du og jeg og vi to Skrevet 13. juni 2008 #27 Skrevet 13. juni 2008 Dette var ikke et forsøk på å være lite hyggelig, men på å si at kjæresten hennes ikke elsker henne mindre eller synes hun er mindre spesiell selv om han ikke legger vekt på bursdagsgaver... Og et forsøk på en liten pep-talk...
Gud Skrevet 13. juni 2008 #28 Skrevet 13. juni 2008 hehe....skrev ikke du hyggelig da? jeg mente hu sure under deg....det kan vel vanskelig tolkes som noe annet enn en fornærmelse? "slapp av....du er VELDIG spesiell" liksom, uten noe annet tekst i. synes det var slemt å direkte frekt og skrive til noen som gir uttrykk for at hu er usikker.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #29 Skrevet 13. juni 2008 Åh...dere er DER alt. Har dere vært gift lenge eller?:-)
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #30 Skrevet 13. juni 2008 Hei. Skjønner at det ikke er lett. Men mannfolk har en tendens til å ikke ta et poeng (sorry mannfolk). Han har nok gjort det i beste mening, og jeg synes virkelig du skal prøve å sette på deg pokerfjeset. For hans del. Og i framtiden kun ønske deg gavekort eller penger! Men skjønner deg altså.....det er jo bare menneskelig å ikke føle glede over noe man ikke vil ha..hehe. Men mannen din er nok bare en håpløs gavekjøper uten han vet det selv. Gratulerer med dagen!
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #31 Skrevet 13. juni 2008 Mannfolk er rare. Og jeg skjønner ikke at han skulle bli lei seg hvis du ikke blir glad. Du kan jo ta det opp i ettertid og si at du har lyst til å bytte den. Dersom han blir lei seg må du bare forklare hele greia.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #32 Skrevet 13. juni 2008 Hei. Jeg er anonym 10:07 Vi er ikke gift, men har vært samboere i 8år. Vi startet opp dette med å droppe gaver ganske tidlig. Det ble mye penger som gikk bort til gaver man sånn passelig ble glad for. Vi ble enige om at jul og burstag gaver skulle vi slutte med. Til jul kjøper vi inn en fellesting. Feks kunstverk, helgetur, noe til huset el.l Vi er flinke ellers i året til å kjøpe småting til hverandre. Blomster, en t-shirt, smykke, musikk, bok osv. Mye koseligere å få en liten gave på en helt alminnelig tirsdag enn feks ett dyrt smykke på bursdagen man ikke liker en gang. Anbefales :-)
Gud Skrevet 13. juni 2008 #33 Skrevet 13. juni 2008 Det hørtes ut som en kjempefin og praktisk løsning, anonym! :-) Vi er ikke samboere ennå, så håndfaste fellesting blir litt vanskelig foreløpig. Men kanskje jeg (om en måned eller to) skal foreslå at vi, hver jul og fødselsdag, skal begynne å sette av penger til en ferietur eller noe sånt i stedet for å gi hverandre gaver? Han sier jo selv at han synes gaver er vanskelig, og vi liker begge å reise og vi har ikke vært på tur eller ferie sammen på over et år :-) Ellers er jeg glad for de konstruktive svarene jeg har fått her, og jeg hadde ikke noe mål om å sitte og være sur i kveld uansett, for dem som trodde det. Jeg er rett og slett bare veldig dårlig på å spille skuespill, og jeg BLE litt lei meg, selv om det er tåpelig egentlig og jeg vet det veldig godt. Men jeg vil jo ikke at den flotte kjæresten min skal se at jeg blir skuffet når han, på sin egen måte, har prøvd å gjøre meg glad, så jeg skal ta meg sammen så godt jeg bare kan og fokusere på å ha en fin kveld sammen med ham i stedet, og se på DET som den ordentlige gaven. Folk er forskjellige, vi er definitivt forskjellige, og vi får bare prøve å finne en hyggelig løsning som passer oss begge to etter hvert. Det kommer jo flere anledninger :-) hi
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #34 Skrevet 13. juni 2008 Kjære vene! Du er ikke alene! Du får nok bare bytte gaven til noe du vil ha. Sånn er det med den saken. Han må tåle såpass! Jeg pleier å få ting og duppeditter til dataen og sånt jeg. Det er da absolutt ikke noe jeg ønsker meg, men som kjærsten synes er praktisk og HAN ønsker seg det! Jeg har begynt å ta igjen med samme mynt til hans bursdager. Da kjøper jeg ting JEG vil ha. (det er alltid noe til huset da, til begge, ikke snakk om at jeg kjøper klær eller noe.)
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #35 Skrevet 13. juni 2008 Jeg skjønner HI godt jeg. Jeg blir også lei meg og skuffet om jeg får en dum gave fra kjæresten min. Jeg forsøker alltid å gi noe jeg vet han ønsker seg. Jeg husker hva han sier han liker osv gjennom hele året. Kan også finne på å overraske ham med gaver når det ikke er noe spesielt. Er litt for lettvindt slik som BOHO sier at det bare er typisk menn! Typisk menn å ikke skjønne noe??? Tror de fleste menn kan klare å få inn i hodet at de ikke skal kjøpe noe til seg selv og bare skrive navnet til kjæreste på den. Hvor respektløst er ikke det??Det verste jeg hører om er menn som kjøper ting på jernvaren til kona si eller et forkle o.l. som symboliserer at hun skal lage mat til han osv. Jeg syns det er ren skjær egoisme og slemhet. Og BOHO det er faktisk forskjell på å få gaver fra venner/bekjente og en mann/kjæreste. Man forventer litt mer av en kjærestegave. Det er helt naturlig, og dermed blir man også mer skuffet over tankeløse gaver fra sine nærmeste. Man tror og håper at de kjenner en litt bedre og virkelig ønsker å glede med gaven, enn hva en håper en nabo gjør. Er derfor ikke rart HI blir skuffet og har vanskelig for å skjule dette for kjæresten sin. Jeg er sikker på at hun sier pent tusen takk ellers når hun får gaver fra andre og klarer å holde et pokerfjes uansett hva hun syns. Må man kjøpe noe man selv har veldig lyst til å gi bort men som man ikke er sikker på om den andre har så lyst på, går det an å gi dette som en tilleggsgave. Jeg syns også det er flaut å si til venner og familie hva jeg har fått av en kjæreste om det er noe som stinker! Det tyder bare på at han ikke bryr seg så mye! Er ikke mye morsomt etter jul å høre at venninner har fått reiser, smykker, parfyme, klær, solbriller osv. Og selv må si at man har fått en kjøkkenmaskin, spikerpistol eller et teit dataspill!! Da missunner man dem kjærestene deres og ønsker man hadde noen som var like omtenksom og viser de setter pris på en. Fordi det er jo nettopp det gaver skal symolisere.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #36 Skrevet 13. juni 2008 "Oi... Ja denne var jo fin, men har jo ikke bruk for den. Jeg tror jeg bytter den inn mot den tingen som jeg ønska meg!" Også gjør du nettopp det.. Og skjer det flere ganger, så gjør du det da og.. kanskje han lærer til slutt? Eller så kan han gi deg penger slik at du får det du vil ha..
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #37 Skrevet 13. juni 2008 Du sier selv at du er utakknemlig. Det er du. Hvorfor må du finne ut av selv. Skjønner ikke at kvinner skal lage så mye styr ut av gaver. Være forlangende og krevende. Ikke mange menn som får lyst til å gi dere noe mer av hjertens glede da. Slapp av. Ærlig talt. Men jeg synes i hvertfall spørsmålet ditt er riktig stilt: "Hvorfor er jeg så utakknemlig?". En mye bedre problemstilling enn "Hvorfor gir han meg ikke nøyaktig det jeg vil?".
Loglady Skrevet 13. juni 2008 #38 Skrevet 13. juni 2008 Jeg skjønner reaksjonen og følelsene hennes, det er ikke det. Jeg mener bare at man må ta seg sammen. Skifte innstilling. Ikke alle følelser er lik gavnelige, selv om de er sanne.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #39 Skrevet 13. juni 2008 I et forhold tror jeg det er viktig å ha uttalte forventninger til hverandre. Ellers blir man skuffet. Har man gang etter gang prøvd å være direkte med den det gjelder å man ikke blir møtt, må man ta et valg. Enten velge å leve med at det man forventer ikke blir realitet og bli skuffet gang på gang. Gå fra forholdet og finne det en forventer et annet sted. Eller som du sier ta seg sammen og svelge at man skal være fornøyd om man får noe eller ikke. Jeg syns jo det ikke er for mye å forlange at man kan gi noe to ganger i året som kjæresten ønsker seg og finne ut hva de gjerne vil ha. Så lenge det er innenfor rimelighetens grenser. Det syns jeg ikke er krevende å forvente. Må si jeg er forundret over de som klarer å ikke bli skuffet over manglende gaver og teite gaver. Hvorfor skal man ikke forvente noe av sin kjæreste. Å få handlinger på at man betyr noe og er verdsatt betyr mer enn ord! Enten det er gjennom gaver, massasje, matlaging osv. Jeg tror bare at de mennene som ikke legger omtanke i gavene ofte er de som bare forventer ting året rundt i forholdet også og som ikke gir uansett hva det gjelder. Hvor kona vasker, lager mat, tar seg av barna osv. Men det kan jo være jeg tar feil her. Forventninger vil man alltid ha, om man burde justere de kan jo være. Men slik det høres ut her inne virker det ikke som mange forventer eller krever for mye!!
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #41 Skrevet 13. juni 2008 Eksen min kjøpte alltid gaver til meg som skuffet meg. Grunnen var at han kun kjøpte ting han burde ha visst at jeg ikke ville ha; smykker jeg gjentatte ganger hadde sagt at jeg ikke likte så godt, en silkepysjamas i str. s som jeg ikke fikk over knærne en gang, sexy undertøy i heelt feil str., etc.. Det virket som han kjøpte gaver til den han ville jeg skulle være, og ikke den jeg var. Dessuten viste det at han ikke lyttet når jeg snakket til ham, og det såret veldig. Vi var sammen i seks år, og han visste likevel ikke at jeg ikke likte ketchup på mat eller fløte på jordbærene. Jeg brød meg rett og slett mer om han enn han gjorde, så jeg forstår HI veldig godt her. Jeg er dessuten enig i at det er viktig å være ganske klar i kommunikasjonen med menn, for de er virkelig ikke tankelesere.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #42 Skrevet 13. juni 2008 Hehehe, ler, jeg tror du har et poeng. Mannen min innrømmer også å tenke slik når han skal kjøpe meg gave. (Men jeg syns han er kjempeflink med gaver da, men jeg fant fort ut at veldig konkrete lister hjelper. Å forvente at han skal velge ut noe eller hinte fungerer dårlig. Ønsker jeg meg klokke sier jeg: Jeg ønsker meg en fin klokke, men i sølv da jeg ikke liker gull, det skal ikke være diamanter på den og det er viktig at der er sekundviser etc...)
Loglady Skrevet 13. juni 2008 #43 Skrevet 13. juni 2008 Menn forstår ikke kvinner. Kvinner forstår ikke menn. De fleste forhold kunne trengt en god tolk. Men man kommer langt ved å i det minste prøve å sette seg inn i hverandres tankegang. Det gjelder begge parter. Det kveinner oppfattter som tankeløst, egoistisk, osv. hos menn, er ofte noe helt annet.Men å se det, krever at man trår ut av sin egen herlige offerrollle. Bare til orientering.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #44 Skrevet 13. juni 2008 Boho. Det er mulig at du synes det er herlig å sette deg i offerrollen, men jeg for min del vil bare at forholdet vårt skal fungere bra. Bare til DIN orientering.
KaMa Skrevet 13. juni 2008 #45 Skrevet 13. juni 2008 Ser du har fått ørten svar, noen bedre enn de andre. Jeg tipper du er "utakknemlig" fordi du vet hva en gave betyr for deg. Å gi bort en gave og på den måten signalisere at du ser vedkommende og du gir noe som du vet betyr noe. Da er det jo ikke så rart at en gave som er mer passende for giveren enn mottakeren, får en til å føle seg forbigått og ikke sett. Jeg syns ikke du er smålig eller kjip. Faktisk så forstår jeg deg ganske godt. Men når dere har hatt temaet oppe til diskusjon og du har vært så tydelig som du har vært, så ser jeg ikke helt hvorfor du skal spille skuespill for å ikke såre følelsene til mannen din. Vær ærlig. Si at det var hyggelig av han å gi deg gaven, men nå var det vel ikke helt det du ønsket deg så du regner med det er greit du bytter den i den dingsen du så, som han kanskje husker at du sa du heller ville ha..? Blir han furten så spør han rett ut hva han vil du skal gjøre. Vil han ha en hjertlig mottakelse av gaven så må jo han få ut fingeren og enten lytte til det du sier eller så får han ta deg på alvor og kjøpe noe av det du har listet opp.
Line m 3 Skrevet 13. juni 2008 #47 Skrevet 13. juni 2008 Kanskje løsningen er veldig enkel. Du sier han kjøper en dyr, upraktisk gave til deg og at du heller vil ha en annen, billigere ting. Kanskje han tror du ikke sier hva du egentlig vil ha pga prisen? Ganske normal høflighet at man ikke ønsker seg "dyre" ting, men så er det jo akkurat det du ikke vil ha også. Kanskje stakkaren tror at du bare sier det for å være høflig. Og nå tror han at han har gjort noe kjempestort for å overraske deg! Jeg skjønner så absolutt hva du mener, selv fikk jeg en frityrkoker av exen første bursdagen min etter at vi ble sammen. I tillegg var jeg 21 år Det var litt nedtur, hehe. Jeg er av den typen som ikke bryr meg om pris, men vil heller ha blomster eller et billig smykke. Ting til hjemmet synes jeg blir litt.. feil. Sånne ting får man av andre. Men tenk på'n da, han tror sikkert han har vært kjempelur nå. Stakkars. Kanskje dere bør diskutere økonomi også? Sette en grense for hvor mye dere skal bruke på gaver til hverandre? Kanskje det funker?
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #48 Skrevet 13. juni 2008 Jeg er veldig enig med KaMa her, og helt uenig med BoHo. Det handler om å føle seg sett og hørt med tanke på gaver som så mye annet. Hvorfor skal man ta så mye hensyn til kjærestens følelser når han ikke tar så mye hensyn til dine? Det blir for dumt.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2008 #49 Skrevet 13. juni 2008 KaMa, Du har forstått dette! Jeg skrev innlegget om eksen som alltid ga meg gaver som ikke passet. Du har ofte veldig kloke og gode svar, KaMa! For meg handlet det ikke om å innta noen offerrolle, slik BoHo tror, men å bli sett som et menneske av den personen man helst vil skal se en. 21:03.
KaMa Skrevet 13. juni 2008 #50 Skrevet 13. juni 2008 Jeg oppfattet deg overhode som noe offer. Kjip situasjon og jeg syns ikke du skal ta så mye hensyn til følelsene til din mann på akkurat dette. Du ser jo _han_, så det er ganske rimelig at du ønsker å bli sett tilbake. Håper du har hatt en ok bursdag tross alt. Grattis med dagen. ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå