Gå til innhold

Vært på foreldremøte, og tok opp bl.a. dette:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Artig at jeg har fått så mange svar, veldig sjelden jeg legger inn innlegg her:)

Men noen går veldig hardt ut synes jeg og sier stakkars ungen min som AALDRI får snop osv! Hvor har jeg skrevet det?:)

Jeg synes da heller synd på henne om hun kun skal ha prim på brødskiva si hver eneste dag i bhg! Synes det går ann å variere litt! Og at de da må oppmuntre henne til dette. For de minste barna klarer jo ikke smøre på selv, slik min jente gjør, og jeg regner da med at de ansatte ikke tar prim på hver bidige brødskive til de minste... så det synes jeg blir feil og urettferdig at de ikke bryr seg om hva mitt barn putter i seg.

Og såklart, is en gang er helt ok, men hvorfor ikke variere med smoothies som jeg har skrevet før? Fins mange smaker man kan blande med, og det er kjempegodt! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest trønder25århar1avhver06og08:)
Skrevet

Har ikke lest hva alle skriver her. men svarer uansett.

sønnen min er en liten gutt, så vi har fått beskjed om å gi han ting med fett i, blant annet PRIM. men unngå sukker d må vi, for når han får i seg sukker blir han hyper å da renner jo fettet av han, d skal vi jo ikke ha noe av:)

han spiser: prim,brunost,leverpostei,egg,kaviar,makrell i tomat. men vi unngår syltetøy og andre sukkerting..

ser ikke noe galt i prim, de har ikke vondt av fett.

Skrevet

Synes synd på personalet i barnehagene jeg... som skal måtte forholde seg til sure, krevende foreldres utviklende hysteri.

Jeg foretrekker at ungene spiser mest mulig sunt. Men det er noe jeg i hovedsak må ta meg av hjemme! Å påpresse andre..les barnehagen.. våre holdninger...pga at VI velger å plassere ungene våre der mens vi jobber... blir for dumt.

Man må velge sin kamper med omhu... hadde det vært snakk om saker som gjør ungenes hverdag i barnehage farlig... ja da er det verdt å kjempe for!

Skrevet

Hinter du til meg, at jeg er sur, krevende og hysterisk? Det var da å ta i:)

Men vi betaler for barnehageplass og de er der for å ta vare på mitt barn på best mulig måte-det er derfor de får lønna si, og da forventer jeg også at jeg har lov å si meninga mi til de! Uten at jeg skal gå og få dårlig samvittighet for det etterpå. Jeg mener ikke at de MÅ fjerne prim bare fordi jeg sier det, men jeg ser absolutt ikke grunnen til at de kjøper det inn. Fins plenty med annet godt og sunt pålegg!

Dessuten var jeg ikke sur da vi diskuterte dette, var faktisk hun som tok opp akkurat temaet prim først (jeg hadde uansett kommet til å tatt det opp), greit at de får beskjed om at hun liker andre påleggsorter å!!

Er dette å være hysterisk?:)

Skrevet

Har dessuten jobbet mye i bhg selv, og aldri blitt sur om foreldrene sier på en normal måte hva de mener om det ene eller det andre.

Skrevet

Det er MASSE sukker i prim og brunost. Faktisk så mye at de med diabetes frarådes å spise det :)

Skrevet

Jeg gir 6 åringen min is hver dag når det er varmt.Til og med hun på 1.5 har fått is i varmen.Hva de får i barnehagen når det feires bursdag bryr meg fint lite. Hun dør ikke av det.Er så mye hysteri at jeg blir helt skremt.

Dette er min mening, hva andre kommer til å kommentere nå gir jeg blaffen i.

Skrevet

Kan ikke svare for "disse" ungene.. men som jeg sier, når ungene nekter å spise så prøver man alt. Og da ender man vel ofte på søtt pålegg for å få i de maten....

Skrevet

Alt med måte sier nå jeg.Så lenge de har et sundt og variert kosthold ellers gjør det ikke noe om de får prim på brødskiva av og til.Ungene mine får is på varme dager og det hender også de får nuggati en sjelden gang .De spiser også søte frokostblandinger innimellom.Dette sukkerhysteriet er latterlig spør du meg.Unger som aldri får noe godt kommer til å ta det igjen en dag når de blir ungdommer .

Skrevet

Jeg synes du overreagerer.

Heldigvis er det ikke "sukkernekt" i bhg vår. Det er frukt hver eneste dag, men de har også prim. På bursdager er det helt opp til hver enkelt forelder hva de vil ta med som barna skal kose seg med. Og det er stort sett kaker og is. Med 14 stk på avdelingen ser jeg ikke problemet.

Jeg mener alt med måte, og ser også stadig eksempler på barn fra "sukkerfrie" hjem som blir helt rebelske når de ser en sjokolade. Tror faktisk det er værre...

Skrevet

Jeg synes det. :-)

Helt greit at du tar det opp, og du kan selvfølgelig nekte jenta di å spise prim i bhg - men du kan da ikke mene at du skal bestemme over alle de andre barna?

Skrevet

Når det gjelder is og bursdager så ser jeg ikke problemet. På en småbarnsavdeling er de kanskje toppen ti barn. OJ.... KRISE! Ti is i året!!! Eller på store barn med litt flere barn... Jeg spiser kake/is hver eneste fredag på jobb når vi har fredagskaffe. Synes ikke bursdager er rette måten å kutte ned på søtsakene. Ta heller den kampen hjemme.

Skrevet

Barnehagene er faktisk lovpålagt ett sunt og variert kosthold. Jobber selv i barnehage, der vi baker grovt brød hver morgen, og har alternativ bursdagfeiring. De får da velge mellom; Grønnsaker og dip, fruktfat, smoothies, eller alternativ lunsj (varm mat el.l) Vi har prim stående fremme ved bordet, men begrenser det til 1 skive, syltetøy har vi kun på fredager. Dette er en veldig god løsning for oss. Og som sagt, etter nye retningslinjer er ALLE barnehager pålagt av norsk lov å ha ett sunt og variert kosthold.

Skrevet

Det er dette som er roten til problemet: Foreldre som tror ungene dør av å ikke spise et eller annet til hvert eneste måltid.

Skrevet

huff skal ikke si alt jeg mener for jeg orker ikke å skrive så langt.

MEN de fleste barenhager har et fruktmåltid HVER dag...så om barna får 1 is i mnd eller at bhg kjøper en kvikklunch på tur (der barna sikkert fikk en halv bit hver eller noe) syns jeg er kjempe greit..

Primen er jeg enig i..det er ikke veldig heldig

Men kjære vene..la barna kose seg med litt sukker til noen annledninger, de får en liten is hver, det er jo ikke akkurat slik at det får fråtse...

jeg er veeeldig glad i et sunt og variert kosthold men dette syns jeg lukter litt hysteri..beklager

Skrevet

Jeg har gitt opp å pålegge barnehagen alt mulig av oppdragelse og tar det heller selv hjemme. Sukkerinnhold på pålegg og is til bursdager syns jeg er helt greitt i barnehagen men linjene hjemme er sunne og godteri er ikke dagligdags... så da snur jeg på det, har ungen spist godteri i barnehagen eller søtsaker så blir det mindre av det hjemme..

Måtehold med alt i alle retninger er en sunn livsstil. Jeg er ikke tilhenger av hverken den som bare maser på sunn mat og drikke og jeg er heller ikke tilhenger av den som maser på at ungene må få godteri når de vil ha det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...