umuliusen Skrevet 5. mai 2008 #1 Skrevet 5. mai 2008 Jeg er drittlei og egentlig skikkelig skuffa over at vi i dette "moderne" landet skiller så innmari på guttebarn og jentebarn. Alt fra de små intetanende vesnene kommer ut, blir de tulla inn i et lyserosa eller lyseblått teppe på sykehuset....så fortsetter det med barnetøy der jentene har bilder av prinsesser, dådyr, harepuser osv. mens guttene får klær med dødningehoder, actionhelter eller aggressive dyr som løver, slanger, ørner osv. Jentene kan dessuten gå med alle fargene, mens guttene helst ikke skal gå med "jentefarger" som lilla og rosa. Utrolig at vi ikke er kommet lengre!!! Ikke rart at det er mennene som blir mordere og voldtektsmenn!
Turid Laila Skrevet 5. mai 2008 #2 Skrevet 5. mai 2008 Hvem sier at gutter ikke kan gå med rosa klær? Jeg skal ut å finne rosa skjorte til min snart. Bare så irriterende at utvalget er så lite. Mer til voksne menn.
Lova Skrevet 5. mai 2008 #3 Skrevet 5. mai 2008 Ja, det er jo helt klart en sammenheng mellom slanger på genseren, til mordere og voldtektsmenn, Freud.
umuliusen Skrevet 5. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 5. mai 2008 Jeg vet jo at der finnes rosa t-skjorter til gutter, men utvalget er jo som du selv sier kjempelite. Har i evighet prøvd å finne en rosa bil, men det har ikke vært lett! Enten er det kjempestore og dyre Barbi-biler eller så er det knøttebiler...Kan også nevne at sønnen min gikk med en rosa leke i byen og ble kalt "homo"...
umuliusen Skrevet 5. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 5. mai 2008 Ironien ligger jo tykt utenpå her. Det er ingen tvil: De fleste mødre former sønnene til å bli aggresive og tøffe gutter som ikke skal prate om følelser. Mye bedre om de slår ned noen i barnehagen enn at de går med rosa klær og leker med dukker...
Bare™ Skrevet 5. mai 2008 #6 Skrevet 5. mai 2008 Vet ikke hvor mye du har fulgt med på alternative løsninger innad når det gjelder kjønn..... Jeg prøver febrilsk å feks finne noe annet enn rosa til jente. Jeg syns jenter kan h både rødt, blått, gult og grønt. Og er faktisk drittlei rosa til jenter? Begrenser seg litt hvor mange år det er like "søtt" også...
doffine Skrevet 6. mai 2008 #7 Skrevet 6. mai 2008 Du kan jo gå imot normene slik nøffemor gjør... Da kan du ha sløyfe i håret til sønnen din, tuttu skjørt på gutten din, og dødningshoder på genseren til jenta di....
Patetica fåkksi Skrevet 6. mai 2008 #8 Skrevet 6. mai 2008 Jeg syns Staten burde bidra med harepusbilder til alle norske gutterom for å drastisk få ned voldtekstallene.
mosegrisen Skrevet 6. mai 2008 #9 Skrevet 6. mai 2008 Endelig noen som kunne opplyse meg litt her. Tusen takk! Jeg mener, det er jo selvfølgelig mødrene som former aggresive voldtektsmenn ved å kle gutta i lyseblått. Fy søren, her har utenlandske (les mørkhudete) mødre masse å lære gitt... Ja til lyserosa u-hjelp.
umuliusen Skrevet 6. mai 2008 Forfatter #11 Skrevet 6. mai 2008 Let's face it- norske kvinner er som kvinner i andre land, ekstremt dårlige til å behandle barna sine likt (guttene og jentene) En annen ting som har irritert meg grønn er at på f.eks. babysvømming så tar 90% av damene med seg babyen i garderoben i stedet for at pappaen gjør det... Hvorfor? Fedrene trenger jo også tid til å "bånde" litt med knøtten!
mosegrisen Skrevet 6. mai 2008 #12 Skrevet 6. mai 2008 Jøje meg... her var det mye krampeaktig likestillingsgulp... Mener du virkelig at alle barn er født helt like? At om vi ville ha behandlet dem likt som du sier så ville de blitt prikk like? I så fall må jeg få lov til å fortelle deg at du tar feil! Hormonforskjellene hos gutter og jenter gjør at adferden er utrolig forskjellig allerede fra tidlig i barneårene. Men jeg er ikke helt uenig med deg. Ser ikke poenget med å fargekode ungene våre og jeg ser absolutt at ofte kvinner tar mer av barnepass og praktiske ting enn mannen. Spørsmålet er vel hvorfor det er sånn? Og du skal ikke se bort fra at mange familier deler oppgavene mellom seg sånn at det blir helt rettferdig uten at du kanskje ser det når du er på babysvømming.
Sauen Shaun Skrevet 6. mai 2008 #13 Skrevet 6. mai 2008 Det var jo en periode der guttebarn og jentebarn ble behandlet likt. Gutta skulle ha dukker etc. Men da så man at guttene gjerne valgte traktor og biler selv. Her i huset finnes både biler og dukker, men likevel velger de gutteleker. Dukkevogna blir gjerne brukt til racerbil. For å få til likestilling må vi kanskje akseptere at vi alle er forskjellige. og det er ingen ting i veien for at du kan kjøpe rosa gener med ponni på til gutten dersom han ønsker det.
Gjest Skrevet 7. mai 2008 #14 Skrevet 7. mai 2008 Det er uten tvil allerede ved spedbarnsalder at diskrimineringen starter allerede ved fødselen. Og fordi det er så forankret i vår kultur, er det dessverre altfor få som er det bevisst. Hvor mange kvinnelige/feminine verdier er positivt ladet for eksempel, i forhold til de maskuline verdiene? Det skinner så igjennom i språket og våre handlinger at feminine kvaliteter er 'svakere', mer 'skjøre', 'forsiktige', i forhold til de 'tøffe', 'røffe' og 'sterke' maskuline kvalitetene. Hvorfor blir det ikke tatt mer tak i dette? Det hersker ingen tvil om at vi er milevis unna likestilling i dag, også i Norge. Språket er alfa og omega i så måte, hvorfor ikke starte der? Selvfølgelig er vi ikke like, misforstå meg rett, jenter generelt har en større omsorgsevne og gutter mer fascinasjon for motorkjøretøy og actioninvolverte aktiviteter, og dette kommer til uttrykk i undersøkelser som preferanser av leker, MEN hvorfor skal de feminine verdiene være så mye mindre verdt og negative ifht de maskuline verdier? Det er bare å tenke igjennom alle de gangene en jente har opptrådt på en guttemåte, ifht en gutt som opptrer jentete...hva er forskjellen?
umuliusen Skrevet 9. mai 2008 Forfatter #15 Skrevet 9. mai 2008 Endelig ei som har skjønt det! Enig med det du skriver, men når det gjelder dette med leker så tror jeg faktisk at miljøfaktorene( foreldre, søsken, venner, tv-filmer osv.osv...)har mye å si. Noen gutter vil tusen ganger heller leke med ei dukke enn en bil, men de ser jo overalt rundt seg at det ikke er det "rette"! Jeg er overbevist om at barna er mye mer forskjellig enn vi tror...Jeg blir så sur over at ikke det er mer åpenhet for at noen jenter liker å sloss og klatre i trærne uten at vi trenger å kalle henne "guttete", og at gutta kan gå med dukkevogn uten at man med en gang tror de blir homo! (Jeg synes selvsagt også at jenter skal få lov til å være stille, og gutta det motsatte..) Mitt poeng: Vi (foreldre og samfunnet generelt) lager et kunstig stort skille mellom gutter og jenter. Jeg synes vi rett og slett må skjerpe oss!!!!
LinnisR83 Skrevet 9. mai 2008 #16 Skrevet 9. mai 2008 Hahaha...passe! Tror du dødningskalle og actionhelter på genseren er det grunnleggende til at menn er overrepresentert som kriminelle? Og for å være ærlig, tror du også at foreldre vil nekte barnet sitt å leke med det barnet vil leke med? Om sønnen min finner ut at han vil leke med dukke, skal han få dukke istedenfor bil, men tror ikke lekene har så mye å gjøre før barnet blir gammel nok til å fortelle hva det vil ha selv.
umuliusen Skrevet 9. mai 2008 Forfatter #17 Skrevet 9. mai 2008 Alt sammen- den massive hjernevaskingen alt fra barna er små og blir lært opp til at gutter ikke griner osv. og frem til de er voksne menn som ikke må vise følelser, men være harde og kalde...alt er med på å skape et ideal som mange gutter ikke takler...Tror ikke det er uten grunn at mange unge gutter tar selvmord..(Vanligste dødsårsak blant unge menn) Og nei, jeg tror ikke du har mye å stille opp med når sønnen din vil ha dukke...du vil instinktivt føle det er noe "galt"- det samme vil guttens far, besteforeldre, barnehageansatte, naboer....Det vil kanskje være greit at han vil ha ei dukke, men dersom han overhodet ikke er interessert i vanlige gutteleker, så vil du nok tenke ditt.....
LinnisR83 Skrevet 9. mai 2008 #18 Skrevet 9. mai 2008 Vet ikke hva slags syn du har på dette, men jeg har aldri vært borti noen som har sagt at gutter ikke kan grine eller leke med dukker. Jeg hadde heller aldri nektet sønnen min å leke med dukker om han ville leke med dukker??!! Hva barnehageansatte og naboer syntes om det, bryr meg egentlig mindre. Barna velger selv om hva de vil leke med, og syntes det er feil å prakke på de leker enten om det er gutte leker til jenter eller omvendt eller gutteleker til gutter og jenteleker til jenter. La de leke med det de vil.
umuliusen Skrevet 9. mai 2008 Forfatter #19 Skrevet 9. mai 2008 Jeg synes jo selvsagt at det bør være som du skriver, men du må jo bo på månen dersom du tror det er normen å tenke som deg....! PS: Hvorfor tror du det nesten bare er menn som er mordere og voldtektsmenn...tror du det ligger i genene til guttebabyene????
LinnisR83 Skrevet 9. mai 2008 #20 Skrevet 9. mai 2008 Trenger ikke bo på månen for å tro at de fleste tenker slik? Vi burde være ganske liberale nå som vi faktisk har kommet til 2008 på kalenderen. Jeg har ingen mening eller kunnskap om hvorfor gutter er overrepresentert når det gjelder kriminalitet, men lurer fælt på hvor du får statistikkene og faktaene dine rundt dette?
umuliusen Skrevet 9. mai 2008 Forfatter #21 Skrevet 9. mai 2008 Statistisk sentralbyrå...du må gjerne gå inn der for å sjekke på nettet. Du kan finne kjønn, alder og ulike typer kriminalitet.... Ellers ville du jo fått dette med deg dersom du bodde her og ikke på månen.... Det er jo ganske ofte noe som kommer frem i media!
LinnisR83 Skrevet 9. mai 2008 #22 Skrevet 9. mai 2008 Står det i SSB at guttebebiser med hodeskalle og slanger på genseren sin har større sjangs for å bli kriminelle enn gutter i rosa? Link please? Bare lurer, her jeg sitter alene oppå månen.....
mosegrisen Skrevet 9. mai 2008 #23 Skrevet 9. mai 2008 Så, rødstrutten, what's the great plan? Hva skal vi gjøre med våre stakkars fortapte små kommende voldtektsforbrytere og mordere?
LinnisR83 Skrevet 9. mai 2008 #24 Skrevet 9. mai 2008 En liten korreksjon: Så, rødstrutten, what's the great plan? Hva skal vi gjøre med våre stakkars fortapte små kommende voldtektsforbrytere og mordere -som vi har hjernevasket? Sorry mosegrisen....måtte bare. Kjeder meg her oppe på månen.
Patetica fåkksi Skrevet 9. mai 2008 #25 Skrevet 9. mai 2008 At menn står for flere voldtekter enn kvinner har vel en mer fysisk årsak..?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå