;)Renate&Gabriel+lillesøster;) Skrevet 4. mai 2008 #26 Skrevet 4. mai 2008 Synes det er helt forferdelig å høre at du har hatt en så traumatisk opplevelse som du har, LinnR83. Kan godt skjønne at det er vanskelig for deg å la det ligge og å "glemme" denne episoden. Det er selvfølgelig slik at alle mennesker reagerer forskjellig, og selvfølgelig burde man respektere det. Men når du vet hvilke tilbakemeldinger du får for slike ting du sier, så ville jeg heller latt vær. Jeg har ikke lest de andre innleggene det er snakk om her, så vet ikke hva som er blitt sagt osv. Men desverre så oppfattes det som veldig rasistisk når noen sier at de ikke liker svarte mennesker. Ser det helt klart at du ikke har bearbeid de følelser du har ovenfor det overfallet du desverre opplevde for en stund tilbake, men det er veldig viktig å huske på at ikke alle de med mørk hudfarge er farlige eller har planer om å gjøre ulovlige ting som å overfalle andre mennesker. Om det var 3 nordmenn som hadde gjort dette mot deg da, hadde du hatet alle som var hvithudede? Eller "bare" alle nordmenn? For å sette det helt på spissen liksom. Vil på ingen måte anngripe deg, så det er ikke derfor jeg skrivet dette innlegget. Det er mer for å prøve å forklare deg hvordan andre oppfatter deg/ting du sier når du skriver det på en slik måte. Som sagt, veldig synd du har opplevd det, det fortjener ingen. Men det er faktisk slik at det kunne like gjerne være en nordmann. Og hvordan/hvorfor du i så fall hadde reagert annerledes da, er vel kanskje noe å tenke over?
Figa *Fødeklar* Skrevet 4. mai 2008 #27 Skrevet 4. mai 2008 Du kan ikke sammenligne denne situasjonen med hunder fordi hunder har forskjellig gemytt. Sånn er det ikke med mennesker. Det er ikke sånn at pakistanere er mer agressive enn svensker. Eller somalier er mer agressiv enn nordmenn. Men det er sånn at bulldoger er mer agressiv enn mops og rottweilere er roligere enn en chiuauaer. Så beklager, det argumentet holder faktisk ikke!
LinnisR83 Skrevet 4. mai 2008 #28 Skrevet 4. mai 2008 Jeg takker stort for støtten R&G, og vet at ting som har kommet ut i sinne har sikkert blitt oppfattet feil for andre. Men har forklart situasjonen i en mnd her inne nå, men de har allerede funnet ut hvordan de vil stemple meg, så det eneste jeg kan gjøre nå, er å prøve å få de forstå. Men det går ikke så greit det heller. Om det hadde vært en nordmann, vet jeg ikke hva som hadde skjedd. Legen og psykologen min sier at fordi disse menneskene var mørkhudet, blir det automatisk et "kjennemerke" for mennesker jeg kommer til å forbinde med vold mot meg. Så jeg vet absolutt ikke hva som ville skjedd med psyken om det hadde vært en hvit mann. Ser på ei venninne, som ble banket og voldtatt av en hel russe gjeng på 4 stk for noen år siden. Hun klarer ikke gå ut på 17.Mai, og hun har skikkelig noia for russ. Det er psyken som på en måte bestemmer hvordan man skal reagere, og selv tror jeg aldri jeg kommer til å godta en sorthudet mann. Ellers har jeg INGEN problemer med utlendinger. Hadde heller ingenting imot sorthudede menn før denne episoden. Så jeg ser ikke på megselv som rasist.
LinnisR83 Skrevet 4. mai 2008 #29 Skrevet 4. mai 2008 DET er det tåpligste jeg noengang har hørt.Figa! Det har jo ingenting med det å gjøre! Blir du bitt av en rottweiler, blir du muligens redd for rottweilere resten av livet uansett gemytt!!!! Som min samboer som er redd for Boarder Collie, men vi har jo 4 hunder sammen. Men ser han en B.C. holder han seg langt borte fra den, pga at han ble bitt noe veldig av sin egen B.C for noen år siden. Min pappa er redd schefere fordi han ble bitt av en schefer i barndommen, men de har jo en Leonberger! Så jo. Det kan sammenlignes til en grense ja!
Figa *Fødeklar* Skrevet 4. mai 2008 #30 Skrevet 4. mai 2008 Ja du kan jo sammenligne det hvis du tror at hunder og mennesker har like høy iq.
LinnisR83 Skrevet 4. mai 2008 #31 Skrevet 4. mai 2008 Det har jo ingenting og si..herregud...det var et eksempel på hvordan menneskehjernen fungerer når man opplever noe traumatisk med noe man kan sette et kjennemerke på. Og min konklusjon er at man kan bli bitt av en hunderase, men fremdeles like en annen rase!
LinnisR83 Skrevet 4. mai 2008 #32 Skrevet 4. mai 2008 Og jeg sammenligner ikke en hund og et menneske, jeg sammenligner rase situasjonen!
Figa *Fødeklar* Skrevet 4. mai 2008 #33 Skrevet 4. mai 2008 Og siden du igjen ikke skjønte poenget mitt. Grunnen til at det blir annerledes er fordi hunder (som sagt) har forskjellig gemytt. Noen hundetyper er roligere enn andre. Når det kommer til mennesker derimot, er det ikke sånn at en folkegruppe er mer eller mindre agressiv enn en annen. Trenger jeg å forklare det nærmere?
;)Renate&Gabriel+lillesøster;) Skrevet 4. mai 2008 #34 Skrevet 4. mai 2008 Nei jeg skjønner at du ikke ser på deg selv som rasist etter en slik hendelse. Selvfølgelig blir man naturlig skeptisk til dem, selv om det faktisk er helt andre mennesker, andre familier, annen bakgrunn osv. Men man må alltid være forsiktig med hva man sier i slike situasjoner, da folk tar det som de tar det, og om det er noe som er sagt i sinne har det gjerne også komt ut litt feil eller slik? Da er det vanskelig å ta seg inn igjen, om du skjønner? Du må nok jobbe lenge med deg selv for å komme over denne angsten din for mørkhudede mennesker, jeg kjenner noen som er mørkhudede, og de er helt fantastiske mennesker. Kommer til et helt nytt lang, integrerer deg, får seg jobb, kjøper seg hus, går i 17 mai toget med norskeflagg, lærer seg norsk, snakker med andre normenn som om de selv var norske. Selv om de ikke glemmer røttene sine. En del av de svarte har jeg utrolig stor respekt for, som har opplevt utrolig mye vondt i hjemlandene sine, men som har komt hit og gjort så mye positivt med livene sine! Selvfølgelig har man også dem som kommer hit, snylter på staten, løfter ikke en fing, gidder ikke lære seg språket, går i gjenger osv. Men slik er jammen nordmenn også! Så mitt poeng er vel at man kan ikke ta alle som har lik hudfarge pga en forferdelig opplevelse man han. Jeg hadde selv en uheldig episode med en nordmann som gjor ting han ikke burde gjort med meg (for å si det slik), og jeg hater ikke alle nordmenn, eller hvithudede. Gikk selv til psykolog og fikk mye hjelp der. Men den som kan forandre tankegangen din er vel i bunn og grunn bare deg selv;)
LinnisR83 Skrevet 4. mai 2008 #35 Skrevet 4. mai 2008 Nei...ikke forklar, for jeg forstod det første gangen du sa det...IGJEN. Men du tar ut feil argumenter, for dette har ikke noe med gemytter eller om disse menneskene har et mer voldelig "gemytt" enn andre. Dette er et eksempel jeg tok frem som viser hvordan hjernen til et menneske fungerer i slike situasjoner!
LinnisR83 Skrevet 4. mai 2008 #36 Skrevet 4. mai 2008 Det finnes mange helt supre mørkhudet mennesker. Absolutt! Det vet jeg også. Men min psyke er ikke i stand til å klare å face en sorthudet mann etter denne episoden. Det er DET jeg prøver å formidle i denne diskusjonen. Min hjerne fungerer slik at enten får jeg alle angst virkninger, hjertebank som fører til svimmelhet, som kan føre til at jeg bare besvimer, Jeg kan begynne å kaste opp. Det prikker i hodet og armer og bein. Kjennes ut som om jeg kveles. Og kjenner og at jeg blir sinna innvendig eller så blir jeg bare redd. Det er ting jeg jobber med daglig, for angsten har, etter denne episoden, spredd seg til andre angster som jeg lever med i hverdagen. Jeg er helt med på at man ikke kan ha fordommer til mennesker fordi de har en hudfarge, men igjen, min reaksjon er slik den er DD, og det får ikke jeg gjort noe med! Synd og høre om denne dritten som har gjort noe med deg som ikke er bra. Er ikke hyggelig å høre at mennesker har blitt misshandlet av andre. Men håper det går bra med deg.Selv kan det hende jeg hadde vært svakere mentalt enn deg, og om det hadde skjedd med meg isteden for deg, hadde kanskje jeg fått sosial angst. Jeg vet ikke. Men godt og høre at du fikk hjelp iallefall Det jeg syntes er rart her inne på dette forumet, er at jeg fortalte denne historien med masse hat og agresjon, men på en forklarlig måte, og jeg har og fortalt at jeg sliter med kropp og mentalitet etter dette. Det som er rart her, er at det var mange andre med utrolige uhyggelige innlegg som har sluppet "billigere unna" enn det jeg har . Jeg har aldri slengt ut av meg "Jævla utlendinger...kom dere ut" eller "svartingfaen, møkk...blablabla..Norge for nordmenn..bla bla bla...." Så jeg er litt frustrert her.
Figa *Fødeklar* Skrevet 4. mai 2008 #37 Skrevet 4. mai 2008 "Dette er et eksempel jeg tok frem som viser hvordan hjernen til et menneske fungerer i slike situasjoner!" Dette handler ikke om noe annet enn å gi seg selv en grunn til å hate et annet folkeslag.
LinnisR83 Skrevet 4. mai 2008 #38 Skrevet 4. mai 2008 Hvis du tror disse psyke greinene er jævlig gøy og ha, tar du no utrolig feil! Men som jeg har sagt før, slike uttalelser viser at du ikke har vært borti en slik situasjon før, så da syntes jeg du skal slutte å kommentere ting du ikke har peil på!
Figa *Fødeklar* Skrevet 4. mai 2008 #39 Skrevet 4. mai 2008 "Men som jeg har sagt før, slike uttalelser viser at du ikke har vært borti en slik situasjon før, så da syntes jeg du skal slutte å kommentere ting du ikke har peil på!" Og hva vet du om det? Så fordi at jeg mener det er helt absurd å bli rasist (eller hate alle svarte) pga at du har blitt overfalt, så kan ikke jeg vite hvordan det er å være i samme situasjon? Du kan ikke være noe annet enn stokk dum i hodet når du sier noe så tåpelig! Du har ikke den minste anelse om hva jeg har peiling på eller ikke.
Bare™ Skrevet 5. mai 2008 #40 Skrevet 5. mai 2008 Det som er snodigere enn om folk er rasister eller ei, er hvordan du med profil laget 28 april allerede er så aktiv? Hvilket nick hadde du for to uker siden, og hvem slikket du potene til da? Ferske nick = anonyme.
*Lucky _baby* Skrevet 5. mai 2008 #41 Skrevet 5. mai 2008 Hei Linn:) Synes det er litt skummelt å se hvordan man kan bli hengt ut her på krangleforum... Det må være en svært ubehagelig og ekkel situasjon for deg. Jeg hadde gruet meg til hver gang jeg skulle logget meg inn på barnimagen viss jeg hadde visst at folk hadde hengt meg ut tidligere. Det viser jo egentlig viktigheten av å være forsiktig med uttalelsene sine, ikke bare her på bim men også i den virkelige verden. Ingen liker folk som sier at de hater rasister. Så jeg skjønner hvorfor vedkommende personer har valgt å gå nærmere inn på det. Men på en anne side, synes det hadde vært bedre dersom hun som startet denne tråden hadde sendt deg en personlig meldig eller ringt deg siden hun vet hvor du bor og tlfnummeret ditt osv. Da kunne dere snakket sammen, og kanskje løst det på en bedre måte? På en annen side, så har jeg ikke fulgt så mye med de innleggene som alle snakker om her, men viss du har sagt at du hater svarte mennesker så har du dummet deg litt ut. Det kan sammenlignes med at dersom du hadde vært på diskotek, og en mann hadde begynt å tafse på deg, og når du hadde snudd deg, sett at det var en svart mann. Viss du da hadde tenkt "jævla frekking", så er det ikke rasistisk, fordi det har ingenting med hudfargen hans å gjøre at han tok på deg, en norsk mann kunne gjort nøyaktig det samme. Men viss du hadde tenkt "jævla svarte frekking", da er det svært rasistisk!! Fordi å være rasistisk, bygger jo på rasehat... Og rasehat var noe Hitler drev med = noe som ikke er populært. Trist at du har opplevd det du har opplevd, men hvorfor hater du ikke alle menn, men bare "svartinger"? Hva har de mørkhudete kvinnene, og barna, og alle andre gjort deg??? Hva hadde skjedd om nordmenn hadde angrepet deg? Hadde du hatet alle nordmenn da? Rart at psykologen din heller støtter deg i din rasistiske holdning... Han/hun burde jo ikke sagt noe sånt som at siden de var svarte fikk du et kjennetegn som du nå hater...
*Lucky _baby* Skrevet 5. mai 2008 #42 Skrevet 5. mai 2008 Hehe, det skal være "Ingen liker folk som sier at de er rasister"... Huff, for en grov feil...
LinnisR83 Skrevet 5. mai 2008 #43 Skrevet 5. mai 2008 Og hva vet du om det? Så fordi at jeg mener det er helt absurd å bli rasist (eller hate alle svarte) pga at du har blitt overfalt, så kan ikke jeg vite hvordan det er å være i samme situasjon? Her svarte du på det selv, unge dame! Jeg har sagt 10000000 ganger at det ikke er selv valgt, men at det engang sånn har blitt sånn. Og jeg får ikke gjort så mye med det. Ferdig med den saken!
LinnisR83 Skrevet 5. mai 2008 #44 Skrevet 5. mai 2008 En ting som jeg må rette på her er at jeg har ingenting imot negere. Jeg hater situasjonen og hater å være redd for å treffe på en sort mann. Men sitter ikke hjemme i min egen stue og tenker "Jævla neger" eller noe annet. Jeg lar "de" være i fred, så kan de la meg være i fred. Værre er det egentlig ikke. Om det er rasisitisk tenkt så må jeg da si at jeg er rasist. Men da er det utrolig mange som er rasister! Ikke har jeg noe problem med sorthudede yngre folk, og heller ikke sorthudede kvinner. Har ei kvinnelig frisør jeg går til som er fra Somalia, og er kjempe søt og flink. Jeg har problemer med sorthudede MENN! Som alle folk spør meg...."Hva hadde du gjort om det var en hvit mann? Hadde du hata alle hvite menn da?" Jeg vet ikke. Det har ikke skjedd meg, så jeg kan ikke svare på dette. Kanskje endt opp med sterkere sosial angst? Eller ikke tørt å gå ut på gaten alene, Jeg har ikke peil. Som jeg skriver lenger oppi her, så reagerer folk forskjellig. Noen har svak mentalt styrke, og andre har sterk mental styrke. Selvfølgelig må min lege og psykolog støtte meg i min sak?! Disse mennene ble dømt til 7mnd fengsel og en bot på en del kroner, så de er tatt for dette, og det vet min lege,psykolog og psykriater, så de kan ikke annet enn å støtte meg i min sak, og hjelpe meg ut av problemene. Hadde du kommet til en psykolog og bedt om hjelp fordi du var rasist, kunne hun ikke skjelt deg ut. Det hadde vært meget uproft mener jeg.
Patetica fåkksi Skrevet 5. mai 2008 #45 Skrevet 5. mai 2008 Sitat Lucky Baby: "Men på en anne side, synes det hadde vært bedre dersom hun som startet denne tråden hadde sendt deg en personlig meldig eller ringt deg siden hun vet hvor du bor og tlfnummeret ditt osv. Da kunne dere snakket sammen, og kanskje løst det på en bedre måte?" Det var "venninna hennes" som starta innlegget, ikke jeg. Jeg er forøvrig ikke den eneste som veit litt om LinnR etter all den infoen hun har lagt ut om seg selv her inne. Diverse brukere har klart å finne hennes fulle navn på bl.a Facebook og i skattelistene. Men nok om det - dette går bare rundt og rundt og rundt.
Figa *Fødeklar* Skrevet 5. mai 2008 #47 Skrevet 5. mai 2008 "Her svarte du på det selv, unge dame! Jeg har sagt 10000000 ganger at det ikke er selv valgt, men at det engang sånn har blitt sånn. Og jeg får ikke gjort så mye med det. Ferdig med den saken!" Svarte på hva? At folk reagerer forskjellig? Du får ikke gjort så mye med at du "hater alle svarte" fordi du tydeligvis ikke gjør en innsats. Du sier "dette har skjedd med meg, jeg har traumer, hater alle svarte og kan ikke gjøre noe med det." Og det er ditt problem! For hadde du sluttet å lage unnskyldninger for hvorfor du hater svarte, ville kanskje situasjonen din vært annerledes i dag.
LinnisR83 Skrevet 5. mai 2008 #48 Skrevet 5. mai 2008 Jeg har sagt 10000000 ganger at det ikke er selv valgt, men at det engang sånn har blitt sånn. Og jeg får ikke gjort så mye med det. Ferdig med den saken!" Svarte på hva? At folk reagerer forskjellig? Du svarte selv at du ikke har peil på dette ved å si at det ikke er greit at man blir skeptiske på sorte menn når dette skjer. Det KAN du ikke vite. For som sagt en mill ganger, er folk forskjellige. Noen ender med traumer og angst, noen får ikke en rynke på nesa engang. Så ring og spør enhver psykolog, om det er unormalt å bli redd for sorte menn om man har en traumatisk episode med sorte menn. Jeg lover deg at enhver godt utdannet psykolog, psykriater er 100% enig i hva jeg sier. Og når du klarer å lire ut av deg slike setninger som : Du gjør ikke noe med det....ingen innsats...bla bla bla... -JO! jeg har prøvd å gjøre noe med det, men gitt opp. Og gå til psykolog 2-3 ganger i uka i 4 år kaller jeg å prøve å gjøre en innsats. Ikke er det billig heller! Og det tar mye energi og psykisk innsats, så ikke kom og belær meg hvordan jeg skal gjøre ting ift dette! Men ikke er jeg slem mot sorte menn, men lar de være i fred. Og de lar meg være i fred. Er det så forbanna ille da?
Line m 3 Skrevet 9. mai 2008 #49 Skrevet 9. mai 2008 Det der er vel å ta det en smule for langt vel? Dere sitter altså og sjekker ut mennesker med meninger dere ikke liker? Sier litt om dere.. Jeg forstår godt hva Linn mener. I en alder av 15 ble jeg jevnlig antastet av en mann på 50-60 år. Vet du hva det har gjort med meg? Jeg er ennå (over 10 år etterpå) livredd for å være alene med eldre menn! Det gjelder KUN menn i alderen 50-60+ Det gjør noe med meg, jeg får panikk, og jeg prøver alt jeg kan å unngå det. Minnene om det som skjedde meg kommer tilbake. Kanskje Linn har ordlagt seg litt feil? Kanskje hun blander redsel med hat? Hun har sagt det gang på gang i denne tråden alene at hun KUN har problemer med "skikkelig mørke" menn. Negere er vel kanskje hennes ord for å forsøke å forklare hvilken "type" menn hun frykter. Har ikke lest mange innleggene her, men en ting går igjen.. Personhets, og det av de samme personene igjen og igjen.. Jeg har aldri snakket med en eneste person på kranglesiden, aldri kommentert en tråd, kun lest en del innlegg ikveld, og jeg skjemmes over oppførselen til enkelte. Greit at det er en krangleside, men det får da være grenser. Synes ærlig talt enkelte personer burde utestenges. Det går meget langt over streken når man begynner å sjekke personer her. Kan se ut som om dere har blitt besatt av å "ta" Linn. Skam dere!
AndreVonDrei Skrevet 9. mai 2008 #50 Skrevet 9. mai 2008 "Har ikke lest mange innleggene her, men en ting går igjen" Har ikke mamma'n din lært deg at det ikke får deg til å virke særlig smart å uttale deg om ting du ikke har greie på? LinnR er fullstendig kompetent til å forsvare seg selv og har nok mer eller mindre fått den behandlingen hun har fortjent gjennom en enorm aktivitet og merkelig utsagn i diverse innlegg her på krangle ;-). Om man kommer med "uheldig ordlegging", som du sier, så er man voksen nok til å innrømme dette også, spør du meg! Når man kommer med uttalelsen "JEG HATER SVARTE MENN", da kan man ikke forvente annet enn at store deler av befolkningen reagerer. At hun da i tillegg IKKE legger seg flat for kritikken, men forsvarer seg selv med nebb og klør med utallige referanser til sin uheldige opplevelse, traumatiske barndom eller hva det måtte være, gjør saken bare verre! Denne "personhetsen" du snakker om har en bakgrunn -og den har du tydeligvis ikke fått med deg, Line m 2 snart 3.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå