Puncky med nr tre i magen Skrevet 27. mai 2008 #1 Skrevet 27. mai 2008 Så på reprisen på tv2 fra i går, hvor lønnen til lærere ble diskutert. Mange skrev inn på sms, og gav uttrykk for at lærere tjener godt i forhold til timene de jobber. Er det virkelig mange som tror at lærere jobber fra åtte til tre og har 9 uker ferie? Trodde faktisk de fleste forstod at lærere jobber langt mer enn det... Regnet litt på det jeg, og lærere har rundt 137 kr timen som nyutdannet, og da har jeg regnet timene som står de skal jobbe - ikke de faktiske som er høyere enn som så. Ukene de har fri er avspasering, bortsett fra fem uker som er ren ferie på lik linje med andre. Lærerne har fastsatt arbeidstid på 43,5 time i uken, disse blir tatt ut som avspasering. Altså ikke ferie. At sykepleiere tjener lite er helt sant. Tre år på lærerhøyskolen gir en grunnlønn på 271 000, mens grunnlønn til en sykepleier etter endt skolegang gir 270 000 - hele tusen kr mer i året! En adjukt (fire år på høyskolen) gir 288 000 i grunnlønn. Sykepleiere fortjener høyere lønn de og, men det er deres kamp. Hvorfor skal disse to gruppene settes opp mot hverandre? Syns dere lærere tjener mer enn nok?
Gjest Skrevet 27. mai 2008 #2 Skrevet 27. mai 2008 Nå stiller jeg jo ikke helt objektivt her da, men jeg er enig med deg. Det blir for dumt å skulle sammenligne på den måten. Jeg synes også at ekstra utdannelse blir for lite lønnet. Ved å ta en mastergrad og spesielist i ett fag kan jeg heve lønnen min med ca 20 000-30 000 kr i året. Ohhh...liksom... Da er det jo verd å studere i 2 år til (ironi). I forhold til ansvaret, intensiteten i yrket, antall år med utdannelse osv sett opp mot endel andre yrker så synes jeg ikke at lærerene får god nok lønn, men igjen, da sammenligner vi. Og ja, jeg tror faktisk noen tror lærere virkelig har så mye ferie ;-)
unnl Skrevet 27. mai 2008 #3 Skrevet 27. mai 2008 Jeg er lærer, og jeg synes ikke lærere tjener mer enn nok! Og det synes ikke min samboer heller som ser hvor mye jeg faktisk jobber for denne lønna! Men, jeg kan ikke telle på en hånd de gangene jeg har fått kommentarer som: "greit å være lærer, 2 mnd ferie, den lønna, jobber fra 8-12 (ja var faktisk ei som trodde at jeg var ferdig for dagen når 6-åringene går på sfo:P) osv osv... Jeg har gitt opp å prøve å forklare hvilken jobb jeg gjør, og hva min reelle timelønn er, så nå sier jeg bare: "Ja det er fritt frem for alle å ta 4 år på allmennlærerutdanninga! Det er ikke for sent enda", da blir de som oftest stille...
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 27. mai 2008 #4 Skrevet 27. mai 2008 Vi tjener altfor lite.... Sånn er det bare. Men elsker jobben min for det:0)
Mamman til AM&JS Skrevet 27. mai 2008 #5 Skrevet 27. mai 2008 Vil ikke gi meg inn på diskusjonen om en lærer jobbe lite eller mye..men det jeg vet..er at de fleste lærerne ikke jobber mer enn andre i arbeidslivet.. Hvertfall på barne og ungdomsskole nivå..1 klasse starter i 09 tida..og avslutter i 13 tida...tid både før og etter "skoledagen" til å forbrede seg..avslutte evt. planlegging...retting av prøver etc.. De fleste lærere har litt tid innimellom undervisninga..altså har ikke timer fra kl 08 til 1530 hver dag..heller ikke arbeid/undervisning om kvelden/helger..utenom foreldremøter etc.. Lærerne har høstferie...vinterferie..påskeferie...og laang sommerferie.. Greit nok at det også jobbes i noe av denne ferie tida..men dette går opp i opp i forhold til hvor mye fri man har..evt. arbeid..Så generelt sett så jobber ikke en lærer noe mer enn andre folk...altså snakk om årsverk.. Synes utdannelse skal telle...absolutt..og lærerne tjener ikke for mye...men synes ikke dem har dårlig betalt heller forhold til andre yrkesgrupper som har tilsvarende utdannelse!!
Gjest Skrevet 27. mai 2008 #6 Skrevet 27. mai 2008 Svarte dette her om dagen, da samme diskusjonen var oppe: Etter noen år i yrket, så sier jeg bare, lærerne fortjener hver lusne krone de får. Ja, det er gode ferier, men jammen jobbes det for de og. Iallefall hvis man har samvittighet i jobben sin. Folk tenker gjerne at læreren underviser, og retter noen prøver en gang i blant, men fy så mye mer det er. Forberedelser, undervisning, etterarbeid (retting, karaktersetting osv), skrive årsplaner, mndsplaner, ukesplaner, taksonomere mål i læreplanen, skrive IOP, følge opp IOP, skrive årsrapporter ang IOP, elevsamtaler, møter med den ene og den andre, oppfølging av elever, differensiere innholdet i både undervisning og planer, ta seg av problemer som måtte oppstå, både i forhol til læring og sosialt, foreldremøter, konferansetimer, og helst en ny reform i ny og ne, sånn at alt undervisningsopplegg som du har, ikke kan brukes til en dritt etterpå. Mens du gjør dette, sitter du i et kontorlandskap stua sammen med 8-10 andre lærere, telefoner som ringer, elever som kommer på døra, og kollegaer som ønsker samarbeidmøter ang undervisningsopplegg. Ikke kan du gå hjem og jobbe, selv om du ikke har undervisning, nei for tida er bundet til skolen. Så stort sett må alt dette gjøres etter arbeidstid, for på jobb får man kun tid til selve undervisningen og møter/samtaler. Og takk??? Nei det får man ikke, hverken av elever, administrasjon eller i form av lønn. Jeg er ikke utdannet lærer, men har annet høyskoleutdannelse med pedagogikk i tillegg. Fra neste år kommer jeg ikke til å jobbe som lærer mer, men synes læreryrket er meget dårlig betalt for all den jobben man faktisk gjør.
Gjest Skrevet 27. mai 2008 #7 Skrevet 27. mai 2008 Vel jeg synes 318 000 kr i året er lav lønn for 5 års høyere utdanning jeg... Kan ramse opp ganske mange yrker hvor man har 3 års utdanning og tjener vesentlig mye mer. Min mann f.eks tjener 435 000 i året nå og har mindre utdanning enn meg, men så har han er mannsdominert yrke da og det er vel der det ligger. Men det du ramser opp med tid før og etter skoleklokken ringer inn og ut til retting av prøver forberedelser osv, veeel, hehe... Vi har faktisk teammøter, møter med ppt, fellesmøte, friminuttsvakter, må ringe hjem til foreldre osv. Selve skoledagen går fort med til slike ting, så det meste må gjøres på kveldstid hjemme eller i helgene og det er jo nettopp dette arbeidet + foreldremøter ol vi avspaserer for i bl.a høst"ferien", vinter"ferien" osv.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 27. mai 2008 #8 Skrevet 27. mai 2008 Dette har du ikke greie på, Mamman til A & M + Joakim! For det første: Lærerne som underviser førsteklasse har som regel IKKE tid mellom undervisningstimene. De underviser i strekk fra 9 - 13. I tillegg har de fleste av dem enkelte timer på andre klassetrinn, som ikke er ferdige kl 13. Disse timene skal forberedes. Innleverte elevarbeider skal rettes. Møtetid: Minimum 3 timer bunden møtetid i uka for hele personalet. I tillegg kommer de møtene man må ha med teamene, med ppt, og andre. Foreldremøter/foreldresamtaler: Du er jo der med et barn bare i 20 minutter et par ganger i året. Men hver lærer skal ha slike med alle foreldrene. Si at det er 20 foreldrepar, to ganger i året i minimum 20 minutter. I tillegg kommer de foreldrene som ikke dukker opp, som du setter av tid til flere ganger osv. Og du kan ikke sidestille barneskole med ungdomsskole. Rettebyrden er enorm på en ungdomsskole i forhold til en barneskole, derfor underviser en ungdomsskolelærer færre timer i uken enn en barneskolelærer. Og jeg er forsåvidt enig med deg når du sier at de ikke jobber så mye mer enn andre. Men det er bare det at du samtidig argumenterer for at de jobber MINDRE i det du sier at fridagene ikke veies opp av merarbeid. Og hvor får du det fra at det ikke er helgearbeid? Jeg har tilgode å ha fri en hel helg, jeg har alltid arbeid med hjem. Jeg jobber på vgs, og har forsåvidt fått et godt tilbud som jeg er fornøyd med (er lektor). Men jeg, som alle andre lærere, er utrolig lei av å måtte forsvare de lange "feriene" våre. Hvilke andre yrkesgrupper med tilsvarende utdannelse mener du at lærerne tjener mer enn, forresten?
Mamman til AM&JS Skrevet 27. mai 2008 #9 Skrevet 27. mai 2008 Alva... Synes ikke den lønna er så lav jeg..men det er mitt synspunkt...og jeg personlig synes en politimann med 3 års høyskole...som har et risikoyrke er verdt mer enn 292000 kr..og derfor ikke 318000 kr i året så veldig lite...men er helt enig at noe må gjøres med lønnspolitikken her i landet...synes også at en som er ufaglært skal ha muligheten til å tjene mer enn 265000 kr i året også..så lønningene må generelt heves.. Teammøter..og fellesmøter har nå de fleste arbeidsgrupper..så generelt jobber ikke en lærer mer enn vanlige mennesker..fordi dere får "fri" som dere har jobbet dere opp i høstferier etc..
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 27. mai 2008 #10 Skrevet 27. mai 2008 Du har virkelig ikke greie på det. En politimann har 3 år, en lærer med 5 år tjener ca 25000 mer. Er det så galt, da? Og teammøter og fellesmøter har alle arbeidsgrupper, ja. I ARBEIDSTIDEN. Har de dem utenom arbeidstid, får de selvsag avspasering eller overtid. Lærerne har også dette i arbeidstiden. Og hvis du alvorlig mener at lønningene generelt må heves, tror jeg du skal tenke en gang til å hva det kommer til å bety.
Mamman til AM&JS Skrevet 27. mai 2008 #11 Skrevet 27. mai 2008 Jeg har ikke nevnt at lærerne tjener verken mer eller mindre enn noen jeg..og generelt for at alle arbeidsgrupper skal ha høyere lønninger..men dere lærerne skal få det til å høres ut som om dere jobber sååå ekstremt mye mer enn alle andre..og derfor får så dårlig betalt..Andre arbeidsgrupper må nesten jobbe seg ihjel ved siden av son 100% stilling for å få endene til å møtes..så lønningene må generelt heves!!
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 27. mai 2008 #12 Skrevet 27. mai 2008 Det er bare det at hvis lønningene generelt heves, som du sier, tar det ikke lange stunden før prisene følger etter. Så da har reallønnen ikke økt i det hele tatt. Verden fungerer ikke slik at alle kan gå opp i reallønn. Lønnsforhandlinger handler om å gjøre om på prioriteringer mellom yrkesgrupper. Og jo, du har nevnt andre yrkesgrupper. Vi lærere mener ikke at vi tjener dårlig fordi vi jobber såååå ekstremt mye mer enn alle andre. Vi mener vi tjener dårlig fordi vi har 7 års utdanning og tjener mindre enn ufaglærte i privat sektor. Og hver enkelt av oss kan selvsagt ta et valg om å jobbe et annet sted enn i skolen. Men dersom Norge ønsker en god skole med høyt kvalifiserte lærere, må Norge også sørge for at det er attraktivt å jobbe i skolen med høy utdanning. Og ikke minst sørge for at det er attraktivt for de lærerne som allerede jobber i skolen å ta mer utdanning. Hvor mange adjunkter tror du gidder å studere på fulltid i to år for å gå opp 30 000 i året?
Gjest Skrevet 27. mai 2008 #13 Skrevet 27. mai 2008 Kan jeg spørre hva du jobber som? Du kan få bytte en mnd med meg, og se hva vi faktisk gjør. At vi jobber mer enn vanlige mennesker? Jo vi er nok litt uvanlige, hehe, som har tatt på oss å utdanne nye folk til de jobbene som tjener mye mer enn oss. Tror jeg har til gode å ha en hel høstferie, vinterferie, påskeferie som ikke var arbeid i. Sommerferien ja, men da er man så utladet at man ikke klarer noe som helst... Det er ikke noen som tvinger oss til å jobbe i dette yrket, det samme gjelder vel politi, sykepleiere, vernepleiere osv, men takk og pris at det er noen som er villig til å gjøre det. Se bare nå, når det er streik, hvor viktig den førskolelæreren er, for at barna våre skal ha en plass å få grunnleggende ferdigheter som den travle familie ikke kan klare aleine, fordi vi må tjene penger.
Mamman til AM&JS Skrevet 27. mai 2008 #14 Skrevet 27. mai 2008 tosøtesmå-enrødogenblå Du får jo synes akkurat hva du vil..om jeg har greie på det eller ikke..men vi har 2 stk familier i vår vennekrets..+ at jeg har et nært familiemedlem som er lærer..altså 5 stk forskjellige personer..som ikke "svartmaler" det så fælt som deg!! Så du mener at når du har teammøter eller fellesmøter uten om arbeidstid..så får du ikke dette igjen i fri eller utbetaling???? Da er det jammen forskjell på deg og de 5 stk andre jeg kjenner.. Mener generelt lønningene må heves ja..på visse arbeidsgrupper...burde ikke finnes en minstelønn på under 300 000 kr..for mennesker som har 10 års ansienitet...Men få finnes et "tak" også.. Ikke alle har 5 år på skolen da..som selv er lærere..4 år!! Jeg sier heller ikke at forskjellen på 25000 kr er så veldig stor..men så jobber nå virkelig en politimann på litt andre tider på døgnet...helligdager...og har et risikoyrke på toppen + + +..men dette er min mening!!! Men du har vel kanskje et risikoyrke også????
Mamman til AM&JS Skrevet 27. mai 2008 #15 Skrevet 27. mai 2008 Fru Gyldenkron... Jeg er utdannet hjelpepleier..og prøver å ta vare på de som ikke klarer seg selv lengere..altså de eldre.. Og jeg har hele 281000 kr i året...etter 11 år i "etaten"...og synes ikke akkurat at det er så veldig mye å skryte for heller..og selvom jeg ikke har høyskole så synes jeg jammen jeg her verdt mer enn 281 000 kr etter såpass mange år ute i arbeidslivet..og ikke minst for den jobben jeg gjør..som er både tung og belastende på mange områder!! Og nei..jeg tror ikke en lærer generelt jobber mer enn andre mennesker..Og jeg har ikke fri høstferie, vinterferie..påskeferie etc..selvom du sier over her at du enda har tilgode å ha fri en hel høsterie...vinterferie etc..!!! Skal jeg ha fri så må jeg ta ferien min på 5 uker eller ta permisjom uten lønn...
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 27. mai 2008 #16 Skrevet 27. mai 2008 A & M mamma, du bør kanskje sette deg litt inn i hva du uttaler deg om. neida vi lærere jobber ikke hardere enn andre, og heller ikke mer. Vi har ett årsverk og det har de fleste andre også. Men saken er at nå har lønningene til lærerne hatt en lavere lønnsvekst enn andre yrkesgrupper helt siden skolepakke 1 kom, og da skolepakke 2 kom skulle det blir bedre, men hva skjedde da? Joda vi fikk mer lønn, og økt undervisningstid. Ergo fikk vi nada. Og det er ingen lærere som jobber fra 9 - 13 og går hjem og glor. Det tror jeg ikke på. Jeg som lektor i yrkesfag er svinheldig for jeg har bare en brøkdel av rettebyrden til mine kolleger som underviser i realfag. Men jeg underviser langt flere timer enn hva de gjør. Og før du dømmer lærere ned og hjem bør du prøve 8 timer i strekk i et klasserom, og sørge for faglig innhold og progresjon til alle sammen i den tiden. Det krever forarbeid. Og etterarbeid.
Gjest Skrevet 27. mai 2008 #17 Skrevet 27. mai 2008 Nå er det vel snakk om grunnlønna, og ikke tilleggene, som politiet får for ubekvem arbeidstid, helligdager osv. Grunnlønna til sykepleiere, politi og alle som arbeider skift, er alt for lav, samme som grunnlønna til lærere er alt for lav. Jeg er ikke utdannet lærer, og har som deg Mamman til A & M + Joakim, tenkt at fy søren som lærerne syter. DE gode feriene osv. Men aldri hadde jeg trodd det var et så travelt yrke, og så mye jobb på "fritiden" Jeg stortrives i læreryrket, og kunne godt tenke meg å fortsette, men pga overtallighet kan jeg ikke det. Det jeg gleder meg til med å gå over i "vanlig" jobb, er at når jeg går hjem fra jobb, da har jeg fri. Det har du ikke som lærer, iallefall svært sjelden.
Gjest Skrevet 27. mai 2008 #18 Skrevet 27. mai 2008 Å hjelp... Du har bare ikke peiling. Hjelpepleier er jo vgs.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 27. mai 2008 #19 Skrevet 27. mai 2008 Jo, selvsagt får jeg avspasering. I den tiden du omtaler som ferie. Og jeg svartmaler ikke. Det er du som forherliger. Og du sier at alle ikke har 5 år. Nei, det har de ikke. Men de som bare har 4 får ikke en startlønn på 318 000! Det var de med 5 år som får det. Og det er forskjell på å si at lønningene må heves på visse yrkesgrupper, og å si at de må heves generelt. Og jeg gjentar til det kjedsommelige: Det hjelper ikke å innføre minstelønn på 300 000 eller et hvilket som helst annet beløp. Prisveksten vil straks føre til at reallønnen går ned. Men jeg føler jeg snakker for døve ører, og at begrepet reallønn kanskje er relativt ukjent for deg. Jeg er lektor med tilleggsutdanning (dvs min. 7 år) og har 6 års ansennitet. Jeg tjener 360 000.
Mamman til AM&JS Skrevet 27. mai 2008 #20 Skrevet 27. mai 2008 Sier ikke at alle lønninger generelt skal heves..er faktisk folk her i landet som tjener...laaangt over gjennomsnittet...så et sted må det stoppe..og ja..prisene følger etter...men en minstelønn kan man vel forlange..??Uansett arbeidsgruppe.. Ikke alle lærere har 7 år utdanning..og enig i at man skal få "betalt" for utdannelsen sin..Altså at en lærer med 7 års utdannelse skal få en begynnerlønn som er høyere enn en lærer med 4 års utdannelse.. Og utdanning har ikke alltid noe med om du er en god lærer eller ikke..hvis man skal se på det fra den siden...altså tror barna ville lært like mye av en med 4 års utdannelse som en med 7...dette er personavhengig..vi vet alle det om lærere som er faglig dyktige..men helt elendige til å lære bort..
Mamman til AM&JS Skrevet 27. mai 2008 #21 Skrevet 27. mai 2008 Jeg har aldri tenkt på eller vært misunnelig på lærerne i forhold til lange ferier etc..fordi jeg "vet" at lærerne jobber deler av disse feriene..men det skulle da bare mangle også..med 2 mnd sommerferie....og vi har da bare krav på 5/6 ukers ferie samme hvor man jobber og hva man er utdannet som!! Og unner dem all den ferien dem kan få..ikke det!! Men synes ikke man skal klage og syte over lønna hele tida..alle skal ha mer, mer, mer..
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 27. mai 2008 #22 Skrevet 27. mai 2008 Jeg synes jobben din er kjempeviktig! Men hvis man har en holdning om at utdanning skal lønne seg, må det faktisk bli sånn at de jobbene som ikke krever noen form for utdanning ligger et godt stykke under de jobbene som krever utdanning. Du er klar over at en lektor med tilleggsutdanning har gått på skole MINIMUM 8 år lenger enn deg? I de årene samlet du ansennitet, sånn at du har gått opp i lønn. Her er et eksempel: Du: To år på vgs To år i lære (som jeg går ut fra teller i ansenniteten, men det er jeg usikker på) 9 år i jobb ca 23 500 i månedslønn (uten tillegg!) 0 i studilån per måned En lektor med tilleggsutdanning: 3 år på vgs 7 år på høgskole 3 år i jobb ca 28 300 i månedslønn (tillegg finnes ikke) 3 000 i studielån per måned. Dvs lektoren sitter igjen med lusne et par tusen mer enn deg i måneden. Og det har han slitt for i mange år. Riktignok kan lektoren stige litt mer enn deg. Men det skulle bare mangle!
Gjest Skrevet 27. mai 2008 #23 Skrevet 27. mai 2008 Synes du har en forkastelig dårlig lønn også, bare så det er sagt. Men når du er ferdig av vakt klokka 15, så er du ferdig, ikke sant? Trenger ikke tenke på jobb før neste skift i morgen klokka 7 eller 14. Når jeg går hjem, så har jeg 10 heldagsprøver som skal rettes, 20 oppgaver som skal rettes, 8 timer som skal forberedes til i morgen, for det har jeg ikke fått tid til på jobb. For der har det gått i undervisning, møter med ppt, samarbeidsmøter med rådgiver og elev, elever som trenger oppfølging osv. Sier ikke jeg jobber mer enn alle andre, men jobber mer enn plenty for å ha de "feriene" som aller er så opptatt av. Har ca 14 dager mer enn mannen om sommeren, for de siste ukene før skolen starter, så er det planlegging av nytt skoleår (ja, frivillig, men jeg er nødt, ellers klarer jeg ikke komme ajour) og planleggingsdager. Tror det er dette lærerne er så oppgitt på, at feriene alltid trekkes frem som vi ikke kan klage, for med de feriene så fortjener vi ikke mer. Både inne helsesektoren (også hjelpepleierene og assistenter), undervisningssektoren og politi, så burde lønna vært bedre. Men det kommer aldri til å skje, for vi er for mange. Da stiger prisveksten tilsvarende, og da er vi like langt.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 27. mai 2008 #24 Skrevet 27. mai 2008 Så da mener du at siden det er personavhengig kan vi like godt droppe den lange utdannelsen, eller? Selvfølgelig er det folk i landet som tjener laaaaangt over gjennomsnittet. Men noen må faktisk tjene under gjennomsnittet også, faktisk omtrent halvparten. (Litt flere, siden noen tjener så mye mer). Men det er ikke lønna til de få som gjør at prisene stiger. Det er det faktum at folk flest får jevnt mer penger som gjør at forbruket stiger.
Mamman til AM&JS Skrevet 27. mai 2008 #25 Skrevet 27. mai 2008 tosøtesmå-enrødogenblå Kan være at jeg ordlegger meg litt feil... Enda skal du ha mer i lønn..når du vet prisene vil stige..?????? Og da TRO at du får bedre råd?? Eller hva vil du oppnå?? Og frekk..det kan du være mot noen andre...er for voksen til å ta meg nær av slike ting.. Og selvom jeg ikke har 7 års høyskolegang så er jeg ikke DUM heller... Og jeg synes ikke 360 000 kr er en dårlig lønn..er lønnstigen som er interessant..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå