Gå til innhold

Lærerlønn


Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter dette oppgjøret så finnes det faktisk ufaglærte i barnehage som tjener mer enn hva faglærte gjør, men det er greit det da, dersom den faglærte er skikket?

 

Nå er du ute og sykler, vil du helst ha en lege som har gått 7 år på skole eller en som har gått 4 men som er veldig koslig? Svaret gir seg selv. Du vil ha den beste. Og man bør da forutsette at man har lært noe på de tre årene ekstra.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt poeng er ikke at jeg vil ha mer lønn.

 

Mitt poeng er at ethvert lønnsoppgjør handler om å omfordele ressurser, og å omprioritere hvilke grupper som skal ha mer eller mindre i forhold til hverandre. Altså: Hvilke grupper skal gå opp i reallønn og hvilke grupper skal gå ned i reallønn. Dermed finnes ikke et lønnsoppgjør uten tapere, og i dette lønnsoppgjøret ble de med lavest utdanning taperne. Nettopp fordi samfunnet ønsker å premiere utdanning.

 

Jeg kan ikke se at jeg var frekk. Jeg konstaterer at du kanskje ikke vet hva reallønn er, siden det virker som om du kanskje ikke vet det. Og selvsagt må også jeg få mer i lønn, siden resten av arbeidsstyrken får det. Ellers går jo reallønnen min ned, og jeg får dårligere rå.

 

Men nå må jeg gjøre noe annet enn å sitte her. Jeg bare minner om at grunnen til at denne diskusjonen pågår er at du påsto at lærerne har mer fri enn andre og dermed burde holde seg for gode til å ville ha høyere lønn.

Skrevet

Lærere har 4 uker ferie, resten er lønn. Vi fikk kompensert for den 5 uka i form av lønn i skolepakke 2. Så det er den eneste måten lønna vår har økt på de siste TI årene. En uke mindre ferie, mot kompensasjon og økt undervisningstid pr lærer, som igjen fører til mindre tid til planlegging, veiledning og etterarbeid.

 

Men hvorfor prøver du ikke læreryrket? dersom du mener det er så greit og liketil alt sammen. Godt betalt og mye ferie..

Skrevet

Hvis du leser det jeg har skrevet så står det at jeg mener at lærnerne ikke jobber noe mer enn andre arbeidsgrupper...i løpet av et år!!

 

Jepp.synes virkelig du burde finne på noe annet!!

 

Og for meg er dette ingen diskusjon...

Skrevet

Men man kan ikke se utenom tilleggene heller, for vi som lærere har ikke mulighet for å få tillegg. Skolen gjør hva som helst for å slippe å betale overtid til en lærer.

Skrevet

Lektor...

 

Denne uttalelsen sier noe om at du ikke har lest det jeg har skrevet..

Så gidder jeg ikke å svare på en gang...

 

Så klart man skal få betalt for utdannelsen sin...det har jeg presisert over her maange ganger..

Skrevet

Har heller ikke skrevet at en lærer bare jobber fra 09 til 13...dette er snakk om undervisningstimer..og ikke generelt hva en lærer tjener..Dere har da en arbeidstid å forholde dere til dere også...fra 08 til 1530 f.eks....

Skrevet

nå har jeg bare skomlest litt innimellom i denne diskusjonen, men det spiller ikke så stor rolle. jeg vet hva jeg mener.

 

lærere brude få mer lønn, og lønnen burde stige betraktlig etter hvor mye skole de har. i tillegg burde det være murligheter til og belønne enkeltindivid som er dyktige i jobben.

Skrevet

Lærere tjener sikkert ikke nok, men at de er lavtlønnet er en sterk overdrivelse.

 

Det er greit at "all" ferien er avspasering - men hvilket annet yrke har mulighet for så mye avspasering da?

 

Og en lærer underviser ikke fra kl. 0800 til kl. 1600 hver eneste dag - så retting, etc, er det da mulighet for på dagtid også?

 

Jeg har en kamerat som hoppet "feil" vei - fra det private og inn i læreryrket - han sier han aldri har hatt det så bra!

 

Dessuten er det stor forskjell på lærere, man burde begynne med å lønne utifra prestasjoner også her - men da får de jo helt angst... :-)

 

Skrevet

Pussig at det er her - på et foreldreforum - at en finner slike holdninger... og at det kun diskuteres avspasering, helligdager og arbeidstid.

 

Hva med å fokusere på den utrolig viktige jobben en lærer gjør, hvilken kompetanse det er viktig at lærere har og hvor viktig det er å få rekruttert flinke, motiverte og faglig sterke studenter til å gjøre dette yrket.

 

Veldig pussig synes jeg. Og jeg er opprinnelig lærer. Men videreutdannet meg til lege fordi lønna var så dårlig:(

Skrevet

Morcheeba

 

eldig enig i at vi trenger dyktige lærere rundt omkring i skolevesenet...helt klart..Å helt klart..en lærer gjør en viktig jobb..men det gjør da andre yrkesgrupper også spør du meg...som dem som jobber i helsevesenet...politi...barnehage..og ikke minst skolen!! Så det du skriver om at det er viktig å rekrutere flinke, motiverte og faglige sterke studenter..mener jeg gjelder for mange yrkesgrupper da..ikke bare læreryrket..

 

Skrevet

tosøtesmå enrødogenblå..

 

Jeg mener ikke at man skal droppe utdannelsen..man har lyst på..om det det hele tar 2 år eller 10....det må jo hver enkelt velge selv..

men sier at utdannelse ikke alltid har noe med hvor "flink" man er..

Og hvor flink man er til å lære bort i dette tilfellet..og at man fortsatt kan være faglig sterk med mindre utdannelse!!

 

F.eks..

Jeg hadde selv en mattelærer på vgs..han var utrolig dyktig og hadde en laaang utdannelse...men å lære bort...det kunne han ikke...ingen i klassen fortsto en skit...!! Så fikk vi en vikar for han en periode pga sykdom...en som hadde tatt matte for x-antall år siden..og med mindre utdannelse enn vår hovedlærer...da gikk det opp et lys for hele klassen gitt..

 

EKS:Så kanskje en kombinasjon med dyktighet og utdannelse..en selger må vise prestasjoner for å få god lønn..:/ (og ja..det er stor forskjell på en selger å en lærer)

Skrevet

Har bare lyst å pirke litt her, siden man ikke har peiling når man kun har vgs.

 

Det heter ansiennitet.

 

Hilsen den lavtutdannede

Skrevet

Monajenten...

Den var bra!:))

Vi har jo kun vgs...og fortjener nesten ikke lønn..:/

Skrevet

Egentlig burde vi betale for å få lov til å jobbe, vi er jo ikke verdt en dritt...

 

Jeg gidder ikke blande meg i diskusjonen, jeg er enig i at lærere fortjener høyere lønn fordi de har en utrolig viktig jobb. Men det har barnehageansatte, helsepersonell osv osv osv. også.

 

Men siden enkelte er krasse her, og mener man ikke har lov til å uttale seg og ha meninger fordi man ikke har høyere utdanning, syns jeg absolutt at det var på plass å påpeke den skrivefeilen. Det burde vært en selvfølge at lærere vet hvordan de skriver ansiennitet!

Skrevet

...syns jeg absolutt at det var på SIN plass å påpeke...

Skrevet

Monajenten...flott skrevet!! Godt det er noen som er bedre enn meg til å ordlegge seg!!

Også enig i at lærerne har en viktig jobb..men det mener jeg også at andre yrkesgrupper har som du nevner over her..som også har en veldig dårlig betalt jobb!!

Skrevet

Jeg har aldri tenkt over hvordan man skriver ansiennitet, men nå har jeg lært det!

 

Jeg har ikke sagt at man ikke skal uttale seg og ha meninger hvis man ikke har utdanning. Jeg har vel ikke nevnt din (A&M) utdanning på annet vis enn å forklare hvorfor jeg synes det er rettferdig at din lønn er et godt stykke under min.

 

Ufaglærte stillinger må og bør ha et lønnsnivå som ligger under de stillingene som krever utdanning, ellers vil ikke utdanning lønne seg. Da får man et samfunn som ikke verdsetter utdanning, og dermed heller ikke får utdannet arbeidskraft.

 

Og om et samfunn ønsker å satse på skolen, MÅ de gi lærerne en høy lønn og høy status. Det er den eneste veien å gå. Og nå har nå det norske samfunnet vært bestemt på å satse på utdanning.

 

 

Skrevet

Jeg er enig med deg, tosøtesmå-enrødogenblå (selv om jeg ikke skulle engasjere meg her.)

Jeg har en kjæreste som jobber som kokk, men han har ikke utdannelsen. Jeg syns det er rett og rimelig at han tjener mindre enn de andre som er utdannet. Det er sånn det skal, bør og må være.

 

Det var vel ikke du som mente at man ikke burde uttale seg heller, men jeg prøvde bare å forkorte innlegget mitt litt:-)

 

Jeg er enig i prinsippet "jo høyere utdanning - jo bedre lønn", og irriterer meg grenseløst over at typiske mannsdominerte yrker har mye høyere lønn enn "kvinneyrker" med like lang utdanning.

Men samtidig mener jeg at vi er alle viktige for samfunnet, og har rett til å uttale oss om høyere utdanning og lønn selv om vi ikke er der selv.

Skrevet

Et årsverk er på 1687,5 timer. Dette er et fast fullt årsverk - uavhengig av yrke. I lærernes arbeidsår faller 38 uker sammen med elevenes skoleår, mens 37,5 timer (en normal arbeidsuke) er satt av til planlegging / kurs i løpet av året. Denne uken kalles for "den 39.skoleuke".

 

Regnestykket viser da at 1650 timer skal gjennomføres i løpet av de 38 ukene som er sammenfallende med elevenes skoleår.

 

Gjennomsnittlig arbeidstid pr. uke finner man da ved å dele 1650 på 38.

 

1650 / 38 = 43,42

 

Gjennomsnittlig dagsverk finner man ved å dele 43,42 på 5.

 

Dette fordi en lærers arbeidsuke i dette tilfellet selvsagt må bli på de fem hverdagene.

 

43,42 / 5 = 8,68 timer

__

 

La oss nå da si at en lærers arbeidsdag blir bundet til arbeidsplassen i 8,68 timer pr. dag. Dvs eksempelvis fra klokken 08.00 - 16.45

 

Innenfor denne tiden skal da all planlegging, undervisning, retting, kontakt mellom skole og hjem, kollegialt samarbeid, foreldremøte, konferansetimer osv. gjennomføres.

 

La meg ta dette skoleåret som eksempel på hvordan dette hadde utartet seg dersom alt skulle gjøres mellom klokken 08.00 og 16.45:

 

___

 

All undervisning skal foregå innenfor tidsrommet 09.00 - 15.00 ettersom det er da elevene er på skolen.

 

All planlegging av undervisning skal skje i det samme tidsrommet, men kan selvsagt ikke skje mens man er opptatt av undervisning.

 

All retting skal skje i det samme tidsrommet, men kan ikke skje mens man har undervisning eller planlegging. Eksempelvis har jeg nå inne til retting 12 årsprøver (heldagsprøver) i engelsk, 12 i matematikk og 12 i norsk. Jeg brukes i snitt 45 minutter på engelsk og norskprøvene, mens jeg i snitt bruker 30 minutter på en matteprøve. Det gir følgende regnestykke:

 

45 minutter * 12 elever i engelsk = 540 minutter

45 minutter * 12 elever i norsk = 540 minutter

30 minutter * 12 elever i matte = 360 minutter

__

 

Totalt for retting av heldagsprøvene = Nøyaktig 24 timer. (1440 minutter).

Dette skal gjøres innenfor en eventuell bunden arbeidstid som går fra 08.00 - 16.45.

 

Foruten dette skal jeg i samme periode rette flere tyskinnleveringer for 8. og 10.trinn. Selvsagt skal jeg også rette vanlige lekser og skolearbeid i tillegg.

 

Hvor lang tid vil det ta før elevene i så fall får igjen disse heldagsprøvene dersom all retting kun skal skje i en fast bunden arbeidstid? De ville i alle fall ikke få alt tilbake på denne siden av sommerhalvåret.

__

 

Videre skal alle konferansetimer arrangeres i den samme arbeidstiden. Dvs. at alle konferansetimer må arrangeres mellom klokken 08.00 og 16.45.

 

De kan imidlertid ikke arrangeres mens jeg har undervisning. De kan ikke arrangeres mens jeg planlegger timene, og de kan ikke arrangeres mens jeg retter. De må derimot arrangeres utenfor disse aktivitetene.

 

Hvorvidt foreldre i full jobb ellers har muligheten til å komme på konferansetimer til de oppsatte klokkeslett (som jo ganske sikkert krasjer med deres arbeidstid) er jo et stort spørsmål.

__

 

Noen ganger i året er det samlede foreldremøter, der alle foreldrene i klassen møter samlet på møte. Dette må skje innenfor den samme perioden, altså mellom klokken 08.00 og 16.45.

 

Det kan imidlertid ikke skje mens jeg har undervisning, planlegging, rettearbeid eller vanlige konferansetimer. Da er jeg som kjent allerede opptatt med annet arbeid.

__

 

Inneværende skoleår har lærerne på skolen blitt pålagt å lage de lokalt tilpassede læreplanene i forbindelse med skolereformen Kunnskapsløftet. Mens læreplanene tidligere var ferdig laget (eksempelvis gjennom det forrige læreplanverket L-97), har alle lærerne nå blitt pålagt å lage læreplanene lokalt tilpasset til den enkelte skole. Det eneste vi har fått til overbygg er et svært defust overordnet dokument fra Kunnskapsdepartementet. Vi har så blitt pålagt å bryte dette dokumentet ned for å komme med underpunkt til hvert enkelt hovedpunkt i Kunnskapsdepartementets dokument.

 

Eksempelvis står det i Kunnskapsløftet følgende i norskfaget: Etter 7.årstrinn skal eleven

"mestre ortografi, tegnsetting, variert ordforråd og bruk av ulike setningskonstruksjoner".

 

I naturfag finner man eksempelvis følgende mål etter 7.årstrinn:

 

"Eleven skal beskrive sentrale egenskaper ved gasser, væsker, faste stoffer og faseoverganger ved hjelp av partikkelmodellen"

 

Det har så vært opp til lærerne selv å bryte disse punktet opp på den enkelte skole, for så å komme med en rekke målbare underpunkter som lett kan vise hva eleven kan og ikke kan.

 

Det finnes totalt flere hundre slike punkter som vi så har blitt pålagt å lage egne lokale læreplaner ut ifra.

 

Ved en fullstendig bunden arbeidstid mellom klokken 08.00 og 16.45 måtte jeg gjort alt dette også i denne tiden.

 

Jeg kan imidlertid ikke bruke min tid til undervisning til dette. Ei heller den tiden jeg planlegger, retter, har konferansetimer eller foreldremøter.

__

 

Hentet fra debatt på vgnett

http://tinyurl.com/5zr47r

Skrevet

Så utrolig bra. Putt på noen møter med ppt, rådgivere, barnevern osv, alt innenfor bunden arbeidstid, og så er hverdagen der :)

 

 

Skrevet

Men ærlig talt - hvor mange lærere i ungdomsskolen er det som har undervisning hele dagen da? Fra 0800 - 1645?

 

Synes ærlig talt dere sutrer utrolig mye! :-) Tror ikke dere har det spesielt mye værre enn mange andre yrkesgrupper, og ikke særlig dårlig betalt heller. :-)

Skrevet

Ingen som sier vi har undervisning 8-16. Men når du har 30 oppgaver å rette, 4 møter å delta på, 8 timer å forberede til neste dag (for ja, noen dager er det full dag undervisning), helst noen planer som skal skrives, taksonomere læreplanen, dokumentere hvert eneste mål og fremdrift, individuelle opplæringsplaner som skal skrives og følges opp, konferansetimer med foreldre, foreldremøter, sitter på et kontor med x antall kollegaer, der telefonene ringer støtt og stadig, elever kommer på døra, sensoroppdrag blir kastet etter deg osv, da strekker ikke tida til. Da må man ta jobben med seg hjem, da må man få avspassere, da må man få bruke arbeidet som argument for lønna, for vi får jo slengt i oss hver eneste gang, at vi ikke fortjener mer, for vi har så mye ferie.

Har det spesielt værre enn andre yrkesgrupper? Nei, det har vi ikke. Men vi får ikke like godt betalt som andre yrkesgrupper med samme utdanningslengde.

Skrevet

De fleste andre yrkesgrupper skriver timelister og får betalt for timene de jobber og ekstra godt betalt hvis de jobber mer enn normal arbeidsuke. Det gjelder hvertfall de yrkesgruppene som blir trukket frem flere ganger her, som helsearbeidere ol. Hvis det hadde blitt gjort er jeg helt sikker på at de fleste lærere ville endt opp med en mye bedre lønn enn den de har i dag! (selvfølgelig hvis timelønna hadde vært tilsvarende det den i teorien er nå)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...