e sulten?!

 

E d nån hær som veit om nån plass i byen de selg sånn ull ammeinnlegg? Eller e d bare på sjarmtroll/reflex de selger dæm?

 

 

Vi va ute å trille en lang tur i dag, så ut som at lillingen kosa sæ! Han sov nesten hele turen, når vi nesten va heime begynte han å lage lyd så da va han nok sulten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia, gratulerer alle med sine små. Håper at vi kan samles en fin dag i midten av juli i bukta og nyte sola.

Det burde jo kanskje være en fin tid, der de alle fleste har fått babyene sine.

Fint ellers med treff i byen...noen som har lyst til uka og hvor?

 

Er jo desverre ikke inne i nettet så ofte som dere, men send gjerne en melding til meg, så kommer jeg gjerne innom en ellen annen kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...