Gå til innhold

Er det ok å omskjære gutter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, mener ikke at jeg kan kalle meg uvitende angående dette. Jeg har selv bodd i USA sammen med en amerikansk mann som var omskåret. Det var slik min interesse for temaet egentlig begynte, og jeg har lest utallige sider om dette siden den gang. Min erfaring med omskåret sexpartner er ikke at de ikke har følelser. Penis er en flott ting med tusenvis av nerver og følelser, jeg tror bare at forhuden er viktigere enn det mange ser ut til å tro.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For de fleste medfører ikke omskjæring problemer, men en del er plaget med nedsatt følsomhet. Jeg leste en ganske stor sak om dette i Human-etisk forbunds medlemsavis for noen år siden, og der var det en del tall. Husker selvsagt ikke det nå, men jeg ble i hvertfall overbevist om at jeg mener omskjæring av gutter er feil, selv om det finnes veldig mye verre ting man kan gjøre mot et barn.

Skrevet

Nei, det tror ikke jeg heller. Tror heller ikke at kavliteten på sex blir dårligere. Men der er selvsagt tilfeller hvor omskjæring har fått en negativ virkning.

Skrevet

Ikke så vanskelig å påberope seg en religiøs eller ideologisk årsak da;p

Skrevet

men kva som er vitsen for dere foreldre å omskjære små barn?

for de er verken seksuelt aktive eller såå mye vondt lukt...:)

bare lurer for eg skjønner det ikke.. (bare ved religion og tradisjon)

Skrevet

Nei, det er ikke det. Jeg trodde en stund at de hadde skjerpet inn regelverket, men en bekjent av meg som fikk barn med en muslimsk mann fikk sønnen sin omskåret som nyfødt på sykehuset. Vet ikke hva som kreves av dokumentasjon, men man får det sikkert til hvis man virkelig vil.

Skrevet

Synes ikke det er greit, forhuden er der for en grunn og jeg synes det blir feil iogmed at barnet ikke selv kan bestemme om han vil eller ikke, det hjelper ikke at folk sier at barnet ikke vet hvordan det er å ha forhud siden barnet da aldri har hatt det, fordi barnet er ikke blitt gitt valget og det er der feilen ligger..

Skrevet

Her i USA får man spørsmålet når barnet er født. Fikk en brosjyre,og leste den godt, for og imot.

Men var nok litt vel mye farget av fars ønske, som jo var omskjært selv.

Han brukte argumenter som at sønnen skulle se likedan ut som "alle andre", som segs elv, at det var rensligere og tradisjon her.

60% av alle gutter ble omskjært der jeg bodde. Det skjedde dagen han ble født, på sykehusets "nursery",av barnelegen hans.

Jeg spurte og grov om det gjorde vondt, og det sa han at det ikke gjorde der og da, men at det nok kom til å bli litt sårt de neste par tre dagene.

Hadde sagt NEI i dag.

Men det er jo for seint å snyte seg når nesen er borte....

Skrevet

ja det forstår eg :(

og det er det som skjer med venninnen min som er gift med en afrikaner.. (han er vant med at jentene blir omskjæt ogso)

ser at hun har blitt veldig påvirket av han (før hadde hun ben i nesa, nå lever hun på ei rosa sky)

;\

Skrevet

Ja, jeg synes det er ok, Jeg kommer til å gjøre det hvis jeg får en gutt.

Skrevet

Kan jeg spørre hva grunnen din er?

Skrevet

Religion, tradisjon, renslighet, og en del andre ting

Skrevet

Håper iallefall du har tenkt deg godt om.Det kan aldri omgjøres, og barnet har ikke noe det skulle sagt. Jeg ser ikke det religiøse aspektet, men det er jo opp til enhvers overbevisning,såklart.

Jeg ville sagt nei i dag,iallefall, med mine to yngste. Det er vanskelig å forsvare det når man skal forklare til gutten når han er eldre, hva som ble gjort når han var en dag gammel.

9 åringen min spurte "hvorfor i alle dager gjorde dere det??" Da jeg forklarte hva som ble gjort da han var nyfødt.

Ja,hvorfor? Føler meg svar skyldig.

Skrevet

Jeg tenker at følsomheten må da bli svekket, det er det mest følsomme stedet på en guttekropp, og er beskyttet for en grunn.

Det kan umulig være begagelig med følsom hud gnissende mot undertøy...

Sambo får iallefall lett gnagsår om forhuden ruller opp mens han går (og det er jo ikke som om man kan bare kjøre hånda ned i buksa og ordne opp;))

Samtidig så ser jeg situasjonen Northernlights, og faktisk forstår det at det var lett og bare gjøre det (med omskjært mann og sånn).

Jeg ville også bare si at dette ikke er myntet på noen spesielle, men bare mitt synspunk i denne saken.

Synes rett og slett at kroppen til barn skal tukles med, med mindre dere er en medisinsk grunn.

Skrevet

Det er det jeg også mener. Inngrep som er totalt unødvendige er ikke ok.Da mener jeg alle inngrep;ja,hull i ørene er i samme kategori.

Skrevet

Nettop!

Men seriøst, hva skal nå egentlig en baby meg hull i ørene?

Når de er store nok til å be om det, og være klar over hva det innebærer, er det greit tenker jeg...

Skrevet

Ja, vi har tenkt oss godt om. Og det er jo en stund til før vi skal ha neste barn, og det er jo ikke sikkert at vi får gutt heller. Men hvis vi får gutt så kommer vi til å omskjære han. Og det vil nok ikke skade han fysisk eller psykisk, Ja, han vil være litt anerledes i forskjell til de som ikke er omskjært, men ingen er lik heller

Skrevet

Nei det er ikke greit..som mami sier, noe forbanna tull!!!!!!!!!! lemleste ungene på den maåten..stakkars små..skulle tatt en kniv på deres underliv å se hvor kul dere føler dere tterpå.

Skrevet

Mamma26 og gutta:

tatt en kniv på underlivet for å se hvor kule de føler seg etterpå????

Kan ikke si jeg forstår hva du mener med det. Det er ikke for "kulheten" man tar denne avgjørelsen. Det er faktisk ikke en enkel avgjørelse for mange,heller. Man veier for og imot, fordi man er i en annen situasjon enn man var i da man bodde i et land med en annen kultur.

Dere i Norge trenger aldri ofre det en tanke. Men i et land hvor de fleste faktisk omskjæres blant guttebarn, så blir det en annen situasjon.

Jeg føler ikke at guttene mine er "lemlestet". Men at det var unødvendig,ja det er jeg enig i.Og som sagt hadde jeg stilt meg sterkt imot det, hadde det kommet på bane i dag.

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Jeg synes det er helt horribelt og barnemishandling! Jeg har heller ingen respekt for foreldre som velger å gjøre sånt med barna sine. Det ironiske er at da jeg blei sint på ei her på dib som skulle omskjære gutten sin så blei jeg skjelt ut pga min psykiske sykdom,- det i grunn sier litt om hvor tåplige folk som omskjærer er!

Skrevet

Det er jo to forskjellige ting."Folk som omskjærer ungene sine er tåpelige"?

Nå kjenner jeg omtrent bare foreldre til gutter som er omskjært (her i USA), og jeg respekterer da dem fordi om barna deres er omskjært.

Det går nok litt dypere enn som så. Man trenger da ikke dra alle over samme kam, bare fordi èn person skjelte deg ut, og tilfeldigvis var for omskjøring.

Jeg har nå sett at andre her inne har vært stygge med både deg og andre, pga mange ting. Og jeg kan garantere deg at de fleste har aldri omskjært sine gutter.

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Når jeg mener at omskjøring er barnemishandling så kan jeg ikke samtidig respektere foreldre som velger å omskjære barna sine for jeg respekterer jo ikke barnemishandling. Og folk jeg ikke respekterer og som driver med barnemishandling kan jeg godt kalle tåpelige, og i tillegg kan jeg kalle denne dama tåpelig siden hun skjelte meg ut. Jeg mener jo at hun driver med barnemishandling hvis hun omskjærer gutten og da kan jeg ikke bare sitte og se på at hun spør om hvor hun kan få ham omskåret uten at jeg kommenterer dette.

At andre har vært stygge mot meg pga min sykdom gjør jo også dem tåpelige, ikke at det har noen med at de har omskåret barna sine eller ei. Det som er tåpelig er at denne mora bevisst lar noen kutte i barnet sitt, og synes at fordi jeg er imot slike groteske handlinger så skal hun ha retten til å skjelle meg ut. Det viser jo bare hvor blåst hun er i hodet!

Skrevet

Jeg er verken veldig for eller veldig imot. Jeg hadde i utgangspunktet gått med på å omskjære sønnen vår da han kom. (faren er omskjært, og ville sønnen vår skulle bli det også).

Men da sønnen vår kom, så klarte jeg ikke tanken på å begynne å skjære i den lille, perfekte babyen min, så jeg ombestemte meg. Faren var ikke så glad for dette, men siden han pga lang saksbehandlingstid i UDI bodde på andre siden av jordkloden til gutten var 10 mnd, hadde han ikke så mye han skulle si. Og etter han kom har vi vel egentlig ikke snakket noe om det. Men jeg er glad vi ikke har gjort det. Hvis han får et stort ønske om å være omskjært når han blir større, så får han få ordnet det selv når han blir gammel nok. Hvis han hadde blitt omskjært, og når han blir større hadde ønsket å ikke være omskjært, så hadde det jo vært litt verre.

Jeg vet jo at det er noe helt annet å bli omskjært som baby enn å bli omskjært som voksen (mye mer smertefullt), men hvis han virkelig ønsker det, så mener jeg ikke det er et stort problem. Jeg ser iallfall på det som et mindre problem enn å få tilbake en forhud som er fjernet... :-S

Skrevet

nei guttene er da skapt sånn,synes det er helt galt jeg!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...