Gå til innhold

Vært på foreldremøte, og tok opp bl.a. dette:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi går på småbarn, hver dag til lunsj får de mat der, og får velge pålegg selv. Ho velger alltid prim, noe jeg ikke synes noe om! Vi har aldri prim hjemme, og synes ikke det hører hjemme i en barnehage heller. Jeg sa fra at jeg vil hun skal få noe annet også, for hjemme spiser hun det meste: feks. leverpostei, makrell i tomat, ost, skinke etc... da ble den ansatte veldig overraska når hun hørte at jenta mi er altetende. Men det er ikke rart hun alltid velger prim når det står på bordet! Det er jo det som smaker søtest.

En annen ting jeg også tok opp er at de alltid gir barna IS ved hver eneste bursdag ( blir jo mange bursdager i løpet av ett år!) Ungene er fra 0-3 år, hva skal de med is?? Blir bare så oppgitt... synes mange bhg'er er flinke og satser på et sunt kosthold, men akkurat denne barnehagen fokuserer tydeligvis ikke på dette. Jenta mi er 3 år, og til høsten begynner hun på storbarn. Og der får de muffins til hver bursdag (og det er like ille det som is). På et felles foreldremøte mannen min var på i vinter, røpte hun ene voksne seg og sa de hadde vært på butikken og kjøpt kvikk lunsj.. Jeg synes det er ille at en bhg skal holde på sånn, en bhg bør være frisone for alt av søtsaker! Vi er veldig bevisst på dette hjemme, gir henne veldig sjelden snop, og ikke maser hun om det heller:) Hun er kjempeglad i frukt, så hva er vitsen med godteri??

Jeg nevnte til denne ansatte at i jenta mi sin forrige barnehage ga de frukt på bursdager, bursdagsbarnet fikk velge hvilken frukt de skulle ha.

I desember skal yngstejenta også begynne i bhg, knapt 1 år, og jeg sa fra at jeg vil ikke at hun skal bli putta i is der. (sa alt dette på en rolig måte, uten å hisse meg opp altså:) ). Vi kommer ikke til å gi vår yngste is eller noe snop nå når hun er så liten, men frykter jo at første plassen hun vil bli putta i dette er i barnehagen:(

Bare et lite "sukk" fra meg............... noen synspunkter??

Jeg foreslo smoothie (med frukt/bær), og de hadde faktisk hatt det igår, og det hadde jenta mi likt. Det kunne de jo ha servert ved hver bursdag istedet!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg. Det blir fort litt for ofte med søtt, for i tillegg til bursdager kommer jo diverse avslutninger, turer i skogen hvor kakao er godt osv. Så i vår barnehage har faktisk vi foreldre blitt enige med barnehagen om at sånn skal det ikke være lenger og lager litt sunnere alternativer i hvertfall til bursdagene.

Men primen vil de ha og det irriterer meg! For meg er prim like ille som nugatti og jeg synes ikke noe om å spise så mye søtt pålegg hele tiden. Jeg er på ingen måte fanatisk her, barna mine får lørdagsgodt, fråte i kaker og snop i bursdagsbesøker og mini på 1 år har smakt det mesteosm er av søtt, men man trenger ikke verdrive heller. Søtt til fest, sundt til hverdags. Og det går jo ikke dersom de får spise flere skiver med prim hver dag...grrr...

Skrevet

Hva med de ungene som er "vanskelige" i matveien og kanskje bare spiser prim på skiva?

Skrevet

Jeg synes det er vel og bra at man er bevisst på sukker. Det er vi her hjemme også, men guttene får snop i helgene. Og is hvis det er varmt og fint. Men jeg synes ikke man skal bli hysterisk. Ser ikke noe galt i at ungene får en is/muffins når det er bursdagsfeiring, fint at de koser seg litt. Prim og nugatti har vi her hjemme, dette mest for at eldste er småspist, må ha pålegg han liker for å spise. Akkurat det med at jenta di bare spiste prim synes jeg var litt dårlig av bhg, viktig med litt variert pålegg. Men prim en skjelden gang er da ok.

Skrevet

Jeg syns det er kjempebra at du sier ifra! Er helt enig med deg ang godteri!

Om jeg vil proppe ungen min full av snop, så gjør jeg det, om jeg vil han skal være uten, så skal han det! Ingen får gi ungen godteri med mindre vi foreldre samtykker!

Det vil alltid være noen i en barnehage som mener dette, så da burde ikke b.hg servere det heller! Mener nå jeg! :)

Også er det nok en del foreldre som syns det er vanskelig å si fra om sånt, og det gjør det jo enda bedre at du gjorde det! :)

Også dette med prim da! Eller et hvilket som helst pålegg for den saks skyld! Syns det er rart at de ikke oppfordrer henne til å variere pålegget! Er ikke det litt rart, egentlig...?

Skrevet

Det er jo bedre enn ingenting så klart, og har man først innført det kan det vel være vanskelig å ta det bort. Jeg har bevisst unngåt slike pålegg nettopp for at de ikke skulle heller velge dette, men når det står fremme i barnehagen er det ikke like enkelt. Vi har forøverig en 5 åring som ikke er noe glad i vanlige skiver i det hele tatt, så han får andre ting hjemme, som havregryn med melk eller ostesmørbrød ol.

Skrevet

Når ungen ikke har spist på tre fire dager lar man de i desperasjon om så spise rett fra nugattiboksen, så lenge de får i seg noe.. (satt på spissen).

Lett å tro at det som gjelder for sin unge også må gjelde for alle andres, men slik fungerer det ikke alltid.

Min minste spiser fex bare yoghurt i de periodene tennene plager ham, så skulle de "forby" det i bhg har vi et skikkelig problem.

Greit med sunn kost men ikke så glad i generalisering for enhver pris, inkl i matveien.

Skrevet

først må jeg få begynne med å si at det er bra du er bevisst på sukkerinnhold,men er du en av dem som aldrig spiste is hjemme når du var liten?fikk du bare sunne ting?

Hva når dere er i bursdag å sånn da får hun ikke kake is osv?

syns dette med kosthold er litt hysteri jeg da,

min gutt på 2 år har spist mye is nå når det var så varmt skulle jeg virkelig ha dårlig samvittighet over det?

Skrevet

Jeg håper barnehagen min lille skal begynne i tillater prim på skiva av og til (men også tilbyr annet variert pålegg), og at de kan få spise is/muffins når noen har bursdag. Det får han smake på nå også når det er spesielle anledninger og det har ikke gått utover lysten på annen og sunn mat.

Ingenting som irriterer meg mer enn dette anti-sukker-hysteriet.

Greit at det kan begrenses, men å aldri tillate det blir for drøyt for meg.

Men så skal det sies at jeg faktisk kan ta meg ei skive med prim (eller sjokade for den saks skyld) selv, og mener at det ikke går utover det faktum at jeg i all hovedsak har et sunt kosthold.

Skrevet

barnehagene mine har gått på så er det foreldra som tar med et eller annet å feire ungene med. Eneste regelen er at det er lov til kun en ting. Et eks er visst none tar med sjokoladekake som er pyntet med kjærlighet på pinne til hver av unene, så blir det som to ting..

Jeg har vanligvis kjøpt is istedet for å bake sjokoladekake jeg da.

Ser ikke problemet med at man feiere ungene med is eller kaka når de har bursdag. Er jo ike snakk om hver uke engang at noen har bursdag.

Skrevet

På juniors avdeling er det 13 barn. Det betyr at de får is eller vafler 13 ganger i løpet av året. Det synes jeg er helt greit. De spiser variert pålegg, i perioder vil junior har brunost, javel, da får han det da. På varme dager hender det barna får en saftis, eller kald vannmelon. Helt greit for meg.

Jeg er enig i at et sunt kosthold er viktig, men til tross for at junior får vafler og is i barnehagen innimellom er han ikke vanskelig å få i sunn mat. Hjemme får han aldri godteri.

Personlig syne sjeg litt synd på datteren din hvis hun må se på at de andre spiser is. Det kan ikke være lett for en liten tass å forstå.

Skrevet

I bhg der jeg jobbet hadde vi både prim og syltetøy på bordet. Men vi hadde en regel, og det var at man kun fikk lov til å ta en halv brødskive med det på, og den skulle spises til slutt. Vi pleide å koke egg og skjære opp, skjære opp fiskepudding ol så de hadde nok av annet godt pålegg å velge mellom. Fersk grov leverpostei, banan, eple (mange av barna likte brødskive med tynne epleskiver på), hvitost, brunost, makrell i tomat, paprika, agurk, sylteagurk, tubeoster, kaviar, skinke, falukorv, salami, kalkunskinke, vi hadde masse pålegg! Noe for enhver smak, og de som var kresne i matveien lærte seg fort at det faktisk gikk an å spise annet en søtt. Mange foreldre ble forundret da de fikk høre at joda, poden deres spiser både fiskepudding og egg han, og skinke med agurkskiver på er favoritten.

Vi passet nemlig på å tilby de kresne barna masse forskjellig pålegg. Og vi spiste stort sett kun grovt brød eller grove rundstykker som barna var med og laget.

Is og kaker spiste vi uhyre sjelden, kun til avslutninger og jul (pepperkaker, sandnøtter ol vi bakte og hadde i et glass barna tok med hjem).

Frukt hadde vi hver dag som mellommåltid sammen med yoghurt og musli.

Var det bursdager lagde vi smoothie og satte fram druer eller jordbær og sang sang og tente lys oppå hylla som bursdagsbarnet kunne blåse ut når vi var ferdige med å spise.

:0) Tror alle foreldrene var godt fornøyde med den ordningen.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg når det gjelder pålegget. Jeg syns ikke barna skal få søtt pålegg i barnehagen, ihvertfall ikke hver dag. I barnehagen til mini har de av og til syltetøy, men det er kun til spesielle anledninger og det syns jeg er greit.

Som regel er det i hjemmet barna får mest søtt og jeg er litt for at jeg heller reduserer på det søte hjemme slik at min kan kose seg litt i barnehagen, med feks is og slikt på bursdager. Frukt får de hver dag i barnehagen.....

Gjest Nydelige Christina+spire!
Skrevet

Datteren min er til tider veldig småspist, og spiser sjelden mer enn 1skive hjemme...

Jeg er bare glad til at de har masse pålegg i bhg og velge i mellom, hun må gjerne spise prim og syltetøy også.

Men kaker etc har de sjelden heldigvis..datteren min vil hverfall ikke ha ordentlig mat hvis hun vet hun kan få kake foreks...og det er jo ikke så bra,

Skrevet

jeg er glad bhen til småen ikke lager mat mer en 1 gang i uka. så kan jeg selv bestemme hva han skal spise. prim og syltetøy er ikke pålegg som finnes her. en kjelden gang brunost. men det er fordi jeg ikke syns noe om søtt som mat.

is, kake osv på bursdager syns jeg er ok. men han går i en avdeling med 12 barn, så det blir jo ikke hele tiden. ser problemet om det er store avdelinger.

Skrevet

Jeg mener barnehagen skal akseptere ønskene til foreldrene. Det er de som bestemmer.

Men jeg synst du er litt streng med ungene dine. Personlig tror jeg ikke du oppnår noe særlig sunnere barn og bedre vaner på sikt med å være så streng.

Måtehold er bedre enn avhold tror jeg er best.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg i at barnehagen skal respektere foreldrenes ønsker, men når foreldrene ikke er enige da? I vår barnehage var det en mor som mente det samme som HI, resten av foreldrene mente det måtte være greit å feire bursdager med is eller vafler. Skal mindretallet da bestemme? I denne barnehagen bestemte flertallet, hvilket jo er demokratisk sett rett. Likevel synes jeg det er vanskelig siden jeg i utgangspunktet er helt enig i at unger ikke skal proppes med søtsaker.

Skrevet

har ikke lest gjennom hele tråden, men angående prim, i barnehagen til jentene mine har de lagt seg "på den sunne linjen" tror de selv da iallefall, der serverest det smothie til bursdager, MEN de har prim på skivene! eldste jenta mi kom begeistret hjem og sa : jeg liker prim!!! hun har aldri smakt det før, ikke fordi vi "nekter" å servere slikt, men vi er bevisste på sukker inntaket, og kjøper ikke prim, nugatti,. sjokade osv. Siden hun var liten har hun elsket makrell i tomat, leverpostei, kaviar, skinkeost osv. Så tok jeg opp dette på småbarnsavdelingen ett åringen min går i, og kommenterte at det er mye sukker i prim, om dere kanskje ikke er klar over det (siden de er opptatt av å ikke gi kaker og is osv ved bursdag) og da klarer jammen meg en (litt frekk synes jeg da hun sa det) vikar å plukke opp prim boksen for å lese på innholdet og sier, det er faktisk "bare" (!!!) 9 pst sukker da, (hallo!? er ikke det mye? det er jo ca 10 pst sukker! da sa jeg bare at, javel, åkei, men da får dere passe på at jenta mi ikke får prim på skiven, det skal hun ikke ha. Da noterte ped lederen seg dette, og rekner med de følger det opp. Er mange som ikke skal ha ditt eller datt av forskjellige grunner, så det er noe man helt fint kan be om uten at det skal være noe problem.

det er annerledes inne på store jenten sin avdeling, da de spiser ofte lunsj ute, pleier en i personalgruppen gå inn å smøre skivene ferdig å legge de på fat. Da har jeg sett (har vert der en del som vikar og fått med meg litt av hvordan de gjør ting i bhg) at gjerne halvparten av skivene blir smurt med prim, og dessuten gidder jeg ikke si at de skal nekte hun å få prim, noe hun ville ha syntes var veldig urettferdig, siden hun synes det er snop, og hun er en stor jente- blir 5 år i høst. Så der har nok skipet seilt, hun får prim i barnehagen hver dag, selv om jeg egentlig synes det er helt unødvendig, blir jo dobbelt moralsk, skal iikke ha is, kaker osv på bursdager, men pålegg med 10 % sukker i skal de få servert HVER DAG- derfor jeg spurte de om de var klar over det høye sukkerinnholdet i prim... uten å gjøre noe big deal utav det, annet enn å si at ettåringen min skal IKKE ha det

Skrevet

Jeg synest det er skremmende at det er så mange som er overhysteriske når det gjelder sukker.Hva signaler gir det barna?

Hvor mye fikk hun av den kvikklunsjen?

Mine barn overlever om de får en is på en varm dag eller om de spiser is i bursdag.Om de får det hjemme eller i bhg så synest jeg det er helt ok.Kan ikke barna få kose seg der også?Hver fredag har sønnen min kos på sfo,og da får de en muffin o.l.,synest det er kjempeflott.

.

Når du beskriver at du er redd for at lille ungen din skal få smake is i bhg for første gang,virker for meg som om du vil være der og at du går glipp av noe hvis isen ikke er gitt av deg.

Bryr meg ikke hva du gir ungene dine,bare jeg får styre kostholdet til mine barn;-)

Må legge til at mine barn har et variert og sundt kosthold.

Skrevet

Kan det være att når barn ikke får enkelte ting hjemme så blir det mer spennende borte som i barnehagen?

Min tulle på 2 smaker på det meste. Hun liker ikke prim tar heller skiver med leverpostei. Har hun valget mellom en tomat og en sjokoladebit tar hun tomaten(eller begge deler =0) )

Kan det være att full sukkernekt kan virke mot sin hensikt i lengden? Er ikke for att de skal stappes i med sukker men full stopp tror jeg personlig ikke er det lureste.

Skrevet

Jeg er så enig med deg, vi har det samme problemet her. Min gutt har sluttet spise sunne pålegg hjemme og sitter bare å hyler etter prim. Og det har vi aldrig hatt her hjemme. Han er 2 år.

Prim er ikke mat på lik linje som nugatti og brunost. Det kan være kos, men aldri lær barna at det er sunn mat for det er det ikke.

Skrevet

Jeg synes det lukter liiitt sukkerhysteri jeg da.

Om du ikke vil at din datter skal spise prim hver dag så kan du vel gi beskjed til barnehagen om at hun må spise to skiver med noe annet først for eks? er ikke sikkert at alle er enige med deg når det kommer til primen.

Og når det kommer til is på bursdager, hvor mange barn er det egentlig på avdelingen hennes? på snuppas avdeling er det 11 barn, det vil si 11 bursdager fordelt på et år. Man skal ha et rimelig dårlig kosthold til vanlig for at de 11 ispinnene skal ha noe å si.

Jeg er helt for å ha et sunt kosthold, men vi har et sunt og variert kosthold hjemme så da synes jeg det er et fett om de får kose seg litt ekstra i slike anledninger.

Hadde det blitt servert loff hver dag, sjokoladepålegg, syltetøy osv hadde jeg nok reagert. Men litt prim og is ser jeg ikke helt problemet med nei..

Skrevet

Jeg har tenkt litt likt deg. Etter min mening er det i overkant mye "søtsaker" i vår barnehage. Jeg er ikke superrestrektiv selv. Ungene mine er like gammle som dine og de får både is, kaker og snop, men ikke i store mengder. Det hadde vært veldig greit om barnehagen hadde minimalt med snop, is og kaker. Akkurat prim har jeg ikke så mye imot, men jeg ser poenget dit der også.

Det jeg synes gjør det vanskelig med å foreslå frukt i steden for is og kaker hos oss er at de er veldig flinke til å servere frukt hver dag, og ikke bare eppler, pærer og appelsiner, men mye forskjellig. Fruktsalat kommer i perioder nesten hver uke likevel. Dermed blir det litt vanskelig å gjøre frukt til noe spessielt.

Skrevet

Noen har kanskje misforstått og tror at jeg er "superstreng" når det gjelder is, kake etc... Jo, såklart får jenta mi kose seg en gang i blant! Og hun skal da få slippe å sitte der å se på mens de andre barna spiser is!!:)

Men jeg synes fremdeles det er unødvendig med prim hver dag, og is til alle bursdagsfeiringer! Fins mange sunne alternativer man kan kose seg med i stedet:)

For bare et par dager siden satt jenta mi og spiste melon, da hun plutselig sa: smaker like godt som godteri!!

Er absolutt ikke overhysterisk med tanke på usunn mat, men ser ikke vitsen i å gi det i bhg. Hvilke negative konsekvenser fører alt dette sukkeret til? Jo, feks lettere hull i tenner, barna blir hyper, kan bli vanskeligere å få i annen mat, masing om snop, masse e-stoffer etc...

synes ikke en liten kropp trenger dette i det hele tatt, og får de det ikke vil de ikke kjenne noe søtbehov heller.

Kunne skrevet mer, men nå er det ei lita ei som vil ha oppmerksomhet;)

Skrevet

Så i bunn og grunn mener du at ungene kan få litt is ol bare de får det hjemme og ikke koser seg med det i bhg??

Vet ikke jeg,bare spør.

På din jobb har dere kos der noen gang?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...