Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ufattelig hvor mye pengegnål det er på forumene her. Før hver eneste helligdagsperiode eller en fridag lurer folk på om de får utbetalt foreldrepengene tidligere, når andre har fått dem osv. Står det så jækla dårlig til med folks personlige økonomi at kassa er tom lenge før neste utbetaling?. Kan hende burde de heller ringe nav enn å lage tråd etter tråd her om samma skiten.

Lurer også på hvem som gnåler så, er det de veletablerte mødre med hus, ektemann og utdannelse som gnåler eller er det alenemødre i leilighet med max videregående som skriker etter penga?, noen teorier her?.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen teori. Men det er da noen som har det tightere enn andre! Iallefall nå som renteøkningen herjer.

Skrevet

Min teori er at det er delvis sistnevnte... Man kan være alenemor med høy utdannelse og gooood økonomi (sånn som meg selv en stund før jeg møtte drømmemannen som lagde bolle i ovnen min igjen), men de fleste alenemødre har nok dårlig økonomi dessverre... Og det tror jeg skyldes at det er i kombinasjon med lav utdannelse. I utgangspunktet skal jo utbetalingene være nok, men hvis man aldri har lært seg matematikk og/eller økonomi kan det være vanskelig å forstå hvorfor pengene går tom etter ei uke. Festmiddager og fine klær til alle den første uka, og så er det bare å ta grautsleiva fatt de neste ukene. Da skjønner jeg at de lengter etter den 20. hver mnd (eller når det er). Og når man har sultet i tre uker skjønner jeg at man må ha fest når pengene endelig kommer!!!! JOOHOOO!!!! Kanskje noen kan foreslå å dele pengeutbetalingen i fire?? Kan hende NAV er behjelpelig med disponering for de som behøver det.

(Disponering=sette av en fast sum til faste utgifter og deretter dele resten jevnt utover perioden pengene er ment for å holde. Kan kombineres med sparing.

Sparing=penger i banken/madrassen/krukke på kjøkkenet som får "vokse" over tid.)

Skrevet

Men det er ikke til å stikke under en stol at vi har gode ordninger her tillands?? Disse som nå savner disse pengene på de forskjellige utbetalingsdatoene...tenk så stille det hadde vært på bim i disse periodene? Det ser jo tross alt ut som om en del regner barnetrygden som en inntekt... og baserer et budsjett som enten går litt i pluss eller dundrende minus på bakgrunn av denne?

Skrevet

Jeg holder en knapp på sistnevnte, og bakgrunnen for det er at jeg selv var i samme situasjon for mange, mange år siden.

Jeg fikk min datter som 18 åring, uten barnefar, utdanning, fast jobb, og med leid leilighet. Mens min datter var liten tok jeg utdanning og skaffet meg etterhvert en god jobb, men før det var det harde tider!!

Det var ikke snakk om verken shopping eller festmiddager første uka, men pengene strakk rett og slett ikke til når noen få tusen skulle fordeles på faste utgifter, mat og klær til datteren min. Det ble mange spagettimiddager på slutten av måneden :-)

"Gnålet" om penger som ventes inn på konto kjenner jeg godt igjen. Kjøleskapet er tomt, og man trenger det meste av husholdningsartikler - klart man venter på penger når den magiske datoen nærmer seg!

Selv om jeg i dag lever et helt annet liv uten å behøve å tenke på om vi har penger ut måneden, husker jeg veldig godt hvordan det var. Det å måtte klare seg på lite i dagens forbrukersamfunn er hardere enn noen kan forestille seg.

Og det er vel den største grunnen til at jeg mener unge jenter uten ordnede forhold og økonomi ikke bør få barn!

Skrevet

Ah... Chezka....nydelig formulering siste setning!!! ;)

Skrevet

haha kan vel ikke si hvem det er som maser:) jeg får kun inn ca 8000 i mnd, og 4200 av de går til husleie og slikt, men har enda alltid minst 30.000 på konto, men kjenner da de som tjener 60.000 i mnd og har 0 kr på konto 3 dager før neste lønning;) er man en sløser, så bruker man opp pengene uansett hvor mye man tjener, og er man en sparer, så klarer man å spare slevom man får inn lite. jeg har aldri vært blakk og aldri trengt å låne en eneste kr, enda je kun lever på lånekassen hehe

Skrevet

Du tar opp et element, Jenta88; Du sier frasene *inn kun ca 8000* og *husleie 4200*....

Du får ikke lån på dette, og dermed er dette en langsiktig dårlig løsning. Selv har jeg blitt mer og mer opptatt av de siste årene at ungene mine skal sitte igjen med noe. Som de gjør, siden vi eier både hus og sommersted...

(Jeg syns imidlertid du er flink som klarer å spare av dette, ikke skjønner jeg hva du spiser eller hvordan du får til strøm og andre driftskostnader:S)

Skrevet

JAPP: Du vet - basert på egen erfaring... ;-)

Det som er synd er at når man forsøker å formidle bekymring for at så unge jenter får barn, så havner man i krangel omkring hvem som er "best mødre av unge eller eldre". Det dreier seg jo ikke om alder i seg selv, men forutsetningene til å gi barnet et trygt og godt liv.

Og som oftest har unge mødre dårlig råd, og det ER et slit å forsørge seg selv og et lite barn med lite penger. Det er mye mer slit enn noen på forhånd kan forestille seg.

Og når jeg tenker tilbake på dette, ønsker jeg ikke at noen unge mødre skal være nødt til å bekymre seg for om de har penger til middag den siste uken før overgangsstønaden kommer.

For de aller fleste forandrer både økonomien og livssituasjonen seg til det bedre om man venter 8 - 10 år med å få barn.

Skrevet

Du sa det på en fin måte. Når jeg har prøvd å si det samme har jeg nok blitt oppfattet som fiendlig til mødre under 22... Det er jeg IKKE, jeg får bare panikk når jeg hører tenåringer PLANLEGGER å bli gravide.. Hårreisende, men det er en annen debatt..

Jeg har også mine grunner til å mene det, og vite noe om det:))

Skrevet

har jeg sagt at jeg trenger lån? sa bare at det ikke alltid er lett å se hvem som sitter igjen med 0 kr før lønnig bastert på inntekten. har litt med hvor mye disiplin man har over pengebruken sin. de dere 4200 er inkludert strøm, varmtvann,tv,internett,husleie

Skrevet

Du sa ikke du trengte lån, men jeg sier det jo; Du får ikke HUSlån (eller billån for den saks skyld) på din inntekt. Og dermed sitter jo ikke du igjen med noe selv etter 10 år på leiemarkedet.

Du er flink som får det til å gå rundt IDAG, men det er ingen fremtidig løsning. Huseier kan øke husleie en gang i året, plutselig kreve betalt for både strøm og internett og da kan det se annerledes ut.. Det er det jeg prøver å si.

Det å leie er ALDRI god butikk. Selv om renta går opp, så eier du noe.

Skrevet

sa ikke at 8000 var bra for å få lån, sa bare at innekten ikke har alt å si på om man er blakk før lønning (som du spurte om på hovedinnlegget. kunne ikke se du nevnte noe om lån der?). spørs hvor streng/løssluppen man er på pengebruken. en sløser bruker opp alle pengene uansett inntekt...

Skrevet

vi kan godt begynne å diskutere det med å leie vs det å eie, men forsto ikke før nå at det var det innlegget handlet om...

1. jeg studerer og fokuserer 100% på studie, og har derfor ikke jobb ved siden av.

2. ser ikke på det som noe problem nå uansett, siden jeg har alltid penger på konto og går aldri i minus.

3. arver en leilighet til 4.000.000 om ett år, så da griner jeg ikke over å ikke kunne ta opp huslån;)

Skrevet

beklager.. men du skjønte poenget? at jeg svarte på hovedinnlegget, og derfor ikke dro inn om det var mest gunstig for lån å tjene mye eller lite? da vil jeg si det å tjene mye er sinnsykt mye mer gunstig. jo mer man tjener, jo større lån får man.

men at inntekten har noe å si på hvor mye man sitter igjen med før lønn er jeg ikke så veldig enig i. kommer mer ann på om personen bruker penger til kontoen er tom, eller virkelig sparer, slik at man har penger hele mnd.

Skrevet

Hi her. I hovedinnlegget er ikke lån nevnt med et kløyva ord så er det sagt.

Du jenta88, om du arver en kåk til verdi av 4 mill regner jeg med at du vet at du må betale ganske mye i arveavgift og har du tenkt å selge den før du har bodd der minst to år må du skatte av salgssummen så det jeg lurer på en hvordan du skal klare å betale arveavgiften?

Skrevet

Hehe, måtte bare hive meg inn...! Mødre under 22.. :P

Jaja, jeg er bare 21 og venter mitt andre barn..

Går vel under den grensen jeg da..

Men likevel, jeg er forlovet med barnefaren til begge barna, vi har begge fast jobb (kan ikke skryte mye av jobben min da, men det er da en grei inntekt fordi om), vi eier hus og bil..

Og vi klarer oss fantastisk bra...

Og ja.. Barna var for så vidt planlagt...

Men forstår dere med tanke på diskusjonen.. At det absolutt er viktig å ha et stødig liv og økonomi før man bestemmer seg for å sette et lite barn til verden er utrolig viktig!

Uansett alder.. Man kan jo faktisk være 30 år og bo hjemme hos mor eller far og ha dårlig med jobb og inntekt men likevel ha et ønske om barn og få barn i den situasjonen. De fleste klarer seg jo greit, men syns mange starter for tidlig med å få barn ja...

Kanskje jeg startet alt for tidlig også? Men kunne likevel aldri byttet det ut med noe!!;)

Men nå skrev jeg ikke dette for å få en diskusjon om unge eller "eldre" mødre i det hele tatt, da jeg er en av dem som i bunn og grunn ikke blander meg så mye med andres privat liv..

Skrevet

Videre, Renate; "OPPFATTET av mødre under 22..." You see??

Og Jenta88; Jeg kommenterte BÅDE svaret ditt og Knøtta sitt innlegg.

Det går faktisk an!!

Skrevet

Bare en kommentar ang.arve avgift.Man må ikke bo hus/leilighet mer enn et år for å kunne selge uten å måtte betale skatt av salgssummen.

Ihvertfall var det jeg fikk vite ang.arv for en tid tbake

Skrevet

Aaah, I see=D (måtte så klart bare slenge inn et innlegg da)

Skrevet

haha. bedre å få barn som 22 åring enn å vente til man er 35, og finner ut at det ikke er så lett å få barn som man trodde. og lån og arv gidder jeg ikke å diskutere her, var ikke det diskusjonen handlet om. sorry jenter;)

Skrevet

er vel på ingen måte bedre det.. Du burde respektere de som blir gravide som 35 åring, 35 er vel ingen alder??

Dessuten var det vel ikke dette innlegget handlet om heller?

Så sorry Jenta88 ;)

Skrevet

Hvordan vet du det? Du har aldri vært verken 22 eller 35??

Skrevet

Jenta88, lån og arv gidder du ikke diskutere nei for det var ikke det innlegget handlet om, kan bare opplyse deg om at det heller ikke handlet om å få barn verken ved 22 eller 35 års alder. Om du leser hovedinnlegget en gang til veldig sakte kan det jo hende (bare kan) det berømte lyset går opp for deg også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...