Gå til innhold

Lærerlønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jammen dere må da ta med i betraktningen all avspaseringen også? Det er jo også "lønn"!

Jeg jobbet tidligere i hotellbransjen, og ja - det var "overtidsbetalt" - men hvor endte de pengene? Jo - rett til skatt! Tror mange glemmer at den avspaseringen lærere har, er verdt mye mindre i "kroner og øre".

Dessuten er det ikke foreldremøter, konferansetimer, 30 oppgaver å rette, etc, etc, hver eneste dag...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes egentlig det er ganske meningsløst å diskutere dette med mennesker som IKKE har prøvd seg reelt i læreryrket, for de vet generelt ikke helt hva de snakker om. Eller det vil si, mange TROR de vet hva de snakker om, for de har jo gått på skolen selv, ikke sant? Kanskje har de også barn på skolen? Og ikke minst: kanskje har de venner som jobber som lærere?

Vel, bli med meg gjennom et par uker på jobb, så kan vi KANSKJE begynne å ta diskusjonen. På samme måte som det ikke kunne ha falt meg inn å legge meg borti andre yrkesgruppers lønnskamp, av den enkle grunn at jeg ikke vet hvordan hverdagen deres egentlig er.

Det irriterer meg ofte dette at så mange har meninger om lærere, og tydeligvis kjenner arbeidsdagen vår svært godt - og på denne måten kommer med påstander om hvordan jeg utfører arbeidet mitt. "Lærere jobber da virkelig ikke så mye!". Ok, hvordan vet man det? Uten å ha prøvd yrket selv over en lang periode?

Her er et eksempel fra min hverdag:

0800: møte på jobb

0815: undervisning begynner

0945: undervisning ferdig, har undervisningsfri. Derfor har jeg blitt satt

opp på møte med rådgiver og spesialpedagog, for å diskutere

hvordan vi på best mulig måte kan gjøre skolehverdagen så bra

som mulig for "Per". Møtet varer i en time. Referat skal skrives.

1100 - 1130: inspeksjon, ute med elevene i friminuttet.

1130-1300: undervisning.

1300-1315: inspeksjon, ute med elevene i friminuttet. Ergo ingen pause.

1315-1430: undervisning

1445-1600: møte. Enten trinnmøte eller fellesmøte.

Relativt ofte: 1600 - : møte med ulike foreldre (som ønsker møte utenom vanlig konferansetime)

Mellom 1600 - 1700: går hjem, lager middag, sammen med barna

1900 - 2300: retting/forberedelse. For mitt vedkommede har jeg kun norsk, i tre klasser, og har derfor hver jul og vår: 150 tekster, en på bokmål og en på nynorsk. Som den samvittighetsfulle lærer jeg er (og fordi jeg faktisk mener at elevene skal LÆRE noe!) gir jeg tilbakemelding i form av et A4-ark med kommentarer, ros og råd til forbedring.

Joda, tentamener er ikke hele året (heldigvis!). Men ofte leverer hver enkelt klasse inn både 2-3 tekster i løpet av et semester, både på nynorsk og bokmål. Rettebyrden blir derfor ganske stor.

Neste dag i min undervisningsfrie time, står "Anna" på døra. Hun føler seg mobbet, dette må jeg ta meg av med en gang. Timen går da med til samtale med både Anna, medelever samt telefon hjem til foreldre.

Neste dag må jeg møte på BUP for å diskutere "Robin" og hans ADHD, videre strategier. Jeg har undervisningsfri første timen, men må selvsagt møte kl. 0800 til møte.

Og forresten, jeg har 65 % stilling...

Og en siste ting før jeg går og legger meg: til dere som mener at vi lærere bør få goder og lønn for innsatsen vår: da ligger det vel i kortene at vi selv må få velge elevene vi får? At vi selvsagt får velge ut dem med dysleksi, ADHD, ADD og dyskalkuli? For det gir ofte litt "dårligere" utslag på resultatprognosene, skjønner dere. Det er fantastiske elever, men "Svein" med sterk dysleksi og generelle lærevansker vil stort sett aldri oppleve å få en god 5-er på prøven. Jepp, dette provoserer sikkert noen, men det er jo nettopp derfor jeg skriver dette: dette faller på sin egen dumhet! Vi vil IKKE få velge elevene våre selv, takk og lov for mangfoldet! Men det er bare det at innimellom kan det bli innmari skjeivt fordelt mellom klasser... og jeg STORTRIVES med mine herlige i klassen, men har nok generelt et noe lavere snitt enn parallellklassen hvor det ikke eksisterer en eneste diagnose. I klassen min har vi fem ulike.

Puh, dette ble langt...

Skrevet

Nei, jeg har ikke prøvd læreryrket. Men - utifra hvordan du beskriver din hverdag, så tror jeg faktisk ikke at din jobb er så mye "værre" enn min...

Det er veldig mange som har en krevende jobb, som i dagens teknologiske hverdag følger med en døgnet rundt. Mange har ikke høyere lønn enn lærere, og har heller ikke den avspaseringen.

Læreryrket er - som de fleste andre - en viktig jobb. Og det er helt greit at dere skal ha lønn for den jobben dere gjør. Problemet mitt med lærere, er den evinnelige sutringa! :-)

Skrevet

Hei!

For å ta det siste først: dersom du mener at vi "sutrer", så synes jeg at du har misforstått! Vi svarer jo rett og slett på tiltale. Det er jo alle andre som har "meninger" om lærere (for alle har jo som sagt hatt lærere selv, ikke sant? Ergo kjenner "alle" hverdagen vår), og da synes jeg ærlig talt at vi må få lov til å si ifra uten at det blir betraktet som sutring. Bare se over oss i innleggene i denne tråden, hvor uendelig mange som trekker fram disse evinnelige "feriene"! Om hvor mye ferie vi har osv. Da synes jeg ærlig talt, når jeg faktisk bruker hele høstferien + vinterferien til retting og forberedelser (og har tilnærmet normal arbeidsdag til tross for at jeg, etter mine arbeidstimer, har fri pga lengre arbeidsuke enn andre) samt måtte sende mann og barn bort i juleferien pga rettebunken som ikke hadde blitt ferdig før jul, at vi må få lov til å si ifra når andre mener at vi er hjemme og later oss!

Jeg mener ikke at lærerenes arbeidshverdag er unik. På langt nær, veldig mange jobber sikkert mye mer enn oss i løpet av ei uke. Men dette vil som oftest gi seg utslag i lønna, både pga overtidstillegg samt mye høyere lønn enn lærere. Hvilke yrker tenkte du spesielt på som ikke har høyere lønn enn lærere, og som jobber "døgnet rundt"?

Uansett, jeg tenker slik: det MÅ jo være noe med lærerens arbeidstid og den lønna man har, siden så mange "sutrer" sånn? Jeg skal ikke komme her og si at det ikke finnes noen som er fornøyde, for det gjør det selvsagt. Og jeg tror også at ikke alle lærere nødvendigvis er like samvittighetsfulle og jobber i samme "tempo" som meg, men ærlig talt tror jeg de fleste gjør dette.

Så solstråle69, som du skjønner, intensjonen min er ikke å sutre, men å komme med rene fakta :-)!

Hva jobber du med forresten? Bare nysgjerrig :-)!

Skrevet

Hadde noen andre yrkesgrupper hatt samme arbeidsmiljø som en lærer må jobbe i utenom undervisningstid (les de såkalte kontorene) hadde det blitt ramaskrik.

Det fysiske arbeidsmiljøet på kontorene jeg har sett er helt under enhver kritikk.

De jobbes skulder mot skulder, i åpne kontorlandskaper, men det jeg kaller presisjonsarbeid. Telefoner skal tas, taushetsbelagte gjerne, mens man hører hva hvemsomhelst sier av andre. Det er gjerne veldig dårlig inneklima. Ikke en dør kan lukkes for å kunne jobbe uforstyrret.

Det er ikke bare pga jobben en lærer fortjener mer, men forholdene h*n ofte må jobbe under.

Dessuten er det også en ting til;

en lærer er veldig bundet i arbeidstiden sin. De kan aldri velge når de vil ha avspaseringen sin. Hører jo titt og ofte om andre som jobber overtid og kan ta det ut i lønn eller avspasering når det passer dem. Det kan aldri en lærer gjøre.

Skrevet

Greit at det er rene fakta, men det er det for de fleste andre yrkesgrupper også. :-)

Mamma er lærer, og har i dag nesten 400 000 kroner i året - jeg synes ikke det er lite, med tanke på "avspaseringen" som også må regnes med.

Jeg jobber i dag som regnskapsfører.

Men - før jeg ble gravid drev jeg min egen forretning. Jeg kan trygt si jeg jobbet "døgnet rundt", og tør ikke tenke på hva timelønnen min var.

Jeg bidro med arbeidsplasser, forferdelig mye skatt, på skatt, på skatt og kan vel ikke akkurat si at "avspasering" var mulig. Overtidsbetalt var det kun de ansatte som fikk. Poenget er at jeg var ikke alene - det er MANGE som jobber og sliter uten at de får "lønn som fortjent".

De fleste har faktisk bare 4 uker + 1 dag ferie i løpet av et år, med tariffavtale har man en uke ekstra. Mange har i en årslønn på 400 000 en del overtid innbakt i lønna. De som får overtidsbetalt, merker stort sett ikke mye på lønnsutbetalingen, for bortimot 50 % går til skatt.

Men det er stor forskjell på lærere også, mange er jo faktisk fornøyde. Jeg kjenner en lærer på ungdomsskolen som har vært der i 30 år - som han sier, det er stort sett det samme pensum hvert eneste år, han bruker ikke spesielt lang tid på retting... :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...