Inga Bling Skrevet 6. mai 2008 #26 Skrevet 6. mai 2008 For den dressen er jo langt bedre enn ei tynn bomullsskjorte? Og selv om det er varmt her i perioder når vi aldri mer enn 30 i skyggen. Og ungene skal helst unngå direkte sollys vet dere. Jeg sier ikke at dressen ikke virker. Jeg sier bare at andre klær virker like bra.
Mille** Skrevet 6. mai 2008 #27 Skrevet 6. mai 2008 Da tar du feil, andre klær virker ikke like bra, bortsett fra mørk dongeri kanskje. ;o)
Gjest Skrevet 6. mai 2008 #28 Skrevet 6. mai 2008 Ja, dressen er mye bedre enn bommulsskjorte. Den er jo laget i et luftig stoff som puster, og tørker på et blunk når den er våt!
Inga Bling Skrevet 6. mai 2008 #29 Skrevet 6. mai 2008 Begge deler funker. Altså er ikke uv-dress et må ha. Og så vidt jeg kan se har den korte armer og bein og man må smøre i tillegg. http://www.nrpa.no/index.asp?strurl=//applications/system/publish/view/showObject.asp?infoobjectid=1000791#Sp%F8rsm%E5l%208 igjen, statens strålevern.
Inga Bling Skrevet 6. mai 2008 #30 Skrevet 6. mai 2008 Bomullsskjorter har man 11 av, og kan bytte når man er ferdig med å bade.
Lillesnuppis Skrevet 6. mai 2008 #31 Skrevet 6. mai 2008 Ja det er sikkert greit med uv darakt.. Så bruk det dere som syns det er ok. Så bruker vi andre t-skjorte og solkrem som vi syns er ok. Så lenge jeg ikke har fått solbrente unger med, t-skjorte, solkrem og våt lue på knollen så ser jeg ikke noen grunn til å bruke penger på uv drakt...
Gjest Skrevet 6. mai 2008 #32 Skrevet 6. mai 2008 hudspesialist Rustad er enig. - Det er helt klart t-skjorter er helt greit. Poenget er at dette er tidsbesparende. Alternativet med å smøre inn med solkrem er like godt men mye mer krevende. Mer i utlandet Draktene har ikke slått helt an hos bergenserne enda, men i utlandet er de oppdaget. På utenlandske strender er ungene ikledd de våtdraktlignende klesplaggene – I dagens travle småbarnsforeldrehverdag så er det et godt alternativ. Det vil også spare seg inn ganske fort, hvis du sammenligner prisen med noen tuber med solkrem, sier Rustad. ...ser ut til at ekspertenes hovedargument er å spare tid og penger.. Selv kommer jeg til å smøre med krem og la gutten springe naken omkring:)
Gjest Skrevet 6. mai 2008 #33 Skrevet 6. mai 2008 Kommer ann på hvilken drakt du kjøper. Jeg har heldrakt til minste på 10 mnd og korte ermer på den til 4-åringen. Må smøre litt i tillegg ja, men fremdeles mye sunnere for huden og hun unngår å få sol der hun har lett for å bli brent - på ryggen og brystet.
Mille** Skrevet 6. mai 2008 #34 Skrevet 6. mai 2008 Flott for deg, du bruker pengene på t-skjorter og masse solkrem, tror ikke det blir billigere enn en uv drakt til 350 kroner som kan brukes i minst 2 år. Har sett barn som har blitt solbrent med t-skjorte på forresten... )
Inga Bling Skrevet 6. mai 2008 #35 Skrevet 6. mai 2008 Fra statens strålevern. Barn og sol Barn skal helt enkelt ikke sole seg for å bli brune. Barns hud er mye mer følsom enn voksnes og deres pigmentdannelse er ikke tilstrekkelig utviklet for å beskytte mot solens UV-stråler. Mye av grunnlaget for eventuell senere utvikling av solskader legges derfor i barneårene. Innfør gode solvaner tidlig slik at det blir en naturlig del av det å oppholde seg ute. Beskyttelse Tynne klær, solhatt og solfaktor i ansiktet beskytter bra. Kroppsdeler som ikke er dekket av klær bør smøres rikelig med solkrem med høy faktor. Midt på dagen om sommeren bør man helst bruke solfaktor 15 eller mer. Bruk gjerne solkrem fra en barneserie med fysisk solfilter som beskytter mot både UVA- og UVB-stråler. Smør riklig, med jevne mellomrom og etter bading. Er lekeområdet omgitt av trær som gir litt skygge er det bra. Ta noen pauser fra sola midt på dagen. Husk også at øynene til barn slipper inn mer stråling enn øynene hos voksne. Barn under ett år Barn under ett år bør ikke oppholde seg i solen. Vær gjerne ute, men still barnevognen i skyggen og beskytt barnet med solhatt og tynne sommerklær. Større barn kan også være fornøyde med å gjøre noe annet midt på dagen når solen er på sitt sterkeste enn å være på stranda. Gjør som solvante familier rundt Middelhavet – spis lunsj, ta siesta, gjør noe innendørs eller la barna leke i skyggen. Sterk UV-stråling UV-strålingen er sterkest midt på dagen, på høyfjellet, nær ekvator og på plasser med stor åpen horisont. Snø og sand reflekterer UV-stråling og gjør at ekstra beskyttelse kan være nødvendig. Sommersola i Sør-Norge er midt på dagen opptil 40-50% av tropisk sol, så solbeskyttelse er påkrevd også her. Tips * Utsett ikke spedbarn for direkte sollys. * Solens stråler reflekteres overalt. For at så lite som mulig skal treffe ditt spedbarn, sett barnevognen i skyggen. * Ta pauser fra solen midt på dagen når den er på sitt sterkeste. * Klær gir den beste solbeskyttelsen for både barn og voksne. Bruk derfor gjerne en solhatt og lette sommerklær og husk solkrem på den ubeskyttete huden. * Solens stråler reflekteres i vann og sand. Det betyr at risikoen for å brenne seg øker i slike omgivelser. Vær derfor ekstra nøye med solbeskyttelsen når barna leker på stranden. * En t-skjorte gir god beskyttelse når barna skal leke på stranden og bade. * Pass på at alle bruker solbriller. UV-stråling i store doser kan forårsake skader på hornhinnen og i øyelinsen. Husk også at øynene til barn slipper inn mer stråling enn øynene hos voksne. * Gå foran med et godt eksempel og lær barna å ha respekt for solen.
Mille** Skrevet 6. mai 2008 #36 Skrevet 6. mai 2008 Da er ikke statens strålevern helt enig med seg selv tydeligvis: "parasoll demper halvparten av strålene, fordi stråling direkte fra sola og spredt over himmelkulen er ca 50/50 i uv-området. T-skjorte: lyse, løst vevde skjorter gir liten beskyttelse, omtrent faktor 5-10, mens mørke, tettvevde tekstiler (dongeri) beskytter minst faktor 100"
yret Skrevet 6. mai 2008 #38 Skrevet 6. mai 2008 http://www.kreftforeningen.no/forebygg/barn_og_sol_6415 Her står det litt om hvor god beskyttelse div. klær gir. En hvit t-skjorte beskytter langt dårligere enn en UV-drakt. Da er det bedre å bruke sterke farger. UV-drakt er veldig vanlig å bruke i f. eks Australia hvor sola er sterk og de fleste har svak og lys (engelsk) hud. Min datter har to bleikfiser med stort anlegg for solbrenthet til foreldre, så her blir det uten tvil UV-drakt.;-)
Gjest Skrevet 6. mai 2008 #39 Skrevet 6. mai 2008 Nå er vel ikke akkurat de nordiske landene eksperter på solbeskyttelse. I Australia f.eks. går nesten alle unger med uvklær på stranden. Og det er ikke fordi de synes det er festlig, men fordi de har litt mer peiling og erfaring med sol.
Mille** Skrevet 6. mai 2008 #40 Skrevet 6. mai 2008 Men han sier at en t-skjorte beskytter kun 5-10..... Jaja, jeg er fornøyd med drakten og snupp er fornøyd med å slippe å smøre så masse. ;o)
Mille** Skrevet 6. mai 2008 #41 Skrevet 6. mai 2008 Hehe......ja kommer ikke til å bruke drakten her hjemme i finnmark, blir noe helt annet nede i tyrkia. ;o)
Inga Bling Skrevet 6. mai 2008 #42 Skrevet 6. mai 2008 Jepp. Og ikke har de mer sol eller sterkere sol enn hva vi har her i Norge heller. Alt er likt for alle over hele verden.
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 6. mai 2008 #44 Skrevet 6. mai 2008 De er geniale anbefalles på det sterkeste =0) løp å kjøp =0)
Lillesnuppis Skrevet 6. mai 2008 #45 Skrevet 6. mai 2008 Ja det har du sikkert sett. Å du får sikkert se det igjen. Snakker ut i fra mine egene erfaringer med solkrem, t-skjorte og lue. Så får di andre snakke for seg...
Gjest Skrevet 6. mai 2008 #46 Skrevet 6. mai 2008 Nå var det ikke snakk om norge her heller, det var snakk om man trengte uv drakt i sydlige strøk.
Lillesnuppis Skrevet 6. mai 2008 #49 Skrevet 6. mai 2008 Nei der tar du feil.. Sola her hjemme kan ikke sammenlignes med en sol f.eks i tyrkia. Sola der nede er 50 ganger varmere der enn her hjemme. Så alt er ikke likt over hele verden nei...
Eve Dallas Skrevet 6. mai 2008 #50 Skrevet 6. mai 2008 Noen trenger visst å oppdatere seg litt når det gjelder dette med at solen er like sterk over hele verden... hallo?! Jaja, jeg har brukt uv drakt og skal bruke det igjen i sommer. Man slipper å dra med seg x antall klær på stranden, slipper sølet med all solkremen og sanden, også er det mye luftigere og kjøligere enn å gå uten noe eller med t-skjorte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå