Himmel og hav Skrevet 13. juni 2008 #26 Skrevet 13. juni 2008 Jeg er ganske sikker på at det er noe i "forbuden frukt smaker best". Barna mine har en kamerat hvor mor i huset er helt helsekostfanatiker. Han får ikke sukker, ikke snacks osv. De lever sikkert kjernesunt. MEN jeg ser hvordan han oppfører seg i bursdagselskaper og på skoleavslutninger. Helt fra han var 3 har han gått bananas i bursdagsseskapene her, og kastet innpå kake og brus som om det var hans siste dag. En gang låste han seg inn på badet med potetgullbollen, for han var redd han ikke skulle få nok. Om mor hadde sett han da, vet jeg ikke om hun hadde syntes at hun hadde lykkes med oppdragelsen... Nå er han 13, har egne penger og går ALLTID og eter godteri, kjeks, og snacks...så mye for de gode holdningene foreldrene har prøvd å prente inn i han... Jeg tror måtehold er en god ting. Og tror neppe et par gram sukker (40 g prim = 4 gram sukker) på ei brødskive gjør noen hverken sunnere eller usunnere. og det er ikke lett for barnehagepersonell å skulle balansere mellom de ulike ønskene til foreldrene alltid.
Bea- Skrevet 13. juni 2008 #27 Skrevet 13. juni 2008 Herregud så hysterisk du er. Glad du ikke er mamma på avdelingen mitt barn går på. Hadde jeg møtt deg i ett foreldremøte tror jeg at jeg hadde blitt ganske provosert. Jeg synst det er helt greit at ungene skal kose seg litt ekstra. Det synst jeg bare er kjekt. Prim å syltetøy på skiven går greit, men ikke hver dag. Du burde fått ungene dine inn i en spesialbarnehage slik at du kan få det slik du vil, elle ta med egen madpakke. Så kan de andre barna kose seg me boller og kakao på en iskald da, så kan dine sitte å sutte på den fantasitske frukten med et varmt glass vann på siden.. Stakkars dine bar, de kommer til og bli besatt på søte ting når de blir større. Alt med måte, dette blir hysteri!
Prinsemammaen Skrevet 13. juni 2008 #28 Skrevet 13. juni 2008 Det er greit å ha fokus på sukker og sånt, men pass på at det ikke blir hysterisk! Jeg vet om barn som ikke får NOE søtt eller snop hjemme. Når de da er ute og blir tilbudt det, hiver de i seg alt de kan! Det blir også helt feil! Tror de lett får et usunt forhold til sunnhet da. Man vil jo selvfølgelig alltid ha det man ikke kan få. Vi tilbyr gutten vår prim hjemme. Men han er også veldig flink og spiser mye annet og variert på brødskiva. Tror en mellomting er bra. Ikke for mye av verken det ene eller det andre.
Kamomille Skrevet 13. juni 2008 #29 Skrevet 13. juni 2008 Jeg er enig med deg at de kunne unngå søtt pålegg til ethvert måltid. I Vår barnehage har de ikke f.esk prim og syltetøy til lunch og det synes jeg er helt fint. her hjemme er syltetøy, hapå og sjokoladepålegg forbeholdt søndagsfrokost:) Når det gjelder is og muffins synes jeg nok at du er litt vel streng. I en småbarnsavdeling er det 9-14 barn. Det blir sånn omtrent 1 burdag i måneden i snitt. Jeg tror nok ikke barna lider av å få en is eller en muffins i måneden. Og hvja om de fikk en liten sjokoladebit?? Tror ikke det har så store konsekvenser. Det er mye viktigere med den daglige maten - at den er sunn og næringsrik:) I vår barnehage får de frukt og smoothis hver eneste dag. Alltiud oppskjærte frukt og grønnsaker, og de lager smoothi til de små som ikke kan spise harde fruktbiter eller når frukten begynner å bli godt moden. For våre barn ville det er for ikke være noe "ekstra" om de fikk servert dette på bursdager også.
mamma for andre gang:) Skrevet 13. juni 2008 Forfatter #30 Skrevet 13. juni 2008 chrisallic: nei, ikke det jeg mener. en sjelden gang får hun det hjemme, men poenget er hva er vitsen når hun er like glad i frukt?? i tillegg får hun kake, is av besteforeldre (selv om vi har sagt fra, så kan det virke som det ikke alltid blir respektert), og da kan det bli veldig mye altså!! Hvorfor ikke kose seg med noe annet?? som eks smoothie, fruktsalat osv.. Og til ei lenger opp som lurte på om jeg ikke koste meg da jeg var liten, såklart fikk jeg is av og til å, men langt fra så ofte som mine venner som drakk både brus, åt potetgull o.l. Og jeg gikk ikke "bananas" i bursdagsfeiringene......
mamma for andre gang:) Skrevet 13. juni 2008 Forfatter #31 Skrevet 13. juni 2008 *ale* hvorfor har disse ungene i det hele tatt blitt introdusert for prim? bare lurer:)
___ Skrevet 13. juni 2008 #32 Skrevet 13. juni 2008 Ja, jeg synes det er fint at ungene får litt is, kaker osv, men jeg synes ikke det er fint hvis de lærer at man må ha søtsaker for å hygge seg. Jeg er også så eggoistisk at jeg har lyst til å dele mye av ungenes "søtsakrasjon" med dem. Hvis de får mye i BH må de selvfølgelig få mindre hjemme, med synes jeg er litt dumt. Vi har foresten ikke "kos" i form av søtsaker på min jobb mer enn maks en til to ganger i året. Det er det jeg selv som bestemmer. (Derimot hender det at vi har øll, og det er vel ikke akkurat bedre ;-)). Uansett håper jeg ungene mine skal lære at det er mulig å kose seg uten noe søtt, men at søtt også er godt i moderate mengder.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 13. juni 2008 #33 Skrevet 13. juni 2008 Det er da virkelig foreldrenes eget problem når de gjør ungene sære i matveien.. Ungene spiser det de får om de er sultne nok, så sant de ikke er syke. Ungene her spiser sunt og variert.. Rett og slett fordi det er det eneste alternativet. Yngste er en skikkelig søtmoms og kunne sikkert levd på is og kaker, men hun har blitt vant til den kosten som serveres her. Veldig lett å gi etter om ungene vet man har noe annet i skapet og maser og maser.. men vi har ikke det andre i skapet. Ett alternativ HI kunne vært at de i bhg. sa til ungene at de måtte velge et annet pålegg først og så kunne de få prim til "dessert" på siste skiven. Men skjønner deg godt.. Noen kanger er jeg nesten glad ungene har diverse matallergier så vi må styre unna en del usunne produkter. Mulig det er lettere å si nei da.
chrisallic Skrevet 13. juni 2008 #34 Skrevet 13. juni 2008 Lurer forsatt på om du har kos på din jobb?
mamma for andre gang:) Skrevet 13. juni 2008 Forfatter #35 Skrevet 13. juni 2008 Ja, det er det jeg også synes er rart! Hun spiser det HVER eneste dag!! og det irriterer meg. og hun ped.lederen ble såå overraska da jeg sa at hun liker da alt mulig annet! og hun prøvde å forsvare is-spisinga med at det er saftis? ehh..
mamma for andre gang:) Skrevet 13. juni 2008 Forfatter #36 Skrevet 13. juni 2008 siste svaret var til ifie, ang prim spising.. men innlegget kom flere hakk under..
mamma for andre gang:) Skrevet 13. juni 2008 Forfatter #37 Skrevet 13. juni 2008 Mami, Smurferosa & smulesmurf : Det er 15 barn på hennes avdeling, til høsten begynner hun på storbarn, der er det 22 barn. Men det er ikke "bare" is de alltid får, de voksne er "flinke" til å finne anledninger som skal feires/markeres, og da kommer kaka på bordet å... Jeg har jobbet i endel barnehager, men denne bhg er den mest usunne jeg har vært borti! Jeg er en av de mer beskjedne foreldrene, og synes ikke alltid det er så lett å si ifra, men denne gangen gjorde jeg det. Synes det er rart ingen av de andre foreldrene har tatt opp temaet kosthold, tør de ikke, eller bryr de seg ikke..?
mamma for andre gang:) Skrevet 13. juni 2008 Forfatter #38 Skrevet 13. juni 2008 Ja, og jeg bryr meg ikke om hva du gir ungene dine heller:) Men i bhg blir jo mine barn påtvingt et kosthold jeg ikke er fornøyd med! små barn på 3 og 1 år skjønner jo ikke at det ikke er så lurt å feks spise prim daglig..
Lysbryter Marcus 06&Mathias 08 Skrevet 13. juni 2008 #39 Skrevet 13. juni 2008 Nå har ikke jeg barn i barnehage enda, de 2 er for små til det. Men når de er over 2 år skal også de i bhg.... Men må bare svare likavel altså... Hva spiser ungen din hjemme? Aldri noe snop, is og andre "usunne" ting?? Er en ting med de de skal spise hver dag, men når det er fest og noen har bursdag skal du nekte ungen din og få en is? Sitte å se på de andre?!? Stakkar jente sier nå jeg... Vel er det bra med sunn mat- men det får da være måte på. Minsten her er bare 4 måneder, og får bare mme med malt i. Og siden det er søtt skal jeg ta det bort og heller la han bli forstoppet? Er jo sukker i malten... Gutten min er 1,5 år og får gjerne en is hver dag når det er varmt og sol og sommer ute. Skal jeg nekte han det når vi foreldre vil ha is for å kjøle oss ned på? Hva spiser dere da når dere skal kose dere, foreldrene også? Gulrot? Drikker dere aldri brus Poenget med mitt innlegg- er ALT MED MÅTE!! 1 is eller muffins i uken skader ikke jenta di- bruk hodet!!!
mamma for andre gang:) Skrevet 13. juni 2008 Forfatter #40 Skrevet 13. juni 2008 chrisallic: mye sjeldnere enn i bhg liker uansett frukt, brød m/ variert pålegg bedre
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 13. juni 2008 #41 Skrevet 13. juni 2008 Det er da virkelig foreldrenes eget problem når de gjør ungene sære i matveien.. Ungene spiser det de får om de er sultne nok, så sant de ikke er syke. Ungene her spiser sunt og variert.. Rett og slett fordi det er det eneste alternativet. Yngste er en skikkelig søtmoms og kunne sikkert levd på is og kaker, men hun har blitt vant til den kosten som serveres her. Veldig lett å gi etter om ungene vet man har noe annet i skapet og maser og maser.. men vi har ikke det andre i skapet. Ett alternativ HI kunne vært at de i bhg. sa til ungene at de måtte velge et annet pålegg først og så kunne de få prim til "dessert" på siste skiven. Men skjønner deg godt.. Noen kanger er jeg nesten glad ungene har diverse matallergier så vi må styre unna en del usunne produkter. Mulig det er lettere å si nei da.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 13. juni 2008 #42 Skrevet 13. juni 2008 Oi, maskinen hang seg opp litt her..
mamma for andre gang:) Skrevet 13. juni 2008 Forfatter #43 Skrevet 13. juni 2008 Tror ikke du har lest mine innlegg godt nok.har feks aldri sagt at hun skal sitte og SE på at andre spiser is uten at hun får. Virker på noen at det er SYND PÅ barna som ikke spiser feks prim, og det er jo litt ille.
Maud Skrevet 13. juni 2008 #44 Skrevet 13. juni 2008 Jeg kjenner at jeg synes både for og imot dette. Jeg er enig i at søtt pålegg hver dag er unødvendig. Jeg synes imidlertid at det å ha det stående der og "bare en halv skive" er unødvendig "tortur". Da er det bedre å ha det fremme bare en dag i uka og så kan de som vil få. Samtidig blir jeg oppgitt over sukkerhysteriet og lurer på hvordan barn i dag skal nyte med måte. Hvordan skal man lære at litt sukker er godt, men at man ikke behøver å hive i seg bøtter hvis man nektes sukker totalt? Dessuten synes jeg at hvis man har veeeeldig strenge regler for hva som er greit, ikke greit, får lov, får ikke lov, ja da får man jammen passe barna sine selv!
trine_og_mathias+knøtte Skrevet 13. juni 2008 #45 Skrevet 13. juni 2008 krise.. trur du må ta ungan ut av den bhg for det her kan man bare ikke finne sæ i... jees du sir at ja alle får kaka når di har bursdag.. men det e vel avdelinge der? å e det tja la oss si 20 unga på ei avdeling.. så e det 20 bursdaga.. men nån har bursdag i løpet av sommer, høst, vinter jule ferie.. så det e sikkert ikke så ille som du skal ha det til.. å det me kvikk luns.. vel det e vel sikkert ikke nå di gjør fast .. men di må da få kose sæ litt å , ungan e jo i aktivitet hele dagen, så om di får i sæ litt sukker så skade det nok sikkert ikke.. syns å det her hysterie e tatt helt over.. det e bare om å være slank, spise rett å se bra ut.. å så bynne man me det allerede i bhg stadie.. e det rart mange slit me spiseforstyrrelsa.. det første man lære e jo at sukker e FARLIG.. her i huse e vi normal, har et variert kosthol, frukt å grønnsaker, så om han spist godis eller får saft så gjør det da ingenting!
PinkBabyDoll Skrevet 13. juni 2008 #48 Skrevet 13. juni 2008 Huff, jeg må være verdens mest elendige mamma... Min datter er utrolig småspist og spiser kun prim på brødskiva. Dere kan syns hva dere vil om dette, men jeg tror ikke dere hadde klart noe bedre om hun var deres! Hun er til gjengjeld veldig flink til å spise det meste av frukt og grønt og variert middag. Stekt egg liker hun så det får hun til frokost (på brødskiva faktisk, når jeg tenker meg om) Men jeg synes ikke noe om denne hysterien, alt med måte, mener jeg!!
PinkBabyDoll Skrevet 13. juni 2008 #49 Skrevet 13. juni 2008 PS: i bhg får de et varmt måltid hver dag og alt som serveres der er økologisk. Matpakka (med prim på skiva) serveres på ettermiddagen sammen med frukt. De serveres hlr ikke annet enn frukt til bursdager o.l.
Linda-Kristin=) Skrevet 13. juni 2008 #50 Skrevet 13. juni 2008 synes det er viktig å huske at barn ikke er en boks som man kan pakke broccoli, vann og moset potet i og forvente at det er yndlingsmaten og sånn skal det være resten av livet dems. det er selvfølgelig lurt å veilede med å ha et sundt og variert kosthold hjemme, styre unna søtsaker i hverdagen osv! men å lage hysteri for at de serverer sukker i barnehagen blir litt for dumt. skjønner deg så veldig godt HI i det du skriver, fordi prim ikke er noe dere spiser hjemme. men hva er egentlig problemet med ett lite kakestykke eller en ispinne om det så måtte bli 20 ganger i året? lærer man barnet at godteri er noe man spiser når man skal kose seg/til en spesiell anledning så går det vel bra med en liten ispinne til bursdag? husker veldig godt selv de dagene vi fikk hver sin bolle med melis på i barnehagen når det var bursdag, men vi fikk jo også bare en. ikke akkurat som at vi satt og fråtsa i oss 11 boller hver, men det var likevel stas;) var på barnehagemøte i går (lille begynner i august) og der sa de at ved hver bursdag skulle de ringe foreldrene og høre først om det var greit at det ble servert sukkermat den dagen. det syntes jeg var en veldig grei ordning! var veldig redd for at det skulle være en "sukkerfri" barnehage fordi jeg selv ikke er noen tilhenger av det, men hun sa at av og til kom syltetøyet og primen på bordet men ellers var de sukkerfri, og dette syntes jeg var supert!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå